Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1885 ggr
michellepetersson95
7/29/14, 12:16 AM

Tips om viktnedgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag trött på min vikt. Är 162cm, och väger 75 kg. Jag var med om ett tufft break up, och har gått upp 15-20kg sedan dess. (Januari -14) Kommer lägga upp ett collage. Jag har alltid varit överviktig, och är trött på det nu. Jag vill ner till 55 kg, och gymma för och få upp muskler, när jag inte har så pass mycket fett kvar. Jag vill se ut som jag gjorde år 2010 och 2012. Jag är lat, omotiverad och kommer alltid med ursäkter. Men jag vill verkligen gå ner i vikt. Vill känna mig snygg, och kläder som visar lite mer hud. Brukar alltid hålla mig inne på sommaren. Dels att jag är en badkruka, avskyr när det är såhär varmt. Och vilm inte använda shorts eller linnen, då jag känner mig obekväm.. några tips vad som hjälpt er komma igång?

Annons:
Aniara14
7/29/14, 11:12 AM
#1

#0 Varje gång du är i mataffären, så köp inget onyttigt, typ chips och snacks, läsk, godis, glass, kaffebröd, kex och kakor, fet färdiglagad mat osv. för om sånt inte finns hemma i huset så kan man ju heller inte äta det, eller hur?

Köp istället kalorisnåla och näringsrika saker som frukt och grönsaker, rotfrukter, fullkornsprodukter, magert protein, t ex kycklingfilé, fisk, keso, renskuret kött, och vegetariskt protein, som t ex olika sorters torkade bönor och linser att koka själv, blir mycket billigare än att köpa färdigkokta! 

Undvik feta charkprodukter såsom korv, bacon, sidfläsk och leverpastej. 

Baka gärna eget matbröd också, med hög andel fullkornsmjöl, minst 75%, och bara lite salt och olja i. Det sparar du massor av pengar på varje år. Hembakat bröd kostar bara ca 25% av vad samma mängd köpebröd kostar. Dessutom ger det en stunds bra motion för armar och händer när man knådar det.🙂

Om du har gott kranvatten, så är isvatten utmärkt som måltidsdryck. Innehåller inget socker eller kalorier, finns alltid hemma och till hands, och är dessutom extremt billigt. Annars finns ju flaskvatten, fast då blir det ju tyvärr dyrare.

Om du känner att du behöver tröstäta, så försök att äta nåt icke fetmabildande, exempelvis frukt och bitar av råa grönsaker.    

Synd att du är en "badkruka", för simning är annars alldeles utmärkt motion vid viktnedgång, eftersom det tränar hela kroppen samtidigt, och det är mycket energikrävande men ändå skonsamt mot lederna, och dessutom slipper man känna sig varm och svettig medan man håller på.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

smurfis
7/29/14, 11:30 AM
#2

Sätt upp små delmål. Det kan kännas tufft att hela tiden kämpa mot 30, 40 eller 50 kg. Ta 10 kg i taget eller liknande.

Bestäm dig. För mig funkar det om jag bestämmer att t ex på måndag så kör jag. Sen planerar jag min mat, köper hem grejer som är nyttiga och tillåtna. Jag ser till att rensa bort sånt som jag vet kan få mig att trilla dit (godis, kakor m.m.).

Jag tar förebilder, mäter min kropp, väger mig så jag har ett startläge. Det är väldigt peppande sen när du börjar se resultat. Väg och mät dig inte för ofta. En gång i veckan är max!

Titta på dina bilder från tidigare år när du var nöjd och ha det som en målbild.

Varje gång du blir sugen så försöker du tänka om det är värt det? Visst kan du äta något onyttigt ibland men då kanske det tar längre tid att nå ditt mål. Och det kanske får dig att tappa fokus helt och hållet och får dig att återgå till gamla ovanor.

Tänk på allt som kommer kännas bättre när du väger lite mindre. T ex att du kan ha de kläder du vill ha, att du känner dig mer bekväm, mer självsäker. Att du kan bada m.m.

Antingen så kör du en drastisk start (funkar bäst för mig) eller så gör du små förbättringar om det känns för jobbigt att sluta helt med t ex godis.

Försök att röra på dig mer i vardagen. Vet inte om du tränar något men jag tycker det känns bättre att röra på mig när jag väger lite mindre. Så försök ändra kosten först så kanske du kommer igång med promenader eller annat sen.

En annan motiverande grej kan vara att läsa om andra som lyckats! Kolla bloggar och annat. Surfa runt och få recept-tips m.m.

Försök också att äta regelbundet så du håller dig mätt. Blir du hungrig är det lättare att trilla dit för suget. Gå inte på fällan att du ska äta så lite som möjligt för att gå ner i vikt. Det handlar om att äta rätt saker. Du kanske minns hur du åt för något år sedan innan du gick upp i vikt?

Du fixar det! Lycka till!

Upp till toppen
Annons: