Kost

Den "o"viktiga frukosten

2014-09-07 00:14 #0 av: RobinEH

Frukost eller inte frukost. Lägger frukost ved på brasan eller förser den en bara med extra kalorier? Artikeln rör en intressant studie som kan ge svar på frågan.

I Juni släpptes en vetenskaplig artikel med titeln "The causal role of breakfast in energy balance and health: a randomized controlled trial in lean adults". Studiens syfte var att undersöka relationen mellan frukostkonsumtion och energiintag respektive energiförbrukning. Studien var i form av en randomiserad klinisk prövning (RCT) vilket innebär att deltagarna slumpades in i två grupper. Den ena gruppen var tvungna att konsumera minst 700kcal innan klockan 11:00 varav minst hälften (350kcal) skulle konsumeras inom två timmar efter uppvak, den andra gruppen fick fortsätta sin fasta fram till klockan 12:00. Båda grupperna hade därutöver samma direktiv, att leva som vanligt (ad libitum). Studien varade i sex veckor. Ett flertal hälsomarkörer hos deltagarna undersöktes i början och i slutet av studien. Första veckan och sista veckan fick deltagarna föra matdagbok för att på så sätt kunna beräkna energiintaget, för att kontrollera de angav korrekta uppgifter fick de bära en maskin som mätte deras glukoskoncentration, och för att kontrollera deras energiförbrukning fick de bära en puls- och rörelsemätare.

Efter 6 veckor såg man ingen signifikant skillnad mellan grupperna på förändring i vikt, fettmassa eller övriga hälsomarkörer. Inte heller såg man någon skillnad av vilometabolismen. Man såg dock att trots att båda grupperna hade ungefär lika mycket vakentid så förbrukade frukostgruppen mer energi under dagen än fastegruppen. Man såg att frukostgruppen hade en mycket högre energiförbrukning på förmiddagen än vad fastegruppen hade.

An external file that holds a picture, illustration, etc.
Object name is ajcn1002539fig2.jpg

Så trots att frukostkonsumtion inte påverkade vilometabolismen något så verkar det ha bidragit till en ökad energiförbrukning. Utan att ha instruerats till det så var frukostgruppen alltså mer fysiskt aktiva än fastegruppen.

Jättebra kan tyckas. Frukost gör en mer aktiv och får en att förbruka mer energi, därmed är det ett viktigt verktyg för viktminskning. Eller inte. Frukostgruppen kompenserade nämligen för den högre energiförbrukningen med ett högre energiintag än fastegruppen. Att äta frukost gör en alltså inte bara mer aktiv utan får en att konsumera mer energi. Frukostgruppen konsumerade drygt 500kcal mer än fastegruppen, vilket ungefär var lika mycket som frukostgruppen spenderade mer än fastegruppen.

Utifrån denna studie kan man alltså anta att:

  • Frukost ökar energiförbrukningen via fysisk aktivitet
  • Frukost ökar energiintaget
  • Fasta begränsar spontan fysisk aktivitet
  • Fasta leder inte till överkonsumtion när man väl äter
  • Frukost har ingen effekt på vilometabolismen
  • Frukost saknar direkt betydelse för viktpåverkan

Länk till studien i sin helhet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4095658/

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-09-07 09:32 #1 av: [tk1971]

Ja, själv skulle jag känna mig orkeslös, sur och trött om jag inte fick äta nåt på morgonen. Däremot äter jag aldrig så mycket som 700 kcal till frukost.

Så frukosten är inte "oviktig" för mig, tvärtom.

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2014-09-07 09:51 #2 av: TokyoWings

Jag klarar mig verkligen inte utan frukost... Alla andra måltider kan jag klara mig utan (I don't, but I could) men jag har ingen ork alls utan frukost! 

Anmäl
2014-09-07 11:10 #3 av: Scorpio97

 Äter jag frukost så blir jag dålig i magen (jag har annars stålmage, det enda min mage inte klarar är mat tidigt på morgonen), och sen känner jag mig trött och sur resten av dagen. Äter oftast inte lunch heller eftersom jag inte gillar skollunchen och det finns inget ja kan köpa som lunch. (Inget nyttigt i alla fall).

Äter jag bara när jag kommer hem (middag och kvällsmål), så mår jag bäst. Jag tänker inte på mat under dagen och blir då inte sockersugen, och min kropp verkar ha vant sig vid att bara få energi-påfyllning på kvällen så jag blir inte trött under dagen heller. Sen kaloriräknar jag, så jag får i mig samma antal oavsett hur många måltider jag äter, men jag upplever att det är mycket svårare att vara nöjd om jag äter fler gånger. Föredrar att få äta mig ordentligt mätt några få gånger, än att äta lite många gånger.

//Jessie

Anmäl
2014-09-09 20:14 #4 av: Siggebus

Jag äter endast lunch och mitt sista mål vid 17-tiden och har gjort så i snart 3 års tid.
Är absolut inte trött, orkeslös och sur och mår kanonfint.
Detta började jag med för ca 2,5 år sedan då jag efter en tid med lchf märkte att jag definitivt inte var hungrig på morgonen.
Vid lunch kan det börja kurra lite grann i magen men ingen större hunger Glad
Äter mitt största mål vid 17-tiden och jag ser till att jag då får i mig det jag behöver.

Anmäl
2014-09-10 09:09 #5 av: Fridaaaa

Frukost är viktigt för mig. Blir orkeslös, trött, kan bli på dåligt humör samt svårt att koncentrera mig.

Men min kropp är van vid att äta frukost också. Och jag som äter regelbundet (3-4 timme) behövs frukosten, i alla fall för min egna del Glad

Jag tror personligen frukost är "viktigt" för många men även andra som det inte är lika viktigt för. Jag tror det är individuellt helt enkelt.

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2014-09-10 11:58 #6 av: rumelle

Det är lite olika för mig, om jag ska upp och iväg tidigt så blir jag lätt illamående om jag äter frukost först, det kan förstöra hela dagen. På helgerna däremot så vill jag gärna ha min frukost.

Anmäl
2014-09-11 16:16 #7 av: Halvdansken

Är 53 år och har aldrig ätit frukost.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-02-17 14:35 #8 av: Candela

Jag tror att kroppen vänjer sig vid, oavsett hur man väljer att göra.. För egen del behöver jag inte äta frukost, och jag blir inte särskilt påverkad av att vara hungrig. Jag kan tvärtom känna att jag måste "tvinga" i mig frukosten, så nu slutar jag med att äta den helt enkelt. En kopp kaffe på morgonen duger för min del Glad

När jag under tonårstiden bara åt lunch vid 11-12 och ett mål mat vid 16-17-tiden så gick jag ner 15 kg på ett halvår. Tänkte försöka mig på samma diet igen.

Anmäl
2015-04-13 15:10 #9 av: [TheOutstandingGirl]

Jag avskyr frukost men jag måste äta det enligt min PT (jag ska gå ner över 20 kg så har tagit hjälp). Men jag har en fråga RobinEH: om jag ska gå på ett hårt pass på gymmet kl 12 brukar jag inte äta innan, för det är ju bra att träna på tom mage har jag hört (notera att jag är arbetslös och inte går upp förrän kl 10 ändå, så jag är inte vaken superlänge innan). Är det bra eller dåligt? Jag tycker att jag blir mer svettig efter att jag fastat innan men det kanske bara är inbillning. Jag brukar dricka sådan där celsius innan. 

Anmäl
2015-04-13 17:27 #10 av: Halvdansken

Om du äter frokust innan träning, så bränner du ju sas bara bort frokusten (speciellt om det är snabba kolhdrater). Om du inte äter, så tar du av fettet.

Om du inte mår dåligt av att träna utan att äta innan, så tycker jag att du ska skippa frokusten. Drick vatten. Vad är Celsius? Sockervatten?

Jag tränar efter jobb och då har jag ätit en gång, lunch. Sen äter jag när jag kommer hem. Det är vad jag äter på hela dagen.  2 gånger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-04-13 18:50 #11 av: [TheOutstandingGirl]

#10 Haha se där! Inga mellanmål? Hur många kalorier om dagen ca? Får man fråga vad du väger och hur lång du är? Det sägs ju att man har svårt att hålla vikten om man äter som du gör... Vore intressant om du klarade av det :) 

Jag har inga problem med att strunta i frukosten så jag fortsätter så då :D Har också hört det där med att man tar av fettet om man tränar på tom mage! Nice! :) 

Så här står det om celsius på deras hemsida:

Drycken innehåller vitaminer, grönt te, ingefära, guarana och koffein. Den unika blandningen av ingredienser har tagits fram efter flera års forskning i syfte att höja kroppens ämnesomsättning så mycket som möjligt med naturliga ingredienser.

Anmäl
2015-04-13 19:06 #12 av: RobinEH

#11

Hur många gånger om dagen man behöver äta för att kunna bibehålla sin vikt är individuellt. Somliga har enklare att inte överäta med flera små mål om dagen medan andra klarar sig väl på enstaka mål.

Och det är inga problem att träna på tom mage. Personligen känner jag mig mer fokuserad när jag tränar innan jag ätit. Se till att äta efteråt bara.

Att du förbränner fett genom att träna på tom mage innebär att du kommer att lagra in mer fett när du väl äter.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-13 20:54 #13 av: Halvdansken

#11. Ingen aning om hur många kalorier jag äter. Jag kör LCHF, så jag håller nere på kolhydrater och är inte fettskrämd. De flesta på LCHF äter som jag, ca 2 gånger per dag, det är så ofta jag är hungrig.

Jag är 173 och väger ca 70, vilket är lite mer än vad jag har lust med, men eftersom jag är mitt i klimakteriet, så är det svårt som attan.  Försöker få strama upp mig lite med träning. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-04-13 21:56 #14 av: [TheOutstandingGirl]

#12 Innan jag började med "mitt nyttiga liv" åt jag bara två gånger om dagen. Ingen frukost utan bara lunch och middag som halvdansken. Det gjorde mig fet (det + antidepressiv medicin + preventivmedel) även fast jag säkert bara låg på 1000 kalorier om dagen. Nu när jag äter ofta går jag ner och min PT säger att det är för att jag håller min förbränning igång... Sant eller falskt?

#13 Ah, jag förstår! Blir du verkligen inte hungrig framåt eftermiddagen när du varit vaken ett tag?? Knepigt hur olika man kan vara :D Äh, är väl bara ett par kg extra som du har vilket jag tycker är helt förståeligt när man är i medelåldern! Tycker du verkar ha jättefin vikt. 23.4 i BMI är väl kanon :)

Anmäl
2015-04-14 07:45 #15 av: Siggebus

Jag har ätit lchf sedan början på 2010 och har gått ner ca 45 kg och nått min målvikt.
Jag äter också "bara" två ggr om dagen dvs lunch och kvällsmat utan några hungers-problem eller viktproblem.
Jag har kollat av någon gång hur jag ligger till på en normal dag när det gäller kcal (kalorier) för att se så kroppen inte får i sig för lite.
Resultatet är att trots bara två måltider så kommer jag upp i mellan 1800-1900kcal per dag och det passar mig utmärkt.
Bara för att man äter mer sällan behöver ju inte det betyda att man får i sig för lite  - man äter bara lite mer de två gångerna.

Anmäl
2015-04-14 15:24 #16 av: RobinEH

#14 Nä, det din PT har sagt är hittepå. Om din "förbränning" stannar så är det för att du dött. Det finns ett flertal studier där man jämfört måltidsfrekvens med eneenergiomsättningen och drt finns ingen fördel med hög måltidsfrekvens på det planet. Man brukar ibland likna energiomsättningen med eld och mat med ved. Genom att lägga ved på elden så håller man elden igång. Man skall dock inte glömma stocken med fett, glykogen och muskler som elden alltid har tillgång till.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-14 20:45 #17 av: [TheOutstandingGirl]

#16 Jaha :o Där ser man. Så jag behöver inte vara lika ångestfylld om jag missar mellanmålet med en h alltså? :P 

En annan fråga (sorry för OT) - min PT har sagt åt mig att äta 1800 kalorier om dagen. Jag har en app som heter lifesum som mäter ungefär hur mycket jag äter på en dag, och när jag ställer in att jag tränat och bränt t.ex 400 kalorier vill den att jag äter 400 kalorier extra, så jag kommer upp i rätt mängd kalorier. Ska jag äta mer eller hålla mig till 1800 som min PT sagt? Kan ju fråga min PT annars men går snabbare här... Träffar henne inte förrän på fredag.

Anmäl
2015-04-14 20:53 #18 av: RobinEH

#17

Jag registrerade aldrig min träning på lifesum. Som du säger så tar den bort den energi du beräknats förbränt från den energi du har intagit. Detta hade varit funktionellt om du registrerat allt du har förbränt under dagen, från knapptryck till löprunda, och då skulle du legat +/- 0 i slutet av dagen. Om du och din PT beräknat att du behöver 1800 kcal per dygn så är den aktivitet du utför medräknad däri. Dvs. skall du äta 1800 kcal per dygn, inte 1800 + 400.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-16 17:42 #19 av: [TheOutstandingGirl]

#18 Tack!! :)

Anmäl
2015-04-16 22:32 #20 av: Inkanyezi

Vad säger den där appen Lifesum att du har förbränt under samma tid om du inte tränar?

Anmäl
2015-04-16 22:34 #21 av: [TheOutstandingGirl]

Ingenting. Precis som att jag skriver i min mat skriver jag i min träning, så det är därför den vet hur mycket jag förbränt under träning :P

Anmäl
2015-04-16 22:38 #22 av: Inkanyezi

Men den vet alltså inte hur mycket du förbränner om du inte tränar?

Träning bränner faktiskt bara lite mer än att bara sitta alldeles still och göra ingenting. Om man alls funderar över att äta någonting mer för att man har tränat, är det ju inte rimligt att öka mer än den lilla ökningen av förbränning som träningen motsvarar. Och jag tvivlar starkt på att din träning ger en ökning av förbränningen av 400 kcal. Hur många timmer är det, och vilken slags träning?

Anmäl
2015-04-16 22:40 #23 av: [TheOutstandingGirl]

Jag tränar hård spinning (rpm, activio) och indoor och det förbränner över 400 kalorier då jag tränar i 1 h. 

Anmäl
2015-04-16 22:42 #24 av: [TheOutstandingGirl]

det är ju individuellt så klart, men om instruktörerna säger att man kan förbränna upp till 600 kalorier (de är ju utbildade och har på sig sådana där klockor som mäter) vågar jag tro att jag förbränner minst 500 för jag har dels mycket övervikt = jobbigare för mig, och jag tar alltid ut mig till max.  

Anmäl
2015-04-16 22:44 #25 av: Inkanyezi

Jamen, du vet ju fortfarande inte hur mycket du förbränner om du inte tränar den där tiden. Hur stor är skillnaden?

Anmäl
2015-04-16 22:47 #26 av: [TheOutstandingGirl]

Va? :P Och nej, den vet inte hur mycket jag förbränner på en dag då jag bara ställer in min träning där den räknar hur mycket jag förbränt. 

Anmäl
2015-04-16 22:48 #27 av: [TheOutstandingGirl]

Fast jag har ju stått på en speciell apparat på gymmet som säger att jag förbränner ca 1500 kalorier om jag bara ligger still i sängen en hel dag, om det är det du menar...

Anmäl
2015-04-16 22:50 #28 av: Inkanyezi

Är det så att du tränar för att minska i vikt och föreställer dig att det ska fungera genom att du räknar förbränning efter någon formel som appen är programmerad med? Det förutsätter så klart att du inte äter mer för att du tränar, om du ska komma till negativ energibalans, och då är det ju rimligt att du känner till din viloförbränning. Utan den vet du ju inte hur mycket extra förbränning träningen står för.

Anmäl
2015-04-16 22:56 #29 av: [TheOutstandingGirl]

Jag berättade ju precis min viloförbränning????

Jag ska enligt min PT äta 1800 kalorier om dagen, jag tar hjälp av min app som räknar kalorier. Jag har ställt in hur mycket jag ska äta osv. Men appen vill att jag ska äta mer när jag tränar, alltså över 1800, eftersom jag bränner 500. Jag har aldrig ätit över 1800, men blev lite fundersam när appen ville det. Därför frågade jag.

Anmäl
2015-04-16 22:57 #30 av: Inkanyezi

Okej, du ska alltså dumpa den där appen och göra som din PT säger om det ska bli något resultat i den riktning som du vill ha.

Anmäl
2015-04-16 23:02 #31 av: [TheOutstandingGirl]

Hahah men va? Varför det? Det är väl bara att strunta i att äta utöver?

Jag tycker appen är jättebra för den gör att jag vet hur mycket jag äter. Och ÅTERIGEN äter jag så som min PT sagt!!! Bara det att appen tror att jag ska äta upp kalorierna jag förbränt men det kan väl jag bara strunta i? :P 

Och jag går ner i vikt så uppenbarligen fungerar det.

Anmäl
2015-04-16 23:09 #32 av: Inkanyezi

Ja, så kan du så klart göra, använda appen för att ha koll på matintaget, men inte styra det till att äta mer, bara för att den säger att du förbränner det du äter - och helst lite till.

Anmäl
2015-04-16 23:18 #33 av: [TheOutstandingGirl]

Nej, det var ju det vi kom fram till i #18 Ledsen

Anmäl
2015-04-17 08:50 #34 av: Fridaaaa

#22 Man reglerar själv i appen hur många kalorier per dag man har som mål att äta. Jag har appen. Räknat ut mitt BMR först och lade in kalorier efter det.

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2015-04-17 09:17 #35 av: [TheOutstandingGirl]

#34 Ja men så har jag också gjort! :) Har ställt in 1800, dock vill den att jag ska äta mer när jag tränar, som sagt, men jag struntar bara i det och kör på mina 1800 :)

Anmäl
2015-04-17 09:33 #36 av: Fridaaaa

#35 Skrev till #22 dvs inte till dig Skämtar

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2015-04-17 12:55 #37 av: [TheOutstandingGirl]

Haha! Så blind man kan vara!! :P 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.