Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2070 ggr
Varga
2014-09-28 17:58

"Socker som socker"?

Här om veckan så hade jag en lite spännande diskussion med en väninna… Jag berättade att jag var så glad över att jag kände mig duktig som hade börjat göra egen juice och smoothies igen istället för att dricka läsk och äta godis. Under sommaren så har det nämligen tyvärr blivit så att jag ätit väldigt mycket onyttigt och knappt gjort juicer osv.

Varpå hon tycker att "ja men du kan ju lika gärna dricka läsk för det är faktiskt precis lika onyttigt som juice. Socker som socker".

Okej, jag vet att fruktsocker är socker det också, men om man gör helt egenpressad juice hemma av nästan enbart ekologiska produkter och är 100% säker på att man inte spiller i några tillsatser… Visst måste det vara mycket nyttigare och bättre att byta ut godiset och läsken mot en smoothie?!

Jag förstår om man äter LCHF och ställer in kroppen på att inte äta kolhydrater alls, då kanske man räknar "socker som socker", men annars så… Ja, jag känner väl mest att det här sved lite när jag gick och kände att jag faktiskt var duktig (jag behöver ganska mycket uppmuntran i min viktnedgång - som de flesta) och så håller hon på och säger saker som "Ja, jo, men ta hand om din kropp istället och sluta med allt onyttigt" och liknande.

Vad har ni för erfarenheter av folk som försöker, medvetet eller omedvetet, att klanka ned på ert sätt att försöka tappa vikt?

Annons:
Gladasvampen
2014-09-28 18:08
#1

Färdig juice i affären innehåller mycket tillsatt socker precis som läsk, så det innebär att det inte blir någon större skillnad vad du väljer. Men om du gör egen juice så tillsätter du inte socker vilket inenbär mindre socker än i en coca cola. Så jag tycker att du gör helt rätt som gör egen juice, men som en lchf-anhängare så skulle jag skippa juicen helt :)

Varga
2014-09-28 18:13
#2

#1 Heh jo, men nu är jag ju sån som inte känner att LCHF funkar för mig ;) Ska jag göra något så är det att räkna kalorier, mest för att jag faktiskt tycker att det är kul.. Men jag klarar inte av att förvägra mig något, speciellt inte med tanke på att det är just att förvägra mig saker jag vill ha som brukar plocka fram mina bulimi-tankar igen… :/

Men även juicen i affären, om man kikar på kolhydratsinnehåll (Varav sockerarter) är lägre än läsk. Inte mycket - men nämnvärt. I alla fall om man väljer "rätt" juice. Dessutom så är jag sån att om jag dricker juice så späder jag alltid ut den med vatten, vilket jag inte gör när jag dricker läsk :p

jossa5
2014-09-28 18:18
#3

Tycker att du gör det bra som gör egen juice! Är ju jättegott med juice, och att göra själv är ju betydligt bättre än att köpa i affär, eller dricka läsk!
Tråkigt att din kompis hade sån attityd, när du försöker vara duktig! Men fortsätt med det! Klart du kan fixa din nedgång! (Borde börja fixa jag med)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Grace2009
2014-09-28 18:25
#4

Jag tycker också "socker som socker". Så inte anser jag att sockret i din egna juice är nyttigare än i cola MEN, din juice innehåller antagligen mycket mindre socker, vilket är jättebra! Sen kan man göra smoothie på grönsaker om man vill ha mindre socker. Men vill du ha just juice tycker jag det är jättebra att du gör själv så att den blir nyttigare, och mer vitaminer borde du ju också få eftersom det inte pastöriseras.

För min del är det mest min far som klagar. "Ska du bara käka kaninmat?" "Du ska äta riktig mat men lite, sluta med det där grönfodret" "Det räcker att äta lite en gång om dagen". Han själv äter ganska små portioner och har gått ner i vikt med det, men det funkar inte för mig. Jag vill ha lite volym så jag känner att jag har mat i magen, så jag försöker äta mycket grönsaker. Tyvärr tappar jag suget att fortsätta när han är sådan mot mig, känns som om det kvittar vad jag gör så är det fel…

MickeB
2014-09-28 18:46
#5

Det är precis samma sorts socker i både läsk och juice, både fruktos och glukos. Man får ej kalla det juice om man tillsatt något socker utan sockret i juice är naturligt, fast något mindre än i läsk, men bara något mindre. Fördelen med juice är att den innehåller lite vitaminer, vilket inte läsk gör. Vill man gå ner i vikt bör man vara lite försiktig med juice.

Varga
2014-09-28 20:10
#6

#3 Tack! Jo, men det är ju precis vad jag tänker - och man får ta det stegvis liksom, eller i alla fall mitt fall :p

#4 Jo i och för sig, det kanske var ett lite dåligt ordval i och för sig :p Jag gör en hel del smoothies på grönsaker också - oftast typ rödbeta och morot, så det är ju fortfarande en del socker i det också… Men spenat och sånt brukar jag också använda, mest delvis tillsammans med frukt. Har du några andra tips på grönsaker man kan använda som känns Goda liksom? Tomat kanske kan vara gott ^_^

Men åh, det där är ju sjukt jobbigt! Det är ju en sak om man försöker forcera på andra att äta grönsaker hela tiden, men att de ska hålla på och kommentera på vad man själv väljer att äta - det är bara oförskämt. Och svårt att säga ifrån när det är föräldrar kanske, beroende på relation…

#5 Jo precis - fast min väninna tycker ju att det är precis lika dåligt, vilket jag inte håller med om. Att man lika gärna kan dricka läsk, liksom, det var det som jag reagerade på.

Annons:
Grace2009
2014-09-28 20:28
#7

#6 Jag har aldrig gjort smoothie så jag vet ej, men det borde väl gå med alla grönsaker egentligen? Kanske att du får spä med vatten eller någon frukt ifall det blir för torrt. Och vad som är gott är ju väldigt olika. Jag gillar blomkål, det kanske är gott som smoothie? 😎 Annars är det nog så illa att du får experimentera, men så länge det är gott att äta rått borde det vara gott i smoothie med tänker jag!

Varga
2014-09-29 12:56
#8

#7 Ja, det stämmer nog - jag brukar göra mycket pumpasmoothie så här på hösten, det är suuupergott! Eller pumpamilkshake blir det väl - man mixar pumpa med mjölk och kryddar med kanel. Supermums! <3

RobinEH
2014-10-01 18:04
#9

Det är lika dåligt för tänderna i vart fall. Juice och läsk tenderar att förenkla energiöverkonsumtion, liksom större delen flytande energiinnehållande livsmedel. Ser man till sockerformerna i juice kontra läsk så är det inte så värst stor skillnad, likaså är mängden rätt lika. Så vad gäller sockret så skulle du lika gärna kunna dricka läsk. Fördelen med juice över läsk är att juice innehåller mer vitaminer, mineraler, pseudovitaminer, fytonutrienter etc. Smoothies är dock att föredra framför juice.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Aniara14
2014-10-01 18:11
#10

Det bästa är nog att äta frukterna hela och naturella, istället för att ha sönder dom och krångla en massa i onödan. Dessutom innehåller dom flesta frukter lite naturligt socker, så det är bara dumt och skadligt att hälla på dom ytterligare sockerlag eller annat socker, så som det tyvärr står i många recept.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Varga
2014-10-02 10:18
#11

#9 Nja, när jag kollar i affären så är det rätt stor skillnad på sockermängd, och då innehåller juice dessutom så gott som alltid tillsatt socker vilket jag inte har i min egen juice.  Så jag har verkligen svårt att se att man "lika gärna kan dricka läsk".

#10 Fast jag tycker att det är rätt så roligt att blanda olika smaker och så där, och i och med att jag har en smidig juicepress så är det inte en massa onödigt krångel.  Det är också bra för att man kan tillsätta tex linfrön och liknande för ytterligare protein.
Sen förstår jag inte var du får att jag häller på det en massa extra socker och sockerlag från, i och med att jag skrivit flera gånger att det är just det som jag inte gör. Använder aldrig recept som mer än inspiration…

MickeB
2014-10-02 22:14
#12

Om det är tillsatt socker får det inte kallas juice, då kallas det nektar eller nåt

Aniara14
2014-10-02 23:17
#13

#11 Nej, jag menar inte att du gör det, utan att det står i en del recept att man ska koka sockerlag och hälla över frukt när man ska äta den som efterrätt. Det tycker jag är väldigt dumt och olämpligt, eftersom den goda och nyttiga frukten då förvandlas till en mycket onyttig sötsliskig sockerbomb istället.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Varga
2014-10-03 09:34
#14

#12 Mjo precis, därför dricker jag bara juice ;)

#13 Ah jo, nej det är skitdumt! Jag har bara sockerlag om jag någon gång dricker drinkar - så är min pojkvän bartender också så han är rätt bra på det, hehe. Men ja, det var ju inte poängen av den här tråden även om det är ett väldigt intressant samtalsämne. :) Men ja, över lag så kan jag knappt äta frukt med tillsatt socker för att jag tycker att det är väldigt sött i sig.

RobinEH
2014-10-04 00:57
#15

#11

Enligt fineli innehåller äpplejuice: fruktos 6,1g, glukos 3,1g och sackaros 1,5g. Totalt 10,6g socker.

Enligt fineli innehåller apelsinjuice: fruktos 3g, glukos 3g och sackaros 4g. Totalt 10g socker.

Enligt fineli innehåller coladryck: fruktos 3,4g, glukos 3,5g och sackaros 4g. Totalt 10,9g socker.

Ingen större skillnad.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Varga
2014-10-06 11:38
#16

#15 Då är ju frågan vilket märke av äppel- och apelsinjuice man har som exempel där, sen är det skillnad på färskpressad juice och juice från koncentrat också :)

AilyAdams
2014-10-08 12:39
#17

Om man känner att man måste ha juice är ju färskpressad sådan att föredra kan jag tycka. Och för en frisk människa som inte kämpar med övervikt kan det ju också kvitta om det är juice eller hel frukt, för de tenderar kunna ta till vara på energin, till skillnad från en annan som lagrar den på baken…

 **************************
Heter det De eller Dem?

Varga
2014-10-08 14:51
#18

#17 Måste och måste är väl att ta i, men ibland vill man som sagt ha smaksammansättningen av det hela istället för endast smaken av en enda frukt, så att säga… Och jag har väl några kg mer än vad jag känner mig bekväm med efter 7 veckors förkylningsvirus men jag ligger inte direkt i riskzonen för något om man säger så.

Sen så var ju egentligen min tanke med den här tråden just "Vad har ni för erfarenheter av folk som försöker, medvetet eller omedvetet, att klanka ned på ert sätt att försöka tappa vikt?", men kanske är det så att trådnamnet är lite missvisande där… Men det var alltså inte tänkt att vara en diskussion om ifall juice är bra eller inte :p Det var mer ett exempel, då jag har märkt att det hjälper mig personligen att byta läsk mot juice.

AilyAdams
2014-10-08 17:48
#19

Juice är juice och socker är socker. Den juicen du pressar själv innehåller lika mycket socker som den juicen som säljs i affären och den som finns i läsk, sen spelar det ingen roll om det är koncentrat eller drickfärdig.

Om den innehåller tillsatt socker står det inte juice på förpackningen. I sådana fall bryter säljaren mot lagen.

Pressar du all juice själv är det ett jättesteg från att köpa en flaska läsk i affären. Frukten till 1,5 liter juice är mycket tyngre att bära hem, så du får bättre träning. Tiden det tar att göra så mycket juice är längre än det tar att dricka läsken du köper.  Juicen innehåller fortfarande en hel del nyttiga ämnen till skillnad från läsken som mig veterligen inte innehåller något nyttigt. Så jag skulle gissa att du dricker mindre juice än du drack läsk, och då finns det ju bara vinster om du vill dra ner på sockret.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: