Kost

Stenålderskost

2008-08-16 23:40 #0 av: Ylva-Li

Vad åt man på stenåldern? I boken Stenålderskost försöker Loren Cordain reda ut vad stenåldersmänniskorna åt och hur det påverkade deras hälsa. Många fördomar vi har om dem slår han hål på. En del av dagens vanligaste livsmedel är mycket onyttiga och står för en stor del av ohälsan i den industrialiserade världen.

"Stenålderkosten är en livsstil som gradvis återställer din normala kroppsvikt, din hälsa och ditt välbefinnande. Om du följer riktlinjerna för kost och principer som jag har redogjort för i den här boken kan du njuta av alla de fördelar som människans originaldiet har att erbjuda. Din hälsa förbättras och du kommer definitivt att gå ner i vikt."

Detta lovar Loren Cordain i boken.

StenålderskostStenålderskost är den kost våra stenåldersförfäder levde på under lång tid, för ungefär 500 generationer sedan. Innan jag läste boken trodde jag att stenåldersmänniskan led av sjukdomar, hål i tänderna och hade kort medellivslängd. Enligt författaren var det tvärt om. De var starka, friska och levde länge. Det var först när människan började bruka jorden och använda spannmål och mejeriprodukter i matlagningen som de började dra på sig sjukdomar. Då minskade de också i längd.

Stenåldersmänniskan åt magert kött, fisk, frukt och grönsaker. Inga mejeri- eller spannmålsprodukter, inget tillsatt raffinerat socker. Det de åt fick de äta så mycket de ville av. Människokroppen kan inte äta så mycket magert kött, fisk, frukt och grönsaker att det blir skadligt. Den som äter som en stenåldersmänniska behöver aldrig gå hungrig.

En av de riktiga bovarna i vår moderna kost är färdiglagade måltider. Där kan vi inte kontrollera vad som tillsätts. När vi lagar mat själva går det att låta bli exempelvis smör, socker, grädde och mjöl. I stället för socker går det bra att använda lite honung eller frukt. I stället för margarin kan du steka maten i linfröolja eller rapsolja. I stället för en tallrik glass efter maten kan du äta en skål frusna bär. Som mellanmål kan du äta en avocado med räkor eller en näve nötter. Måttliga mängder alkohol är tillåtet.

Emellanåt går det bra att synda under en hel måltid utan att det påverkar hälsan märkbart.

Fullkorn sägs ofta vara nyttigt och innehålla mycket fibrer. Frukt innehåller i genomsnitt dubbelt så mycket fibrer som fullkorn. Grönsaker som är fattiga på stärkelse innehåller omkring åtta gånger mer fibrer.

När kroppen smälter protein går det åt mycket mer energi än när den smälter fett. Protein ger dessutom en mättnadskänsla, så att du slipper småäta mellan måltider, och det bygger muskler. Proteinrik mat tillsammans med frukt och grönsaker kan man inte äta för mycket av. Kalkonbröst utan skinn innehåller 94 procent protein och bara 5 procent fett. Lammkotletter däremot innehåller 49 procent protein och 51 procent fett. Det är med andra ord lika onyttigt som feta fläskkotletter.
Fett ensamt är det svårt att äta mycket av. Kroppen säger stopp. När vi blandar det med kolhydrater, salt eller socker, smakar det godare, vilket gör att vi kan äta för mycket av det. Det kan även lura kroppen att den fortfarande är hungrig.

"Trots att du utesluter spannmål, mejerivaror, raffinerat socker och behandlad mat kommer du snart att upptäcka att du både kan njuta av god mat och samtidigt må bra. Eller vad sägs om en krabbomelett gjord på omega 3-berikade ägg, serverat med avocado och persika? Eller sjötunga brässerad i vinsås med spenatsallad och gazpacho till lunch? Och får jag fresta med helstekt fläskfilé, blandad grönsallad med linfröolja, ångkokt broccoli, ett glas Merlot-vin och en skål med björnbär med mandelspån till middag?"

Det finns många recept i boken som låter goda. Lax, skaldjur, vilt, kalkon och mycket annat. Även våra vanliga köttsorter, nöt och fläsk, är tillåtna om allt synligt fett är bortskuret före tillagningen.

Boken är full av exempel på sjukdomar och andra åkommor som man kan undkomma eller minska risken för genom att äta stenåldersmat. Vad som är riktigt bra med den (boken), är att den får det att verka så enkelt att börja och att man blir motiverad att sätta igång direkt.

Det jag hade allra svårast att tänka mig att vara utan, var bröd av alla sorter, mjölk och potatis. Resten tyckte jag i stort sett att jag kunde ha eller mista. Däremot tänkte jag försöka att åtminstone minska både bröd- och mjölkkonsumtionen. Ett äpple i stället för en av frukostmackorna. Loka i stället för mjölk till så många måltider som möjligt. Potatisen verkade svårt. Det går att göra så väldigt mycket gott av potatis. Att byta ut övriga mindre nyttiga måltidsingrdienser verkade inte svårt. Över huvud taget fick jag intrycket att stenålderskosten är ganska enkel att följa. Så mycket magert kött, fisk, skaldjur, frukt och stärkelsefattiga grönsaker jag orkar äta. Hur svårt kunde det vara?

Jag har i stort sett helt slutat dricka mjölk, har aldrig smör på mackor, äter grövre bröd i stället för limpa. Mellan målen äter jag äpplen eller bananer. Socker undviker jag när jag kan. Färdiga måltider har jag aldrig varit någon fan av så dem har det inte varit svårt att undvika. I stället för Robertsons söta marmelader äter jag osötade varianter de få gånger jag över huvud taget äter marmelad. På mackorna brukar jag ha kalkon eller vissa sorter av ädelost.

Sammantaget har det varit lättare än väntat att äta nyttigare. Jag spräckte några fördomar om mig själv på vägen. Jag kunde äta en halv Skogaholmslimpa till frukost och dricka två liter mjölk om dagen. Det trodde jag att jag var beroende av. Det gör jag inte längre och jag har ingen längtan efter det heller. Jag har inte märkt några negativa effekter. Däremot är jag piggare än tidigare.

För tydlighetens skull bör jag tillägga att jag inte följer boken slaviskt. Jag har lagt mig till med de vanor som har passat mig. Alla steg mot hälsosammare mat är en förbättring även om de är små. Lunch äter jag i regel ute och då är det svårt att styra innehållet på ingrediensnivå. Däremot blir det oftare Caesarsallad än hamburgare.

Jag ska avsluta med ett till citat från boken:

"Om du äter magert kött, eller fisk vid varje måltid, precis som stenåldersmänniskorna, så blir det troligen det mest hälsosamma beslut du någonsin fattat." 



Tack Niklas för att vi på Viktminskning.ifokus fick ta den här artikeln.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-08-16 23:40 #1 av: Ylva-Li

Vill som sagt tacka Niklas för att vi fick ta den här artikeln hit. :) Det är väldigt intressant läsning. (Det är alltså Niklas som har skrivit själva artikeln, jag har bara publicerat.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-08-17 14:07 #2 av: AnneN

Mycket intressant artikel... Tror jag ska ta mig en närmare titt på den där boken också =)

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-03-16 11:59 #3 av: Jea59

Hej Hoppar in här!

Jag har letat länge efter en kost som inte startar övervikt, som man kan äta fritt och som inte stressar en (som orsakar mer fett på magen).

Denna kosthållning tror jag är bra och man får bort det överflödiga fettet.

Jag har gjort så här skrivit en lapp på kylskåpet vad jag får äta och inte äta, sen är det bara att köpa hem och laga maten efter vad det passar en själv.

Ingen kaloriräkning då maten mättar mycket, inge pointsräkning, inga krångliga recept, inge fasta mattider, då man ska äta när man blir hungrig och äta sig mätt, om man blir sugen kan man ta en frukt eller grönsak.

Anmäl
2009-03-21 21:15 #4 av: Ulf-S

Jag tror inte på att stenåldersmänniskorna undvek fett och skar bort allt synligt fett. I princip alla isolerade folkslag man stött på som ätit traditionell kost har ätit mycket fett.

Fett är en viktig energikälla som innehåller fettlösliga vitaminer och är ett essentiellt näringsämne, tillsammans med protein.

Cordains moderna variant av stenålderskost blir nog ännu godare, nyttigare och mer lik faktisk stenålderskost i energifördelningen om man lägger till mer fett... Naturligt, animaliskt fett och vegetabiliska fetter som kokosolja, olivolja och macadamiaolja. Smör och grädde om man godtar det, det är ju inte precis paleolitiska födoämnen.

Å andra sidan är linfröoljan som rekommenderas i artikeln inte heller särskilt stenåldersmässig. Den är dessutom en av de mest instabila oljorna som finns, den klarar alltså upphettning dåligt och är mer eller mindre hälsovådlig att steka i. Jag skulle i alla fall undvika uppvärmning och enbart använda den kall om jag över huvud taget skulle använda den.

Jag äter själv lowcarb och kan säga att jag äter något som är väldigt likt stenålderskost, men jag använder en hel del smör förutom kokosolja, macadamiaolja och olivolja.

Spannmål är totalt bannlyst hos mig, det pajjar min matsmältning (särskilt fullkorn).

Anmäl
2009-03-23 21:27 #5 av: [iovis]

Linfröolja härsknar snabbt. Tugga hellre på linfrön. Dessutom kan vi inte tillgodogöra oss vegetabilisk omega-3,

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.