Dieter

Montignac

2008-08-15 16:38 #0 av: Ylva-Li

För några veckor sedan stötte jag på denna syn på viktnedgång.

Fransmannen Michael Montignac's syn är snarlika LCFH's diet där man tar bort allt socker från maten. Det innebär ingen pasta, inget ris, ingen potatis, inget vitt mjöl osv.
Montignac går dock en slags mellanväg, där han säger att du måste ha lite kolhydrater också. Han menar att fullkornspasta och ris går jättebra istället.

Den största läran han har är att du ska undvika att inta fett tillsammans med socker. Han menar att kroppen föredrar att ta till sig den snabba energin, sockret. Vilket innebär att fettet du äter hamnar på hög.
Han menar också att det finns olika sockerarter som tas upp olika fort av kroppen. Fruktos t.ex är av den sorten som tas upp långsamt, vilket är bra.

Socker höjer ditt insulin i taket vilket ger dig ett enormt sug efter mer socker. Du kan känna det dagen efter du ätit mycket sött. Din kropp bara skriker efter socker.
Att rena kroppen är dock inte lätt. Det gäller att ha mycket vilja och ork och inte ge in.

Montignac säger också att det är viktigt att bli mätt! Du ska inte hungra. Är du hungrig så går kroppen in i fettspararfunktion. Dvs. kroppen tar upp det fett den får och lagrar. Det ger alltså helt fel signaler. Så istället bör du äta dig mätt, men äta rätt.

Fullkornsbröd är bra substitut för bröd, men, ha inte ost på. Då har du blandat socker och fett. Ett bra tips är keso (som har ett lågt GI "glykemiskt index") och lite tomat på. Det mättar bra och är inte så fett att kroppen lagrar.

Kroppen behöver dessutom fett. Har du ett aktivt arbete, är det viktigt att du får i dig fett, då det går till energi. Har du ett mer stillasittande arbete, kanske du även bör dra ner på fettet. Här går alltså LCFH's lära och Montignac's isär. Då LC handlar om att äta massa fett och inget socker, menar Montignac att du även ska dra ner på fettet. Då kommer kroppen ta av de fettreserver du redan har. Dvs. bränna fettet.

Träning

En viktig del i viktnedgång är givetvis att röra på dig. Dock finns det även här tips på hur du ska röra dig för att bränna fett och inte socker.
När du tränar så ska du få upp ett flås, då bränner du fett. Men så fort du börjar bli andfådd, börjar du bränna socker istället.
Så att ta snabba promenader, simma, jogga sålänge du inte blir andfådd, är jättebra träningsmetoder för att bränna så mycket fett som möjligt.

GI


Här kan du läsa lite mer om Glykemiskt index

Vad olika saker har för GI-värde hittar du här (engelska)

socker

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-08-15 22:59 #1 av: Ylva-Li

Föresten så läste jag också ett tips om att dricka ett kallt glas vatten före måltid. För att kroppen då använder en massa energi till att värma upp vattnet, och inte lika mycket till att ta upp fettet du får i dig. Eller nåt sånt..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-08-16 15:38 #2 av: Ayena

Detta låter ungefär som mitt tänkande. Ska läsa lite mer och kommentera senare.

 

Anmäl
2008-08-16 23:41 #3 av: Ylva-Li

Låter bra. :) Personligen tycker jag det här tänket låter vettigt, än att proppa i sig en massa fett. Det fungerar säkert också, för endel, men det är inget för mig.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-10-11 12:29 #4 av: IaMiaMaria

Jag blir frustrerad av alla olika saker man får höra, ena säger att frukt ska man inte äta, det är bara socker och snabba kolhydrater och är jätte onyttigt, jaha och så äter jag inte det på ett tag, sen säger nån att frukt är bra för det är långsamma kolhydrater. och det gäller inte bara frukt det gäller allt, fett, kolhydrater, och även protein, man vet ju aldrig vad som egentligen gäller, jag kör på en gyllen medelväg, pust

Anmäl
2008-10-11 15:09 #5 av: Ylva-Li

#4 Åh jag vet precis vad du menar! Det blir så snurrigt med alla dessa läror..

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-10-11 16:04 #6 av: Hoppfull

Man har ju ganska nyss konstaterat att fruktos lagras in som fett snabbare än vanligt socker.

Jag instämmer i detta med den totala förvirringen. Det värsta är att alla säger att just deras metod är den enda sanna och rätta och alla andra luras... det gör ju saken skitjobbig!

Däremot så har jag läst något helt annat och det är att vi inte ska dricka alls i samband med mat. De enzymer vi har i magen som ska smälta maten späds ut alldeles för mycket då och vi får svårare att tillgodogöra oss mat.

Jag har testat att sluta dricka helt när jag äter. Så dricker jag efter en timme istället. Jag upplever faktiskt att jag smälter maten bättre än innan men jag har ju uppenbara problem med min matsmältning med. Det lät logiskt tycker jag! Jag kunde innan dricka upp till 5-6 dl vatten till maten.

Anmäl
2008-10-11 17:45 #7 av: IaMiaMaria

#6 jasså, det var något nytt, det har jag aldrig hört talas om.

detta med frukt är ju svårt, diabetiker kan ju äta lite frukt utan att dö, så då tycker jag att det vore konstigt att det är snabbare än vanligt socker, men jag har också hört att nya studier har visat det.

men sen finns det ju dieter då man ska äta väldigt mycket frukt och grönt och det lär ju vara testat.

ja det är mycket med det jordiska. suck.

Anmäl
2008-10-11 19:10 #8 av: Anne

Precis, fruktos lagras i levern, och äter man mer än vad som får plats där, då bildas det till fett istället. (Starkt förenklat, men typ så.) Frukt går bra att äta - det innehåller inga mängder fruktos, och man får i sig annat värdefullt på köpet, men däremot är rent fruktsocker ingen bra idé alls.

Anmäl
2008-10-11 19:43 #9 av: IaMiaMaria

oki, men varför ger man då fruktos till diabetiker, det låter ju konstigt?

Anmäl
2008-10-12 00:33 #10 av: Anne

Gör man? Hur då, och i vilket sammanhang? Jag kan väldigt lite om diabetes - min enda kompis som är diabetiker håller sin helt i schack genom att träna ofta och mycket, och äta någorlunda bra.

Anmäl
2008-10-12 02:41 #11 av: Ylva-Li

Är det inte mer om personen har sockerkänningar som man kan ge ett äpple eller ett glas mjölk?
Antar att det handlar om att kroppen får socker snabbt på det sättet.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl
2008-10-12 02:51 #12 av: AnneN

#11 du menar väl insulinkänningar? vid sockerkänningar så behövs mer insulin och vid insulinkänningar så behöver de mera socker.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2008-10-12 11:29 #13 av: IaMiaMaria

de diabetiker som jag har jobbat med har använt fruktos på tex flingo eller gröt ist för socker. Jag vet ju inte om det är bra, men blir ju lite brydd om det är värre än socker i så fall.

kan inte så mycket om diabetes och socker jag heller.

Anmäl
2008-10-12 11:50 #14 av: Anne

Jag tror att fruktos inte höjer blodsockret lika snabbt, eller "brant" som glukos - kan det kanske vara så? I och med att det lagras i levern och där bryts ner till enkla sockerarter, så kanske det är så det hänger ihop, och att det därför är bättre för den som är insulinkänslig?

Anmäl
2008-10-12 13:20 #15 av: IaMiaMaria

så kan det ju vara.

Anmäl
2008-10-13 09:50 #16 av: Ylva-Li

Ah, jag är inte så duktig på diabetes, längre. Kunde det där rätt bra för inte så länge sen. Men det har försvunnit från min hjärna.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.