Annons:
Etikettviktrelaterade-sjukdomar
Läst 1091 ggr
Omprogramering
4/21/15, 6:53 AM

Gall-problem?

Hallå hallå, Jag har en galet dålig kroppsmedvetenhet. Men jag har förstått på andra att när man väl ha gall-problem så vet man det - hur vet man? Och hur gör man, ni, för att slippa det när ni går ner i vikt fort?

Annons:
AnneN
4/21/15, 4:16 PM
#1

Har själv haft gallstensanfall och opererat bort gallblåsan pga det. 

Gallstensanfall gör fruktansvärt ont, så om du misstänker att du har gallsten råder jag dig att kontakta läkare för att få hjälp med det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Omprogramering
4/21/15, 11:04 PM
#2

Tack #1! :) Jag borde inte ha det .. Ibland gör det ont på både vänster och höger, och ofta när jag rör på mig - tvärt emot vad som står på 1177. Men samtidigt så går jag ner i hyffsat tempo (5 kg på en vecka) så jag tänkte att det kan vara bra att få lite koll.

[Wraith]
5/1/15, 1:07 PM
#3

Har mest troligast gallproblem till och från även om jag heller inte har de mest typiska symtomen för gallan, har likn. problem som dig, så när jag varit in akut så har läkarna varit lite konfunderade;) Men tja deras bästa gissning är gallan…

Omprogramering
5/1/15, 10:30 PM
#4

#3 har du fått något särskilt råd då? Om det är gallan som spökar?

[Wraith]
5/1/15, 11:39 PM
#5

Kirurgen jag var till rådde mig att operera, men nä inte som det ser ut som det gör nu, även om jag tänker annorlunda när smärtan kommer;) Hade en period med återkommande smärtperioder men har lyckats dämpa dem med vanliga smärtstillande. Så, så länge det funkar låter jag bli operation, men nu var det faktiskt några veckor sen sist så jag hoppas det håller i sig.

Finns ju en risk för bukspottskörtelinflammation vid gallproblem (vilket kirurgen nämnde) även om det inte är jätte vanligt, som kan bli riktigt allvarligt. Men jag vill verkligen inte opereras om jag verkligen inte måste, så jag hoppas att jag slipper det. Ibland får man några anfall, sen aldrig mer. Sen läste jag att det heller inte är en garanti att man slipper smärtan efter op, då gallgångarna kan fortsätta att "krampa" eller nått sådant. Men vi får se om det blir aktuellt längre fram.

Men som sagt har ganska otypiska symptom, men vid det anfallet som tog mig till akuten första gången så fick jag även gulsot. Blodprovet visade högt bilirubinvärde, men då jag även har Gilberts Syndrom så är det ett sk "normaltillstånd för mig" så ja det säger väl inte så mycket. Men värdet steg till dagen efter som kan tyda på stopp i gallgång, men det gav med sig under dagen och magnetröntgen visade inga stenar i gallgångarna. Har dock lite grus i själva gallan, vilket är ganska vanligt. Läkarna anser att jag haft "tur", att jag har haft stopp i gallgång men som släppt på egen hand. Men de säger även att de inte kan garantera att det är gallan då jag som sagt inte har de mest typiska symptomen.

Övriga råd har jag väl inte direkt fått, ja förutom att tänka på vad man äter dvs inte fet mat, eller äpplen typ. Men jag ser inget samband med det jag äter, så de råden bryr jag mig inte om. Läkaren sa även att det är väldigt individuellt om maten påverkar gallan eller inte.

EmelieSaraViola
5/5/15, 3:43 PM
#6

Jag fick gallsten och inflammerad gallblåsa efter -25 kg. Hade ingen aning om att man kunde få det vid snabb viktnedgång, men tror ej det går att styra. Det var bara in på akuten av smärtorna och där sa dem att den var tvungen att tas bort direkt. Nu kan jag ha ont i perioder men oftast mår magen helt okej.

Annons:
Upp till toppen
Annons: