Annons:
Etikettkost
Läst 705 ggr
fudgerooo
8/1/14, 1:16 AM

Måste lägga om kosten!

Hej alla fantastiskt duktiga människor!
Jag har haft perioder då jag vart riktigt duktig med kost och träning och gått ner lite i vikt. Fick sedan problem med mitt ena knä och där gick allt utför. Hade svårt för att träna och blev nedstämd och föll tillbaka till en sämre kost. Gick upp den vikt jag tidigare hade gjort mig av med och det senaste halvåret i samband med att jag blev med sambo så kom de där nedrans sambokilona och nu väger jag mer än vad jag någonsin gjort. Har knappt några byxor som passar längre och mår verkligen inte bra av detta. Så nu är det verkligen dags att göra något åt vikten! 

Det första jag vill göra är att lägga om kosten för att sedan börja motionera mer. Ett steg i taget känner jag. Min tanke är att försöka planera maten veckovis för som det ser ut nu så äter vi de onyttigaste måltiderna när vi glömt av att plocka fram något ur frysen och inte orkar handla. Då blir det lätt en pizza eller liknande. Sedan är ju det där "myset" farligt också. Godis, chips, läsk och allt vad det är. Men jag har lyckats vara ganska duktig med det under de senaste veckorna. Istället för att plocka en massa så har det vart några få godis bitar på botten av påsen. Och istället för en halv chipspåse så har jag tagit en liiiten skål och nöjt mig med det. Men nu får det vara stopp. Nu blir det enbart att unna sig sånt någon gång ibland. 

Behöver dock lite tips på mat nu, har ni några förslag på en bra veckomeny? Inget som är för komplicerat eller så. Och kan även tillägga att jag älskar grönsaker (med undantag för selleri tyvärr).

Tack på förhand, hoppas på många bra tips nu ;)

Annons:
Bjallstal
8/1/14, 10:18 AM
#1

Jag har sedan en månad tillbaka ( Isamband med flytt) börjat laga massa kycklinggrytor med massa grönsaker och kokosmjölk som jag fyller frysen med. Så att när jag är hungrig eller inte orkar laga mat finns det nyttig mat att bara värma. Veckomenyer kan jag inte hjälpa dig med, då jag kan variera mellan bara tre rätter på en vecka. Men jag är ett stort fan av grytor, just för att det är så enkelt, man kan göra stora mängder att frysa in och att det är nyttigt beroende på vad man stoppar i så klart :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

smurfis
8/1/14, 1:10 PM
#2

Vad roligt att du vill komma igång. Och det är ju som du säger att det kräver lite planering. Både att köpa hem rätt grejer och att ta sig tid och ork att laga nyttigare mat.

Tips är ju att kolla i matbloggar där man kan få mycket tips på både enklare och svårare rätter. Det beror helt på vad du är ute efter och vad du gillar. Ett annat tips är att laga mat till t ex 4-6 portioner varje gång så har du att värma dagen efter. Skönt när man inte orkar!

För att inte myset ska bli alltför tråkigt så kan du ju försöka hitta nyttigare alternativ. Eller om du känner att det är lättare för dig att helt låta bli så gör du det.

fudgerooo
8/3/14, 2:23 PM
#3

Detta är vad jag har kommit fram till :) Får se hur det går.

Mån
Linsgryta (http://www.ica.se/recept/linsgryta-273368/) Dock kommer jag att ha i lite kyckling och skippa nachochipsen och gräddfilen. Har gjort denna förr och vi båda tycker att den är väldigt god.

Tis
Tonfisksallad

Ons
Rotfruktspytt (http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/5171988/)

Tors
Kyckling och broccoli med vitlöks cremefraiche

Fre
Chili glaserade Quorn filéer på matig sallad (http://www.quorn.se/recept/chili-kokosglaserade-quorn-fileer-pa-matig-sallad/) Vi skippar kokosen.

Lör
Pulled Pork i pitabröd med grönsaker

Sön
Vi kom överens om att lämna söndagen öppen eftersom det är en hel vecka kvar. Så vi har ju tid på oss att komma fram till vad vi vill äta.

smurfis
8/3/14, 10:07 PM
#4

Härligt med matschema! Måste själv göra ett för nästa vecka….

Zepp
8/9/14, 2:13 PM
#5

Eh.. planering är grunden för all hälsosam kost!

Utan planering blir det vilken skit som helst när väl hungern sätter in!

Spelar ingen som helst roll vilka intentioner man har om planeringen inte finns där.. och avsteg förekommer hur som helst.. men utan planering så har de en tendens att bli de dominerande!

Planera/köp för minst några dagar av det du avsett att äta, då finns bara det hemma när hunger/sug sätter in!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fudgerooo
8/10/14, 11:59 AM
#6

#5 Förstår inte hur de inlägget passar in här? Har du läst igenom de första inlägget och svaren?

Annons:
Zepp
8/10/14, 12:11 PM
#7

Det var en bekräftelse och uppmuntran att fortsätta planera!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: