Annons:
Etikettkost
Läst 3320 ggr
Fridaaaa
4/11/14, 9:58 PM

Nyttiga luncher/mellanmål

Eftersom jag går högskola måste jag ha med mig egen mat. Tycker det är svårt att komma på bra luncher/mellanmål som är lätt att ta med sig just till skolan.

Någon som har tips och idéer? (inga sallader helst för äter bara gurka, sallad och majs). Helst som inte behöver värmas i micro (deras micros är inte alltid så trevliga, så är mest av den anledningen).

Gillar fisk, diverse kött, ägg mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Facie
4/12/14, 10:09 AM
#1

Mina bästa mellanmålstips är kvarg med fun-light, keso med med bär/frukt/musli eller knäckemacka med kokt ägg (utan gulan kör jag).
Om du inte vill värma lunchen och inte gillar sallad är det lite svårare.. Jag brukar ha qournfile med kokta morötter/broccoli eller soppa, det är smidigt att tillaga och äta men ska ju helst värmas:)

Pretty wise //

Fridaaaa
4/12/14, 10:36 AM
#2

#1 Kvarg kan jag inte äta pga att det är laktos i, och jag har inte hittat laktosfritt. Kvarg smakar dessutom inget vidare. (glömde skriva det i huvudinlägget att det måste gå att göra laktosfritt och helst glutenfritt, ber om ursäkt för det).

Utan gula kör jag med på när jag har ägg hihi.
Den laktosfria keson smakar jätteilla tycker jag, vilket är synd, gillar keso annars. Annars var det toppentips.

Har inte sagt att jag inte vill värma, skrev att microvågsugnarna inte alltid är så trevliga, skillnad 🙂 Värmer gärna de gånger de är urstädade, men vet jag inte från gång till gång.
Morötter och broccoli äter jag inte, men qournfile är gott 🙂
Soppa är inte gott kallt 😕

Tack för tipsen!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/12/14, 11:14 AM
#3

Omelette kan man variera mycket. Man kan ha i vad man vill. Pastasallad med salladsblad och majs med tex kyckling eller annan protein. Laktosfri keso går att ha som antingen tillbehör till något protein dller så blandar man i kryddor och protein i det.

Fridaaaa
4/12/14, 11:20 AM
#4

#3 Skrev det i #2, att det laktosfria keson inte är någotvidare god, vilket är väldigt synd😕

Omelette är gott 🙂 Går ju att äta kall med. Det går ju att ha vissa dagar. Kyckling är med riktigt gott.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jiim
4/12/14, 11:25 AM
#5

Makrill i tomatsås är perfekt mat som inte behöver kyla eller värmas. sen ett par kokta ägg kan man ta med sig :) och eventuellt lite majonnäs om man tycker om det.

Fridaaaa
4/12/14, 11:27 AM
#6

#5 Ja makrill är mumsigt 🙂 det har jag hemma ibland. Majonäs äter jag med. finns det någon variant som är nyttigare/bättre än någon annan? (ingen light, äter inte lightprodukter, tror inte på att de är bättre att äta). Ägg är med gott och som du säger, lätt att ha med sig, samt kan kokas dagen innan 😃

Kalkon är väl nyttigt? Skivad alltså som man har på t.ex knäckebröd?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
4/12/14, 11:32 AM
#7

Kalkon ör magert så äter man kalorosnålt är det bra.

jiim
4/12/14, 11:32 AM
#8

exakt… makrill är rikt på omega3 också=bra

det nyttigaste/bästa är att göra egen majonnäs. Det är väääldigt enkelt! exempelvis: http://www.ica.se/recept/majonnas-380188/

Fridaaaa
4/12/14, 11:36 AM
#9

#7 Låter bra, för det är riktigt gott 😃

#8 Såg inte så svårt ut, får jag nästan testa någon dag 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jiim
4/12/14, 11:45 AM
#10

#9 annars fungerar Kavli tubmajonnäs bra. :) Enkelt att ha med sig.

Annan fisk som är enkel att ha med sig och kan ätas kall är (skivad) lax. också gott med ägg till. sen kan du ju ha sallad gurka och majs till.

Kött har jag lite svårare för att äta kallt (min åsikt)… möjligtvis fågel, men det har du redan fått förslag på (kyckling och kalkon)

Fridaaaa
4/12/14, 11:46 AM
#11

#10 Ja kavli brukar vi ha fast på burk då, godast hihi men på tub är ju smidigt att ha med sig 🙂

Äter det mesta i fiskväg. Ja kött äter inte jag heller kall, inget vidare. Förutom kyckling och kalkon då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/12/14, 11:49 AM
#12

Jag brukar köoa tex påläggsrostbiff eller göra själv som jag äter kall. Brukar göra egen remulade till.

Fridaaaa
4/12/14, 11:50 AM
#13

#12 Recept på remulade? 🙂 som du tycker är god. Är ju gott till fisk med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
4/12/14, 11:54 AM
#14

Gör den lite på måfå. Men majonnäs som bas. Sedan finhackad smörgåsgurka, curry. En lite gnutta socker eller sötningsmedel och ibland några droppar citron. Vill man ha den mer såsig har  vi i cremefraishe.

Fridaaaa
4/12/14, 11:59 AM
#15

#14 Ok tack 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/12/14, 12:00 PM
#16

Vassego 😃

MichelleLindh
4/16/14, 1:50 PM
#17

Jag vet att min faster som är i ungefär min ålder köper rostbiff sån där som kommer i samma förpackning som typ smörgås pålägg och sen en liten låda potatis sallad. Fast det blir dyrt i längden. Fast vänta är det laktos i potatis sallad?

/ Michelle 

Fridaaaa
4/16/14, 6:42 PM
#18

#17 Rostbiff är jag sådär glad i. Ja tyvärr är det laktos i potatissallad. Inte sett någon laktosfri vad jag vet (någon utländsk på lidl eller vad det var men det vill jag inte köpa)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/16/14, 6:53 PM
#19

Man kan göra egen potatissallad med majonnäs eller vinägrett.  Men det är inte någon bantarmat direkt. Kanske lite med vinägrett går an.

17 Tips om rostbiff har jag redan gett. :)

Fridaaaa
4/16/14, 6:55 PM
#20

#19 Nej misstänkte nästan det, jag äter inte det så ofta och när det väl blir, så blir det i små mängder 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
4/17/14, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har fungerat bra dessa dagarna, tack vare era bra tips på lunch och mellanmål 👍

Denna blev god: Fetaost, sallad, gurka, majs och "kall dressing" gjord på olja, vatten och kryddmix (sån färdig) 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/17/14, 2:42 PM
#22

Härligt :) Glad påsk!

Fridaaaa
4/17/14, 2:44 PM
#23

#22 Detsamma! 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RobinEH
4/18/14, 6:37 PM
#24

#18

Rydbergs är laktosfri, både gourmet och original. Det var min favorit.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

CelsiusT
4/22/14, 9:13 AM
#25

#18 Finns flera naturligt mjölkfria potatissallader. Jag är ju mjölkproteinallergiker vilket är snäppet värre än laktos (det funkar alltså inte bara med laktosfritt utan det ska vara helt mjölkfritt för mig). Jag äter tex Prinsens potatissallad och även rydbergs som är naturligt mjölkfri. Upplever att ungefär hälften va utbudet på vanlig potatissallad är utan mjölkprodukter, så det går nästan i alla butiker att hitta någon som funkar. 

Sen är det väl kanske inte jättenyttigt med potatissallad i längden, och inte så billigt heller kanske. Men kan ju vara bra att veta att det finns.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
4/22/14, 9:17 AM
#26

#25 Prinsens har jag nog aldrig sett, vart finns den att köpa? Rydbergs minns jag inte riktigt om jag gillade eller inte. 
Dålig info på dem i så fall om de är mjölkfria, för jag hittar sällan som är det, de gånger jag kollat. Jag köper dock enbart med svenskt, men numera enbart ekologisk potatis och det tror jag inte finns i färdig potatissallad? Då får jag nog göra själv. 
Nej väldigt sällan jag äter det och liten mängd de få gånger 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
4/22/14, 9:22 AM
#27

#26 Det står inte "mjölkfri" på dom, utan man får läsa innehållsförteckningen och då ser man att det inte innehåller något med mjölk. Kan eventuellt innehålla mjölksyra, men det är inget som har med mjölk att göra trots missvisande namn (men mjölksyra kommer inte från mjölk och har inget med mjölk att göra). Samma gäller ju räksallad, skagenröra osv.

Prinsens finns på bla Ica, City Gross, m.fl. Vitt lock med blå text och vill minnas att det är en blå krona på. Det är den godaste potatissalladen tycker jag. Smakar väldigt milt och inte konstigt åt något håll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Fridaaaa
4/22/14, 9:23 AM
#28

#27 Borde stå bättre märkt i så fall anser jag. Väldigt lätt att missa annars.

Synd att sånt inte finns ekologiskt vad jag sett😕 Blir till att göra egen 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
4/22/14, 9:36 AM
#29

#28 Fast det är många produkter som det inte står mjölkfritt på bara för att det inte innehåller mjölk. Potatissallad är ingen produkt som normalt set ska innehålla mjölk, det är nog snarare tvärt om att det är lustigt att vissa gör det. Jag menar, jouse står ju inte "mjölkfritt" på tex, inte heller korv. Korv är just en sådan sak som ibland kan innehålla mjölkprodukter, men finns inget krav på att skriva att det är mjölkfritt om det är det eftersom det inte per automatik måste göras något speciellt för att få det mjölkfritt. Likaså leverpastej, finns många som innehåller mjölk och flera som inte gör det.

Bara för att det är vitt klet i potatissallad och andra röror/livsmedel så betyder det inte att det är en produkt som ska innehålla mjölk. Det vita kletet är normalt sett majonäs (som normalt sett inte ska innehålla mjölk, men även majonäs kan ibland innehålla mjölkprodukter), men i vissa märken så tillsätter dom även lite mjölkprodukter, därför bör man läsa innehållsförteckningen om man är intolerant/allergisk.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
4/22/14, 9:39 AM
#30

#29 Man kan ju inte jämföra korv med potatissallad?
Jag tycker inte det är konstigt om potatissallad innehåller laktos faktiskt.

Nej det andra vet jag om, inte sagt motsatsen heller.
Men sak samma, får oavsett göra egen, eftersom jag inte sett ekologisk så 😉 (potatis innehåller mycket gifter osv nämligen annars)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
4/22/14, 9:52 AM
#31

#30 Det jag jämför är bara livsmedel som KAN innehålla mjölk men som inte har krav på sig att skriva ut om det innehåller mjölk eller inte. Du klagade på att det inte står klart och tydligt på potatissalladen omd en är mjölkfri eller inte. Förklarade bara att alla livsmedel som inte innehåller mjölk behöver inte deklarera det klart och tydligt mer än i innehållsförteckningen. Finns korv som innehåller mjölk, likaså leverpastej. Men det innebär inte att det står "mjölkfri" när det inte innehåller mjölk. Detsamma gäller för potatissallad och andra röror, det behöver inte stå med stora bokstäver utan det räcker att det inte står mjölkprodukter med i innehållsförteckningen. Så det gäller att läsa helt enkelt. 

Jag menar bara att det inte är en självklarhet att potatissallad ska innehålla mjölk, för det vita kletet är inte mjölk utan majonäs som inte ska innehålla mjölk normalt sett. Och eftersom det är majonäs och inte mjölk som gör det vita så är det ju lite lustigt att vissa potatissallader ändå häller i en skvätt mjölk, när det egentligen inte behövs.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
4/22/14, 9:57 AM
#32

#31 Jo jag förstod vad du menade, och som jag skrev i #30, så visste jag det andra du skrivit också 🙂
Men är många gånger det är laktos just i potatissallad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/22/14, 10:07 AM
#33

#31 en de potatissallader har cremefraishe som bas. Samma sak med räksallad. Sedan har jag nog inte sett med mjölk, däremot grädde.

CelsiusT
4/22/14, 11:04 AM
#34

#33 Slarvar när jag skriver, med mjölk menar jag mjölkprodukter. Ber om ursäkt, men ibland går det lite fort. För den som inte tål laktos eller mjölkprotein innebär det ingen skillnad med mjölk eller grädde.

Jag tror aldrig jag sett någon färdig potatissallad som är baserad på något annat än majonäs, inte heller räksallad eller skagenröra. Självklart kan man ju basera sin hemgjorda på vad man vill. Men färdiga innehåller ibland mjölkprodukter pga att dom gör "fusk"-majonäs, iaf vad det verkar som när man läser innehållsförteckningen. För det brukar då vara samma innehåll som det är på dom sämre vanliga majonäserna som då innehåller mjölkprodukter. Kan såklart inte svara för alla potatissallader, men har läst på en hel del av dom iaf eftersom jag är allergisk.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
4/22/14, 11:16 AM
#35

34 jag har själv köpt hem cremefraishe baserad potatis och räksallad.

CelsiusT
4/22/14, 11:22 AM
#36

#35 Okej, då har jag fel, då förekommer det tydligen. Om än ovanligt. Det vanliga är att det är baserat på majonäs. Det är oavsett inte konstigt att det finns naturligt mjölkfria potatissallader och andra röror och är således inte alls konstigt att det inte står särskilt tydligt att det är mjölkfritt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

OneSound
4/22/14, 11:54 AM
#37

Du borde ju kunna ha soppa i en termos? :) Kanske inte är kokhett vid lunch, men lagom varmt kan man hoppas.

Annars finns ju chiapudding, ingen favorit hos mig men du kanske gillar. Finns mängder av recept på google. Skulle välja någon med lite honung och någon frukt/bär i.

Kalla bananpannkakor? Så tar man lite kvarg med fun light eller med vaniljsmak till, eller frukt.

Kvarg med currykryddning, i det har man i tillagad kyckling och grönsaker man gillar. Jag brukar ha tomat, gurka, saltgurka hihi, rödlök, paprika. Men är säkert mumsigt med gurka, sallad och majs!

Sedan har man röran i tortillas eller salladsblad. Ska ätas kallt!

Har en kompis som brukar göra köttbullssallad! Lite roligt att variera med kanske :) Finns köttbullar av kyckling med.

Om du gillar tonfisk: lite kvarg (kan ha majonäs med), tonfisk och grönsakerna du tycker om. Rör ihop och pressa i citron och krydda med peppar om du vill. Kan ha ett upphackat ägg i med, sjukt gott.

Fullkornsbröd m. "mellankokt" ägg. Sen gräslök klippt över. Gött som mellanmål :)

En gurkbit, rätt och slätt, som mellanmål.

En superenkel sallad pappa tycker om: Skär isbergssallad så tunt du kan, pressa över citron. Det kan du äta med kall kyckling och keso, och om du vill kanske lite bulgur. Smakar gott ihop! Personligen tycker jag inte om keso utan gillar att ta kvarg eller någon fettsnål liknande produkt (gäller alla med kvarg) och gör lite tsatsiki. 

Bombar med förslag hehe, men något kanske känns lockande :)

Aut viam inveniam aut faciam

Fridaaaa
4/22/14, 12:05 PM
#38

#37 Är dessvärre typ inga sorters soppa alls :/

Bananpannkakor gillar jag inte, inte kvarg heller (gäller både laktosfri samt vanlig).Samt inte currysmak heller. Tyvärr. Så allt med kvarg går bort.

Keso går inte heller, då den laktosfria tyvärr smakar hemskt 😕

Chipudding vet jag inte vad är, så ska googla på det och se vad det är. Ja tonfisk gillar jag 🙂 Äter stort sett all sorts fisk

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OneSound
4/22/14, 12:09 PM
#39

Det är bara att byta ut kvarg mot något med låg fetthalt. Sen funkar kycklingröran med chilismak också, eller vad man gillar.

Det gäller att vara lite uppfinningsrik 😉

Hoppas de smakar :)

Aut viam inveniam aut faciam

Fridaaaa
4/22/14, 12:10 PM
#40

#39 Gillar inte chilismak heller hehe 😛
Ja jag är kass på att mixtra själv 😉samt att komma på bra saker, inte mycket för att fixa sånt nämligen, utan mest enklare saker :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OneSound
4/22/14, 12:15 PM
#41

#40 Testa någon krydda du gillar helt enkelt ;) Sällan de blir fel!

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
Fridaaaa
4/22/14, 12:17 PM
#42

#41 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: