Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1425 ggr
[Missmini]
2015-03-18 12:09

Smörgåsar

Smörgåsar är som min "bov" älskar smögåsar (med mycket smör!!) och något gott pålägg, kan äta flera stycken samtidigt för att det är så gott och när jag ser smörgåsarna i frysen blir jag helt "frestad". Vet inte vad jag ska göra. Min pojkvän måste ju få äta smörgåsar om han är sugen på det…

Annons:
jiim
2015-03-18 12:27
#1

Smöret är inte boven, det är själva brödet. Riktigt och äkta smör är nyttigt. Däremot är margarin inte så bra för kroppen pga alla kemikalier. Men jag antar att du använder riktigt smör när du skrev det? Baka eget bröd på mandelmjöl eller kokosmjöl. Då blir det nyttigt eftersom du slipper både spannmål och gluten.

[Missmini]
2015-03-18 12:36
#2

Ja jag använder smör. Eller ja, Bregott. Det hjälper inte om jag byter ut brödet. Blir som att jag hetsäter det iallafall

Scorpio97
2015-03-18 18:19
#3

Har du pratat med din pojkvän? Det kanske inte alls är något stort problem för honom om ni slutar ha mackor hemma..? För det är såklart enklaste sättet att undvika det, att inte ha det hemma alls. Om han inte kan tänka sig det, kanske han kan gå med på att ni inte har det hemma närmsta veckorna. Brukar vara enklare att låta bli om man redan har avstått några veckor, i alla fall är det så för mig (för mig är det dock oboy och annat sött som är boven). Eller så kanske ni kan lägga mackorna i en fryslåda som det inte ligger något annat i, på det viset behöver du inte se dom varje gång du öppnar frysen. 

Annars är det bara att träna på självkontrollen tyvärr. Försök distrahera dig med något annat eller ät något annat (nyttigare) när du blir sugen.


//Jessie

[Majbot]
2015-03-18 18:22
#4

Inget är onyttigt i rätt mängder, finns bröd från carbzone som är ganska så kalorifattigt.

[Túrwen]
2015-03-19 08:11
#5

Alltså om du har svårt att hålla dig borta så skulle jag rekommendera att ge tusan i mackor ett tag eller att du bara unnar dig någon macka när du äter lunch på ett café eller så eftersom att du då inte kan hetsäta flera utan att det blir en dyr peng. 

Det finns inget som säger att du inte kan sluta. Vi är många som lyckats sluta med socker exempelvis trots att vi varit beroende i flera år.. Särskilt hemma hos min pappa har det varit mycket godis och fikabröd när jag växte upp men satte ner foten en gång för alla eftersom att min relation till socker inte var normal…Du klarar det definitivt du måste bara tro på att du kan klara det. Första dagarna blir definitivt jobbiga men sedan kommer du känna att det är superskönt att du slipper ångesten som kommer efteråt.

jiim
2015-03-19 08:30
#6

#4 carbzones bröd innehåller MER gluten än vanligt bröd, och känns därför inte så hälsosam… I synnerhet inte för brödfrossa…

Tror inte att kalorifattiga substitut är lösningen. Ofta är kalorifattig mat mindre mättande per kalori. Det är nog bättre att satsa på riktiga livsmedel som vi är designade för att äta, då börjar kanske sug- och mättnadssignalerna fungera igen. Vi är inte skapta för att varken äta spannmål eller gluten.

Mättnad och dämpat sug ligger inte i kalorier per 100gram, utan i mättnad per kalori.

Annons:
[Majbot]
2015-03-19 09:54
#7

#6 dock var det inget mer än ett förslag, att det innehåller en massa gluten vet jag. Vill en hålla sig undan gluten så går man ju strunta i allt bröd men jag uppfattade inte från TS att det var ett problem?

nypisnina
2015-03-19 12:25
#8

Usch ja, det är svårt med sånt där sug. Försöker man samtidigt gå ner i vikt så blir man nästan manisk. Försöker du gå ner i vikt? Liksom, är det därför som du vill sluta äta massa bröd?  Eller är det bara ur hälsosynpunkt av någon annan anledning?
Undrar om du har något riktigt beroende egentligen eller om det är något annat som ligger bakom? Har du funderat på det?
De flesta sug som kommer över en på det viset att det känns som att missunnar sig om man inte äter det man vill ha, brukar vara känslor. - Är själv en känsloätare.
(-bland annat!) Då är det lätt att man frossar eller hetsäter av något.
Om du tar reda på vad det är som får dig att bli sugen och hur det känns om du inte äter och hur det känns när du äter det, så kan du få reda på hur du ska förhålla dig till det. Vad är det du vill åt? Själva ätandet? Smaken? Och hur känns det efteråt?
Får du dåligt samvete? Känns det bra? Har du belönat dig?
Om det är ett beroende så finns det helt klart sätt att gå ur det, annars gäller det att hitta balans och tänka om.
Känslor uppstår av tankar och lär man sig ta kontroll över tankarna så kan man känna annorlunda och då är man boss över sina bovar.
När man vet vad det beror på så är det ett steg till att veta vad man kan göra åt det.

Upp till toppen
Annons: