Annons:
Etikettkost
Läst 2864 ggr
[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 4:48 PM

Går inte ner trots kostschema av PT

Hej!

Jag har nu i 4 veckor tränat och gått på ett kostschema som min PT gjort till mig. Mitt mål är att gå ner över 20 kg och jag vet att det tar tid, men man har ju läst överallt om folk som går ner 1 kg i veckan och jag har bara gått ner 1 kg på 4 veckor… Det måste vara med kosten det skiter sig för jag tränar ganska mycket. Eftersom jag gick ifrån 0 rörelse började jag lagom - dvs med endast 2 cardiopass i veckan (indoor walking och cykel activio) och 1 pass med PT,  där vi kör styrka. Den 3:e veckan tränade jag dock mån, tis, tors, fre, lör och sön!! På tisdagen och onsdagen gick jag även 5 km, och på fredagen tränade jag 30 minuter spinning, 1 h styrka med min PT och så gick jag 1 hel mil efteråt. Den här veckan har jag bara varit så jävla deppig så jag har bara tränat 4 dagar men ändå hållit kosten. 

Det känns som att det är alldeles för mycket med 2000 kalorier om dagen. I alla fall om man ska gå ner i vikt. Jag är lite upprörd för min PT ska ju göra så att jag går ner i vikt… Hon sa minst 3 träningspass i veckan - det har jag hållit. Och hon har ju gjort ett kostschema till mig och det har jag hållit. Ändå står vågen i princip still. Det hade varit en annan sak om jag fuskat för då har jag ju bara mig själv att skylla… Men nu när jag varit så duktig och kämpat så hårt blir jag så ledsen. 

Exempel på hur en dag med mat ser ut för mig:

Frukost: 1 dl havregrynsgröt med frysta bär
Mellanmål: 2 knäckemackor + 1 hårdkokt ägg
(här tränar jag vissa av dagarna)
Lunch: Vanlig mat enligt tallriksmodellen
Mellanmål: yoghurt + granola
(här tränar jag vissa av dagarna)
Middag: Vanlig mat enligt tallriksmodellen

Hon har poängterat att det är viktigt att jag äter var tredje h och det har jag i princip följt slaviskt. 

Jag betalar ju för det här (det kommer kosta mig 12 000 totalt…) så jag vill ju så gärna att det ska ge resultat och första månaden har varit helt i onödan känns det som… 

Finns det någon där ute som kanske kan hjälpa mig? Min PT skulle göra ett nytt kostschema till mig som jag får nästa söndag så vi får väl se vad hon gjort för ändringar. Tycker inte ni att det låter mycket med 2000 kalorier per dag??? 

Kanske borde poängtera att när jag inte tränar sitter jag väldigt mycket still då jag är arbetslös… Därför jag brukar lägga in 1 promenad varje dag också.

Annons:
Honestyisdead
3/28/15, 4:51 PM
#1

Jag hade tagit bort kolhydrater. I alla fall en del.

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 4:53 PM
#2

Tillägg: 

Exemplet på mitt matschema ovan är så som min PT sagt åt mig, men jag brukar bara äta typ knäckemackor till mellanmål och jag har i princip slutat helt med kolhydrater och äter t.ex lax med blomkålsris eller wookade grönsaker.

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 4:54 PM
#3

#1 Grejen är att jag äter typ inga kolhydrater, se mitt tillägg i #2! 😕

VildaVittra
3/28/15, 5:03 PM
#4

Hur sitter dina kläder? Om du gick från 0 träning till en hel del, så är det ju inte utan att man undrar om du fått muskler istället för fett. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 5:14 PM
#5

Jag har inte köpt nya kläder sedan jag vägde 70 kg (väger nu 82.5, med startvikt på 83.5), och de sitter fortfarande sjukt tight :( Känns verkligen inte som att det har hänt NÅGONTING. Jag har tagit förebilder och det syns ingen skillnad. Dock har jag precis haft mens (är på slutspurten med mensblandad flytning) och då blir jag alltid så uppsvälld… Kanske går ner 1 kg när den är borta?

80 % av mina gamla kläder är ifrån när jag vägde 60 kg. Jag längtar tills jag kommer i dom igen :( Jag känner verkligen inte igen mig själv. Jag har liksom gått upp över 20 kg på 2 år. År 2012 vägde jag till och med 56 kg (dock för att jag hade konstant ångest och inte kunde äta pga det, men ändå). 

Jag är extremt dålig på att dricka vatten. Dricker bara 3 glas om dagen typ. Påverkar det mycket? Hur många glas om dagen ska man dricka?

Scorpio97
3/28/15, 5:15 PM
#6

Jag är inne på samma sak som #4. Jag tycker det är bättre att kolla med måttband istället för vågen, speciellt om man tränar hårt. Muskler väger mer än fett. Så släng ut vågen tycker jag, och fokusera på att må bra och tappa i cm istället. 

Sen tycker jag även att fyra veckor är ganska lite. Jag gick ner tio kilo på ett år och tyckte det var alldeles lagom takt. Jag låg då på 1600 kcal och simmade en-två gånger i veckan. Drog främst ner på kolhydraterna och lyckades vara i princip sockerfri. För mig är det dock max två måltider om dygnet som är det mest optimala, jag klarar inte av att hålla på kalorierna om jag ska äta "hela tiden". Jag tycker inte 2000 kcal låter mycket när du tränar som du gör.

Och ju närmare normalvikt man är, desto långsammare går det. Har man inte så många kilos övervikt så tar det längre tid. Och det är inte alltid man själv har samma uppfattning om vad normal/övervikt är som ens kropp har.


//Jessie

Annons:
Scorpio97
3/28/15, 5:19 PM
#7

#5 Som kvinna så kan vikten variera en hel del beroende på vart i cykeln man är. Man lägger på sig vattenvikt. Sen kan man variera väldigt mycket ändå, det är även därför vågar inte riktigt går att lita på. Jag kan lätt variera ett till två kilo på några dagar trots att jag inte gjort något. 

"3 glas" säger inte så mycket. Rymmer glasen 1 dl, 2 dl, 6 dl? Man bör dricka ca 1-2 liter per dag, beroende på hur varmt det är och hur mycket vätska man får i sig genom maten. Och ja, det kan påverka vikten, i alla fall vad jag har hört (även om jag inte riktigt har uppfattat varför).


//Jessie

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 5:20 PM
#8

#6 Hmm.. Men jag tycker fortfarande att jag har världens största mage :( Jag har stora bröst (75F) men magen är ändå lika långt ut som dem… Jag ska mäta mig nästa söndag (vi gör det 1 gång i månaden) så vi får väl se om jag tappat något… Känns dock inte som det. 

Oj, bra jobbat! :D 

Vilken tur att 2000 inte lät för mycket. Jag är ganska kraftigt överviktig då jag har ett bmi på 30.3. Jag väger som sagt 82.5 kg till mina små 165 cm…

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 5:23 PM
#9

#7 Det kommer jag faktiskt ihåg från "förr"! I vanliga fall väger jag (alltså förut, när jag inte är överviktig, vilket jag bara varit i 2 år) mellan 60 - 63 kg. 60 på en bra vecka och 63 på en dålig. När jag var yngre tränade jag fotboll och rörde mig på det sättet, men unnade mig väldigt mycket gottigheter på helgen, gärna fredag, lördag och söndag! Ändå hade jag väldigt fin figur med vältränade ben + rumpa, och någorlunda platt mage. Eller inte platt som i inget fett, men i alla fall platt som i att den inte putade utåt.

Hm, jag gissar att de innehåller 3 dl kanske!

Honestyisdead
3/28/15, 5:28 PM
#10

#6 Det brukar vara de första veckorna man går ner mest. Man tappar vatten.

Jag gick ned 35 kg på ett år. Mellan 0.5-1kg brukar var lagom per vecka.

Ts vad konstigt om du tagit på kolhydrater också. Vad säger din pt?

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 5:37 PM
#11

#10 Ja eller hur!!! Man hör ju om folk som bara RASAR vikt den första månaden! 😕 Men herregud vad duktig!!! Hur gick du till väga? 

Ja det är jättekonstigt Hera 😕 Är så ledsen. Jag har bara pratat med henne på sms då hon är bortrest den här veckan, men hon sa något i stil med "vad konstigt… ja, något måste vi ändra. jag fixar ett nytt matschema till dig tills på söndag". 

Jag har en egen liten teori - innan vi började med detta hade jag världens sämsta matvanor. Åt verkligen bara 1 mål mat om dagen, alltså väldigt lite kalorier. Enbart pga lathet. Var min kropp i svältläge? Det kanske tar lite tid för den att ställa om…

Det är den enda teorin jag har. För jag sköter mig ju 😕

Honestyisdead
3/28/15, 5:45 PM
#12

#11 Jag tog bort kolhydrater, åt mindre samt delade upp det på fem sex mål om dagen. Sedan tränade jag dans, core och en del styrka ca 6 dagar i veckan och mellan 1-3 timmar per gång.

Jag tror inte det ska ta en hel månad. Kroppen brukar ju chockas igång när man ändrar på sitt liv så drastiskt som du gjort. Ni får prova ändra lite och se om det hjälper. Sedan kanske du borde gå och kolla dig hos läkare så det inte är något med din ämnesomsättning.

[TheOutstandingGirl]
3/28/15, 6:08 PM
#13

#12 Men shit vad duktig! 6 gånger i veckan?? Det var inte dåligt!!

Nej eller hur! Det är ju jättekonstigt det här. Hmm, jag gjorde ett sådant test för cirka 1.5 år sedan (pga depression), men det kanske har ändrats. Får ringa vårdcentralen på måndag :)

Annons:
Honestyisdead
3/28/15, 6:31 PM
#14

#13 Gick lite överstyr ett tag. Glömde det där med måtta ;)

[TheOutstandingGirl]
4/6/15, 11:43 AM
#15

#14 Haha blir nog lätt så…

Här är en liten update på hur första månaden har gått!

- 3 kg

- 9 cm runt midjan

- 12 cm runt höfterna

- 16 cm runt ena låret

Jag är nöjd!! :) Fast tycker att jag borde gått ner några kg till…

[Túrwen]
4/6/15, 12:33 PM
#16

Bra jobbat! Skulle gärna få lite mindre lår själv x).. Tycker inte du ska stirra dig blind på vågen som sagts tidigare måttbandet säger sitt!

sagat
4/11/15, 4:01 AM
#17

Tycker 2000 kcal låter mycket, du vill ju inte stå still.. dra ner till 1800 kcal få se om det händer nåt :)

[Majbot]
4/11/15, 11:14 PM
#18

2000 kcal per dag låter inte alls som tokigt mycket, möjligtvis om du skulle ligga på soffan och slöa hela dagen eller knappt gå utanför dörren från hemmet.

Fridaaaa
4/12/15, 7:15 PM
#19

2000kcal är mycket för mig som även går promenader dagligen med hundarna.
Jag får aldrig i mig det, kämpar med mina 1500-1600 kcal per dag för att få i mig. Skulle jag äta 1500-1600kcal/dag utan att röra på mig dvs bara titta på tv mm hade jag aldrig gått ner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majbot]
4/12/15, 9:11 PM
#20

Betalar du TS en så hög summa för ett schema så go all in och bara kötta hens schema, fungerar det inte så är det PTns problem och även hen som måste göra om och göra rätt.

Annons:
KunskapÄrMakt
4/13/15, 11:16 AM
#21

2000 kalorier ÄR väldigt mycket för en tjej. även inräknat den träning som din PT säger åt dig att utföra. Jag har kontorsjobb men rör mig minst 45 min per dag och tränar 2 gånger i veckan och jag äter 1500 kalorier (har ställt in min app på att gå ned 0,2 kg per vecka).

Rådet att kvinnor bör äta 2000 kalorier per dag finns är förlegat, anser jag, och bygger på att människan rör sig i mycket större utsträckning än hen gör i dagens samhälle. Om jag vore du skulle jag prova att gå ned till kanske 1600 kalorier per dag, åtminstone dagarna då du inte tränar.

[TheOutstandingGirl]
4/13/15, 3:03 PM
#22

#17 Min PT sänkte faktiskt kaloriintagit till 1800 nu under min andra månad :) 

#18 Nej, då gick jag på promenad i 1 h varje dag + tränade hårda pass några gånger i veckan. Och jag gick ju ner i alla fall :) Men min PT har ändå sänkt mina kalorier nu inför månad 2!

#19 Det klart du inte hade gått ner i vikt om du inte rörde dig :P Du säger att du kämpar med dina 1500 kalorier… Vad äter du då? För jag kan hur lätt som helst komma upp i 2000 om jag vill! Men det gör jag inte nu för jag bantar :)

#20 Jaa, jag lyssnar på min PT! :) Håller med dig om att det är hennes problem i så fall, om jag gör allt rätt!

#21 Dagarna jag inte tränar äter jag typ 1000 kalorier (på eget bevåg dock…). Men när jag åt 2000 kalorier/dag gick jag ner 0.5 kg i veckan ungefär! Men nu när jag bara äter cirka 1400 - 1800 (jag fuskar, men jag ska enligt min PT äta 1800) går jag ner cirka 1 kg i veckan :)

Fridaaaa
4/13/15, 7:30 PM
#23

#22 Det är inte "så klart" då kroppen förbränner över 1000kcal bara genom att ligga i soffan.  Plus det man bränner när man gör vardagliga saker hemma. Men många säger att om man äter så mycket jag skrev så kan man gå ner i vikt utan träning/motion vilket jag skulle säga stämmer på extremt få.
Lite varierande: Kött, fisk, kyckling, gröt, glutenfri pasta mm. Men har kämpligt att komma upp i rätt kcal vissa dagar/vecka. Äter inte så stora portioner (blir mätt fort).  Äter mycket från grunden. (äter tyvärr bara gurka, majs och viss sallad i grönsaksväg, gillar inget annat)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majbot]
4/13/15, 9:23 PM
#24

#21 Du kanske tycker det är mycket men det är långt ifrån mycket om man har en hyfsad aktivitetsnivå. Kan lätt äta minst 2500 per dag utan att gå ner eller upp, så det beror ju uppenbarligen på vad man är för en person och vilken metabolism man har. Bara för att du klarar dig på så lite så innebär det inte att alla gör det, därför är 2000 en bra utgångspunkt.

#22 Och hur tänker du dig att din kropp ska kunna återhämta sig på ynka 1000 kcal på vilodagar? Visst du går kanske ner 1 kg i veckan men det är ju alla sorters massor och inte bara fettmassa som jag antar är ditt mål? Eftersom tappar du alla sorters massor så blir inte viktnedgången en hälsosam viktnedgång.

[TheOutstandingGirl]
4/13/15, 9:52 PM
#25

#23 Man bränner inte jättemycket på de där vardagliga aktiviteterna hemma… Men det andra håller jag dock med dig om! Okej! Skönt att bli mätt på lite, jag är precis tvärtom :P

#24 Gör den inte det? Jag saknar kunskap inom ämnet. Jag gör bara det som fungerar på min kropp och det är det här sättet. Men jag har ju ändå tappat massa cm runt buk, höfter, bröst och lår så det är ju ändå mycket fett jag tappar. Jag har stått på en apparat på gymmet som visar hur mycket min kropp gör av med om jag bara ligger i sängen hela dagen och det är cirka 1500 kalorier. Och om jag då vill gå ner i vikt på vilodagar tänker jag att 1000 kalorier är hyfsat mycket…

[Majbot]
4/13/15, 10:18 PM
#26

#25 De apparaterna är inte tillförlitliga eftersom värderna skiftar beroende på vilken tid det är på dygnet, hur mycket du har druckit, ätit, rört på dig, din sömn osv. Den enda trovärdiga mätningen är kaliper eller sådan mätning då man sitter i ett stort ägg. Även om du har tappat många cm runt kroppen så vågar jag lova att en del av det är muskler, just för att du äter så lite, det vill du inte eftersträva om du vill ha en hälsosam viktnedgång, men även få en mer hållbar och permanent viktnedgång.

Om du i vila förbränner 1500 kalorier så innebär det att dina organ förbränner så mycket för att överleva, ät mindre än det och det kan resultera i skador. Därför ska du äta vad PTn har sagt att du ska äta, eftersom du med aktivitet skapar ett underskott.

Fridaaaa
4/14/15, 8:09 AM
#27

#25Ja skönt men samtidigt vill jag inte äta för lite. 
Kruxet för mig är att om jag skulle dricka den mängden jag bör dagligen skulle jag inte orka äta så mycket som jag bör, ond cirkel :/ Så blir maten som ärprio före dricka just nu (dricker självklart men inte så mycket vatten jag borde)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Facie
4/14/15, 11:17 AM
#28

Vad har du för grundförbränning så att säga? Räkna ut det så kan du själv se om du tycker du ligger på ett lagom underskott.

Pretty wise //

[TheOutstandingGirl]
4/14/15, 8:21 PM
#29

#26 Tack så mycket för all information! Jag hade ingen aning om att det var så skadligt. Ska bättra mig :)

#27 Haha vi har alla våra laster :) Lycka till med din mat!

#28 Läs #25

Nelley
4/15/15, 6:43 PM
#30

Dricker du fortfarande så lite? Du behöver dricka meer, har inte läst hela tråden förresten.🤪

[Majbot]
4/15/15, 9:36 PM
#31

Sant, TS, 3 glas om dagen är på tok för lite, du borde sikta på 2 liter minst om dagen. Det kan påverka mycket ja. Även sömn påverkar mycket, hur länge sover du om nätterna?

[TheOutstandingGirl]
4/16/15, 5:43 PM
#32

Jag har faktiskt druckit jättebra i 2 veckor nu! :) Mitt kiss är supervitt och jag tror att jag dricker cirka 8 glas om dagen :)

Honestyisdead
4/17/15, 1:52 PM
#33

#32 vitt hoppas jag inte att det är!

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 2:08 PM
#34

Hahah okej, väääldigt ljusgult då 😛

Annons:
[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 2:08 PM
#35

Fast jag hade faktiskt inte definierat det som gult :o gräddvitt…

Fridaaaa
4/17/15, 2:12 PM
#36

#35 Gräddvitt är inte bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/17/15, 2:18 PM
#37

Låter väldigt konstigt. Om det är vitt på något sätt måste du kolla upp det hos läkare.

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 2:20 PM
#38

Allvarligt? :o Men så fort jag slutar dricka mycket blir det ju gult igen.

Nelley
4/17/15, 3:52 PM
#39

Du menar väl genomskinligt? Eller ofärgat? Du vet vad vit är för färg?

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 3:55 PM
#40

#39 Jaa självklart :o Kanske var otydlig, men det klart att det är genomskinligt (haha nu i efterhand låter det ju konstigt att definiera det som vitt om man ska tro att vitt = icke genomskinligt…) :) Men det har ju absolut ingen GUL färg.

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 3:55 PM
#41

Det ser ju inte ut som mjölk 😛 Utan är bara helt genomskinligt.

Annons:
Leritza
4/17/15, 5:10 PM
#42

genomskinlligt= för mycket vätska. Kiss ska vara ljusgult. Ibland kan det där med att dricka en svår balans.

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 5:40 PM
#43

😮 Får dra ner på vattnet. Jag som har känt mig tvungen att häva i mig massa glas om dagen :P

Nelley
4/17/15, 6:26 PM
#44

#43 Själv tycker jag det är ok, du tränar ju så mycket och sedan blandas det ju med toavattnet så det har nog ändå lite färg även fast du inte ser det.🙂

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 6:48 PM
#45

Jaa, så är det säkert :)

Fridaaaa
4/17/15, 7:07 PM
#46

Du äter kanske mat med mycket vätska i?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheOutstandingGirl]
4/17/15, 8:20 PM
#47

Jaa, jag äter mycket blomkål m.m! :o
Jag tränar nästan varje dag och då dricker jag ju mycket också.

Upp till toppen
Annons: