Annons:
Etikettätstörning-utan-närmare-specifikation-uns
Läst 2167 ggr
[Brummagumman]
9/11/14, 4:19 PM

Hur ska jag blir motiverad? Hjälp!

Jag har alltid varit överviktig mer eller mindre, iallafall i mina egna ögon. Fast om jag ser tillbaka på mig via foton så ser jag ju nu att det inte är sant.

Min känsla har dock varit att "jag är fet". Jag har dessutom MS och svårt att röra mig för den motion jag skulle behöva. Plus en hel del sug efter det mesta. 

Nu ÄR jag överviktig med ca tio kilo och skulle egentligen verkligen inte vilja ha dessa kilon att släpa på. MEN, jag hittar inte/klarar inte av detta j**la sug efter allt som finns. 

Minsta lilla pluttegrej gör att jag går upp i vikt, ett glas vin, en lite skål godis etc och vågen rusar i höjden. 

Nu ber jag er om hjälp med något sätt att ändra min hjärna (hm) så jag klarar av att stå emot. Det är som att jag bara petar i mig utan att ha kontakt med mig själv. Åh, asjobbigt att förklara, men nån här fattar säkert vad jag menar. Som om munnen och förståndet inte hänger ihop. 

Snälla, hjälp mig att klara detta.

Kram

Annons:
berthagenn
9/12/14, 4:10 PM
#1

Du blir gladare. Lättare och BILLIGARE att köpa kläder. Jag har ingen klåda i fettvecken. Jag kan springa efter bussen. Ingen kollar på mig när jag är ute och äter. Ni vet blicken; ska HON ÄTA DET DÄR? Jag har ett sexliv, efter 15 år! Det är billigare att fylla kylskåpet för jag äter inte i bulk. Jag är mer spontan - springer ut och gör grejjer. Innan skulle jag kolla så att det gick att sitta där och där först. Jag känner mig snyggare i kläderna. Kläderna är inte ”runda” i ärmarna och annat. Utan mina kläder har en klar passform och slits inte alls numera. Förr fick jag hål i byxorna direkt i grenen. Jag kan gå ute i solen på sommaren utan att lida och SVETTAS som en KOSSA. Bara det är en himmelsk gåva. Slippa svettas. I floder. Känna sig fräsch hela dagen! Och att man är bara gladare helt enkelt.

När jag gick ner i vikt insåg jag hur fort det egentligen går. Och när man väl är i det, så går det av sig självt. Sen när man börjar få positiva kommentarer så blir man übertaggad.

[Brummagumman]
9/13/14, 8:14 AM
#2

Åh. Du har lyckats. Grattis!!!! Jag har allt detta i tankarna, men, jag ska bara ha en påse godis till etc etc innan jag börjar… Hur började du? Vad fick dig att hålla fast vid beslutet? Kram

[Brummagumman]
9/13/14, 8:14 AM
#3

Åh. Du har lyckats. Grattis!!!! Jag har allt detta i tankarna, men, jag ska bara ha en påse godis till etc etc innan jag börjar… Hur började du? Vad fick dig att hålla fast vid beslutet? Kram

berthagenn
9/15/14, 8:35 AM
#4

det som fick mig att håll afast i beslutet var att jag vaknade förbannad en dag. min kropp var så jävla tung och äcklig att jag blev förbannad helt enkelt. Hade levt så isolerat med mitt ätande under så lång tid att jag blev trött på ensamheten och ätandet. Jag fick nog efter 15 år. Helt enkelt. Bli arg och bestäm dig att maten inte är din herre. Du är din egen herre. So to speak :-)

Ary
9/15/14, 12:02 PM
#5

#4  Precis så tänkte jag när jag slutade röka fast att tobaksbolagen inte skulle få mina pengar längre. 😃

#0/TS För mig hjälpte  det att äta lågkoliskost/lchf, suget minskade. Jag har bra och dåliga perioder, dvs jag tappar kollen ibland och äter massor av kolisar men klarar av att hålla de 30 kg jag gick ner med LCHF borta genom att gå tillbaka till LCHF.

Jag kan rekommendera att mäta också och skriva upp för ibland händer ingenting, men med tex mer motion händer det att man går ner i storlek/fett istället.

Sedan avstår jag från avsteg många gånger genom att undra: Är det här wienerbrödet/kakan/godiset värt viktuppgången? Gör det mig gladare/lyckligare/nöjdare?

Kvällsätande/mumsande är en vana, jag avvande mig, men det krävde att jag åt tillräckligt mycket riktig mat för att inte vara hungrig på kvällen.

berthagenn
9/15/14, 1:37 PM
#6

Så länge man inte är 100% motiverad så kommer man aldrig att kunna genomföra en förändring. Man måste själv vilja det. Jag åt alltid på kvällen. Nu äter jag frukost varje morgon efter 15 år UTAN FRUKOST. Jag tyckte även ”synd” om min kropp. Att jag inte ”tog hand” om den. Rädd för att bli gammal och fet. Tror att min kärlek till mig själv tog överhanden till slut. fatta att jag åt mig långsamt till en tidig död. Då hade jag inget sexliv. Nu har jag ett! ;o) Bara det t ex!

Jag satte en motivationslapp på badrumsspegeln faktiskt minns jag, det funka på mig med brysk teori.

Så här stod det:

Att gå ner i vikt innebär enligt forskning:

- Förlänger ditt liv i genomsnitt 14 år (!)!

- Minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar med 50%!

- Minskar cancerrisken med 33%!

Det tycker jag är ytterst motiverande. :)

kram

Annons:
Aniara14
9/15/14, 6:57 PM
#7

#0 Det bästa rådet tycker jag är att helt enkelt aldrig köpa hem sånt som man vet att man ändå inte ska äta eller dricka. Om man har t ex chips, godis och/eller kaffebröd hemma, så blir det ju mycket svårare att motstå att äta det. Särskilt som det brukar lukta så gott, även på långt håll…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Brummagumman]
9/17/14, 12:50 PM
#8

Åh. Bra idé med motivations-lapp. Jag måste hitta nått annat att fixera hjärnan på än goa grejor hela tiden.

[Mimsynims]
9/18/14, 5:05 PM
#9

Jag hade turen att ha en vän som drog med mig till Viktväktarna, eller bjöd med mig kanske man kan säga, för han gav mig två månaders medlemskap i julklapp;) Och sen fick jag en till månad i födelsedagspresent:D

Jag hade gjort halvhjärtade försök själv förr med att försöka sluta med godis, snabbdieter mm, men nu när vi var två gick det mycket lättare för mig. Och viktväktarna passar mig och fungerar med mitt liv. Blev ju lite motiverande att klara de där delmålen man sätter upp med:)
Har även ett målplagg som hängde framme väldigt länge. (Är inte färdig än, har för tillfället klarat av ca 27 av 36kg men det sitter en bild på kylskåpet där jag har den klänningen på mig (för typ 15år sen haha).)

Håller med #7, finns det inte hemma går det inte att äta ;)  Dock har väl jag alltid haft problemet (fortfarande) att jag på ren automatik går förbi godiset, även fast jag inte är sugen, av ren vana. Min kompromiss med mig själv är att bara köpa något litet, typ en tablettask eller mini-chipspåse, vid de tillfällena. Dock låter det som att det inte är ett alternativ för dig?

Något jag har lärt mig är att ofta när man tror att man är hungrig/sugen är man egentligen törstig,  så kanske prova att drick ett glas vatten näsa gång suget kommer?

[Brummagumman]
11/27/14, 1:55 PM
#10

Tack för alla tips pepp o svar. Lyckats gå ner lite. Med hjälp av vatten te och tomater när det suger.

berthagenn
12/1/14, 12:14 PM
#11

Du måste vilja det själv inombords. Riktigt vilja själv. Jag fick den känslan av jävlaranamma först efter nästan 20 års tjockfängelse.

Upp till toppen
Annons: