Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1354 ggr
Kimmizz
2015-01-23 23:30

Väger för mkt?

Hejsan Jag vet ej om detta är rätt "forum" att ta upp detta på men jag gör de iaf. Jag är 13 år gammal, 176cm lång och väger 57,8 kg. Både vänner föräldrar och skolsköterska säger att jag bör passa mig med maten och att jag är för tjock för min ålder, är jag det? :'( väger jag för mkt för min ålder? Enligt mig får en skolsköterska inte säga till elever att dom är tjocka, min kompis fick en ätstörning av just denna anledning och hon blev aldrig frisk utan dog av inälvs sjukdomar. :(

Annons:
Scorpio97
2015-01-23 23:35
#1

Det är egentligen svårt baserat på bara siffor, men jag tror inte du är tjock eller ens mullig. Jag är 165 cm, och min målvikt är 58-60 kg. 

Så länge du mår bra så är det lugnt. När man är i början av tonåren händer det dessutom mycket med kroppen, och man får former. Det är normalt.


//Jessie

[TanatosNyx]
2015-01-23 23:37
#2

Nej men kära värld, du är fullkomligt normal, eller smal snarare. När jag var 11-12 år hade jag fått min vuxna kropp. 173cm och 65kg. När jag tränade hårt gick jag upp till 70kg och hade fina kurvor. När jag vägde +80kg fick jag nog (hade slutat träna) och kände att nu var jag för stor.

Kimmizz
2015-01-23 23:39
#3

#1 tack! Det är så hemskt att gå på årlig hälso kontroll i solan när man av skolsköterskor får göra: Du bör nog gå ner ett tio tals kilo, du ser väldigt fet ut. :'(

[TanatosNyx]
2015-01-23 23:40
#4

Och så skyller dom ätstörningsproblematiken på media… 😕 lyssna inte på dem!

Kimmizz
2015-01-23 23:41
#5

#2 tack!! Jag känner mig så fruktansvärd tjock närman ska byta om inför idrott och man står där brevid alla pinne-smala tjejer, och man själv är stor och mullig :(

Kimmizz
2015-01-23 23:42
#6

#4 tack!

Annons:
Scorpio97
2015-01-23 23:42
#7

#3 Låter verkligen inte som någon bra skolsköterska. När jag var yngre låg jag på gränsen till övervikt, men då sa min skolsköterska det på ett väldigt bra sätt, och kom med förslag på hur jag kunde förändra kosten. Men du är ju inte ens överviktig och då ska inte skolsköterskan säga att du är tjock ;/

Tycker du borde ta upp det med kuratorn/rektorn/lärare. Är ju verkligen inte bra om hon säger så till många, för precis som du sa i #0 kan det lätt leda till ätstörningar.


//Jessie

[TanatosNyx]
2015-01-23 23:43
#8

Det är fysiskt omöjligt att vara mullig när man har dom måtten du har, jag lovar. Ät du med gott samvete och njut utav att vara sund.

Kimmizz
2015-01-23 23:45
#9

#7 tack så mkt, jag tkr det är fruktansvärt att vuxna människor leder sina egna och andras barn till ätstörningar :/

Kimmizz
2015-01-23 23:45
#10

#8 tack

Zepp
2015-01-23 23:46
#11

Jamen.. det normala i dag är att väga för mycket och gå på någon diet.. så det är bara ett sätt att få dig normal!🤦‍♂️

Altså vad du väger som 13 år säger rätt lite om vilken hälsa och vikt du kommer att ha som fullvuxen!

Sen så är det ett problem med dagens ungdom att de äter för mycket godis och för lite hemmalagad mat från bra råvaror, det handlar mer om dubbelarbetande föräldrar och för lite tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[TanatosNyx]
2015-01-23 23:50
#12

#11 Och vi vet absolut noll och ingenting om trådskaparens vanor och kostförutsättningar i hemmet. Jag skulle tro att maten är tämligen utan anmärkning. De jag känner som blivit uppfödda på läsk och godis av workaholics ligger i 100kg's ligan…

Officielle
2015-01-23 23:50
#13

Känner igen känslan lite, dock har ingen någonsin sagt att jag är fet, snarare att jag är underviktig. Skolsköterskan sa till mig att jag hade för mycket finnar och borde göra något åt det. Blev så otroligt sårad då och det har verkligen förstört mitt självförtroende plus att det gett mig komplex.

Tycker inte att det låter som att du är överviktig alls!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[TanatosNyx]
2015-01-23 23:54
#14

#13 Hon skulle behöva uppdatera sin examen… Tonårsfinnar är hormonrelaterat!

Kimmizz
2015-01-24 00:00
#15

#11 #12 #13 tack! #13 jag är en sjukligt blyg tjej som inte har något självförtroende alls, när jag började i 7an så fick jag en fantastiskt lärare, som får en att känna att man duger, att man ör bra som man är, ett halvår senare flyttade han till England och ersattes med en lärare som heter Bo. Bo har totalt förstört de självförtroende som jag lyckats bygga upp genom åren. Han säger att man är tjock, att man aldrig kommer duga till något och att man inte har och aldrig kommer få någon talang. Han harlyckades förstöra de självförtroende jag byggt upp sen jag börja skolan på bara en lektion :( sådana lärare bör inte få finnas. Så att lärare ger en komplex känner jag absolut igen :/

Upp till toppen
Annons: