Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2209 ggr
[MikaelaR]
2014-09-01 00:07

Mättande Kalorisnål Mat!

Kan jag få tips på mättande kalorisnål mat? jag vet havregrynsgröt och bananer men vore kul med lite mer variation berätta gärna vad det innehåller kalorimässigt också men inget måste. Tack för svar 😉

Annons:
Honestyisdead
2014-09-01 00:08
#1

Blomkålsmos! Passar till det mesta :) 25kcal/100g.

Omelett ca 75kcal/100g plus det man väljer att ha på. Går att variera i oändlighet. 

Keso 98kcal/100g. Kan blandas med det mesta som röra eller som tillbehör till tex en köttbit.

[MikaelaR]
2014-09-01 00:34
#2

Gott :)

Honestyisdead
2014-09-01 00:49
#3

Ja :) Just blomkålsmos är riktigt gott. Kokar blomkålen , häller av vattnet och mixar med lite salt. Ibland lyxar jag till det med lite smör.

[MikaelaR]
2014-09-01 00:49
#4

Ja jag vet har käkat det förut riktigt gott.. nästan lika gott som potatismos 😛

Honestyisdead
2014-09-01 00:50
#5

Precis :)

jiim
2014-09-01 06:52
#6

Ägg I alla dess former. Kokta, stekta, omeletter, poucherade etc.

variera så blir det extra "kul" ett ägg innehåller ca 70kcal? Jag brukar räkna 5,5gram protein och 4,5gram fett.

Ett ägg är perfekt som mellanmål som man kan stå sig I timmar på :) , vill man kan man ta en liten klick majo också så

Annons:
Aniara14
2014-09-01 12:02
#7

Rotfruktsgryta, ca 5-6 port:

6 gula lökar i skivor
300 gr strimlad vitkål
1,5 kg potatis, morötter, rotselleri, palsternacka och kålrot i mindre bitar.

Låt detta koka i 1 liter buljong på svag värme tills allt är lagom mjukt. Man kan även smaksätta med lite tomatpuré, peppar, kryddgrönt, örter eller annat som man tycker om. 

Sen äter man en lagom portion av detta med några mackor av hembakat osötat fullkornsbröd. Pålägg kan vara t ex kokt skinka, skivat ägg, Keso eller bönröra utan olja.

Jättegod och mättande måltid, men inte alls många kalorier.

Det som blir över går utmärkt att frysa in i portionsburkar.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ary
2014-09-01 13:03
#8

Sallad som man kan förstärka med rivna morötter och rivna rödbetor och rostbiff eller kycklingfilé tex. Mager dressing (eller med mera fett om man äter lchf).

Wokgrönsaker med något magert kött, mycket mat för kalorierna.

Till frukost kan man steka är och skivor av tex ytterfilé istället för bacon, också mättande.

Grönsaksgryta/wok med räkor grön curry eller tomat, med tex mycket purjolök och paprika.

jiim
2014-09-01 13:38
#9

Tänkte på en sak när du skrev "kalorisnål mat". Försök sikta på en bra balans mellan makronutrienterna (prot/kh/fett).  All mat är kalorisnål om man bara äter tillräckligt lite. Mättnad har ingenting med hur mycket mat man äter att göra. En kalori protein eller fett ger exempelvis mer mättnad än en kalori kolhydrater. Banan å gröt är knappt något protein eller fett.

Man kan ju äta 1kg isbergssallad och vara proppfull I magen, utan någon mättnad öht. Så viktigt är att kunna "lära sig" äta mindre portioner med bra fördeling mellan protein, kolhydrater och fett. Sen kan man istället dricka några glas vatten till maten.

Om du inte kör ketogen diet så kan en rimlig nivå vara 1/3 energiprocent av vardera makronutrient vara rimligt. I en annan tråd skrev du att du äter 1350kcal per dag. Det betyder 450kcal protein, 450kcal kh och 450kcal fett.

Undvik socker och spannmål I din kost så är du mätt längre :) Tänk på att det finns mycket socker I exempelvis lightprodukter som man inte tänker på.

RobinEH
2014-09-01 19:12
#10

De flesta former av kål är väldigt bra. Vitkål exempelvis innehåller 30kcal per 100g, samt mycket näring per kalori. Ät 1kg och du får enbart i dig 300kcal samt hela behovet av kalium, b6 och vitamin C. Dessutom ger volymen mättnad tack vare stimuli av sträckreceptorerna i magsäcken.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
2014-09-01 20:57
#11

Åt precis en kålgryta med nötfärs 😃

Upp till toppen
Annons: