Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2320 ggr
Cindy S
11/16/14, 1:11 AM

Nybörjardiet?

Jag väger 158kg och älskar att äta, men jag vill gå ner minst 50kg. Har ni någon diet ni kan rekommendera för lata sockerberoende kvinnor med dålig ekonomi? Något långsiktigt som helst innebär att jag köper en receptbok som inte tjatar om kalorier och socker, utan säger "Ät detta till frukost, lunch, mellanmål och middag". Jag gillar att ha högst 5 ingredienser och kanske tre steg (koka makaroner, stek korv, ät, lol) men det går ju inte om jag vill leva längre, men enklare dieter är det jag siktar på.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Carrosh
11/16/14, 1:46 AM
#1

Det allra bästa att börja med är nog att dra ner på portionerna och se till att äta regelbundet. Försöka skippa sockret i den mån det går, och byta ut t.ex. choklad mot inlagd saltgurka eller vanlig gurka eller vad som. Börja smått, gör inte för mycket förändringar på en gång, då blir det sällan hållbart. Börja med att byta ut en grej i taget och minska portionerna. När du fått in lite vana på det kan du ta dig för ett nytt byte av godissort/sötsak/onyttighet och fortsätta så. Sen behöver man kunna unna sig ibland också. Att helt ta bort vore ju både rätt tråkigt och rätt onödigt. Unna dig någon gång i veckan, och sätt upp mål. Låt det få ta den tid det tar, och skynda inte på något.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Nelley
11/16/14, 1:50 AM
#2

Veganism? Billigt och miljövänligt. Och en äter enklare de nyttigare fetterna i plats för grädde, smör, bacon (fettigt, haha). Det här tipset blir nog bortviftat direkt men då undviker man choklad, glass och massa godisar. Du kan ju testa en veganvecka och sedan se hur du mår, haha.🙂

[LUV]
11/16/14, 1:56 AM
#3

Soppor är ju väldigt enkelt och kräver inte speciellt mycket av en (det är ju i princip bara att slänga ner ingredienser i en gryta och låta det koka), det är dessutom väldigt enkelt att göra i stora mängder och frysa in!
här har du lite sopprecept:
http://www.veganrecept.se/svamp-och-potatissoppa
http://vegoriket.se/2013/09/behovd-broccolisoppa-pa-15-minuter/

som mellanmål/snacks skulle jag rekommendera rostade kikärter (supergott och enkelt att göra själv i ugnen, kräver typ inget arbete alls!), rostade pumpakärnor (också superlätt att göra själv!) eller liknande! gott och stoppar ofta sötsuget!

rekommenderar också hummus på hård macka som mellanmål, går jättesnabbt att göra om du har en mixer, billigt också! finns även att köpa på burk men det är ofta mycket dyrare och inte lika gott!

http://www.youtube.com/watch?v=k2Bj9KF5tXw&list=UUX7hbrZOkAQX7ugsX-5M0rQ (hon har mycket andra goda enkla recept också, så kolla gärna in dom också om du har lust!) 

http://www.youtube.com/watch?v=iVj_BQd7w60&list=UUhtada9QdvOZOKgEIT-VL7Q

hoppas du fick lite användbara tips i alla fall :)

RobinEH
11/16/14, 2:19 AM
#4

#2

Eller varför inte börja lite enklare med en veckas lakto-ovo-vegetarianism.

Slänger man bara in 200g gröna linser om dagen så lär man lyckas begränsa sitt ätande. 1kg kostar kring 30kr och ger totalt ca 3300kcal. Samtidigt är de väldigt näringsrika och mättande. Man skulle kunna tro att 200g slinker ner i ett nafs, men när man väl kokat dem så blir det en rejäl portion.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Nelley
11/16/14, 2:46 AM
#5

#4 Ja, känns lite som man kommer undan lite ändå, haha. Man kan köpa quornbiffar och smöra ner dem ordentligt, en liten chokladkaka som efterrätt… okej jag överdriver. Men jag tänker, att sätter man som en regel endast veganskt ett litet tag iallafall. Kom på nu att tarmarna kanske får spel de första dagarna med diarré och grejer… det blir lättare att hålla det nyttigt tänker jag. Men du har absolut rätt, en övergång behöver man nog ändå. ovo-vegetarianism då, mindre mjölk och smör, grädde. Men ändå ägg med protein… tja, jag håller nog på veganism ändå.🙂

Cindy S
11/16/14, 8:15 AM
#6

#1 Jo, det är nog enklare om jag gör så än att börja tokbanta. Att äta regelbundet och i rätt potioner är nog den största boven hos mig, samt att jag äter godis utan att röra mig. Jag funderar på att köpa en sådan där tallrik som säger till en när man äter för snabbt, och hur mycket man ska ha. Eller att jag bara får äta något gott efteråt om jag ätit nyttigare och långsammare. Då kanske jag minns istället för att glufsa i. #2 Här viftas inte, om jag bestämmer mig för att testa i en vecka blir det nog mer en spännande grej. Kött kan ju annars bli mitt nya "lördagsgodis". #3 Tack, det var snällt. Jo, Soppor är ju något för den late. Jag brukar inte känna mig mätt efter en portion, men det kanske inte är detsamma att äta två portioner sopps som två portioner av annat, pga vattnet? #4 Det vore ju bra. Att ha ett slags ättvång, sen får man äta utöver det. #5 Den största boven hos mig av mejeriprodukterna är nog matgrädde, vissa veckor äter jag en del såser till kött. Finns det veganalternativ till sås och dressing?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Fridaaaa
11/16/14, 9:53 AM
#7

Gör upp veckoschema vad du ska äta och gör en handlingslista efter det. Handla bara 1 gång/vecka och enbart det du behöver ha hem: inget godis och sånt hem alltså.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LUV]
11/16/14, 1:03 PM
[TanatosNyx]
11/16/14, 9:43 PM
#9

Har inte läst tipsen i tråden, men ät på en assiett eller kör handflatemetoden. Byt ut en del energirik mat mot grönsaker (frysta grönsaker tar 3-5min i micron, snabbare än pasta!) Var inte rädd för feta produkter, dom hjälper dig att hålla dig mätt. Krångla inte med maten i onödan brukar jag säga. Hoppa skräpet vid sidan om, vad det nu kan vara.

Carrosh
11/16/14, 10:43 PM
#10

Kan också säga att det lönar sig väldigt mycket att göra ugnslagat, om man inte är så sugen på att stå och passa spisen hela tiden. Det sköter sig självt i ugnen, och det enda man egentligen behöver hålla koll på är tiden. Om man dessutom har aluminiumfolie över så slipper man en hel del bränt (om det gäller grönsaker t.ex.). Hacka upp lite grönsaker och betor (morötter, rödbetor, lök, paprika eller vad du nu vill ha) och kör kött i ugnen också. (En helstek kan du ha flera timmar i ugn på lägre värme, med folie över, och med flera köttsorter är det godare ju längre det står inne). Och ju mer du lagar, desto fler matlådor kan du portionera ut och frysa in (redo att värma i mikron de dagar när tiden inte finns till att passa något i köket).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Nelley
11/17/14, 12:31 AM
#11

#6 Rydbergs bearneise sås på påse kan jag i huvudet, haha. Kan skriva fler imorgon, fast det är ju bäst att göra själv… guacamole är ju bra. x)

Cindy S
11/17/14, 4:27 AM
#12

Bra ideér, jag ska testa dem. #6 Låer toppen, har jag aldrig prövat. #11 Jag antog att bearniesås var väldigt onyttigt. Mums.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jiim
11/17/14, 7:06 AM
#13

#12, som du märker finns det lika många förslag på olika "dieter" och förslag på vad som är nyttigt som det finns människor här. Rydbergs bearnaise på påse som föreslogs innehåller mycket tillsatt socker och tillsatser. Inget som jag skulle kalla nyttigt i alla fall. Bearnaise på burk brukar ofta ha betydligt färre tillsatser och ofta inget eller väldigt lite socker.

Annons:
Cindy S
11/17/14, 8:43 AM
#14

#13 Jag får lov att läsa på burkarna och jämföra. Tack. :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Nelley
11/17/14, 2:00 PM
#15

Den är vegansk menar jag. ;)

mmillann
11/17/14, 7:29 PM
#16

Jag är vegan sedan september och jag har sista veckan börjat äta mer nyttigt och i mindre mängd än förut. Kan rekommendera vegetarisk mat och äta lite men fler gånger, jag äter 4 gånger, ett mellanmål utöver de stora målen. Sen krävs det att man bestämmer sig i huvudet oxå, att nej, nu ska jag dricka ett glas vatten istället för att köpa dendär chokladkakan. Mind over body.

Hildgrim
11/18/14, 2:27 PM
#17

Vegetariskt och vegansk mat är ingen mirakelkur. Jag gick själv upp till 97kg på veganmat. XD

Hildgrim
11/18/14, 2:35 PM
#18

Jag håller själv på att gå ner i vikt. Min bästa kompis som jag verkligen kan rekommendera för den late är att köpa en soppmaskin. Man bara lägger ner ingredienserna (som man först skär i ca 2x2 cm bitar) och trycker på knappen. Sen fixar den självmant en slät soppa av detta som den dessutom håller varm i 20 min eller tills man stänger av den. Då kan en annan ta en dusch eller annat och slipper passa maten. :) 

Jag har märkt att man kan göra väldigt kalorisnåla och nyttiga Soppor mycket snabbt med denna. :P En favorit just nu är vitkål, lök, torkade linser (bruna eller röda), grönsaksbuljong och ev en potatis. Kryddas med curry, lite salt och svartpeppar. En sats av denna soppan (blir tre skålar) innehåller bara 200-400 kcal beroende på hur man fördelar linserna i förhållande till grönsakerna. Det är väldigt lite kalorier för tre skålar soppa tycker jag. :)

Nelley
11/18/14, 6:22 PM
#19

#17 Ja många äter ju bara pasta och ketchup som veganmat, haha. Det är ju ändå lättare att äta nyttigt, för de flesta iallafall.

Aleya
11/18/14, 9:20 PM
#20

Du vill ha billigt men mättande…. Ja du… mat är ju som ganska dyrt… Jag skulle nog tänka att du gör mer mat själv. Köp hem ägg. Och med lite tips och trixs så kan du göra bea, aioli och majonnäs. Jag kör själv på LCHF. Och kan säga att vitkål får du ut mycket mat av. Gjorde en vitkålsgratäng och hade mat i en vecka framåt. Blomkål är också bra. Sen kan man köpa typ kassler eller något annat kött. Och mätt blir man dessutom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: