Annons:
Etikettkost
Läst 17096 ggr
Cindy S
2014-11-16 21:31

Alternativ till creme fraiche?

Två av mina favoritrecept innehåller creme fraiche. Något förslag på nyttigare alternativ?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[TanatosNyx]
2014-11-16 21:39
#1

Mager kvarg. Om den inte tål kokning, vänd ner i mat på slutet om det är varma rätter.

Fridaaaa
2014-11-16 22:10
#2

Kvarg är inte så "Nyttigt" om folk har trott.

Ät du creme fraiche, är ingen fara med det 🙂 Använder jag ofta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TanatosNyx]
2014-11-16 23:26
#3

Näe om man tror på media får man skylla sig själv.. och det gäller främst smaksatt kvarg pga allt socker. Kvarg är ett bra alternativ, och proteinrikt. Det var alternativ som efterfrågades, men det är inget fel på creme fraiche nej.

[Annellie]
2014-11-17 01:25
#4

Kvarg!

#2 Det är smaksatt kvarg som inte är särskilt nyttig..

Cindy S
2014-11-17 04:04
#5

Åh tack gode gud, jag älskar creme fraiche. Men jag antar att gräddfil är kört? Eftersom ordet "grädd" finns i det?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jiim
2014-11-17 09:26
#6

#5, gräddfil och creme fraiche innehåller endast grädde vilket jag inte tycker är onyttigt. Däremot light-varianter av creme fraiche innehåller en hel del stabiliseringstillsatser och stärkelse som jag tycker att man bör undvika.

Om du är rädd för fetthalten så tycker jag att du inte behöver vara det. Fett har väldigt bra långvarig mättnad. Utmärkt om man vill begränsa kaloriintaget per dag

Annons:
Fridaaaa
2014-11-17 10:11
#7

#3 Handlar inte om vad media säger. Var en som länkade dit på en annan sida men kan inte hitta den nu, var nämligen någon vecka sedan. Men är som med allt annat, en skriver att det är nytt en annan skriver att det inte är nyttigt 😉

#4 Ja jag vet det. 

#5 Du kan äta både creme fraische och gräddfil. Var inte rädd för fett. Skillnad på bra och dåliga fetter. Undvik lightprodukter överlag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KunskapÄrMakt
2014-11-17 10:52
#8

#5 Alltså… grädde är inte onyttigt. Det innehåller förvisso många kalorier per hundra gram men det gör det inte onyttigt per se. Se det som att du håller dig mätt på en mindre mängd istället. Lightlivsmedel bör ingen människa stoppa i sig överhuvudtaget.

Carrosh
2014-11-17 12:23
#9

Precis som flera andra här säger: var inte rädd för fett! Det är sockret som brukar vara den stora boven. Och en alldeles för stor mängd kolhydrater. Fett håller dig mätt längre.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[TanatosNyx]
2014-11-17 12:47
#10

#7 Inte? Sååå vart kommer kvarghypen ifrån? Träningsmänniskor mm har vetat att kvarg är bra i åratal.. Sen kom media och bastunerade ut det som "superlivsmedel" och vips käkade "alla medvetna" kvarg. Sen nu ett tag efter så har dmo insett att ojdå, kvarg var visst bara ett "vanligt" proteinrikt livsmedel. De smaksatta varianterna var visst sockerbomber också, hoppsan.. det var visst inte så nyttigt. Så där tar du fel. Folk har vetat länge att kvarg är nyttigt och proteinrikt, precis som mycket annan mat. Men media ska alltid spä på allt. Ta gärna nån "superfrukt" också som trimmar magen och gör den platt på bla bla antal veckor.

Fridaaaa
2014-11-17 12:49
#11

#10 Jag har inte sagt något om "kvarghypen"? Vet inte vad du fått det ifrån? 
Det var som sagt inte pga media, var någon artikel och så om det, men hittar som sagt inte den nu, letat och letat men hopplöst via mobilen att hitta.
"där har du fel" nja fel och fel är det ju inte. Smaksatt kvarg är ju inte t.ex nyttigt. Så egentligen kan man inte säga "kvarg är nyttigt" eftersom all kvarg inte är nyttigt.

Ja det med superfrukt och superbär och allt vad de hittar på är sjukt och förstår inte hur folk går på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TanatosNyx]
2014-11-17 12:57
#12

#11 Jag fick det ifrån mitt eget påstående "om man tror på media". Har inte sagt att du sa det, jag utgår ifrån vad jag själv pratar om när jag argumenterar.

Visst, jag kan säga naturell kvarg i stället. I min värld är det dock inte intressant med t.ex. jordgubbskvarg i kycklinggrytan eller vad det nu är för maträtter ts pratade om…

Annons:
Cindy S
2014-11-17 22:54
#14

#13 Den ska jag pröva :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: