Annons:
Etikettkost
Läst 2340 ggr
densomundrar
3/2/15, 7:25 PM

Vad är frukost?

Vad är en bra, nyttig och sund frukost?

Annons:
VildaVittra
3/2/15, 7:27 PM
#1

Det beror på vad du ska göra under dagen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
3/3/15, 7:45 AM
#2

allt som inte innehåller spannmål och socker. För mig är frukosten det viktigaste målet, men för vanliga människor är frukost också det mål som ser sämst ut.

Finns massvis med värdelösa näringslösa frukostlivsmedel: bröd/knäckebröd, musli, flingor, sockriga yoghurtar, söta frukter och juicer.

En bra frukost är ägg med majjonäs, avocado eller någon fet yoghurt (typ rysk eller turkisk) med bär, nötter och/eller frön. Ost är också nyttigt

Sånt håller man sig mätt på länge. Fram till lunch utan mellanmål är inga problem

VildaVittra
3/3/15, 8:12 AM
#3

#2 Ahh, du är en sådan där som vi får bära ner ifrån bergstopparna när ni inte orkar längre. 😎
Spannmål är visst nyttigt, vad som är nyttigt beror ju just på det jag skrev, dvs vad man ska göra under dagen. Kolhydrater är viktiga för hjärnan, är man trött i hjärnan när man går över våtmarker på bergssidor är det som gjort för en skada.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
3/3/15, 8:24 AM
#4

#3

spannmål innehåller gluten , som orsakar skador på slenhinnan i tarmen och rubbar näringsupptaget. Något som rubbar näringsupptaget låter inte nyttigt i mina öron, snarare tvärt om. Spannmål är knappast något vi är skapta för att äta och våra kroppar kan inte hantera det.

Plus att spannmål orsakar att blodsockret flyger i taket. Då blir man hungrig kort igen efteråt. Låter inte heller som en bra frukost på när man blir hungrig efter två timmar…

Det finns bra kolhydrater som innehåller massvis med näring. Jag nämnde några (nötter, bär, frön). Men även sallad, gurka, tomat osv. Goda kolhydrater som är nyttigt.

Kolhydrater är inte alls viktigt för hjärnan. Det finns fyra makronutrienter: Protein, fett, kolhydrater och alkohol. Det är bara två av dem som är essentiella, dvs. som är livsnödvändiga: Protein och fett.

Alkohol och kolhydrater behöver vi inte.

VildaVittra
3/3/15, 8:34 AM
#5

#4 Jaså, har man lagt till gluten nu i havre? 😃Och inget är nyttigt om man äter för mycket när man inte behöver det. Och nej, spannmål får inte blodsockret att rusa i höjden, raffinerat spannmål får däremot det att åka upp. Rätt ska vara rätt. 

Om nu hjärnan inte behöver bränsle, hur kommer det sig att folk som tidigare kunnat resonera utmärkt sedan inte kan det lika bra efter att de börjat med LCHF? Eller att de inte klarar att koncentrera sig lika mycket?

Nu vill jag ha svar från dig, jag vill inte att du ska rabbla den vanliga LCHF-ramsan som är så tradig att läsa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
3/3/15, 8:40 AM
#6

#5. Det finns både "vanlig" havre och ren havre utan gluten. Skulle tro att vanlig havre står för 99% av försäljningen.

Spannmål höjer blodsockret och får det sedan att sjunka, då blir man sugen/hungrig efter ett par timmar.

Äter du ägg, avocados eller något liknande så klarar du dig i flera timmar utan att småäta, eftersom det inte höjer blodsockret.

Hjärnan behöver bränsle, i form av glukos, och det kan den få från protein, kolhydrater eller fett. Jag har aldrig sagt att hjärnan inte behöver bränsle.

Jag har aldrig nämnt LCHF, jag nämner bara fakta att spannmål och socker höjer blodsockret och orsakar hunger/sug när blodsockret sedan rasar

Annons:
VildaVittra
3/3/15, 9:01 AM
#7

#6 Nu har du missuppfattat radikalt. Havre är naturligt glutenfritt. Varför personer med celiaki äter "specialhavre" är för att den inte ska råkats blandas med andra sädesslag efter tröskning eller om frön från exempelvis vete legat kvar på åkern och sedan grott på våren. För folk med celiaki reagerar även på extremt små mängder av gluten. Du som en person utan celiaki kan räkna även vanlig havre som glutenfri. 

Sedan bad jag dig att skriva utan ramsan, vilket du totalt ignorerade och svarade inte på mina frågor (kanske ett bevis på att mina påståenden stämmer?).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
3/3/15, 9:11 AM
#8

#7 Tack för info. Läste på om havre nu och det får max innehålla 5% andra spannmål i havre. Dessa andra spannmål kan innehålla gluten. Ren havre har hårdare krav. Då slipper man gluten men tyvärr höjer det blodsockret vilket leder till hunger när det sedan faller.

Du skrev "Om hjärnan nu inte behöver bränsle"… Både du och jag vet att hjärnan behöver bränsle: glukos.

Så varför ställer du ett sånt ogrundat påstående?

Jag vet inte vad för LCHF-ramsor du pratar om. Jag pratar inte om LCHF, jag pratar om hur kroppen fungerar. Att blodsockerdippar orsakar hunger och sug.

densomundrar
3/3/15, 9:16 AM
#9

Jadu, jag arbetar och gör hushållsarbete om dagarna, dansar ibland. Äter normalt sett yoghurt eller frukt till frukost, ibland havregrynsgröt. Men tänkte om det fanns något annat att variera med förutom detta. Yoghurten innehåller tydligen en del socker och inte alls så bra egentligen.

VildaVittra
3/3/15, 9:27 AM
#10

#8 ?= fråga, inte påstående, en ganska så markant skillnad. Dessutom skrev du att kolhydrater inte var viktigt för hjärnan, du kanske inte vet att glukos är en kolhydrat? 

Och återigen, det sker ingen snabb blodsockerhöjning av spannmål, utan det blir det om man äter-> raffinerat<_ spannmål. 

Tack för att du första gången svarade i denna tråd utan en ramsa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/3/15, 9:28 AM
#11

#9 Arbetar som i? Det är en viss skillnad på pappervikare och bönder i mängden förbränd energi. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
3/3/15, 9:33 AM
#12

#10 Glukos är en kolhydrater japp. Men även fett och protein bryts ner till glukos, som hjärnan behöver. Därför behöver vi inte kolhydrater, eftersom vi får glukos från protein och fett.

Tror du seriöst att hjärnan inte behöver bränsle då? eller tror du seriöst att hjärnan måste ha kolhydrater? Då behöver du nog läsa på lite om näringslära…

blodsockerhöjningen är snabbare med raffinerade spannmål japp. Men blodsockret höjs och sjunker även med andra spannmål och det orsakar mer hunger och sug än om man ätit något som är nyttigare än spannmål.

spannmål är för övrigt totalt näringsfattigt. Det finns fiber, men det får man i sig om man äter grönsaker till måltiderna.

VildaVittra
3/3/15, 10:02 AM
#13

#12 Men snälla du, vet du ens vad ett frågetecken betyder? Läs om och läs rätt. 

Och blodsockerhalten höjs och sjunker när man äter fett och protein också, det är ju liksom så glukosen till hjärnan osv transporteras, den tar ju inte tunnelbanan direkt. Och återigen så beror ju termen "nyttigt" på vad man ska göra och behöver. Och nej, spannmål är inte alls näringsfattigt, ->raffinerat<- är det däremot.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
jiim
3/3/15, 10:13 AM
#14

#13 Ja jag skrev att kolhydrater inte är viktigt för hjärnan. Glukos är viktigt för hjärnan, det är en stor skillnad, eftersom glukos kan man få från andra makronutrienter.

blodsocker höjs inte av fett. Överkonsumerar man protein så höjer det blodsockret.

Sluta hitta på saker och håll dig till verkligheten och fakta.

Att spannmål som pasta och bröd skulle vara nyttigt var nog det roligaste jag har hört. Tyvärr är det nog det sämsta man kan äta och stor bidragande orsak till den överlag dåliga folkhälsan.

Sen… Det är ganska respektlöst att skriva att spannmål är nyttigt i ett viktminskningsforum…

densomundrar
3/3/15, 10:28 AM
#15

Jobbar på golvet med lager och produktion

VildaVittra
3/3/15, 10:30 AM
#16

#14 Känner du att du målat in dig i ett hörn diskussionsmässigt, så varför inte börja lyssna istället för att göra ett utfall mot mig genom att skriva saker som att jag inte håller mig till verkligheten? Det är mycket mer givande. 

"Att spannmål som pasta och bröd skulle vara nyttigt var nog det roligaste jag har hört. "

Okej, du vet alltså inte vad raffinerat är. Raffinerat är när man skalat sädeskornet och sedan eventuellt behandlat det med ånga och sedan malt det. Jag skrev hela tiden att icke-raffinerade sädesslag är nyttigt. Så vad är då det? Jo, du förstår, det är det oskalade/delvis skalade hela kornet. Det måste man tugga väldigt noggrant om man nu skulle kunna få ett snabbt blodsockerpåslag, för annars tar det en bra stund för matspjälkningsapparaten att ta upp de polysackarider som finns i kornet.  

Så du har inte alls hört mig säga något sådant som du nu skrev, utan du har helt enkelt antingen inte läst min text eller så saknade du den kunskap jag nu förmedlat till dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jiim
3/3/15, 10:38 AM
#17

#16  Jag skriver att spannmål är onyttigt eftersom BÅDE oraffinerade och raffinerade spannmål är onyttigt. Det är inget som vi människor bör äta, våra kroppar är inte skapta för det.

Man kan säga att oraffinerade spannmål är mindre dåliga, men fortfarande mer eller mindre värdelöst. De innehåller lite mer fiber, men det får vi i oss om vi äter grönsaker.

Sen om vi går tillbaka till ursprungsfrågan på bra frukostar, så är det ju rimligt att rekommendera något som mättar. Då är det ju schysst att rekommendera sånt som inte höjer blodsockret och som inte skadar kroppen. Om du inte hade tänkt ha ihjäl TS?

densomundrar
3/3/15, 10:48 AM
#18

Jag kan ju säga att jag är övertygad om att spannmål inte har ihjäl mig ;-) Men iallafall, kan man släppa den diskussionen och istället inrikta oss på ämnet frukost och inte hurvida spannmål är dödligt eller inte vore jag glad :-) känns lite overkill för min del….

jiim
3/3/15, 10:51 AM
#19

#18 Nej, det är inget man dör av direkt, men helt klart inget man blir friskare av heller.  Därför försökte jag ge dig bra tips :)

Vad vill du få ut av en bra frukost? Vill du få i dig vitaminer, mineraler och bli mätt? Då får du bra tips i inlägg #2

VildaVittra
3/3/15, 10:52 AM
#20

#17 Nej, oraffinerade spannmål är nyttigt. 

Våra kroppar är ju egentligen inte skapade för att äta grillspett heller, utan vi ska äta insekter som animalisk del, har du haft det på din tallrik på sistone? 

Och nej, jag citerade exakt vad du skrev där du påstod att jag skrivit att pasta osv var nyttigt. Kan du försöka hålla dig till sanningen? 

Ja, man kan rekommendera TS havregröt då spannmål är nyttigt, med lite krossade nötter och ett rivet äpple, sedan ett kokt ägg på det hela. För vi vill ju inte att denne ska skada sig under ett tungt arbete genom att denne inte klarar att hålla sin koncentration.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
jspn
3/3/15, 3:22 PM
#21

Har inte läst alla inlägg, så vet inte om dessa förslag kommit upp, men havregrynsgröt med kanel och mjölk, bovetegröt med sockerfri äppelmos, kvarg med frukt, naturell lättyoghurt med osockrad sylt eller färska bär/frukt, kaffe och 2 sportvasa med magert pålägg, till exempel kalkon och ett ägg till. Det är vad jag brukar varva mellan här hemma :) 

Ibland när jag blir sugen på mjuk smörgås så kan jag ta en halv rallarhalva med tex kalkon och en kopp kaffe till :) Och på helger kan jag "slå till" med specialflingor och mjölk, är dock socker i dom, men dom är definitivt bättre än tex frosties eller kalaspuffar ;)

[Túrwen]
3/3/15, 4:44 PM
#22

Det som inte innehåller tillsatt socker och innehåller lagom mycket av protein, långsamma kolhydrater och fett så att man står på sig till lunchen skulle jag vilja säga. Nu menar jag såklart för den som är frisk och en fungerande kropp.. jag själv (IBS:are)  äter inte kolhydrater till frukost annat än de som finns i nötter eller frukt/bär möjligtvis.

Havregrynsgröt med  valfri sockerfri topping och keso + ett kokt ägg skulle jag säga är en superfrukost. Jag körde på denna under min GI period och hade pga. det tillsatta proteinet och fettet från ägget och keson inga problem med att hålla mig mätt fram till lunch. 

Nu består min frukost av soya yoghurt från alpro (0,5 g kolhydrater per 100 g) , LCHF klubbens müsli (5 g kolisar per 100 g) och blåbär vilket jag vet innehåller kolhydrater men brukar vara mindre kinkig vid frukost. 

Båda är superfrukostar som funkar vid viktminskning :) men så gäller det att man äter hälsosamt och rör på sig resten av dagen också!

Halvdansken
3/3/15, 8:44 PM
#23

Jag äter ingen frokust alls, kör LCHF och äter 2 gånger om dagen. Fett, protein och grönsaker. Lite kolhydrater får man alltid i sig, men hjärnan kör fint på ketoner också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hildgrim
3/3/15, 9:32 PM
#24

En sak som jag tycker är lustigt är att nästan alla som undviker spannmål och påstår att det är både onyttigt och onaturligt gärna äter mejeriprodukter. Borde inte mjölk anses vara onaturligt av samma anledning? När man tänker efter, hur naturligt är det för en människa att dricka mjölk i vuxen ålder? Och hur naturligt är det att dricka mjölk från en annan art? ;P Båda grejerna är ju jätte konstiga egentligen.

Chestnut
3/4/15, 10:08 AM
#25

Jag är en sådan där människa som i perioder har jättesvårt för att äta frukost. Då brukar det vars lättare att äta mat till frukost för mig iaf. T ex tacosallad, lax och kokt potatis, currygryta. Jag brukar ta en assiett att äta på, halva tallriken grönsaker, 1/3 protein & ev sås, sista lilla "tårtbiten" kolhydratrikt t ex potatis eller ris. Annars är kvarg (laktosfri för min del) med havrekuddar och hallon eller äpple och ett kokt ägg en frukostvariant jag ofta äter när magen är mindre kinkig.

Med vänliga hälsningar
Chess

KunskapÄrMakt
3/4/15, 2:33 PM
#26

VildaVittra: Vilken förskräcklig attityd du har i dina inlägg, skärpning!

[LadyK]
3/5/15, 1:08 AM
#27

Då måste jag ju säga att jag för min del upplever Jiim som otrevlig i sina inlägg.

Mår man bra och inte lider av celiaki (glutenintolerans) så ser jag inga problem med att äta ex bröd eller gröt osv. Jag hade valt så grovt eller oraffinerat som möjligt då man håller sig mätt längre på det. En bra frukost är väldigt personligt. Jag äter gärna ägg, gröt hellre än vitt bröd tex.

Annons:
densomundrar
3/5/15, 6:50 AM
#28

Kan ni vänligen ta diskussionen om vem.som är trevlig eller otrevlig någon annanstans, i pm möjligen, för det tillhör definitivt inte trådens ämne. Så vore jag jätteglad :-)

tlover
3/7/15, 3:02 PM
#29

Själv röstar jag för gröt

Inte tex vetemjölsgröt då utan såna som har lite mer fullkorn i sig. Favoriter här hemma är fiberhavregryn (med pumpakärnor, solrosfrön och linfrön) eller hovetegröt (med ekologiska russin).

Det håller jag mig mätt på till nästa mål helt klart och även min man står sig på när han arbetar i skogen till och med.

l'm back

Effie
3/11/15, 9:45 AM
#30

Och jag minns att på den tiden jag åt havregrynsgröt till frukost, med någon grov macka eller ägg till, så var jag vrålhungrig vid nio igen. Att helt avstå från frukost fungerar faktiskt bättre för mig; då är jag inte hungrig före lunch.

Skulle jag äta frukost ändå, föredrar jag en omelett. Men detta är ju individuellt, vad man vill och kan äta till frukost, och håller sig mätt på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nypisnina
3/11/15, 2:49 PM
#31

Jösses, det som vi människor är "gjorda för att äta" är ibland svårt att äta idag.
Efter att vi har förstört våra kroppar i flera generationer så är det inte mycket vi tål längre för att vi inte har de bakterier i kroppen som vi en gång hade för att vi är för renliga. Vi har fått allergier och våra magar är olika känsliga, vissa klarar att dricka litervis med kaffe och andra kan inte ens ta en kopp.
Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.
Jag blir lite irriterad när jag läser tråden, alla kan inte äta allt och vissa mår bra av att äta allt - trådens skapare ville veta vad som är bra frukost, det som är bra för mig kanske är rena döden för en annan.
Huvudsaken är väl att man mår bra?!

Jag har flera olika favvofrukostar: Gröt med frukt och mjölk - gärna en skopa proteinpulver i… Mmmmmm!
Nyttigt (helst färskt) bröd med lite smör och skinka och nån grönsak på.
Ägg - ja, bara två kokta ägg, varma eller kalla.
Nötter- helst valnötter, supergott till morgonkaffet.
Hårt bröd med valfritt pålägg.
Keso med olika bär och nötter.
Allt detta står jag mig oftast på hela förmiddagen. Supergott tycker jag!

Mjölkfri
4/3/15, 11:13 AM
#32

Är ingen LCHFare  men till frukost äter jag bara kokt ägg och kaffe med kokosgrädde.  Detta på grund av att jag märkt att jag har så mycket lättare för att låta bli att överäta sedan under resten av dagen. Försökte ett tag att äta den "nyttiga " frukosten med hela kostcirkeln men blev så mycket hungrigare hela dan sen.

Äter , för mig, normal mat resten av dagen.

Upp till toppen
Annons: