Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2090 ggr
Fridaaaa
10/12/14, 4:24 PM

Så frustrerande!

Har det allra sista kvar 2-4 kg beroende på men vill verkligen inte försvinna. Det har liksom tagit stopp. (inte minskat i måtten heller). Är speciellt på magen & lite på låren det sitter  & vill inte riktigt försvinna. Suck. Så nära men ändå så långt borta känns det som. Motivationen tryter till & från också.

Någon som har tips & idéer hur man kan sätta fart på det hela igen?
Såhär kör jag nu:
Motion: Promenader med hundarna i olika tempo.
Mat: Mindre portioner, försöker äta mer regelbundet, äter glutenfritt & laktosfritt till 98% kanske.

Känns liksom som att jag sitter fast.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Grace2009
10/12/14, 5:31 PM
#1

Minska lite på kolhydraterna, så som potatis/pasta/ris. Ät den portionen med grönsaker istället. Jag skulle även tipsa om att kanske börja springa, men om jag inte minns fel funkar det inte riktigt pga ditt knä? Det kan vara så tråkigt att du behöver vara lite striktare en kort period för att komma igång igen 😕

Fridaaaa
10/12/14, 5:33 PM
#2

#1 Har redan minskat på det. Äter lite av det.
Gillar dessvärre bara 3 sorters grönsaker: Sallad, gurka & majs så skulle bli extremt enformigt och inget jag tycker passar till t.ex fisk 😕

Helt rätt, mitt knä fixar inte det annat än mycket korta sträckor tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/12/14, 5:38 PM
#3

#2 Jo, jag vet att du inte äter så mycket grönt heller, men du kanske får bita ihop för dina sista kilon? Du är ju nästan i mål trots allt. Prova att vara striktare en vecka och se om det ger resultat.

Du kan göra sallad med stekta laxkuber (eller annan fisk) till exempel. Bra matlådemat om fisken svalnar innan du blandar salladen dessutom. På så vis passar det med fisk tycker jag.

Fridaaaa
10/12/14, 5:39 PM
#4

#3 Har provat de flesta grönsaker (mer än en gång) men får inte ner det som de är tyvärr 😕 Tro mig, försökt många gånger. Och stolt som börjat med de tre jag kan äta nu så.  Då måste jag ha sås på om jag ska klara vissa andra grönsaker och då blir det inte så nyttigt längre 😕
Men äter som sagt inte mycket potatis/pasta/ris.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/12/14, 5:42 PM
#5

#4 Jag menar inte att du ska prova nya, det vet jag att du inte klarar.  Menar att du får äta mer av de tre du äter. Även om det är tråkigt, att du biter ihop och äter mer av det varje dag istället för annat. Dricker du några kalorier? Om du gör det så försök sluta med det om du kan.

Fridaaaa
10/12/14, 5:45 PM
#6

#5 Dricker inte enbart vatten, så ja lite kalorier blir det man dricker. Men är främst lite mjölk jag dricker då och lite läsk/energidricka på helgerna (försöker hålla mig till 500ml på två dagar ungefär). Så inte mycket kalorier. Och kommer inte över mitt kaloriintag/dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
trollslända
10/12/14, 5:51 PM
#7

Din kropp kanske inte har samma uppfattning som du om vad du ska väga. Jag menar du kanske redan har en lagom och hälsosam vikt även fast du själv vill gå ner 2-4 kg och bli ännu smalare så kanske inte det behövs egentligen. Fast bara du som tycker det.

Fridaaaa
10/12/14, 5:53 PM
#8

#7 Jag är inte smal (definierar nog inte smal på samma sätt som du gissar jag på, för mig är inte smal = ens idealvikt). 
Vill nå min vikt som jag hade för några år sedan, var nöjd med det. Är fortfarande kvar på mage & lår som sagt (ja jag vet att man naturligt lite put på magen men är mer än så). Min idealvikt är 58-60 kg.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
10/12/14, 8:15 PM
#9

Ni får gärna tipsa om vettig mat också (som inte innehåller vitlök eller lök eller tomat, ketschup & tomatpuré går dock bra) ) som man kan göra.

För minskar jag ner på pasta/potatis/risk mer och äter grönsaker istället för det kommer jag inte upp i mina kalorier per dag eller, och inte bra att ligga på för lågt heller 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/12/14, 8:18 PM
#10

#9 Är kalorierna korrekt räknade? Jag tänker om du har räknat ut en förbrukning när du var tyngre som är för mycket nu. Du bränner ju färre kalorier när du går nu, jämfört när du var tyngre. Ligger du så farligt lågt? Kan vara en idé att kapa kalorierna ytterligare lite och försöka en vecka till att börja med och se om det blir bättre.

Fridaaaa
10/12/14, 8:23 PM
#11

#10 Jag räknar inte exakt varenda grej jag stoppar i mig, men vet på ett ungefär vad det blir. Grönsaker som sallad & gurka innehåller ju knappt några kalorier alls. 
Nej det är anpassat efter hand jag gått ner (gått ner 7 kg sedan i våras).  Skulle jag sluta helt med potatis/pasta/ris och ersätta med bara de få grönsakerna skulle det hamna på för lågt, inte farligt lågt men för lågt och då stannar jag av för det (hade en kort period där jag åt för lågt, inte så jag hamnade farligt lågt men tillräckligt lågt för att stanna av).

Äter 1300-1500 kcal i snitt per dag, främst runt 1500 kcal.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/12/14, 8:27 PM
#12

#11 Någonstans borde ju boven för det hela ligga, men tyvärr har jag inga fler förslag. Kan du försöka utöka motionen? Jag har verkligen inga fler idéer.

Fridaaaa
10/12/14, 8:29 PM
#13

#12 Ja något är det men hittar inte "boven" själv vad det kan vara 😕
Jo nu på hösten kan jag utöka lite utemotionen men på vintern om det blir mycket snö & halka blir det svårare 😕

Inga förslag på vettiga maträtter? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Grace2009
10/12/14, 8:32 PM
#14

#13 Jag tror vi har för olika uppfattning om vad som är vettigt och gott så jag kan inte ge matförslag. Klicka runt på matbloggar för att få inspiration.

Fridaaaa
10/12/14, 8:33 PM
#15

#14 Du kan väl ge något du kommer på? (lök & vitlök går inte pga att min mage inte gillar det, är därför), inga förslag är dåliga 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/12/14, 9:28 PM
#16

#15 Igår gjorde jag levergryta. Ungnötslever, bacon, lök (kan du ju hoppa över), grädde, fond. Serverat med ris.

Idag gjorde mor min pulled pork. Karré, grilloja, morötter, lök, kålrot. Det hela in i lergryta i ugnen ett par timmar (tror det var 4 eller 5). Spadet i grytan redde hon av till sås och så hade vi potatis till. 

Men jag vet ju inte vad du anser är bra mat. Jag gillar mat som man gör från grunden och mycket grönsaker när jag ska gå ner i vikt. Som pulled pork kanske du kan slänga med majskolvar i lergrytan? Man kan göra det i en vanlig kastrull också i ugnen med lock/grillfolie som lock. 

I veckan gjorde jag stroganoffgratäng. Korvstroganoff på falukorv, tomatpuré, grädde, mjölk, fond och avredd med majsstärkelse/potatisstärkelse. Koka ris. Lägg riset i botten av en ugnsfast form, häll över såsen och toppa med ost. Ha ungefär 15-20 minuter i ugnen tills det har fin färg. Vi åt rivna morötter till det.

Det är väl det jag kommer på nu på rak arm som är grönsaksfattigt 😛

Fridaaaa
10/12/14, 9:33 PM
#17

#16 Levergryta klarar jag inte att äta: Varken smak eller lukt hehe. När jag bodde hemma fick stackars pappa äta det själv då ingen annan i familjen gillar det xD
Men pulled pork har jag testat en gång, dock färdig men var gott. Hur gör man det på ett bra sätt? Alltså själva bara pulled porken, vet du det? Sett så många olika recept nämligen 😛

Vill gärna göra mycket från grunden, då vet man vad som finns i, billigare i längden och ja blir ju nyttigare med än tillsatser osv 🙂
Ja hade jag bara gillat fler grönsaker så hade den fronten med mer grönsaker varit löst 😕

Åh låter gott med stroganoffgratäng, aldrig ätit. Får jag testa någon dag 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/12/14, 9:50 PM
#18

#17 Mamma använder sådan där Santa maria bbq grill oil. Men du kan ta kryddor du gillar att skrubba in karrén med det, och tillsätta lite vatten. Hur mycket du ska ha vet jag ej, mamma är generös med grilloljan, men inte en hel flaska (det gjorde hon första gången, chili varianten också, blev JÄTTESTARKT). Lägg hela karrébiten i en något större kastrull, mamma tog första gången en som var bara lite större än köttbiten vilket resulterade i att det rann över och sölade ner hela ugnen när köttsaften trängde ut. Nu har vi en 5 liters kastrull för att vara på säkra sidan. Sätt ungen på ungefär 125grader och låt det stå och gotta sig i 4, kanske 5 timmar. 

Pulled pork kan man ju variera jättemycket genom kryddorna. Kanske kebabkrydda? Grillkrydda? En örtblandning? Det är bara att ta vad som smakar 👍

Fridaaaa
10/12/14, 9:51 PM
#19

#18 Haha kan tänka mig att det blev det.
Ska testa att göra någon dag tror jag 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jiim
10/13/14, 6:34 AM
#20

Testa periodisk fasta(PF). Verkar som att du käkar hyfsat bra mat och då blir PF inga problem. 5:2, 16:8 etc. Behöver du verkligen äta så många gånger per dag eller gör du det pga vana? Kanske Testa bryt trenden med regelbundna tider och mängd. Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt. Då tror jag det både blir mer sällan och mindre mängder. Lycka till

Annons:
Fridaaaa
10/13/14, 9:39 AM
#21

#20 Ja för att min mage ska fungera bra måste jag äta regelbundet så tyvärr fungerar inte det med "fasta". (misstänker att jag har IBS nämligen och har krånglande mage). Äter inga stora mängder som det är nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jiim
10/13/14, 9:58 AM
#22

#21, Visst, om man kör 16:8 och försöker klämma in 1000kcal+ under8 timmar så kan det blir svårt. Så 16:8 är väl uteslutet.

I sådana fall tror jag 5:2 hade passat bättre? med 500kcal/dag under fastedagar. Varför skulle inte PF fungera med IBS? Tror snarare det är bra om magen får vila lite då och då… Du vet säkerligen bäst hur din mage fungerar men rent logiskt sett så borde IBS bli bättre med 5:2 :)

Fridaaaa
10/13/14, 10:23 AM
#23

#22 Som sagt, för att min mage ska fungera bra måste jag äta lite men ofta.  IBS-magar fungerar olika så man måste hitta sitt egna sätt hur ens mage fungerar bäst. Så är väldigt individuellt. 
Vet inte hur jag skulle kunna dela upp 500 kcal över en hel dag?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jiim
10/13/14, 11:43 AM
#24

#23, med 5:2 så behöver du ju inte äta 500kcal i ett enda mål, utan det kan också delas upp. Exempelis ett ägg (eller något annat) var 2-3 timme :) lite tråkigt kanske, men vill man ner det dära sista envisa kilona så krävs nog någon radikal förändring. Värt att testa kanske? :D

I takt med att man blir mindre (som jag förstår det så har du redan gått ner några kilon) så minskar också basalomsättningen. Därför behövs ofta en liten extra boost för att bli av med det sista.

Det andra alternativet är väl som någon mer nämnt att lägga till kanske 3 träningspass/vecka för att få en extra boost. Men kosten har större inverkan än träningen.

trollslända
10/13/14, 11:59 AM
#25

Hur lång är du?

Fridaaaa
10/13/14, 12:01 PM
#26

#24 Ja det vet jag var, ju det jag skrev "hur ska jag kunna dela upp 500 kcal över en hel dag" 😉
Ägg kan jag äta max 1-2 st på en hel dag (äter dessutom inte äggulan hehe). Tror inte 5:2 passar mig tyvärr, skulle aldrig bli mätt på så lite över en hel dag so 500 kcal 😕 Och att äta så pass lite per gång skulle tyvärr inte gynna min mage, tvärtom,  men tack ändå för förslaget. Måste äta tills jag är mätt nämligen (alltså inte proppmätt men så att jag inte känner hunger längre) annars mår min mage inte bra (illamående och ont i magen).

Vet inte vad jag skulle få in för fler träningspass. Kör cykling (ute) och promenad med hundarna, men cyklingen åker ju bort så fort halka & snö kommer och går inte att gå lika fort och bra när halka & kyla kommer så måste oavsett komma på något man kan göra inomhus.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bara Anna
10/13/14, 12:28 PM
#27

Har du sett över din övriga livstil? Framför allt hos oss tjejer så kan stress i vardagen, dålig sömn osv ställa till med en viktplatå, tom uppgång.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Fridaaaa
10/13/14, 12:30 PM
#28

#27 Sover bra. Dagarna ser väldigt olika ut men studerar på högskola men gör det just nu hemifrån. Ingen högre stressnivå än innan, tvärtom, lite lägre nu än var den var under hela sommaren.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
10/13/14, 2:03 PM
#29

Eftersom du har kört på samma kost och samma motion så pass länge så har din kropp troligtvis vant sig vid det. Man bör ändra i sin träning var 6-8:e vecka. Så testa att lägga till något mer än promenader, och dra ner på kalorierna så ska din viktnedgång nog snart fortsätta neråt.

Fridaaaa
10/13/14, 2:32 PM
#30

#29 Kan inte dra ner mer på kalorierna då jag ligger på 1300-1500 kcal per dag, då blir det för lågt vilket inte är bra för kroppen.

Motionen ser inte exakt likadan ut vecka för vecka. Och som jag skrivit i tråden vet jag inte mer vad jag kan lägga till, cyklar också ibland men blir det ju inte på vintern så behöver komma på något att göra inne (gym&gruppträning är inget alternativ, dyrt plus fixar inte att träna i grupp)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mimsynims]
10/13/14, 4:44 PM
#31

Har som du problem med grönsaker, de flesta är verkligen blä! ;) Men, har provat blomkålsmos (med parmesan och basilika) och broccolisoppa (med sambal oelek och mini fraiche) och det var faktiskt rätt gott och kan rekommendera det. Kesoplättar och bananpannkakor är gott med:)
Vad gäller ägg gillar jag inte heller gulan, men jag tycker det funkar bra med att vispa äggen och ha i lite curry (och lite keso) när jag gör omelett, funkar bra för mig.

Nu går ju jag på VV så det är ju inte samma "kostprogram" direkt, men jag har märkt att det går sämre för mig när jag dricker för lite och äter för lite nyttigt fett. Annars brukar det vanligaste problemet (som tidigare nämnts) vara att kroppen vant sig. Att man behöver chocka kroppen lite på något sätt.

Fridaaaa
10/13/14, 5:04 PM
#32

#31 "skönt" att höra någon som är som jag kring grönsaker 😉 Broccolisoppa har jag smakat, men gick inte ner alls, blomkålsmos också (min pappa har gjort det) tror dock inte det var parmesan i/till, Kesoplättar däremot är gott men aldrig testat på laktosfri keso (den är inte alls så god som vanlig) men får ta & göra det 🙂<Äter dessvärre inte curry 😉 Ja jag är kräsen med maten, är jobbigt ibland men samtidigt van och inte mycket jag kan ändra på tyvärr (alltså när det kommer till grönsaker & så)

VV hade jag gärna testat om det hade varit gratis 😉
Dricka förlite vatten har jag gjort i många år, svårt att få in rutin på det samt att jag tycker vatten inte smakar vidare gott 😕

Behöver nog få in någon annan träning också några dagar per vecka men gäller att bara komma på vad…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
10/14/14, 8:17 AM
#33

Vad för inomhusträning kan man komplettera med?
Kan tillägga att jag inte har så stor yta i varje rum att röra på mig på satt säga.
Testat några olika program på youtube men tyckte det var krånglig/svårt inne 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HelenaLilly
10/14/14, 9:47 AM
#34

Tabata tycker jag är kanon, ladda ner en gratis app med tabatatimer och gör egna program med dina favoritövningar eller googla färdiga. Finns massor och behöver inte så mycket plats. :)

Annons:
Fridaaaa
10/14/14, 9:49 AM
#35

#34 Haft en tabata-app på mobilen men tyckte inte det var något vidare bra.
Har googlat på tabata men tycker det är svårt att få ihop ett bra program att köra inne (hantlar kan jag t.ex inte ha) så blir inte mycket variation på övningarna, inte utefter vad jag kollat på nätet i alla fall 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HelenaLilly
10/14/14, 9:53 AM
#36

Va synd. Jag brukar köra en hel omgång (8 x 20 sekunder) av varje övning. Squats, planka, donkeykicks, armhävningar och rygglyft.

Fridaaaa
10/14/14, 9:55 AM
#37

#36 Träningen måste kunna ske hemma i huset.  Donkeykicks säger mig dock inget tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/14/14, 10:03 AM
#38

Övningarna #36 föreslår borde du väl ha plats att utföra? Det måste ju finnas nog mycket plats i ditt hus, annars undrar jag om det inte är för fullt. I köket kanske? Parallellt med TV'n eller sängen? Hallen?

Fridaaaa
10/14/14, 10:07 AM
#39

#38 Har bara ett litet kök (vårt hus är inte så stort). Mycket plats finns det inte i huset nej (sedan beror det på vad man anser är mycket plats såklart), bor bara i ett litet hus på 50-55kvaderat så 😛

Vet inte ens vad alla av dem övningarna är så vet inte hur de går till vissa 😉 Inte så insatt vad olika övningar heter eller hur dem går till heller för den delen eller hur man lägger upp ett bra träningsprogram (sett färdiga men ingår saker som jag inte kan göra av de jag hittat så blir inte så mycket kvar då)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/14/14, 10:12 AM
#40

#39 i #36 har du i princip ett program att följa. Har du plats så du kan ligga raklång på golvet någonstans? Då har du plats för dessa övningar. Alla övningar HelenaLilly nämner verkar vara enkla som det är svårt att göra fel på. Du behöver inga redskap för de övningarna.

Sedan: Google är din vän. Googla de på övningarna hon nämnde. De är enkla allihopa.

Fridaaaa
10/14/14, 10:39 AM
#41

#40 Ja det har jag. Armhävningar vet jag och plankan men inte de andra. 
Syftade mest på att få ett bra program så man tränar olika muskelgrupper i kroppen 🙂 Sitter vid telefonen så himla segt att googla så var därför jag frågade här (min mobil är inte den snabbaste på nätet tyvärr)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Grace2009
10/14/14, 10:48 AM
#42

#41 Tror de flesta muskelgrupperna berörs av de övningarna, annars är det bara att börja och känna efter.

Blir lite sporadiska förklaringsförsök för övningarna så får du ett hum om vad det är. Men googla när du får tid, så du kan se hur det ska göras.

Rygglyft: Ligga på magen och sträcka upp ben och bröst/armar så de inte ligger på golvet

Squats: Stå med benen lite isär, och sätt dig på huk med armarna utsträckta framåt och ställ dig upp igen (jätte oproffsig förklaring 😛). 

Donkey kicks:  Stå på händer och knän (som en "hund"). Höj det ena benet, men behåll knäet i samma vinkel, tills låret är rakt med överkroppen och fotsulan står mot taket. Gör samma sak med andra benet.

Fridaaaa
10/14/14, 11:06 AM
#43

#42 Får googla när jag sätter mig vid datorn sen 🙂
Tack för förklaringarna, får ett litet hum om vad de innebär 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
10/14/14, 6:54 PM
#44

#30 Vad gör du mer än att promenera? Trodde att du bara gjorde det nämligen :)

Simning kanske vore något? Annars finns det ju mängder av övningar du kan göra hemma. Om du tycker det är svårt att leta på internet kan du ju köpa dig en bok, t.ex Paolo Roberto tycker jag har bra böcker! :)

Fridaaaa
10/14/14, 7:00 PM
#45

#44 Skrev jag ju i #30 😉 Cyklar ibland men blir det inte på vintern.  Så är därför också jag vill börjat med annat.

Redan sökt på nätet men finns så himla mycket av allting 😛  Testat lite olika men inte hittat något jag har fallit för än tyvärr (träning ska vara kul också, annars blir det inte bra gjort eller knappts en av för min del). Så tänkte om någon hade något bra här 😉Ja vi har en bok av Paolo Roberto här hemma, en av hans nyaste. Men läser så mycket på högskolan så inte orkat läsa den  hehe. (ingen läsmänniska).

Simning funderade jag på innan men kostnadsfråga då det är en bit in till stan plus då kostnaden för simningen samt då att jag inte vill köra gruppträning pga personliga anledningar (blir ju det på sätt & vis då man inte lär vara själv).

#42 Kollat in dem nu, ska testa nu i veckan och göra dem och så 🙂 Ge det en chans i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
10/14/14, 9:19 PM
#46

Hur är det med att åka längdskidor? Snart kommer väl snön. Roxy kan ju hjälpa till att dra lite om du har midjebälte 😃

[Mimsynims]
10/14/14, 9:37 PM
#47

Burpees tränar väl flera muskelgrupper tror jag? I alla fall bra för att få upp flåset ;)

Btw, den där broccolisoppan jag tipsade om, just att det är sambal oelek och mini fraiche (jag hade i liite mer än vad receptet sa) i gjorde att den blev mer krämig än vad "vanlig" broccolisoppa blir, och mindre broccolismak ;) Receptet finns på VVs hemsida, tror inte att man måste vara medlem för att  se recepten.

Fridaaaa
10/15/14, 9:05 AM
#48

#46 Haha aldrig att jag ställer mig på ett par skidor 😛 Nej skidor är långt ifrån min grej 😉

#47 Burpess vet jag inte ens vad det är 😛
Jag gillar dessvärre inte broccolismak alls och är nog svårt att få en broccolisoppa utan broccolismak alls 😉 Tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Mimsynims]
10/15/14, 12:31 PM
#49

#48 Enklast är ju om du har möjlighet att googla eller kolla på youtube, så du får se med egna ögon, men jag snodde Wikipedias beskrivning nu iaf:

  1. Från stående huka dig ned och sätt händerna på marken.
  2. Hoppa bak med fötterna samtidigt som du böjer på armarna.
  3. Sträck på armarna och hoppa tillbaka till huksittande.
  4. Avsluta med att hoppa upp med armarna sträckta ovanför huvudet

Finns andra varianter, tex att göra en armhävning (efter punkt 2).

Fridaaaa
10/15/14, 12:33 PM
#50

#49 Sitter vid telefon, så går inte just nu, därav att jag frågade 🙂 Så får kolla det när jag får tillgång till datorn

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: