Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 7720 ggr
[Lakritzz]
10/11/09, 5:23 PM

Räkna kalorier

Hej,

Jag har nu valt att börja räkna kalorier istället för att hålla på med LCHF. Känner att LCHF inte passar mig, jag har gått ner i vikt, men känner inte att jag vill "leva" på det man ska äta.

Så nu har jag då börjat räkna kalorier. Men jag tycker det är lite klurigt, går lätt med förpackningar och när man är hemma. Men när man är borta är det svårt att veta hur mycket man får i sig.

Har hittat en ganska bra kaloritabell, men det är ju lite svårt med dom också, jag tycker det är svårt att få det att stämma. Är det någon som vet nån sida där det istället för 100g äpple = X kcal är 1 äpple = X kcal eller liknande.

Och är det någon mat som man ska tänka på att undvika, och något som man ska äta mer av?

Alla tips mottagets! :)

Annons:
fruktgumman
10/11/09, 5:58 PM
#1

Ja, dra ner på kolhydraterna, öka på fettet, är väl det som funkat för mig för att gå ner i vikt och slippa sötsug

shintaida
10/11/09, 11:56 PM
#2

#1

Det är ju LCHF!

#0

Här, på MATDAGBOKEN.SE, kan Du lägga in dagen före vad Du ska äta. Så får Du fram hur många kalorier Du får i Dig.

Du får också tips om hur mycket kalorier JUST DU bör få i Dig. Och en massa stöttning och peppning och andra kul saker!

INGET är förbjudet i måttliga mängder! Minns det!

[Lakritzz]
10/12/09, 1:25 AM
#3

#1 Ja precis som #2 säger, är ju det LCHF. Och det är det jag inte vill hålla på med längre…

#2 Tack för tipset! Ska kolla in på sidan genast!

Det ska jag komma ihåg! :-)

[Lakritzz]
10/12/09, 5:44 PM
#4

Ingen mer som har tips och annat att dela med sig?

Jag undrar även hur man ska veta hur mycket kalorier man ska ha i sig på en dag.

shintaida
10/12/09, 5:47 PM
#5

Minst 1300 kcal, annars ser kroppen det som svält.

Men det går bra att ligga eller diffa mellan 1300 och 1800 kcal också.

[Lakritzz]
10/13/09, 1:43 AM
#6

#5 Okej, tack! Ska försöka ta och räkna ihop hur mycket jag får i mig per dag :-)

Annons:
[LiisaDagger]
10/13/09, 5:15 PM
#7

#5 Ämnesomsättningen minskar inte särskilt mycket om man äter för lite kalorier under en kortare tid. Visst går din kropp ner på sparlåga men håller man strikt på dieten så sjunker vikten ändå. Kroppen svälter alltid sig själv när man går ner i vikt genom att äta färre kalorier än vad kroppen behöver. Kroppen måste ju ta energi någonstans ifrån, den "äter" av sig själv (ick det lät läskigt).

Vill man gå ner i vikt så låter väl 1300 kalorier helt ok, beroende förstås på hur stor man är från början.

Jag gick ner fint i vikt på under 1000 kalorier och ibland så lite som 500. Detta var förstås under en kortare period, ingenting jag hålller idag.

#0 Om du vill vara superstrikt med kalorierna föreslår jag att du köper en digital våg, letar upp en kaloritabell och skriver en matsedel för varje dag där du skriver upp exakt hur mycket kalorier du får i dig.

Bestäm dig för hur mycket du ska motionera, det bränner ju kalorier och har du tränat en dag så kan du ju äta mer. Kolla på en tabell över hur mycket varje träningsform förbränner i timmen. Själv nöjde jag mig med att promenera då och då faktiskt, jag är en riktig soffpotatis och jag äter hellre mindre än att sitta på en träningscykel.

Sätt upp små mål, börja med 5 kilo, räcker inte det, ta 5 till osv.

Vikten står stilla ibland men så gör den (kallas att man är på en platå), man kan äta superstrikt men ändå inte gå ner ett gram. Detta är helt normalt. Tips, skaffa måttband så att du inte blir ledsen när vågen står stilla.

Ta reda på ditt dagliga kaloribehov och håll dig under det värde du får. Uteslut allt sött, med detta menar jag förstås godis som kan få ditt blodsocker att krascha mellan måltiderna. Det är lätt att ge upp då. Ät mycket fullkorn, rotfrukter, knäckebröd är jättebra och glöm inte att dricka massor med vatten. Sötsugen? Ta en frukt, gärna en som inte är för söt t ex ett grönt äpple. Ät fisk, kyckling, gör goda och färggranna sallader. Ta bort de snabba kolhydraterna som potatis, pasta, vitt ris. Blir du hungrig mellan målen så finns det jättegoda smoothies av Naturdiet, en sådan och ett stort glas vatten mättar bra (min favorit är granatäpple).

Blir du sjukt godissugen vilket jag blir ibland (speciellt på lakrits) så kan jag tipsa om viktväktarnas godis, det är riktigt bra och smakrikt. Det är lätt att läsa av exakt hur mycket energi man får i sig per bit. Deras frysta färdigrätter är även de jättegoda!

Är du osäker på hur mycket en matvara innehåller eller står det inte ens på paketet så ta någonting annat. Vissa grejer blir an riktigt förvånad över hur mycket de innehåller.

Som Shintaida tipsade om är matdagboken ett bra hjälpmedel, jag finns där med, användarnamn Liisa. Där kan man se tabeller mm hur ens viktnedgång lyckas. Det är pepp :)

Misslyckas du en dag? Det gör ingenting, man gör det då och då, det är ingenting som påverkar din fortsatta viktnedgång.

Plocka fram "smalkläderna", de du inte kommer i idag. Prova dem då och då och känn efter om de sitter lite lösare, det är fantastisk pepp, spegeln ljuger nämligen ibland men det gör inte kläderna.

Ta en fridag t ex lördag, ät mer och ät gott då, då har man någonting att se fram emot.

Ta dag för dag, det låter jättetöntigt men om man kommer in i det tänket så känns allt mycket lättare. När du når dina delmål så kan du gå ut och köpa t ex en ny tröja som belöning, det är jättekul att kunna köpa mindre och mindre kläder. Förresten är det mycket bättre än att belöna sig med mat.

Ja, lite tips från mig, hoppas att du kan ha nytta av något iallafall :)

/Lisa

[Tassy]
10/14/09, 11:21 AM
#8

#7 Jag håller inte med. Äter man färre än 1300kcal så börjar kroppen utsödra ämnen som skadar en själv på grund av energibristen. Det är absolut inget att eftersträva. Kroppen behöver ett visst antal kcal/dag för att fungera normalt.

[LiisaDagger]
10/15/09, 2:44 PM
#9

#8 Vilka ämnen syftar du på då?

Hausswolff
10/19/09, 1:50 PM
#10

Tja, svält är aldrig bra, det ska man inte utsätta kroppen för alls, helst. Inte ens halvvarianter av svält.

Skelettet blir på sikt urkalkat, levern lägger av (den behöver fett, liksom hjärnan) och flera fettlösliga vitaminer kan inte tas upp av kroppen. Muskelmassan kommer att minska, även om du tränar.

De vetenskapliga studier som finns på fett- och kalorisnål kost för viktnedgång är  utvärderade av SBU (Statens Beredning för medicinsk Utvärdering). Sammanfattningsvis blir resultatet ofta ett antal kilos initial viktminskning, men i de allra flesta fall återgång till ursprungsvikten "inom något år".

Och hur roligt är det att späka sig hela livet?

[LiisaDagger]
10/20/09, 12:10 PM
#11

Ja, men nu har trådstartaren faktiskt skrivit att hon inte vill äta enligt LCHF och vill räkna kalorier.

Bara för att man äter mindre kalorier betyder det inte att man späker sig. Det är i början innan kroppen har vant sig vid små portioner som man kan känna sig hungrig. Jag mår bra av att inte äta mängder med mat. Fet mat tycker jag inte om, jag känner mig tung i kroppen plus att det är äckligt. Jag äter lite, ofta, kalorisnålt och är mätt. Vill jag ha något kaloririkt någon dag så äter jag det men, men bara om jag verkligen är sugen. 

Man blir nästan sur när en tråd som är ägnad åt kaloriräkning ändå ska behöva utsättas för lchf-propaganda. Alla vill inte ha fettrik mat, det måste respekteras.

[Norrbysa]
10/20/09, 3:57 PM
#12

#9 Hon kanske är inte på ketosis. Men de uppstår inte på den nivån, så de är fel.

#10 Den där studien skulle jag vilja läsa. Såklart man går upp i vikt igen om man återgår till en kaloriintag som representerar den nivån man låg på innan man gick ner i vikt. Väger man mindre så gör kroppen oxå av med mindre energi. Enkel matematik! :)

"Skelettet blir på sikt urkalkat, levern lägger av (den behöver fett, liksom hjärnan) och flera fettlösliga vitaminer kan inte tas upp av kroppen. Muskelmassan kommer att minska, även om du tränar."

Vad är det där för uttalande? Nu är du ju inne på ett hel annat område?

[Lakritzz]
10/20/09, 7:52 PM
#13

#7 Tack för jättemkt bra tips! :-)

Att räkna kalorier fungerar mkt bättre för mig än LCHF. Jag ligger stadigt på min målvikt nu, och klarar av att ligga kvar där utan att gå hungrig. Känns jättebra!

Men jag skulle vilja ha lite mer tips på kalorisnåla mellanmål, frukostar, lunchar middagar mm :-) Någon som har det?

Sen så undrar jag om någon har tips på någon kaloritabell på nätet, jag håller på att göra "min egen kaloritabell" med det som jag äter, men det är så olika vad allt innehåller överallt…

Annons:
teachingbirds
10/21/09, 2:25 AM
#14

Livsmedelsverket har en livsmedelsdatabas som funkar utmärkt för att ta reda på kalorimängd i varor :)

Dock verkar den inte funka för mig just nu, men det är bara att söka på google och hoppas på att det är min dator det är fel på just nu bara!

[Lakritzz]
10/24/09, 1:48 PM
#16

#14 & #15 Tack för bra sidor! Hjälpte mycket!

Men nu undrar jag en till sak, det här med vad allt väger är ju lite svårt att veta. Och ibland har man ju inte någon tillgång att väga maten. Finns det någon sida där man kan hitta vad t.ex. en mandarin, en tunnpannkaka eller chokladboll(osv.) väger? Eller alternativt hur mycket e-t-t äpple väger, inte äpple 100g väger…

Moonstrike
10/25/09, 2:07 AM
#17

Tips på mättande och nyttiga mellanmål som inte ökar sötsuget:

*avocado (med t.ex kaviar)

*knäckebröd med keso mini, tomat och lite örtsalt

Angående det där med kaloritabell för en istället för 100 g så vet jag inte vart det finns, men väg lite olika saker som du brukar äta när du är hemma, så kanske du får ett hum om hur många gram varje sak/portion är :) Lite jobbigt, men ett alternativ om man inte hittar nån annanstan.

[vaargen]
10/25/09, 2:24 AM
#18

#16

Här har du en gammal tabell på vad olika saker väger, tyvärr är inte kalori inlagt i den, men du har något att börja med iallafall…

Calmare
11/4/09, 10:31 AM
#19

Är det inte jobbigt att väga maten hela tiden? Hur ofta äter du? Hur ser en typisk kostdag ut för dig? Glad

shintaida
11/4/09, 5:00 PM
#20

JAG väger ALL mat jag äter. Ifrån en kub buljong till färdig mat.

Jag tycker det är kul nu.

Är med i Viktklubb.se och där MÅSTE man i princip väga maten för att inte överstiga sitt dagliga kaloriintag.

Jag hade en laptop, som jag inte använde speciellt mycket, så den har jag placerat på köks-ön i köket och skriver in direkt vad jag äter.

Så nu slipper jag springa med lappar nerifrån köket och upp till min andra laptop för att föra in maten! Skrattande

Det känns som om jag har fått ett "high-tech-kitchen" nu! Och även det lilla, sporrar mig att skriva in.

Förra veckan gick jag ner 0,8 kg. Sen i förrgår har jag gått ner 0,6 kg!

Och OM jag nattäter, tillåter inte mitt samvete att strunta i att föra in det. Har ju batteridrift på laptopen också, så jag har ingen ursäkt att låta bli nu mer.

MEN det ger resultat, minsann!

Lägger även in aktiviteter i Viktklubb.se.

Kul, kul, kul! Skrattande

Annons:
Calmare
11/6/09, 5:56 PM
#21

Bra att det funkar för dig! Glad, men hur ska du göra när du åker på en exempelvis tvåveckors semester?

shintaida
11/6/09, 7:57 PM
#22

ENKELT!! Skrattande

Vi åker aldrig på semester, för vi har djur!

JigokuShoujo
11/7/09, 12:24 AM
#23

#11 Hur kommer det sig att du på en gång läser in i att #10 menar att man ska äta enligt LCHF så fort man nämner ordet fett?

Många personer (speciellt kvinnor) äter för lite fett och vissa delar av kroppen (tro det eller ej) behöver fett för att kunna fungera. Även vissa vitaminer är fettlösliga.

Man kan faktiskt äta fett UTAN att äta enligt LCHF!!! Think outside the box!!

till TS: Tror nog det lättaste för dig är att till en början skaffa dig en matvåg. Sedan kan du nog allteftersom du vänjer dig kunna höfta hur mycket maten du tänker tillaga väger.

I vilket fall som skulle jag nog undvika sätsaker. Och är du ändå på sånt humör att du verkligen vill ta dig en sötsak så skulle jag i alla fall rekommendera att ta något utan sötningsmedel (som t.ex. viktväktarnas godis) Ska man njuta ska man njuta av sånt man tycker om!!! Skrattande

Ät mindre portioner och ofta så att du håller dig mätt så kanske du kan hålla dig ifrån sötsuget.

Håller själv på med LCHF btw(och fuskar en del ibland ;) ), men har full förståelse för att det inte passar alla. Hoppas att du hittar det som passar dig!!!

Lycka till med viktnedgången!!! Skrattande

Upp till toppen
Annons: