Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2589 ggr
BumbleB
2015-01-16 08:33

Student 2015, tråd mest för mig själv

Hej! Anledningen till varför jag skapar denna tråd med detta inlägg är att jag vill gå ned i vikt. Jag har märkt att om jag berättar för andra att jag ska göra något känner jag mig ofta "tvingad" till att göra det. Att jag försöker gå ned i vikt vet min familj om, dock vet de inte hur mycket jag försöker gå ned. 18 kg till juni. (nästan 1kg/vecka) Varför just till början av juni? Jo, jag tar nämligen studenten då och vill ju såklart känna mig så fin som möjligt och inte behöva tänka "om jag bara vägde 15 kg mindre skulle jag vågat ha på mig en mycket finare klänning som inte valdes för att dölja min kropp, utan för att framhäva dess finare drag". Sen börjar ju även strandsäsongen med bikinis och korta shorts osv.. Jag har försökt gå ned i vikt under hela högstadiet och gymnasiet men har aldrig lyckats. Jag har snarare gått upp i vikt. Jag ser inte så tjock ut men jag vet att jag bär på några extrakilon som jag skulle må bra av att gå ned. Hur ska jag då lyckas gå ned de 18 kilona? Jag tänkte gå på Scarsdaledieten i två veckor (redan inne på dag 5/14), sedan bara äta kolhydratsnålt (typ GI) och i kombination med hälsosammare kost även träna. Blir förmodligen mest löparturer och promenader men ska göra mitt bästa för att styrketräna och bli starkare i allmänhet. I måndags, den 11 januari, vägde jag 83,1 kg. På måndag ska jag väga mig igen och fortsätta göra detta varje måndag framöver tills jag landar på drömvikten 65 kg. Jaha, önska mig lycka till och jag hoppas att ni kommer når de mål ni sätter upp! BumbleB

Annons:
fridarebecka
2015-01-16 21:20
#1

1 kg per vecka är mycket men det är säkert inte omöjligt, hur lång är du? 🙂

Ett tips är att börja dagen med en promenad/löptur, då får du igång förbränningen direkt från morgonen och kroppen kommer bränna mer under dagen än om du inte tar promenaden. Dessutom är det en skön start på dagen🙂

BumbleB
2015-01-19 07:01
#2

Tack för tipset! Jag ska satsa på att spring kortare sträckor på morgonen ca fyra gånger i veckan. Idag gjorde jag min första invägning efter 7 dagar: 80,0 kg dvs -3,1 kg Denna vecka rasade vikten men troligtvis kommer viktminskningen mattas av lite varje vecka.

BumbleB
2015-01-23 08:28
#3

Dag 12/14 på scarsdaledieten. Idag kommer jag äta vanlig lunch i skolan, inte matlåda som jag haft under dessa två veckor. Anledningen till att jag avbryter, eller gör ett uppehåll, är för att jag ikväll ska äta middag med några kompisar. Det blir taco vilket faktiskt är hyfsat nyttigt, det är vad jag intalar mig iallafall. På lördag kväll ska jag bort på en till middag så fredag och lördag blir alltså vanliga dagar. Jag hoppas verkligen inte jag går upp den vikt som jag möjligtvis har tappat denna vecka. Jag har hållit mig till matplanen till punkt och pricka. Jag ska göra mitt allra bästa för att hålla igen och inte se de här dagarna som chanser till att frossa i mat. Jag ska välja att se de som chanser att behärska mig även i "det riktiga/vanliga livet". Mitt mål är ju trots allt att gå ned dessa 15 kg som jag har kvar och sedan leva balanserat så jag slipper hålla på med dieter igen. Ok, lycka till säger jag till mig själv och jag hoppas att framtida jag kommer läsa detta och känna att jag har lyckats!

BumbleB
2015-01-26 09:43
#4

Jaha, andra invägningen: 79,5 kg dvs -0,5 kg denna vecka Är lite besviken faktiskt men jag vet att jag inte borde vara det. Dels för att en viktnedgång på 0,5kg/vecka är det normala och dels för att helgen till största del bestod av godis- och glassätande. Jag hade världens sötsug och hade ju redan "brytit" min diet då jag åt middag med vänner både på fredags- och lördagskvällen. Idag har jag börjat springa igen, 3 km. Ska inte ta i så jag får överbelastat knä igen så 3 km åt gången räcker denna vecka. Idag började jag även på flygvärdinnedieten som kommer vara i 5 dagar. Wish me luck!

BumbleB
2015-02-02 06:36
#5

Invägning vecka 3: 77,3 kg (-2,2 kg på en vecka) Har kört på flygvärdinnedieten i 6 dagar, vilket gick jättebra, och igår började jag med LCHF. Att gå från en så strikt diet, som flygvärdinnedieten är, till LCHF kändes till en början som att kliva in i himmelriket. Ägg, bacon, kött, grönsaker, feta såser m.m. Men det gick fort utför under gårdagen och slutade med att jag tryckte i mig lite allt möjligt "godkänt" bara för att jag fick. Jag vill nog fortsätta med flygvärdinnedieten eller scarsdale eller vilken annan strikt diet som helst så länge det finns en matsedel att följa. Matsedeln är liksom som en livboj i ett hav av mat och jag vill inte drunkna. Men 2,2 kg, det är bra! Sedan jag startade denna tråd för 3 veckor sen har jag gått från att väga 83 kg till 77,3. -5,7 kg alltså. Känner, trots små misstag, att jag lyckas. Nu ska jag äta frukost, och bestämma mig för om jag ska följa en strikt diet med matsedel eller göra ytterligare ett försök med LCHF. Ha det bra och lycka till med era viktnedgångar!

leemland
2015-02-02 16:00
#6

Du kan ju ha en matsedel trots att du äter med LCHF också . Välj ut olika rätter och ha de på din matsedel en tid , kanske 2 veckor, och sen kan du välja ut nya rätter om du så vill eller köra på lite till, tills du tröttnar på dom. Och sedan välj ut nya. 

Ursäkta om jag "förstör" din tråd, be då Sajtvärd eller Medarbetare ta bort detta inlägget. Men ville bara tipsa lite :) 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
BumbleB
2015-07-14 20:31
#7

Ojojoj! Hittade min gamla tråd… Idag väger jag 75 kg. Inte nere vid 65 ännu men strävar sakta mot mitt mål. Lever mycket hälsosammare idag och har släppt dessa hetsdieter som lovet viktras på bara några dagar. Idag äter jag hälsosamt och kalorisnålt och tränar ca 5 dagar i veckan. Har börjat löpa och tycker om det riktigt mycket faktiskt! Nu går jag inte ned för att jag vid drömvikten kan moffla mat och godis utan ser detta snarare som en väg mot en hälsosam och balanserad livsstil. Mitt mål är följande: - Att regelbunden träning känns naturligt och som en självklarhet - Att jag oftast äter vanlig sund mat men självklart unnar mig något extra då och då - Att jag släpper mitt stora vikt- och kroppsfokus och lägger min energi på roligare saker i livet. (Om någon undrar så kände jag mig väldigt fin på min student trots att jag inte hade gått ned de där 18 kilona :) ) Alla tips, tankar och frågor är välkomna! :)

[Outlawly]
2015-07-14 20:46
#8

Har du mätt hur många cm du har tappat då? :)

BumbleB
2015-07-14 22:56
#9

Har bara mätt runt midjan och där är det 4 cm smalare. Har hört att 1 kg motsvarar ca 1 cm om man ska uppskatta på ett ungefär.

[Outlawly]
2015-07-15 06:12
#10

4 cm är jättebra :) Mät runt armar ben bröst och stuss också för där brukar centimetrarna röra sig med. Lycka till!

BumbleB
2015-07-20 14:58
#11

Idag landade jag på 74.2 kg! Framsteg :-) ingen förändring på midjemåttet dock. Just nu springer jag många längre och lugnare löparrundor men ska försöka trappa upp tempot och kanske varva med kortare sträckor.

BumbleB
2015-07-22 13:36
#12

Och idag väger jag 73.6! Målet är att passera 70-strecket i mitten av augusti. Därefter flyttar jag och kommer därför inte att ha tillgång till någon våg vilket kommer bli jobbigt men nyttigt för psyket tror jag. Får helt enkelt lita på mig själv och känna av hur kläder känns. Jag kan ju alltid skaffa ett måttband också. Tills nästa uppdatering får ni ha det så bra!

BumbleB
2015-07-25 09:27
#13

Invägning: 72.3!! (Dvs 2,7 kg på en vecka) Jag är glad med nästan lite oroad över att det går så väldigt fort. Kan det vara så att jag tappar en hel del musker samtidigt? Jag är medveten om att viktnedgång innebär att man tappar lite av både muskler och fett men kan det vara så att jag tappar mestadels muskler? Försöker äta ordentligt med protein varje dag, ofta kvarg till frukost och kycklingsallad till lunch. Det har automatiskt blivit så att jag äter väldigt kolhydratsnålt så min kropp kanske ligger på gränsen till ketos? Precis som när man äter LCHF. Har även börjat bli orolig i magen efter matintag… Något som jag tidigare inte haft några problem med. Ska börja styrketräna den kommande veckan. Vill ju bli mer fast i kroppen och inte bara mindre.

Annons:
BumbleB
2015-07-25 09:29
#14

Rättning: ska vara 2,4 kg på en vecka

BumbleB
2015-07-27 10:06
#15

72.9 kg idag. Hade världen största ätardag i lördags (ligger inte helt i linje med mina långsiktiga mål om balans när det gäller matintag). Gick bara upp 0.7 kg så är rätt lugn och säker på att vikten kommer falla av lika snabbt som den kom. Däremot väntar större utamaningat/problem inom de närmaste veckorna. Tidigare har jag jobbat och haft en bra rutin när det gäller träning, kost och jobb. Nu ska jag vara ledig i 3 veckor och är medbjuden på kortare resor till släktingar och diverse restaurangbesök. Jag är väldigt splittrad. Jag vet att om jag väl har varit lite ohälsosam på morgonen så kan jag spåra ur under dagen. Eller tänka "jag ska passa på en enda gång nu när jag är på restaurang". Jag är mycket splittrad. Jag vill ju inte vara asocial men samtidigt är vikten så otroligt viktig för mig. Hjälp! Alla tips och tankar är varmt välkomna!

BumbleB
2015-08-05 10:44
#16

Så förtvivlad/irriterad/frustrerad just nu. Hade världens ätarhelg. Åt HELA TIDEN! Och idag visar vågen 75.3. Bara att fortsätta med träningen och kosten. Någon gång måste det ju ge resultat. Och jag måste vara konsekvent! Hoppas att kilona kommer rinna av snart. Det här gör inget underverk för mitt självförtroende direkt. :/

Lindb
2015-08-05 10:57
#17

Kämpa på!! När din vardag förändras tänker jag att du kan fokusera på att få in en rutin som gör att du kan känna dig stolt och i kontroll, även om dagen är lite ostrukturerad. T ex få in en promenad per dag, eller äta frukost och lunch så som du brukar. Små grejer som gör att du mentalt kan känna "okej, jag följde mina rutiner lite, trots svårigheterna" och därmed inte ge upp. Det är ju när man upplever den där kontrollförlusten som man tänker "äh nu har jag redan sabbat det, lika bra att fortsätta sabba det".

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

skippy
2015-08-16 16:21
#18

Lindb, det var nog det bästa som jag läst på länge.  Tack för det inlägget, exakt sådär brukar det många gånger vara för mig.

BumbleB
2015-12-10 18:33
#19

Hej! Länge sedan sist… Men nu är jag igång igen! Eller "igen" är det ju inte riktigt, jag har hållt på och halvbantat hela tiden men utan plan eller riktig ansträngning. Har börjat på ett gym och snittar på 3-4 pass i veckan. Det blir mycket spinning och lite bodypump. Har åter börjat räkna kalorier via Lifesum. Känner att jag mognar för varje viktminskningsförsök jag gör. Som ni ser i tråden började det med stenhårda dieter för att tappa allt på en gång. Nu är jag snällare mot mig själv. Jag har ett ganska lågt kalorimål men om jag äter ute eller går ut med kompisar en kväll straffsvälter jag inte dagen efteråt. Tänker mycket på att det kommer jämna ut sig i framtiden och att det viktiga är inte att jag hetsbantar under någon vecka för att sedan släppa på tyglarna helt. Det är ju bättre att gå ned 5 kilo under 15 veckor än att gå ned 5 kilo på 2 veckor. Så vad väger jag idag? Jag har ingen våg här i min studentlya men skulle chansa på 77 typ. Gick upp en hel del när jag flyttade hit och under de två första månaderna här, mycket fest och dålig mat. Så, nu nalkas julen. Har lätt att göra ursäkter för mig själv och tänka typ "nu har jag redan förstört denna dagen eftersom att jag åt lite godis" och se det som en anledning att släppa på tyglarna helt. Hoppas bara inte att detta kommer hända under julen. Och den enda som kan se till att det inte händer är ju jag. Har börjat förbereda mig med ett litet mantra: "Det kommer fler jular. Jag kan äta det nästa år." Då gör det ju ingenting att jag "missar" den här julens kolor och knäck. Jag ska klura ut något riktigt bra nyårslöfte tänkte jag också… Målet just nu är att "krympa ur" ett par, just nu, halv-tighta jeans till sportlovet vecka 8.. :) (skulle gissa på att det motsvarar -4kg kanske) Önska mig lycka till ;) God jul!

BumbleB
2016-02-14 21:53
#20

Jaha jaha jaha, Idag åt jag väl lite väl mycket… Men men, fortsätter mitt nyttiga liv imorgon. Har sedan första veckan i januari ätit överraskande nyttigt faktiskt. Mitt nyårslöfte var att inte äta sötsaker (glass, kakor, och annat inräknat) och detta löfte har jag hållit! :D Har bara "ätit så jag mått dåligt" två/tre dagar detta år så det är definitivt ett framsteg! Jag har även dragit ned på kolhydraterna rejält och känner mig mycket fräschare i kroppen. Jag har ingen våg så jag kanske inbillar mig men kläderna sitter något lösare och magen ser lite plattare ut… Fast å andra sidan har jag ju bara varit "nyttig" i 5 veckor så jag vet inte om jag har gått ned så mycket. Dessutom har jag många tentor nu och har inte tillgång till någon dusch så jag får duscha på gymmet.. Ibland händer det att jag bara går dit och duschat utan att träna… Jag tänkte hit som helst göra jan-mars till mina mat-månader där jag ska fokusera på att göra nyttig mat till en vana. April-juni fokuserar jag mer på träningen men behåller de nyttiga matvanorna. Låter det bra? Tror jag väger 76 kg nu? Har ingen aning… Men bättre känns det. Känner att år 2016 är Mitt år! :D

Annons:
BumbleB
2016-02-14 21:57
#21

Just det! Kan rekommendera boken Sockerbomben i din hjärna! Nu är jag inte sockerberoende men den gav verkligen en tankeställare och jag ser att om jag börjar äta lite väl mycket kolhydrater faller jag tillbaka i smörgåsträsket. De tre gånger jag har spårat ur har det börjat med att jag åt en macka på morgonen, sen en till till lunch och sedan spårat ur på kvällen. Klarat mig bäst om jag håller mig borta från de snabba kolhydraterna helt!

Upp till toppen
Annons: