Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1475 ggr
Ambrose
3/14/15, 11:39 PM

Viktminskning utan diet

Jag har aldrig varit speciellt insatt i dieter och liknande eftersom det aldrig har funnits något behov, så därför tänkte jag att jag kunde ställa frågan här. Jag äter helt vanlig mat.. spaghetti och köttfärsås.. nudelsoppa… korv stroganoff… torsk och potatis med purjolök.. etc etc.. inget speciellt…. kanske lite mindre grönsaker än man bör bara :$ och inga jätteportioner heller, men alltid så att jag blir mätt. Jag har en kompis som väger typ 150kg+… han äter mest skräpmat och är värdelös på att laga mat. Hade han kunnat gå ned i vikt m.ha. träning och sådan "vanlig " mat som jag äter… och sedan hålla sig på en normal vikt? Vad jag har förstått så är det jättesvårt för många att fortsätta att hålla sig på en bra vikt efter att de har gått ned? Varför är det så? Varför behövs en diet om andra kan hålla sig på en normal vikt med normal mat utan något speciell träning förutom typ promenader?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
VildaVittra
3/14/15, 11:51 PM
#1

"Varför behövs en diet om andra kan hålla sig på en normal vikt med normal mat utan något speciell träning förutom typ promenader?"

För att vi är individer med olika effektiv ämnesomsättning.
Min helsyster och jag bodde ihop och åt samma mat i samma mängd, vi tränade lika mycket och hon såg ut som ett skelett, medan jag såg ut som "barbapappa". 

Rättvist? Nej, men det är så verkligheten ser ut. Ska jag bli så smal som dagens ideal, så skulle jag få springa ett maratonlopp varje dag och gnaga på en morot.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nypisnina
3/16/15, 10:54 AM
#2

Håller med #1
Så är det helt klart, vi är olika.
Troligen behöver vi inte hålla någon diet någon av oss utan vi behöver skaffa oss ett sunt förhållande till mat och inte jämföra oss med andra.
Jag har min förbränning, du har din, jag är känslig mot socker medan någon annan inte är det. Jag förbränner inte så fort av träning medan andra får minus på vågen redan dagen efter träning.

Om din vän hade ätit vanlig mat, lagom stora portioner så hade han säkert gått ner i vikt till en början, men sen när han når en mindre vikt så har han inte lika stort energibehov och han behöver då äta mindre och mindre för att fortsätta gå ner i vikt. En stor kropp har större energibehov än en mindre.
Så jo, han hade kunnat gå ner och bara röra på sig för att bli sundare - med mindre energi än vad han gör av med i åtanke.

Många går tillbaka till sina gamla vanor efter att de har nått sitt mål, sen är det så med att när vi har haft underskott ett längre tag så börjar ofta kroppen sända ut hormoner som gör att vi blir hungriga - just den biten är jag inte så insatt i men jag har läst att det har något med kroppens överlevnadsinstinkt att göra, jag har dock kunnat hålla min vikt utan att min hunger har ändrats med tiden så det är säkert individuellt det också.
En annan anledning kan vara att våra kroppar faktiskt har vant sig vid en högre vikt, läste att det är lättare för oss att bli större när vi en gång har varit det - sagt av en dietist, vette tusan om det är så men det kanske någon kan känna igen sig vid.

Fridaaaa
3/18/15, 8:48 AM
#3

Diet = kosthållning. Så alla går på någon diet.

Jag har räknat kcal, börjar dock tröttna på det, så ska nog sluta med det helt, men vet ungefär hur mycket kan jag äta nu i förhållande till vad jag tränar (hoppas jag, ska testa i alla fall). Men har mina sista kilon, extremt sega. 

Men varierande motion/träning och sedan äta lagom portioner med, undvika snabba kolhydrater för mycket. Äta på mindre tallrikar, och jag äter även regelbundet: var 3-4 timme.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nypisnina
3/18/15, 10:03 AM
#4

#3 Hur mycket har du gått ner? 🙂Har själv några extra kilon som jag har lagt på mig nu efter sjukdom  under en lång tid, har en "ätstörning" (inget medicinskt dock, bara en osund inställning till mat) så jag gör det rätt lätt.
Aaaas-segt att bli av med dem!

Fridaaaa
3/18/15, 10:05 AM
#5

#4 Nu var jag inte överviktig men hade "kärlekshandtag", gick ner ca 7-8 kg maj-okt. Lagom takt tycker jag, och då åt jag inte strikt hela tiden. Nu har det dock stannat av och så  men är på g igen, ska testa något anna tnu 🙂 Sista är alltid svårast :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nypisnina
3/18/15, 1:56 PM
#6

#5 Bra jobbat! Riktigt kul ju! 🙂Jag har med gått ner innan men det var lite mer än dig. (drygt 10 kg) Satt dock så pass bra så såg inte särskilt tjock ut men det blev stor skillnad när jag hade gått ner det. 😛Helt klart en bra takt! Jag gick ner som mest 0,7 kg i veckan, sen vart det nere på ca 0,4 - frustrerande var det men hellre långsamt och varaktigt.
Strävigt med det sista ja! Men men, det är bara att jobba vidare. 🙂

Annons:
Ambrose
3/19/15, 4:16 PM
#7

Självklart förstår jag att alla har olika ämnesomsättning och att alla kroppar varken bör eller kan se ut som supermodeller. Jag är själv inte supersmal.. hade säkert kunnat kallas lite mullig… men sådant tycker jag inte spelar någon roll.. Men om man nu själv anser att man kanske väger 10-20kg för mycket och vill gå ned i vikt, så förstår jag att det kanske inte räcker med att bara minska lite på matmängden, utan att det krävs något "extra". Typ en speciell diet och ordentligt med träning. Men… jag kan också tänka mig att det kan vara svårt att gå från en specialdiet till vanlig kost och samtidigt hålla sin målvikt. Men eftersom min kompis har provat t.ex. sådana där Soppor osv.. hjälpte honom i början men så fort han gick över på vanlig mat så sket det … så då har han gett upp. Men om man kör på en "diet" med helt vanlig mat.. och med en medelmåttig motion… mer än vad han gör nu… vilket är ingen… och dessutom tänker sig en målvikt på under 100… på en tid på 2-3… så borde väl det vara möjligt? Var mest så jag tänkte. Den extrema övervikt som vissa uppnår nu för tiden var väl inte lika vanlig förr? Vad har förändrats? Det är därför jag menar att en normal motion, och normal mängd/typ av mat borde fungera?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

nypisnina
3/19/15, 4:34 PM
#8

Om man tex har gjort en pulverdiet på ca 500 kcal om dagen i flera veckor så behöver man många gånger göra övergången långsamt. Kroppens förbrännning är långsam efter en sån diet - det är en massa saker som man behöver ta hänsyn till innan man går helt över i normal mat igen. Helst ska man även komma igång med träning också under tiden som man långsamt ökar kaloriintaget, då funkar det definitivt, så länge man inte börjar äta skräpmat igen och fortsätter med samma diet som gjorde att man gick upp i vikt från början.

De flesta lyckas gå ner genom att minska kaloriintaget, helst träna också förstås, men maten är a och o. Maten utgör 70% av viktminskningen har jag för mig.

Vad menar du med:
"Men om man kör på en "diet" med helt vanlig mat.. och med en medelmåttig motion… mer än vad han gör nu… vilket är ingen… och dessutom tänker sig en målvikt på under 100… på en tid på 2-3… så borde väl det vara möjligt? Var mest så jag tänkte. "

Är det 2-3 månader? Eller år? Om han ska gå ner 50 kg så kommer han säkert kunna gå ner rätt mycket i början per vecka, men 0,5-1 kg i veckan är en bra takt att gå efter så att huden hinner med och man har bättre chans att viktnedgången blir mer varaktig enligt många.

Det som har ändrats är att vi sitter för mycket idag och att vi köper mycket färdigmat. Allt för att göra vardagen lättare och spara tid.
Oavsett om det är husmanskost eller snabbmat som hamburgare och pommes så är denna färdigmaten inte bra för oss. Alla tillsatser och allt. Inte bra.
Dessutom så är det socker i allt. Titta på en färdig kryddmix eller en färdig pulversås så är det fullt med socker.
Så för lite motion och dålig mat och ofta mer mat än vad vi stillasittande kontorsråttor gör oss av med.
Förr rörde vi på oss mer.

Ambrose
3/19/15, 4:40 PM
#9

2-3 år. Sorry!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

nypisnina
3/19/15, 4:41 PM
#10

Lätt hänt!  - Men det kan han absolut lyckas med! 🙂

Upp till toppen
Annons: