Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2972 ggr
[MikaelaR]
2014-08-11 15:48

Kaloribehov -viktminskning

stämmer denna "kaloribehovsräknare" : http://mabra.com/rakna-ut-ditt-dagliga-kaloribehov/

Och där står det också att jag ska välja "träningsnivå" och så finns det olika alternativ till exempel Låg 1-3 dagar eller Normal 3-5 dagar, grejen är den att jag tränar inte utan jag promenerar varje dag jag promenerar minst 1 timme varje dag.. + att jag rör mig vid annan aktivitet men inte gym eller så, så hur räknar man då min träningsnivå? jag vill räkna ut hur mycket kalorier jag ska käka för att gå ner lite varje vecka helst.

Annons:
AilyAdams
2014-08-11 16:40
#1

Den stämmer generellt skulle jag tro. Siffrorna är säkert framtagna utifrån ett stort antal testpersoner. Det betyder dock inte att den stämmer för alla och alltid.

Jag skulle nog prova mig fram. Om du räknar kalorier ser du ganska fort hur din träning påverkar resultatet och om du då behöver äter mer eller mindre för den viktminskningstakt du vill ha.

Lycka till! 👍

 **************************
Heter det De eller Dem?

johan
2014-08-11 16:51
#2

Träningen gör mindre för viktminskning än vad maten gör, så när jag stod inför samma fråga så valde jag medvetet att ange en lägre aktivitetsnivå än jag trodde att jag kanske hade. Då visste jag i alla fall att jag inte lurar mig själv med hur mycket jag kan äta.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[MikaelaR]
2014-08-11 17:37
#3

Ja men räknas min 1 timmes motion varje dag som aktivitetsnivå? jag rör mig ju mer utöver den där timmen jag är inte hela tiden stillasittande direkt och ibland går jag upp emot 2 timmar men det är mer sällan nu när det är så varmt ute, jag kör för tillfället 1500 Kalorier per dag! enligt "kaloribehovsräknaren" så behöver jag 2020 kalorier utan bantning då  angav jag att jag har låg aktivitetsnivå 1-3 dagars aktivitet per vecka och om jag  minskar intaget med 500 kcal till 1520 kcal/dag. kcal/dag kan jag gå ner 0,5 kilo per vecka.

RobinEH
2014-08-12 16:57
#4

Här är lite mer förklarat de olika aktivitetsfaktorerna:

"Sängliggande (Koma) = Självförklarande (1.0) Minimal eller ingen aktivitet = Stillasittande. Skrivbordsarbete, ingen träning. (1.2) Låg Aktivitet = Låg daglig aktivitet och lätt motion 1-3 dagar i veckan. (1.375) Normal Aktivitet = Måttlig daglig aktivitet och måttlig motion 3-5 dagar i veckan (1.55) Hög Aktivitet = Fysiskt krävande livsstil och hård träning 6-7 dagar i veckan) (1.725) Väldigt Hög Aktivitet = Mycket hårt fysiskt arbete och uthållighetsträning på elitnivå (1.9)"

Det finns enklare och svårare sett att beräkna sin energiförbrukning.

Man kan ta en aktivitetsnivå som verkar passande utefter dess beskrivning ovan. Går man upp i vikt så är aktivitetsnivån för hög, går man ned i vikt så är aktivitetsnivån för låg och är man viktstabil så är den lagom. Eftersom du vill gå ned i vikt och därmed drar av från totalsumman så kan man säga att du har valt en för hög aktivitetsfaktor om du är viktstabil eller går upp, en för låg om du går ned för snabbt och en lagom om du går ned i förväntad takt.

Man kan använda ett program som denna. Här väljer du i rullistan en aktivitet som passar och anger hur många timmar du utfört den. När du gjort detta för hela dygnet så får du ett PAL-värde, detta är alltså aktivitetsfaktorn. Härefter ser du om detta är rätt för dig genom att följa din vikt likt ovan.

Man kan använda samma program som ovan men strunta i angivna värden. Istället fyller man i sina egna MET-värden för specifik aktivitet och hur många timmar man utfört den. Därefter följer likt ovan. Dessa olika MET-värden för specifika aktiviteter finner du här

Man kan använda denna sida där man anger sin vikt, väljer en aktivitet och anger hur lång tid man utfört den. När man angivit för 24 timmar så klickar man på "view results" och får den beräknade totala energiförbrukningen, du behöver alltså inte beräkna BMR och multiplicera. Även här följer du din vikt efter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MikaelaR]
2014-08-13 07:27
#5

RobinEh jag förstår faktiskt inte allt av vad du skrev men du säger att jag angav för hög aktivitetsnivå/träningsnivå när jag angav att jag hade en låg aktivitetsnivå/träningsnivå 1-3 dagar? ska jag ange "mycket låg" istället? jag promenerar som sagt minst 1 timme varje dag ibland promenerar jag 2 timmar.. sen rör jag mig mycket utöver det.. i hemmet eller fixar med annat.. så tycker det borde räknas som något vore schyst om du kunde förklara på ett enklare sätt använder denna: http://mabra.com/rakna-ut-ditt-dagliga-kaloribehov/

Tycker du jag ska sänka ner kalorierna ännu mer också? för jag kör på 1500 kalorier per dag och vill helst gå ner lite varje vecka + motion..

[MikaelaR]
2014-08-13 12:49
#6

Någon annan eller robin får gärna svara :)

Annons:
Inkanyezi
2014-08-17 22:56
#7

När man beräknar sitt kaloribehov anger man en nivå för aktivitet.

Om man går upp, så har man angivit en högre nivå än den verkliga.

Robins siffror är ganska bra, eftersom de visar hur liten skillnad det faktiskt är mellan aktivitet och vila. Att man förbrukar ett antal kalorier under aktivitet betyder inte att man kan få motsvarande viktnedgång, utan det är skillnaden mellan förbrukningen vid aktivitet och förbrukningen i vila som är avgörande. Den är ganska liten, vilket framgår av koefficienterna som RobinEH har presenterat.

Om man också tar hänsyn till att flertalet faktiskt äter mer när de tränar, är det inte förvånande att träning inte alltid leder till viktminskning, utan att det oftare leder till att man ökar i vikt. En lite ökad förbrukning av energi vid träning, med en större ökning av intagen föda, innebär viktuppgång. Det är inte helt negativt, eftersom träning också kan innebära ökad muskelmassa.

Om viktminskning är målet kan det vara kontraproduktivt att träna mycket, eftersom det kan leda till viktökning eller att viktminskningen tar längre tid. Kosten är mer avgörande för om man minskar eller ökar i vikt, och hormonet som främst lagrar in fett är insulin. Minskning av kolhydrater i födan är ett av de effektivare sätten att minska insulinutsöndringen och gå ner i vikt, men man måste se till att vid extrem minskning av kolhydrater ersätta den bortfallna energin med fett, eftersom protein, den tredje energikällan, är giftigt i alltför hög dos.

[Oceansoul]
2014-08-18 15:29
#8

Tycker att de värden som de ger inte stämmer in på mig särskilt bra. Jag äter ca 1900 kcal om dagen och tränar löpning (x5 i veckan) samt har ett mycket aktivt jobb men går inte ner i vikt(borde äta ca 2500 enl sidan).. står tvärtom kvar i stampar på samma punkt. Jag tror det är mycket mera punkter som man måste ta hänsyn till och att man får pröva sig fram i många lägen. 

Lifesum är bättre på det sättet eftersom att det tar hänsyn till den specifika  träning  man utför och att man har ett aktivt jobb.

Perly
2014-08-21 22:26
#9

Testade att skriva att jag inte tränar alls (tränar egentligen dagligen) och fick då 1830kcal, en mängd som skulle få mig att öka i vikt nu, så helt utan träning skulle jag nog rulla fram, är tvungen att ligga på absolut max 1000-1200kcal för att inte gå upp i vikt…

Alltid Oavsett

[MikaelaR]
2014-08-21 23:38
#10

Perly äter du 1000-1200 Kalorier när du inte bantar?

Många går ner i vikt när dem äter mellan 1000-1500 Kalorier…

Jag tränar inte men eftersom jag promenerar varje dag och inte är så stillasittande hela tiden så förbränner man ju lite kalorier på det också.

Perly
2014-08-22 00:11
#11

#10 Japp, ökar i vikt annars, blivit värre sen jag börjat med p-ring så kan vara den som spökar. 

Alla har väl olika energibehov men mja, är 173 på numera 67kg (tidigare 61kg) fastän jag ej varit över 1700kcal/dag samt gått/joggat minst en timme dagligen samt styrketräning, ska ge det nån månad eller två till, sen får det nog bli att uppsöka läkare, tycker att det här är lite väl underligt, speciellt när jag har en kronisk sjukdom som gör att man får svårt att hålla vikten uppe på "normal nivå".

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: