Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1623 ggr
LolloBe86
12/7/14, 12:20 PM

Går jag ner för snabbt i vikt?

Jag började med Viktväktarnas viktminskningsprogram för 5 veckor sedan i torsdags. Jag har under dessa fem veckor haft en viktminskning på i snitt 1,4 kg/vecka, har tappat ca 7 kg under dessa 5 veckorna. Mycket antar jag är vätska, men jag äter och dricker bra, håller mig till mina sagliga propoints plus att jag använder ungefär hälften av min veckobonus. Samlar ihop ungefär 20-35 propoints i aktivitetsbonus/vecka som jag inte utnyttjar. Ska tillägga att jag bär på ca 30 kg övervikt

Annons:
Zepp
12/7/14, 12:33 PM
#1

Att gå ner i vikt är jättelätt.. frågan är om du har någon plan för vad du skall äta när du väl nått ditt mål?

Altså, då handlar det om livstil, tänker du fortsätta räkna points hela livet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LolloBe86
12/7/14, 12:50 PM
#2

Den egentligen största skillnaden som jag har gjort är att jag har dragit ner mycket på alla feta alternativ, bytt ut dem mot lättare varianter, tar mindre portioner och börjat äta grönsaker, det har jag varit jätte dålig på. Jag har börjat äta mindre mål, men oftare under dagen vilket har fått sötsuget att minska och jag håller mig mätt hela dagen till skillnad mot förut. Och inte minst av allt, jag har lagt ett stort krut på motion och träning vilket jag struntat i helt förut, så jag har ändå goda förhoppningar om att kunna fixa det och sedan hålla det genom att hitta en bra balans mellan matintag och träning, jag har nog inte tänkt räkna Points hela livet nej.

Scorpio97
12/7/14, 12:58 PM
#3

Jag har hört att man brukar säga att 0.5-1 kg i veckan räknas som normal viktnedgång, och i så fall går ju du ner lite fort. Men om du mår bra så tycker inte jag att du ska oroa dig. Det är ju väldigt varierande hur fort man går ner.


//Jessie

LolloBe86
12/7/14, 1:45 PM
#4

Ja jag har också hört att 0,5-1 kg/vecka är en bra viktminskning så därför började jag fundera nu när jag hela tiden rasar i vikt, men sen så tänker jag att det säkert är mycket vätska nu i början som försvinner och att det för många går fort i början, men lugnar ner sig sen.

Gladasvampen
12/7/14, 11:01 PM
#5

Jag har gått ner 14 kg på 2 månader.. utan att vara hungrig eller trött. Det gick jättesnabbt och många kommenterar om att det kan vara farligt, men jag mår ju bra så det är väl inte så farligt.. :)

KunskapÄrMakt
12/8/14, 12:16 PM
#6

Viktminskningstakten beror till viss del på hur mycket övervikt man har. Ju större man är desto fortare brukar man kunna gå ned. Jag tycker att 1,4 kg i veckan inte låter för mycket iom att du har så pass mkt övervikt.

Annons:
LolloBe86
12/27/14, 9:54 PM
#7

Tack för era svar, det känns positivt att läsa, då behöver jag inte vara orolig än :) Jag antar att det är mycket vätska som försvinner i kroppen till en början.

Emel
12/28/14, 11:34 AM
#8

1,4kg i veckan är 2hg om dan. Det är lite för mycket då 2hg fett är 1400kcal. 1400kcal i underskott per dag är alldedes för mkt speciellt om man är tjej. Försök ligga på 500kcal i underskott per dag. Det rekommenderas av dietister.

1kg kroppsfett motsvarar 7000kcal

Lycka till

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

smurfis
1/3/15, 8:30 PM
#9

Jag går oftast ner ganska mycket i vikt, snabbare än vad som kanske anses som optimalt eller normalt… men jag har då inte haft några problem med det. Som sagt gå ner är inga problem men sen att hålla vikten är ju det svåra 😉

Inkanyezi
1/4/15, 3:04 PM
#10

Och jag tycker not att inlägg #9 kan kopplas ihop med #1 som Zepp skrev. Det är ganska lätt att gå ner i vikt, men frågan är ju sedan hur man ska hålla den lägre vikten på längre sikt. Det fanns kanske något skäl till att man gick upp, och om man återgår till samma mönster kan man knappast vänta sig annat än att man går upp igen.

Viktkontroll bör vara mer långsiktigt än att "gå ner".

Upp till toppen
Annons: