Annons:
Etikettkost
Läst 2592 ggr
NinjaKakan
2014-12-01 19:06

Gå ner 5 kg men vågen har fastnat.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er! Jag är ny men har smygtittat lite härinne imellanåt. Jag önskar lite hjälp. Jag är 160 lång och väger 60 kilo (+-2kg). Jag vill gå ner 5 kilo för att tajta till kroppen och gå ner i fett. Visserligen går jag hellre upp i muskler och väger mer, än gå ner 5 kilo och fortfarande vara "mullig". Till saken så tränar jag 5 gånger i veckan på gym, både kondition och styrka, plus att en dag i veckan rider jag så då tränar jag 2 gånger på en dag och är ute och går med vovven en del. Ibland fäktas jag/skjuter pilbåge och det brukar pågå i några timmar. Jag ligger på kaloriunderskott och man kollar lifesumappen jag använder mig av, men inte fanken rör sig vågen 1 gram -_- godis och annat äts på helgen och i måttliga mängder men oftast inte alls. Det jag kan se är ju att jag äter förmycket fett men samtidigt överstiger jag inte kalorierna per dag. Har käkat LCHF innan i år då vågen har uppe på 68 kilo och det gick superbra men sen stannade det av vid 60 och blivit där sen dess och numera äter jag även kolhydrater men oftast inte i form Av pasta, ris och potatis då ja, jag är väl lite skadad från LCHF. Beroende har jag , både röker och dricker sugerfree redbull men rökningen ska jag ta tag i efter årsskiftet hos en röksköterska och det är också därför att jag vill ha något som fungerar då jag inte har någon lust att gå upp pga det. Redbullen har jag iallafall dragit ner på men det är svårt för jag Bytar oftast bara beroende till ex cola zero istället.. Men jag önskar lite hjälp .. Någon som kan ge mig något bra förslag eller en bra diet att följa. Vad som helst och jag är tacksam för alla tips som jag kan få.


Annons:
NinjaKakan
2014-12-01 19:08
#1

Här är en annan dag där jag ätit mer men har inte uppnått det jag ska äta kalorimässigt men ligger fortfarande högt i fett.


NinjaKakan
2014-12-01 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Fridaaaa
2014-12-02 09:27
#3

#3 Enligt den har du ju ätit mer än vad målet är?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinjaKakan
2014-12-02 10:40
#4

#4 vilken ska man gå efter då? Den runda eller där det står man? Kollade dom andra dagarna och där ligger jag under på maten. I runda ringer står det ju att jag har kvar.


NinjaKakan
2014-12-02 10:44
#5

Antar att du får plussa på kalorier kanske efter man tränat? För i den runda ringer har jag alltid kalorier kvar och under maten med men inte på denna dock.


Fridaaaa
2014-12-02 10:47
#6

#4 Man ska inte äta det man tränat bort. Utan det man har som mål 🙂 Den drar bort det du har tränat därav att det är kvar i cirkeln.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NinjaKakan
2014-12-02 10:58
#7

Ah okej. Då ska jag hålla koll på den istället. Som sagt, dom andra dagarna ligger jag minus under maten med så. Men har du några bra förslag på hur man ska äta? Brukar ex äta 1 stekt ägg till frukost, 1 skiva bacon och broccoli. Lunch/middag så en halv sötpotatis, kött och grönsaker och lätt cremefraisch. Ev någon morot sen på kvällen och jag är hungrig. Känns hyffsat enformigt överlag. Men den där nedrans fettmätaren går alltid över -_-


KunskapÄrMakt
2014-12-02 11:21
#8

#6 Fast nu kan man ju visst äta det man tränat bort, det beror ju på hur appen är inställd. Om hon ska gå ner på att äta 1452 kalorier per dag (vilket jag tror) så kan hon ju naturligtvis äta mer de dagar hon tränar, så länge hon inte överstiger målet.

Jag äter t.ex. ca 150 gram choklad varje helg, men tränar bort ca 500 kalorier, och då är det naturligtvis ok. Jag går stadigt ned i vikt.

Fridaaaa
2014-12-02 11:22
#9

#8 Om man ställt in på t.ex 1500 kcal per dag och tränar t.ex 300 kcal, ska man ju inte äta 1800 kcal.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinjaKakan
2014-12-02 11:58
#10

Tränar varje dag, förutom på helgena. Så 5 dagar i veckan och på onsdagar så 2 gånger. Därefter så går jag 2-3 timmar per dag men lägger inte in det i lifesumappen. Styrketräning 3 dagar i veckan, intervall 2 dagar i veckan. Och sen lördagar så fäktning och pilbåge i 4 timmar ungefär. Men inte varje lördag så lägger in det heller..


NinjaKakan
2014-12-02 11:58
#11

Och rider en gång i veckan minst. Ibland mer.


Fridaaaa
2014-12-02 12:06
#12

Låter som att du äter lite kcal till det du tränar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinjaKakan
2014-12-02 12:18
#13

Mycket möjligt.. Jag vet faktiskt inte men vågen går ju varken upp eller ner…


Annons:
Fridaaaa
2014-12-02 12:26
#14

#13 Testa att öka lite och se vad som händer?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinjaKakan
2014-12-02 13:05
#15

Kan jag göra :)


[LadyK]
2014-12-03 00:54
#16

Självklart kan man äta upp de extra kalorier man tränar bort. Det blir ju i slutändan plus minus noll. Tränar bort 300 och äter den dagen 300 kalorier extra = 0, just för att man annars hamnar lågt med kalorier i förhållande till träning. Det jag hade önskat är att dock ett högre intag av protein, vilket är bra för kroppen när man tränar mycket. Om appen är ställd efter grundinställningarna så hade jag personligen satsat på att öka proteinet. Själv äter jag dubbelt upp av protein mot vad lifesum föreslår. Målet med lifesum är att cirkeln i slutet av dagen ska vara grön.  Hämtat från lifesums sida: 

http://support.lifesum.com/customer/portal/articles/1331067-how-do-i-use-the-lifesum-app-

How do I use the Lifesum app?

Last Updated: Nov 21, 2014 04:20PM CET

Once you create an account, or log into the one you already have, please follow the tutorial visible in the app.

The goal is to finish the day with a full green Life circle. If your Life circle is red, that means you ate over your calorie goal, or you haven't been exercising enough. Follow the messages under each meal to know if you ate too little, enough, or too much, and if you need to exercise more during the day.

NinjaKakan
2014-12-03 08:37
#17

Ja min har aldrig varit grön.. Alltid gul med tanke på att jag äter förmycket fett. Visserligen äter jag hellre 2 msk lätt cremefraisch än ris eller pasta. Igår låg jag runt 900 efter jag ätit alla mål. Äter som sagt mest grönsaker och kött. Tänkte testa bönpasta idag också :) annars får jag satsat på att ha en blå cirkel hädanefter :P istället för gul xD


NinjaKakan
2014-12-03 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Såhär såg det ut igår. Jag vet dock inte hur jag ska få ner fetthalten faktiskt. Äter lätt cremefraisch, 1 stek ägg och 1 skiva bacon om dagen. Kanske ska ta bort baconen.. Och ja, kokt ägg och sånt äter jag inte :P äter bara stekt ägg :P


Fridaaaa
2014-12-03 09:50
#19

#16 Fast för viktminskning behöver man förbränna lite mer än vad man äter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LadyK]
2014-12-04 00:30
#20

#19 för att minska i vikt behöver man ligga på kaloriunderskott. Om man ställt appen på att gå ner 0.5 kilo i veckan kommer du att ligga på det underskottet även om du äter upp alla dina borttränade kalorier.

Annons:
[LadyK]
2014-12-04 00:33
#21

#18 Jag dricker alltid en proteinshake de dagar jag tränar för att enkelt få i mig extra protein. Annars är Kött, fisk, skaldjur, ost, ägg, nötter och kyckling mat som är proteinrik.

Fridaaaa
2014-12-04 09:46
#22

#20 Ja det vet jag om, inte påstått något annat heller.
Jag äter typ aldrig mina brända kalorier, för mig känns det lite "meningslöst".
Det som appen visar är vad man bör äta för att gå ner si och så per vecka,  genom vardaglig förbränning plus träning, så har jag förstått appen när jag läst om den i alla fall. Så ska jag äta 1500 kcal per dag och förbränner 300 kcal på träning så blir det ju 1800 kcal jag "ska" äta i så fall, vilket inte blir så mycket underskott på det jag i normala fall skulle ha ätit om du förstår hur jag menar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2014-12-04 17:02
#23

Jag tycker det är dumt att påstå att man inte ska äta upp dom kalorierna man tränat bort. Det är väl valfritt? Finns väl inte riktigt något rätt och fel här? Det handlar ju om att ligga på kaloriunderskott, om man väljer att göra det enbart med minskad mat, enbart med träning eller en kombination gör man väl som man vill? 

Som appen är konstruerad (går kanske att ställa om) så är det ett visst underskott man ska ligga på. Detta uppnås genom att räkna kalorier och träning.

Jag kan förstå att det kan kännas onödigt att äta upp dom där kalorierna man antagligen fått träna ganska mycket för att få bort. Men att påstå att det är fel att göra så är väl överdrivet?

Jag använder själv appen, har den inställd på ett underskott av 1000 kcal per dag. Men jag går mycket dagligen (har hund), en vardag gör jag av med i snitt 450-500 kcal (mer på helgerna). Och ja, jag äter upp dem. Skulle jag inte göra det ligger ju mitt egentliga energiunderskott på 1450-1500 kcal/dag och det tycker jag faktiskt är för mycket. Känner inte att jag har någon anledning att ligga så lågt? 

Dessutom blir man ju hungrig ju mer man rör på sig. :P Dom dagarna jag tar en promenad på 1 mil är jag såklart hungrigare än dom dagarna jag bara går några km.

Fridaaaa
2014-12-04 17:07
#24

#23 Antar att du främst syftar på mig (bara vad jag antar med tanke på att jag har skrivit att man inte ska äta upp det man förbränt) Enbart skrivit det jag har fått lära mig och det jag har förstått ur hur appen fungerar inget annat. (och är bland annat från kunniga personer) Och fungerar för mig och många andra också.  Men ja man brukar ju öka matintaget lite om man tränar mer så är det ju. 
Men tycker personligen du går ut lite väl hårt med din text just nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2014-12-04 17:17
#25

Det var inte meningen att gå på hårt om det var så du upplevde det. :)

Jag använder själv appen och äter som sagt upp mina kalorier (jag kan till och med äta upp kalorier som blev kvar från gårdagen) och än så länge har jag gått ner 11 kg. Så nog tycker jag det fungerar alltid. :P

Däremot tycker jag TS kalorimål verkar lite väl högt? Enligt min app är mitt dagliga mål lägre och då väger jag ändå 20 kg+ mer än TS.

NinjaKakan
2014-12-04 21:54
#26

Jag har ingen aning hur högt det ska vara. Inte heller hur långt jag kan ligga utan att rasera muskler. Jag vill inte bli smal, men fit och med muskler. Och jag rör mig mycket överlag som jag skivit innan. Ett exempel är igår då jag gymma 1 timme, red 2 hästar och ute med hund/hundar. Idag red jag visserligen bara om man ska räkna träning så, men mockade 5 boxar och fodrade och sen ex antal promenader med hundar. Så ja, jag tycker det är svårt men hur mycket jag ska ligga på. Idag har jag visserligen haft en fuskardag eftersom jag varit jorden runt känns det som men imorgon är det back on track igen. Får väl köra på ordentligt med intervallerna.


[LadyK]
2014-12-05 00:43
#27

#26 för att behålla muskelmassa behövs främst protein. Jag som väger 60 kilo i dagsläget äter dagligen 120 gram protein, de dagar jag tränar ca 200. 

De som kan det där bättre än jag brukar säga att man ska få i sig 1-1,5 gram protein per kilo kroppsvikt om dagen. Mer om man tränar mycket. Så jag tar i en del men gillar mitt protein så det är inga problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: