Annons:
Etikettätstörning-utan-närmare-specifikation-uns
Läst 1385 ggr
Gutetöisen
2014-11-18 09:26

Hjälp med nyttig viktnedgång

Hej!! Jag behöver akut hjälp/tips/vägledning Jag är en tjej på 23 år jag har kämpat med viktnedgång och dålig självkänsla under flera år. Nu de senaste halvåret så har jag blivit diagnoserad med ätstörningar pga min självkänsla när jag äter och att jag hellre hoppar över måltider istället för att äta bättre. Och vet inte vad jag ska äta själv för att må bättre.. Jag är ungefär 177 lång och 70kg och jag vill gå ner typ 5-10 kg så jag kommer ner på 65 iaf så jag blir av med bukfettet.. Nån som kan hjälpa mej? Jag är student så inte något för dyrt..

Annons:
Cordata
2014-11-18 09:32
#1

Jag tycker att det låter som en bra vikt för din längd, men sen beror det ju förstås på hur man är bygd hur allt sätter sig. Jag har inga direkta mattips, men att göra situps samt rocka rockring eller dansa magdans brukar spänna in musklerna runt magen så man ser betydligt smalare ut. Lycka till :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Cordata
2014-11-18 09:34
#2

Dessutom kan man ta något kilo på köpet då ;). När jag gör sånna övningar brukar jag märka skillnad redan efter 1.5-2 veckor, vill jag lägga till. Så det är ingen superseg process.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[sanna70]
2014-11-18 09:40
#3

Jag har inga erfarenheter dock har jag en väninna som har kämpat med sin viktnedgång innan.

Hon tycks ha hittat ett bra sätt nu och det fungerar för hon har gått ner i vikt och hon håller sig stabil.

Det hon har gjort var att införa regelbundna måltider. Frukost (gröt) mellanmål (frukt,keso) Lunch (vanlig husmanskost med mycket grönsaker) mellanmål på em (frukt) Kvällsmat (lättare måltid, mycket sallad) innan hon lägger sig äter hon dessutom ytterligare någon frukt eller, keso eller knäckebröd.

Eftersom hon äter så ofta(regelbundet) så är hon aldrig jätte hungrig och därför kan hon äta mindre åt gången.

Hon går också långa promenader dagligen och har ändrat sina sov vanor. 

Jag hoppas att något av detta är till din hjälp .

Lycka till 🌺

KunskapÄrMakt
2014-11-18 09:42
#4

#1 Vill bara inflika att det inte går att punktförbränna fett, så situps kommer inte ta bort fettet runt magen.

Cordata
2014-11-18 09:44
#5

#4 Haha, jag vet. Men det går att välja vilka muskler man vill träna. Om man tränar både sneda och raka bukmuskler håller de in magen snyggt så man ser smalare ut :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

tlover
2014-11-18 09:48
#6

Har man svag rygg kan man också se tjockare ut än vad man är (man får dålig hållning) så det kan vara bra att träna ryggen och öva på hållningen också.

Det finns ryggövningar man kan göra hemma med kroppsvikten så det är gratis.

Tänk på att inte träna samma muskel 2 dagar i rad, du måste vila musklerna mellan träning. Att göra överdrivet många reps hjälper inte heller, gör inte mer än 15-20 reps per set, är det för lätt så att du kan göra mer får du ta till en vikt men det kan vara böcker el liknande.

l'm back

Annons:
Natali G
2014-11-22 17:26
#7

Hej!

Jag har investerat i en PT och med hennes hjälp har jag gått ner 8 kg på 2 månader. När vikten står still har jag fått köra en detox med bara protein vilket funkar perfekt om man vill få fart på viktminskningen igen. Jag är normalviktig och har "bara" omkring 5-7 "skönhetskilon" att gå ner, men det är ju i regel svårare att gå ner de sista kilona.

Under en sån detoxvecka äter jag 150 gram kyckling och 150 gram kokt broccoli till frukost lunch och middag (annat protein går bra att blanda ut med eftersom det är tradigt annars)

Gick ner 1,3  kg  första vändan och 1 kg till andra gången.

smurfis
2014-11-29 15:03
#8

Det viktigaste för dig låter som att du måste få ordning på dina ätstörningar. Vet inte om det är något som du klarar på egen hand eller om du behöver få hjälp med det. Börja äta regelbundet och bra mat så du får i din den näring du behöver.  Det behöver varken vara krångligt eller dyrt.

Undvik det uppenbara som godis och sötsaker, skräpmat och liknande. Vet inte om du äter sånt idag men om du gör det så kan du minska ned på det. Socker kan verkligen göra att magen känns och ser svullen ut fast man egentligen inte är "tjock".

Stirra dig inte heller blind på vågen utan hur det känns och hur kläder sitter m.m. Det är lätt att man blir fixerad vid kilon och hekton och att man tar det som ett nederlag om vågen visar +0,5 kg fast man varit "duktig".

Försök att tänka på att du är så mycket mer än bara ditt utseende och din vikt. Att bli smal gör dig inte lyckligare. Det är jätte lätt att tro det och man kanske till och med letar fel på sig själv. Jag är precis likadan själv. Fokuserar på det som är mindre bra istället för det som faktiskt är bra. Det farliga kan vara att även när du gått ner i vikt och magen känns ok så hittar du nya ställen på din kropp som du inte gillar. Det blir en ond cirkel.

Upp till toppen
Annons: