Annons:
Etikettträning
Läst 9171 ggr
Skogsraah
2015-01-19 23:36

Någon annan som simmar?

Hej!

Jag tänkte höra ifall det är några fler här som simmar? "Hur" simmar ni och hur ofta? Tänker typ längder per pass eller hur ni räknar, OM ni räknar. Märker ni något resultat? Simmar ni bara eller har ni även gjort något åt kosten?

Dela gärna med er 🙂 Ska försöka komma igång och simma åtminstone två gånger i veckan, då jag behöver jobba lite på min sociala fobi också och allmänt komma ut mer och hitta på saker som stärker mig själv.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Scorpio97
2015-01-20 09:20
#1

Japp, jag simmar. Hur långt jag simmar beror på hur mycket folk det är. Är det mycket folk måste jag hålla ett lägre tempo och då simmar jag istället längre. Simmar då två kilometer, är det lite folk så blir det istället en kilometer. Sällan jag får simma helt själv, men när jag har gjort det klarar jag kilometern på tjugofem minuter. Simmar bröstsim och ibland lite rygg, har inte möjlighet till att lära mig eller simma crawl. Känner mig helt klart allmänt starkare när jag simmat ordentligt under en period, och jag får även "abstinens" när jag inte gjort det på ett tag. För någon som egentligen hatar träning är det ganska bra (:

Simmar alltid på söndagarna, sen blir det beroende på tid. Målet är två-tre gånger per vecka. På loven blir det oftast varje dag om simhallen är öppen.  Senaste veckorna har det dock inte blivit alls, pga inställda bussar (snöfall) samt tjejvecka, men på fredag ska jag försöka. 

Har i flera år innan hängt med mamma och simmat, men då har det varit mest för nöjet. Mars 2013 (om jag tänker rätt) började jag göra det mer seriöst för träning. Började då samtidigt att räkna kalorier, samt försöka utesluta kolhydrater från kosten. Låg på 1600 kcal/dag. Innan årets slut hade jag gått ner nästan tio kilo, vilket jag tycker är bra tempo. Nu har jag dock gått upp sex-sju av dom igen på grund av dåligt år, men nu försöker jag köra igen på samma metod. 

Sen är min simhall tyvärr stängd under sommaren och simning är den enda träning jag gillar (promenader är okej, men går inte när det är varmt). Så det är ju lite synd. 

Lycka till med din simning! (:


//Jessie

Frosstis
2015-01-20 17:15
#2

Jag älskar att simma och saknar att simma, tävlingssimmade under flera år när jag var yngre, så jag har kvar tekniken till alla simsätt och så. Jag mådde superbra under tiden jag simmade, oroade mig inte över vad jag åt men var smal ändå, gjorde det 3-4 gånger i veckan, simmade långt och oftast rätt snabbt. Simning är jättebra träning, önskar jag hade en baddräkt så jag kunde simma igen (:

[Túrwen]
2015-01-20 19:34
#3

Önskar att jag kunde för det vore perfekt nu när min fot är inflammerad och jag inte kan springa så mycket som jag gjorde förut. Men jag är orolig att klorin ska förstöra mitt hår.. kanske låter som en fånig ursäkt men hade man sett min långa tjocka man skulle man inte kunna tro att  att jag tappade över 60 % i samband med depressionssjukdom för 7-8 år sedan.

Skogsraah
2015-01-28 23:02
#4

Kul att läsa om era erfarenheter! Har kommit igång lite bättre och siktar på att simma två gånger i veckan. Det är lite kämpigt då jag har social fobi och lite andra ångestrelaterade problem, men det går bättre för varje gång och det är riktigt skönt att klara av att vara i omklädningsrum och ute och simma bland andra 🙂

Det jag undrar lite är hur ni räknar? Och hur man bäst bör simma för att gå ner i vikt? Jag kör bröstsim och kan nog inte simma på något annat sätt så bra, men hur ska jag räkna? Räkna längder, tid, införskaffa någon slags klocka?

Just nu simmar jag rätt och slätt i en timme. Simmar så jag blir andfådd och kör intervaller. Eftersom jag inte har möjlighet att titta över min kost särskilt mycket (äter redan vegetariskt, 80% veganskt) tänker jag inte rucka på det. Inte än i alla fall. Jag tänker mer, kommer det störa viktnedgången mycket om jag äter glass en gång i veckan och typ chips på helgen? Som sagt är det ett stort steg för mig bara att börja träna igen, men måste jag ordna till det ännu mer med kosten för att se resultat får jag ju göra det.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Scorpio97
2015-01-29 14:41
#5

#4 Jag räknar längder och håller koll på tiden. Vill ha någon form av pulsklocka med tidtagarfunktion, men har inte hittat någon vattentät. Men egentligen måste man ju inte räkna.  Välj en viss tid eller ett visst antal längder, och när det känns för enkelt/kort så ökar du. Eller bara köra tills man är trött. Finns även sim-scheman på nätet.
Men det beror ju på hur man är. Jag tappar motivationen om jag inte har siffror att hålla koll på. 

Om jag har förstått rätt är det inte så stor skillnad mellan bröstsim, ryggsim och crawl om man simmar i viktminsknings-syfte. Däremot är det bra att variera takten. Jag simmar 50 (1 km) längder normalt. Värmer först upp lite långsammare under dom tio första. Sedan trettio i medel till snabb takt. Sista tio långsam bröst- eller ryggsim. Men det är även bra att variera, så inte kroppen "vänjer" sig vid en viss sorts träning. Så ibland kör jag i full fart hela tiden och då kör jag så långt jag orkar. 

På min simhall finns även "hantlar" som flyter, som man kan typ styrketräna med under vattnet. Har dock inte provat det själv. 

Med ökad träning kan man ju äta något mer utan att gå upp i vikt. Men det beror ju på mängden chips/glass och hur du äter i övrigt som påverkar om du kommer stanna i vikt eller gå upp/ner. Att räkna kalorier kan då vara ett alternativ, då ser man om man har "råd" att ta en glass eller inte. Men jag tycker inte du ska fundera på det redan. Börja några veckor nu och satsa på att få till en rutin. Sen om du märker att ingenting händer kan du ju prova att ta glassen bara varannan vecka eller så (:


//Jessie

Skogsraah
2015-01-29 16:26
#6

#5 Tack för tips! Ja det handlar väl om helt enkelt att köra på så att man blir trött, variera hastigheter och att ta sig dit helt enkelt. Intervaller tycker jag fungerar rätt bra 🙂

Och jo, det blir väl enklare att se efter att jag kommit igång mer. Om jag går ner eller inte, ifall jag behöver ta bort något mer ur kosten och sådär. Viktigast är ju som sagt att det blir en rutin och att jag tycker det är kul!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Daniel Dumée
2016-04-19 14:33
#7

Brukar ta mig ner till den lokala simhallen och tar ett par längder men inget allt för seriöst. Tycker det är väldigt skönt att ta sig ner tidigt på morgonen och få igång kroppen lite. Det är nästan som en form av meditation för mig.

Ary
2016-04-19 18:26
#8

TS: Simmar lite bröstsim när jag ändå är och tränar och tränar på att lära mig att crawla i egen regi eftersom det är bättre för ryggen. Har inte hållit på tillräckligt länge för att veta om det ger resultat eller ej. Kör lowcarb kost ca 1600 kcal.

#3 Klorin får en inte att tappa håret, det var troligen hormonellt. När jag simmar kör jag balsammetoden för att inte torka ut håret. Tvättar innan med balsam, (av märket Extra köpt på coop för att det är silikonfritt) och efter simningen. Bara shampo på simhallsfria dagar.

Carrosh
2016-04-19 19:02
#9

Simmar ett par gånger i veckan.

I början räknade jag längder för att kunna skriva upp, sen började jag istället mäta hur lång tid det tog för en längd så jag kunde räkna ut hur mycket det blev på en timma. I den takten jag är i nu så blir det ca 1,5 km på en timma. Väldigt bra och skonsam träning. Extra kul och peppande blir det när vi har en väldigt fin och fräsch simhall där det inte är särskilt dyrt heller per månad. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carrosh
2016-04-19 19:05
#10

Glömde skriva om kosten också. Ändrade min kost redan innan jag började simma, då jag började med hemmaträning, så hade redan en bra kost när jag började med simningen.

Det jag märker mest är att jag blir piggare av träningen och att jag känner ett stort lugn när jag simmar. Det sliter inte lika mycket på kroppen som t.ex. löpning/promenader, men det ger lika gott resultat. :) Konditionen blir väldigt snabbt mycket bättre, och man märker ganska mycket förbättrade resultat den första tiden.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[LadyK]
2016-04-19 23:51
#11

#5 Tomtom har vattentäta klockor, med puls, tidtagning mm. http://www.tomtom.com/sv_se/sports/fitness-watches/gps-watch-spark/black-small/
Ganska dyr tycker jag men det blir en sådan till mig inom de närmsta månaderna.

Scorpio97
2016-04-20 06:46
#12

#11 Tack för tipset. Köpte dock en billig klocka med tidtagningsfunktion på mellandagsrean. Ingen pulsfunktion eller så, men för tillfället får den räcka (:


//Jessie

Upp till toppen
Annons: