Annons:
Etikettrecept
Läst 1659 ggr
Facie
2015-01-29 09:28

Nyttig mat tråden!

Hej, tänkte att man kunde starta en ”nyttig mat tråd” där vi här på sidan kan samla och tipsa varandra om god och nyttig mat.  Jag tänker mig att man lägger upp en bild på vad man ätit, skriva lite vad det är och vid behov hur man gick tillväga. 

Man får väldigt gärna näringsberäkna maten också dvs hur mycket protein, fett, kolhydrater den innehåller samt kalorimängd, men inget måste.

Målet är att när man känner att man behöver tips på bra mat kan man besöka tråden och få lite inspiration och recept :)¨

Så de är bra att börja posta på era favortit recept :)

Pretty wise //

Annons:
Facie
2015-01-29 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag börjar då:

RECEPT BÖNPASTA MED OSTSÅS - 320 kcal

Ingredienser:
40g bönpasta (vanlig pasta funkar givetvis)

1 tärning grönsaksbuljong
1 dl Kelda parmesan och skinka (finns andra ostsåser som funkar minst lika bra. Valde bara denna eftersom den innehöll minst kalorier och mest protein)
100g skalade räkor
30 g baby spenat

1. Koka upp vatten och buljongtärning (till pastan)
2. Rör ihop Kelda sås, räkor och spenat och låt de värmas. Krydda med valfri krydda om så önskas.
3. Koka pastan enligt förpackningen
4. Klart, toppa med lite tomat.

Pretty wise //

leemland
2015-01-29 21:08
#2

Lämnar ett litet avtryck här 🙂 Behöver lite idéer ibland ju 🙂
Tyvärr har jag ingen aning om hur man räknar allt sånt(fett, fortein etc) men kan nog tipsa om något en annan gång ändå 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Facie
2015-01-29 21:21
#3

Men självklart, vad roligt att någon verkar tycka detta är en bra idé iaf :)

Pretty wise //

OneSound
2015-01-30 12:16
#4

Toppen idé!

Aut viam inveniam aut faciam

Facie
2015-01-31 18:58
#5

Dock verkar ingen hänga på haha :)

Pretty wise //

leemland
2015-02-02 15:44
#6

#5 Har du lust att förklara hur man räknar det? Alltså kalorier, energi och allt detdär? 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Facie
2015-02-02 20:22
#7

#6 Ja, står det på förpackningen så är det bara att räkna ihop.
Men för att underlätta kan du ladda ner lifesum och föra in maten där och snabbt se näringsinnehållet :)

Pretty wise //

leemland
2015-02-02 20:51
#8

#7 Okej. Så de är bara att dela och räkna ihop de sen då? Inte svårare än då? Kanske ska testa med det då :P Ska se om jag får plats med den appen då och se om den är för mig :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Facie
2015-02-02 21:00
#9

#8 Precis :) Väldigt lätt… dock lite beroendeframkallande haha !

Pretty wise //

leemland
2015-02-02 21:35
#10

#9 Okej, trodde faktiskt de va mer invecklat än så 😛 haha. Då kanske jag ska testa räkna de under veckan och kanske kunna dela med mig 😛 Får se om jag hinner 🙂 Tack för förklaringen förresten! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Facie
2015-02-02 21:54
#11

#10 Men ladda ner appen, de gör de mycket lättare :) Inga problem!

Pretty wise //

Upp till toppen
Annons: