Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3496 ggr
mikkan01
2015-05-15 20:34

Mikkans viktminskningstråd

Bestämde mig också för att starta en viktminskningstråd, dels efter att ha sett flera andras här och blivit inspirerad men också för att jag ställde mig på vågen och fick en smärre käftsmäll när den stod på 70.1 kg. Jag behöver komma igång igen och det känns som att det är lättare när man faktiskt skrivit ut att man ska göra något att saken, för att sätta lite press på sig själv.

Jag vet ju själv varför det blivit som det blivit, jag överäter helt enkelt. Gärna sånt som går snabbt och enkelt att göra som mackor och frukt i mängder. Har ingen lust alls att ställa mig och laga mat efter jobbet.
Hade ett tag där jag var väldigt stressad, vilket resulterade i att jag inte fick i mig någon mat alls förutom 3 mackor per dag utan bara mådde illa av tanken av mat, rasade 4kg på 1,5 vecka och gick väldigt snabbt upp dom igen när jag kunde äta igen, sen har det bara gått utför.
Motivationen för träningen är på topp men det är matdelen jag har problem med.

Sist jag uppdaterade i vägningstråden här på sajten var snart ett år sen och då vägde jag 65.5, vilket betyder att jag gått upp ~5kg sen dess.
Min målvikt är för tillfället 62 kg på mina 174cm. Väger idag 70.1kg.

Nu håller jag alla tummar och tår på att jag lyckas hålla fast vid det här! 😃

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-05-16 09:10
#1

Tänkte börja med att skippa de flesta kolhydrater, jag har tidigare testat mig på att nolla kolhydraterna helt med grymma resultat men det var extremt enformigt och min mage körde ihop sig på det. Så nu blir det bara att dra ner på dem i allra största mån. 
Kommer inte räkna kalorier utan bara äta med måtta, sluta småäta och äta mer regelbundet. Kommer föra någon slags matdagbok här.
Vägningsdag blir fredagar. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-05-16 18:21
#2

Frukost: Kaffe med mjölk, omelett på 2 ägg med stekt broccoli och champinjoner.
Lunch: Chiapudding med kokos och lite honungsmelon. 2 flatbröd med smör och någon skinkbit. Kaffe.
Middag: Fläskfilé med tomat och lök, keso till det.

Blev en PW på ~8km också. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-05-17 19:40
#3

Frukost: 1 stekt ägg och ett flatbröd med smör. En apelsin. Kaffe med mjölk.
Lunch: Ugnsrostad lök, kålrot, palsternacka och vitlök med gräddfilssås. Kaffe på det.
Middag: Fruktsallad och 2 flatbröd med smör.
Nattmål (4-tiden): Blir nog en macka då jag inte känner sug för annat vid den tiden.

~mikkan

[Túrwen]
2015-05-18 05:46
#4

Låter som väldigt proteinsnål matdagbok om du frågar mig och inte alls mycket mat. Varför tar du dessutom ett nattmål? Lägger du till mer protein och fett i din kost (framförallt i middagen) så slipper du gå upp och äta mitt i natten (förutsatt att du inte har ett nattjobb då)

mikkan01
2015-05-18 09:08
#5

#4 Kan hålla med om att det är rätt proteinsnålt, är något jag försöker bättra på 🙂 Jobbar nätter då och då så utan nattmålet så går jag under.

~mikkan

mikkan01
2015-05-18 21:00
#6

"Lunch": Zucchini och broccoli omelett, toppad med machesallad och lite ceasardressing. Te med mjölk efteråt. Smet med några russin i väntan på att omeletten skulle bli klar.
"Middag": Fläskkarré med bea och morötter. Apelsin.

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-05-19 18:24
#7

Frukost: En halv kanelbulle… kaffe.
Lunch: Stekt broccoli, sugarsnaps, machesallad och köttbullar. Kaffe m. mjölk.
Mellanmål: Chiapudding med kokos och honungsmelon. Kaffe.
Middag: Wokade grönsaker, en klick creme fraiche och kyckling.

Funderar på om jag ska börja räkna kcal i alla fall för att få ett litet hum om vad mitt dagliga intag ligger på. Har svårt att själv avgöra om jag äter för mycket,  för lite eller om det är alldeles lagom. 🤔

~mikkan

mikkan01
2015-05-20 18:50
#8

Bestämde mig för att räkna på ett ungefär, vill inte hålla på och väga och greja utan bara jag får ett ca mått på vad jag äter så blir det nog bra. Har dåliga erfarenheter av just kcal-räkning då jag sällan vågat äta så mycket som jag borde bara för att jag vill se resultat på vågen för att sen få ett bakslag och överäta. Ska undvika det denna gången… 🙂
Väger mig om två dagar dock och bävar lite inför det, känns inte som att jag gjort verkligen allt jag kunnat för att se några resultat men det får vi se då…

Frukost: Stekt zucchini, äggröra på 2 ägg och en äggvita. Kaffe med mjölk. ~300kcal.
Lunch: Honungsmelon, två ostrullar med smör och kaffe med mjölk. ~400kcal
Middag: 2 tomater, broccoli och 2 ägg stekt tillsammans i smör, vitlöksdressing. En ostrulle. Te med mjölk ~600 kcal

Totalt 1300kcal… kan hända att jag äter ett äpple med kanel lite senare ikväll. 🙂

~mikkan

[Túrwen]
2015-05-20 21:35
#9

1300 kcal ska du inte oroa dig för att det är för mycket. Är du en aktiv person med aktivt jobb så bränner du runt omkring 2000 kalorier om dagen (beror på hur mycket du rör dig såklart)

mikkan01
2015-05-21 20:37
#10

Njae, kände nästan att det var för lite men samtidigt så smyger det gärna på extra kcal som man inte tänker på. Jag var i alla fall inte hungrig under dagen. Har ett rätt fysiskt krävande jobb och försöker röra på mig en del annars också. 🙂

Frukost: Kaffe m. mjölk, köttbullar med ketchup och gurka. ~350 kcal.
Lunch: Stekta grönsaker och 2 stekta ägg, vitlöksdressing. Kaffe m. mjölk ~500kcal.
Mellanmål: Ostrullar ~200kcal
Middag: En banan. Stekt zucchini, machesallad, rödbetor och chilimayo. Kaffe. 350 kcal. 
Totalt ca 1400kcal.

Var ute på en PW/springrunda på ca 8km också. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-05-22 18:44
#11

Imorse stod vågen på 69.0 kg. Alltså -1,1 kg. Antar att det är vatten som minskat men jag är glad ändå. 🙂

Frukosten idag blev: Starbucks kaffe ~200kcal
Lunch: Wokade grönsaker, köttbullar och chilimayo. Kaffe med mjölk ~500kcal
Middag: Sallad och kallrökt lax. Kaffe m. mjölk ~450 kcal
Fredagsmys:  Chiapudding m. russin ~300kcal

Totalt ca 1450kcal

~mikkan

mikkan01
2015-05-25 17:33
#12

Spenderade helgen hos en vän så maten blev ju därefter… men nu är det tillbaks till det vanliga igen. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-05-25 20:42
#13

Efter en helg med bara skräpmat (mcdonalds, donuts, piroger, chips och glass och ja allt man nu kan tänka sig) så hade jag lite småångest och tänkte att jag kunde få en extra pepp ifall jag ställde mig på vågen så jag kunde bättra mig på matintaget. Trodde såklart det värsta och förväntade mig 70+ igen. Till min förvåning stod vågen nu på kvällen på 68.3 kg. Alltså -0.7kg. Hur det går ihop vet jag inte men jag tackar och bockar. 😃
-6.3kg kvar till målvikt.

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-05-26 19:08
#14

Frukost: Kvarg med melon och russin. Kaffe med mjölk och ett antal koppar kaffe på jobbet ~350kcal.
Mellanmål: apelsin ~85kcal
Lunch: En salig blandning av tacorester stekta tillsammans med ett ägg, tacosås, guacomole och pesto. Udda kombo men gott var det ;P Avrundades med en kaffe. ~600kcal
Middag: Ingen lust att laga något så det blev chiapudding med kokos och russin och en banan på sidan av. ~500kcal.

Totalt ca: 1535kcal

~mikkan

mikkan01
2015-05-27 20:01
#15

Frukost: Kokt broccoli blandad med pesto. Äggröra på 2 ägg och smör. Kaffe med mjölk. ~450 kcal
Lunch: Chiapudding med kokos och apelsin ~350kcal
Middag: Rödbets och zucchinipytt med 2 ägg och ceasardressing… ~500kcal

Totalt ca:1300kcal
Har för övrigt inte gjort annat än att sova idag sen jag kom hem från jobbet så jag har inte varit så speciellt hungrig 🤪

~mikkan

mikkan01
2015-05-28 19:31
#16

Blivit ett par korta promenader de senaste dagarna då min rygg gör så galet ont… blir nog en kortis senare ikväll också.
Sen har jag ett galet sug efter glass. Så om vägningen imorgon gör mig nöjd så blir det ben&jerry fairly nuts i helgen som lite fusk 🤤

Frukost: LCHF pannkakor, kaffe m. mjölk. ~450kcal
Lunch: Kyckling i tomatsås med ärtor och kikärtor, en klick creme fraiche ~600kcal
Middag: Chiapudding med kokos och russin, kaffe m. mjölk ~400kcal

Totalt ca: 1450 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-05-29 15:08
#17

Imorse stod vågen på 67.1. Alltså en viktminskning på -1,2kg denna vecka.
Var dock i bastun igår så jag antar att det kan vara därför. 😃
-5.1kg kvar till målvikt. På 2 veckor har jag alltså gått ner 3kg, nöjd! 

Blir en fuskdag idag så kommer inte föra någon matdagbok idag, kan bara säga att jag kommer klämma en burk ben&jerrys… 😍

~mikkan

mikkan01
2015-05-29 21:55
#18

Blev en riktig syndardag ;P
Hämtmat (friterad kyckling m. ris), 2 mackor, 1 grillkorv och en burk glass.
Min mage spricker nästan haha men imorgon är det nya tag igen. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-05-30 11:47
#19

Var tvungen att väga mig imorse efter allt skräp igår och vågen stod på -0.1kg 🤪
67.0 nu alltså. Två kilo ifrån den vikten jag trivs i och 5kg ifrån den vikt jag vill ner till. 

Ska åka bort idag så maten blir därefter men ska göra mitt bästa, inga sötsaker ska jag gå i närheten i alla fall.
Frukost idag blev: Äggröra med köttbullar och ärtor med rödbetor 🤪

~mikkan

mikkan01
2015-06-02 18:05
#20

Hemma efter en rätt jobbig helg..

Frukost: Linsgryta från igår med stekt broccoli och champinjoner. Kaffe m. sojamjölk ~400kcal (skulle varit en större portion men allt var bara blä och kastades)
Lunch: Wokade grönsaker med köttbullar, massa ceasardressing och ketchup (udda kombo, igen) Svart te. ~600kcal
Middag: Chiapudding med kokos, vanilj och apelsin ~400kcal

Totalt ca 1400 kcal

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-06-03 19:32
#21

Frukost: Starbucks kaffe, kaffe med mjölk en stund senare och en finncrisp med mycket smör och sidfläsk ~450kcal
Lunch: Sallad med gurka, rödlök, stekt zucchini och stekta champinjoner, pesto och ceasardressing. En finncrisp med smör. Earl grey te ~500kcal
Mellanmål: En finncrisp med sidfläsk. ~150 kcal… gillar egentligen inte att äta mellan mina huvudmål och jag vet om att jag inte blir tillräckligt mätt på sallad och definitivt inte på kall mat så det gör jag inte om ;P
Middag: Wok med kycklingkebab, lite sweet chili… kan ha smakat på lite glass också 😕 ~500kcal

Totalt ca 1600kcal, säkert mycket mer… varit väldigt hungrig idag ;P

~mikkan

mikkan01
2015-06-04 18:06
#22

Vägningsdag imorgon och jag känner inte alls för det, tror jag kommer bli enormt besviken faktiskt. 😐

Frukost: Finsk korv, äggröra på 2 ägg och keso. Kaffe m. mjölk ~500 kcal.
Lunch: Chiapudding med kokos, en halv apelsin. En finncrisp med smör, kaffe med mjölk ~500kcal
Middag: Kycklingkebab stekta med två ägg. Keso och machesallad till. Och lite chilimayo på. En finncrisp med smör. Kaffe m. mjölk. ~500kcal

Totalt ca 1500kcal idag. Kan hända att det är ett par hundra kcal över det dock då jag är en mästare på att småäta medan jag väntar på att det jag lagar ska bli klart… 😟 tror inte alls på vägningen imorgon. Jobbig känsla.

~mikkan

mikkan01
2015-06-05 04:52
#23

67.3 stod vågen på imorse, alltså +0.3kg som misstänkt. Funderar på om det är det lilla gluten i kosten jag har som förstör för mig, känner mig väldigt svullen de senaste dagarna sen jag börjat äta finncrisp. Blir en syndardag istället för en syndarhelg denna vecka och så fort min rygg är återställd ska jag komma igång med mina powerwalks igen. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-06-06 22:50
#24

Hade min lilla fuskdag igår, inte alls lika "fuskig" som de andra helgerna men det känns bra idag :-)

Frukost: Wokade grönsaker med lite sweet chili, minikeso och äggröra. Kaffe med mjölk. ~500kcal
Lunch: Chiapudding med kokos och vanilj, en skvätt grädde och färska jordgubbar ~500kcal
Middag: En banan. Stekta champinjoner, rökt fläskfile och ärtor stekt med 2 ägg. Blev liten efterrätt också med färska jordgubbar och lite vispad grädde med vaniljpulver istället för socker ;P ~650 kcal

Totalt för dagen:  ca 1650 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-06-07 19:23
#25

Alltså nu går det stadigt uppåt… 67.6 stod vågen på imorse när jag smygvägde mig. Har inte ätit något "förbjudet" och inte över mitt kcalbehov, utan mer på den nivån så jag skulle hålla vikten i så fall. Tappar suget enormt när man vet att man gör det man kan men ändå inte får de resultat man vill… men än ger jag inte upp.

Har också märkt att det är enklare för mig att gå ner i vikt om jag skippar ägg av någon konstig anledning, men samtidigt vet jag inte vad jag ska äta istället om jag väljer att ta bort ägg ur min kost…. 
Kanske ska begränsa det till enbart frukosten? Ska försöka i ett tag och se om det ger bra resultat. 🙂 (update… lär inte bli så svårt att skippa äggen då mitt ena ägg jag kläckte idag hade blod på sig, tappade matlusten helt och äggbehovet blev plötsligt rätt minimalt) 😃

Frukost: Kycklingkebab stekt i 1 ägg och en äggvita. Minikeso och machesallad till. Kaffe med mjölk ~450 kcal
Lunch: Grillad rostbiff, grillad länkkorv, sockerärtor och chilimayo, senap. ~600kcal
Middag: Blev en macka, jobbigt nog… ~250kcal

Totalt för dagen: 1300kcal

Tillkommer en nattmacka på jobbet sen på ca 300-400 kcal så uppemot 1700kcal får jag räkna på idag.

~mikkan

mikkan01
2015-06-07 19:38
#26

Räknade ut mitt dagliga behov och ja, jag kanske äter för mycket vissa dagar då (men max 100-200kcal mer). Ska enl. många sidor ligga på 1567kcal per dag för att gå ner 0.5kg per vecka. 
Men så fort jag äter över 1500kcal så visar det + på vågen. Det står på sajterna att jag ska kunna äta 2000kcal för att hålla min vikt, känns inte som att det stämmer alls. Kanske måste börja räkna mer noggrant, väga maten osv. fast det egentligen är det sista jag vill göra.

Känns rätt menlöst allt det här med viktminskning just nu… men försöker hålla motivationen uppe.

~mikkan

mikkan01
2015-06-09 20:22
#27

Frukost: Kokt broccoli, kokta haricot verts, stekta köttbullar, keso,  ketchup. ~500kcal
Lunch: Grillad majskolv med smör, rostbiff, vitkålssallad och chilimayo. En finncrisp med smör. Kaffe med mjölk. ~500 kcal
Middag: 2 varmkorvar med senap och en liten chiapudding med kokos och kanel. ~550kcal

Totalt för dagen ca 1550 kcal, säkert någon extrakcal hit och dit, druckit några koppar kaffe med mjölk utöver mina 3 huvudmål.

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-06-10 17:46
#28

Frukost: Stekta köttbullar och kycklingkebab med keso och machesallad. Kaffe med mjölk. ~450kcal
Lunch: Stekt brysselkål, zucchini och kyckling i en tomatsås. Lite keso till. En finn crisp med massa smör. ~500kcal
Middag: Kände mig inte så speciellt hungrig så blev bara en smoothie till "middag" gjord på apelsin, lite vaniljpulver, naturell yoghurt och mjölk. ~250kcal

Totalt ca 1200kcal
Nu ska jag ut på en promenad i det fina vädret. Sen kanske det blir något mer att äta senare, känns inte som så just nu men har inte ätit så pass så jag tror att jag står mig till 10 imorgon. 🙂

~mikkan

Zabbio
2015-06-10 18:34
#29

Lycka till med vägningen :) Kanske du har kommit till den första platån där det står lite still, men det går över igen med lite tålamod. Kämpa på! :)

Har också ryggproblem, raska promenader är oftast något av det bästa man kan göra för ryggen om det inte är en akut muskelinflammation eller så förståss :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mikkan01
2015-06-11 10:39
#30

#29 Tack! Hoppas på det bästa inför den här veckan, hade varit surt om det stod på + den här veckan också, men nu är jag så galet motiverad så det hade inte fått mig att sluta försöka ändå. 
Tror det är överansträngning på jobbet som ryggonten kommer ifrån, lyfter rätt så tungt. Och det är nog sant som du säger, tycker att det är lite obehagligt i början när man är ute och går men efter ett tag släpper det faktiskt 🙂

~mikkan

Zabbio
2015-06-11 13:10
#31

#30 Hoppas på minus! :)

Min ryggskada kommer av att ha överansträngt ryggen med tunga lyft och fortsatt genom att ta smärtstillande.. nu har jag ärrvävnad på kotorna och skadade diskar. :)  Men en rask promenad och låta kroppen röra sig som det är tänkt (ta lika långa steg med bägge fötterna, låta armarna svänga och ryggen följa med), mjukar upp. Man kan även backa några steg om man har fått en rörelsestörning pga låsningar och värk. Kroppen har inte lärt sig att kompensera när du går baklänges eftersom man inte gör det ofta, och då kan man känna efter hur ryggen och kroppen ska röra sig.
Gick 6 månader på rehab hos Spines and Joints för att lära mig hur jag ska röra mig, och bli av med låsningar och omedvetna rörelse-ändringar från att kroppen anpassat sig till värken :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mikkan01
2015-06-11 17:51
#32

#31 Usch, låter verkligen inte kul. Hoppas att det inte går så långt för mig. Försöker tänka på det där med att lyfta rätt men ibland kör man bara på utan att tänka sig för. Ska faktiskt ut nu direkt och promenera i rask takt och testa på det där med att gå baklänges också😃

~mikkan

mikkan01
2015-06-11 20:04
#33

"förfrukost": En finncrisp med massa smör ~60kcal. Var så hungrig imorse och var tvungen att få i mig något snabbt innan jobbet.
Frukost: Stekt kycklingkebab och köttbullar, 2 tomater och keso ~400 kcal
Lunch: Smoothie gjord på citronsaft, kokos, vanilj, yoghurt och mjölk ~150kcal
Middag: Stor blandad sallad, åts med köttbullar och keso. Kaffe med mjölk ~550kcal
Kvällsmål: Äpple, apelsin, ett par russin och en finn crisp med smör ~250 kcal

Totalt ca 1410 kcal fördelat på många mål, har min "vecka" på intågande så jag känner mig hungrig hela tiden…
Tycker min mat har blivit så jäkla enformig men har ingen lust alls att ställa mig och göra någonting som tar tid. 😟

Igår gjorde resten av hushållet spaghetti och köttfärssås så jag åt lite köttfärssås med en tomat på kvällen så mitt totala igår blev istället runt 1500 kcal 🙂

Vägning imorgon och det är som vanligt, hoppas på det bästa men förväntar mig det värsta.

~mikkan

Zabbio
2015-06-11 20:33
#34

#32 Man lär sig leva med det :) Om jag sköter mig får jag inte ont, och är jag busig och sitter still för länge eller rider så är det bara att stå ut ;) Men jag fortsatte i flera månader tills jag en dag inte kunde resa mig ur sängen längre, trots starka receptbelagda smärtstillande. Så det är nog ingen fara för de flesta :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
mikkan01
2015-06-12 04:46
#35

#34 Skönt att du har hittat någonting som lindrar det onda i alla fall. Testade faktiskt det du skrev igår och måste säga många, många tack för tipsen! Det kändes faktiskt bra att ibland gå baklänges för att chocka ryggen lite, kommer helt klart fortsätta med det. Hade inte ens ont när jag gick och la mig igårkväll 😃

Och till dagens vägning. Vågen står still på 67.6 så jag antar att jag har hamnat på den där roliga platån. Har tidigare aldrig haft problem att ta mig ner till 65kg, det brukar gå rätt snabbt och sen är det där det stannar… men nu har 67 blivit ett sånt nummer. Vill bara se 66 så jag orkar fortsätta ge allt jag har.
Blir ingen fuskdag förrän jag ser minus på vågen. 😴

~mikkan

Zabbio
2015-06-12 13:26
#36

#35 Kul att kunna hjälpa till! :)

Awe… jobbigt. Men det ger sig nog snart :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mikkan01
2015-06-12 15:36
#37

Frukost: En finn crisp med smör. Stekta ärtor och brysselkål med 2 ägg. Kaffe m. mjölk ~500kcal
Lunch: Bär med vaniljgrädde…. ~400kcal
Middagen intas på restaurang ikväll med en vän. Ska försöka hålla mig inom ramarna, men det är inte ofta jag går ut och äter så jag ska inte vara för hård mot mig själv 🤪

~mikkan

mikkan01
2015-06-13 19:30
#38

Blev tapas och ett par öl igår, vad det slutade på kalorimässigt vågar jag inte ens gissa mig till. Gör inte så mycket ändå, bara fortsätta köra.

Frukost: Mango och kokossmoothie, en finn crisp och några skivor vattenmelon. Kaffe med mjölk ~400kcal
Lunch: Apelsin, en finn crisp med smör och en frappe på sojamjölk ~250kcal
Middag: Keso blandat med kidneybönor och kikärtor, stekt kycklingkebab till ~500kcal

Totalt ca 1150kcal
Inte varit så hungrig idag, tror det är på grund av värmen. 😛

~mikkan

mikkan01
2015-06-14 18:40
#39

Frukost: Menemen på två ägg, keso till det och kaffe med mjölk ~450kcal
Lunch: Ett par bitar rökt fläskfilé och 2 finn crisp med smör ~400 kcal
Middag: Vattenmelonssmoothie ~400 kcal

Blir en nattmacka på jobbet också på ca 400kcal.
Så totalt för dagen+natten blir ca 1650 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-06-15 19:10
#40

Blev kyckling i currygräddsås med 1dl couscous och en stor sallad till middag idag. Landade väl på runt 700kcal. En kopp te med mjölk efter det.
Kommer inte äta mer idag, tappade humöret och matlusten och allt som hör till när man är lite nere…

~mikkan

[Túrwen]
2015-06-15 22:20
#41

#38 recept på kokos och mangosmoothien? Lät fantastiskt :D

Annons:
mikkan01
2015-06-16 09:52
#42

#41 Den var riktigt god faktiskt! Gjorde den lite på måfå, tog fryst mango, naturell yoghurt, kokos&sojamjölk och mixade. Jag gillar kokosflingor så jag hade i lite sånt också och lät mixa det ett tag så det inte var för mycket "bitar". 😃

~mikkan

mikkan01
2015-06-16 19:51
#43

Frukost: Stekt brysselkål och champinjoner i väldans mycket smör. 2 ägg. Kaffe med mjölk. ~500 kcal
Lunch: Kokta haricot verts, ärtor och smör. Rökt fläskfilé och keso till. Kaffe med mjölk efteråt. ~550kcal
Middag: Jordgubbssmoothie ~250 kcal

Totalt ca 1300 kcal
Trots att jag legat på runt 1500kcal  ett tag nu och inte fuskat i så pass stora mängder att man kan tänka sig att det gör någon större skillnad så känner jag mig större än någonsin. Blää… Nu är min "vecka" över också så kan inte skylla på det heller.

~mikkan

mikkan01
2015-06-17 10:43
#44

Fick frågan igår om jag gått upp i vikt, var som ett slag i magen och det var ju skitkul att höra….  Själv ser jag ingen större skillnad så jag vet inte. Motiveringen är som bortblåst och självkänslan gick rakt i botten. Nu skulle jag nästan kunna ta till vilken drastisk metod som helst bara det går neråt, för det där var det absolut sista jag ville höra… speciellt när man försöker bli av med den sista envisa vikten på ett hälsosamt sätt.

Gah…

~mikkan

mikkan01
2015-06-17 16:59
#45

Frukost: 2 knäckemackor med smör, russin och en apelsin. Kaffe&mjölk ~400kcal
Lunch: En knäckemacka med smör, kycklingkebab och ärtor med sweet chili… ~500 kcal
Middag: Blåbärssmoothie ~400kcal

Totalt ca 1300kcal.

~mikkan

mikkan01
2015-06-18 17:48
#46

Känner mig jätteplufsig numer. Har varit dålig på att dricka vatten och jag brukar svullna upp när jag inte dricker tillräckligt så det beror säkert på det. Måste bli bättre på det. 

Frukost: En knäckemacka med smör (måste sluta med det också… men har inte så mycket annat hemma just nu) och en kaffekopp. ~200kcal
Lunch: Naturell yoghurt med vattenmelon och kokos ~400 kcal
Middag: Kyckling i någon slags gräddsås med paprika och gurka ~700kcal.

Totalt ca 1300kcal… kanske blir något mer senare ikväll men tvivlar på det, blev rätt mätt på middagen. 🙂
Imorgon är det vägningsdags o är inte så jättepepp på det faktiskt…

~mikkan

[LadyK]
2015-06-19 02:12
#47

det går upp och ner i perioder. Ibland kan man behöva släppa efter en eller två dagar för att sen komma igång igen. Håller tummarna för att det vänder för dig.

mikkan01
2015-06-19 09:59
#48

Imorse stod vågen på 66,7!!!! så minus 0,9kg den här veckan. Kan bero på att jag var i bastun igår och blev av med en del vätska men jag är glad att det var ett minus istället för ett plus i alla fall. 😃
Nu är jag nere på 66, något jag inte varit på väldigt länge och det känns så jäkla bra, NU är motiveringen tillbaka!

#47 Tack så jättemycket 🙂

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-06-19 14:17
#49

Idag är det ju också själva midsommarafton, blir ingen färskpotatis eller sill för min del men en massa annat gott, stryper kolhydratintaget men kommer nog ligga på + sidan på kaloritänket. Sen kan det hända att det blir en liten utgång ikväll om det inte regnar allt för mycket. Och vad vore en midsommar utan lite jordgubbar? 😃
Idag är också en sån där dag då jag lovar att inte vara för hård mot mig själv.

~mikkan

mikkan01
2015-06-20 11:02
#50

Ja, inte var jag hård mot mig själv igår iaf… 😓 landade helt klar på för många + 😟

Frukost: Brysselkål stekt i rätt mycket smör, 2 ägg och en kopp kaffe med mjölk ~450 kcal

Lunch och middag intas hos en vän, räknar dock på det och återkommer sen… 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-06-20 23:08
#51

Tror jag landade på någonstans runt 1800kcal idag efter vi grillat och sådär..

Fick för andra gången denna veckan frågan om jag lagt på mig en massa vikt, känns ju jäääääätteroligt att höra. Så jag antar väl att det ser ut som att jag fläskat på mig en hel del fast vågen inte står på 70 kg längre. 
Det är såna här dagar man undrar om man bara ska skita i allt, en del av mig vill bara lägga ner alltihop medan en annan del vill visa alla inkl. mig själv att det faktiskt går, att jag också kan gå ner. 😐

Just nu är jag inte på humör för någonting alls, förstår inte ens varför man kommenterar andras vikt öht. Fick också höra att jag blivit smal av en annan person (?!?). Min vikt är känslig för mig och jag vill inte höra någonting alls, förstår inte varför folk inte bara kan låta det vara, precis som att det inte finns någonting vettigare att prata om. Jag tänker inte ge upp, inte än…

~mikkan

mikkan01
2015-06-21 11:25
#52

Frukost: Äggröra på 2 ägg med kycklingröra och 3 jordgubbar, en kopp kaffe med mjölk. ~450kcal
Lunch intas på jobbet, vad det än bjuds på.
Middag blir en chiapudding med kokos och vanilj som står och väntar i kylen ~300 kcal

Sen blir det en nattmacka också på ca 400kcal.

~mikkan

mikkan01
2015-06-23 22:00
#53

Var alldeles för trött för att uppdatera igår. 

Frukost/lunch: Zucchinigratäng med champinjoner och kycklingkebab. ~600 kcal
Middag: Smoothie ~400 kcal

Totalt ca 1000 kcal…. har inte haft tid för att äta idag ;P

~mikkan

mikkan01
2015-06-24 21:51
#54

Två dagar till vägningsdag och min våg är trasig. Den säger plötsligt 54kg hahah och det är väldigt osannolikt, tror det är ena "tassen" som har en spricka i sig som gör det. Kanske dags att skaffa en ny då. 😟

Frukost: En smoothie på "exotiska frukter/bär" blandning och sojamjölk, några valnötter, en kaffe med mjölk ~400kcal
Kvällsmål: 2 mackor med smör ~500 kcal

Totalt ca 900 kcal……
Har varken ork eller lust att ställa mig och laga mat när jag kommer hem så blev mackor fast jag egentligen har strykt bröd ur kosten. 😐
Måste se till att göra matlådor eller något som går snabbt att värma någon dag när jag är ledig..

~mikkan

mikkan01
2015-06-25 20:58
#55

Matlusten har försvunnit totalt, allt jag "får" äta mår jag illa av att bara tänka på. Jättejobbigt då jag måste tvinga i mig maten, faktiskt inte roligt alls.

Frukost: Kycklingkebab med sweet chilisås. Kaffe med mjölk ~400 kcal
Lunch: Linsgryta ~400 kcal
Middag: Linsgryta igen ;P ~400 kcal

totalt: ca 1200 kcal

Vägningen imorgon blir ju som den blir… ska kolla om det går att fixa min våg annars skippar jag vägningen för denna veckan.

~mikkan

Annons:
mikkan01
2015-06-26 20:06
#56

Blev ingen vägning imorse. För inte sjutton väger jag 47 kilo helt plötsligt iaf 😃
Matsuget är äntligen tillbaka så nu slipper jag gå hungrig och illamående också.

Frukost: Kaffe med mjölk, två finncrisp med smör, stekt brysselkål och 2 ägg. ~450 kcal
Lunch: En grillkorv, stekt aubergine i smör, senap. ~500 kcal
Middag: En skål naturell yoghurt, en kall korvbit med senap, en finn crisp med smör och en kopp te ~500 kcal

Totalt ca 1450 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-06-27 20:43
#57

Skulle köpt en ny våg idag men det blev tydligen ändrade planer……. 
Får helt enkelt skjuta upp det tills nästa fredag, nästa fredag är också min enda lediga dag så jag får väl passa på att köpa en då. 

Frukost: En finn crisp med smör, några skivor salami, en halv karjalanpiirakka, kaffe med mjölk ~450 kcal
Lunch: En finn crisp med smör och en tsk hallonsylt… ~100kcal
Middag: Bidde grillat idag, korv, majskolv, keso, senap, bea och en liten bit fläskfile… och en lonkero till det ~750 kcal?

Totalt ca: 1300 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-06-27 22:44
#58

Blev en lonkero till, så ca 1450kcal idag.

~mikkan

mikkan01
2015-06-28 21:24
#59

Frukost: 2 finncrisp med smör och hallonsylt, en halv kall korv med senap och en kopp kaffe med mjölk ~300 kcal

Lunch: 1 finncrisp m smör, kaffe med mjölk ~150kcal

Middag: "Fajitas" med guacomole och gurka ~500 kcal

Blir en nattmacka också på ca 400 kcal.

Totalt för dagen och natten: 1350kcal

~mikkan

mikkan01
2015-06-29 19:23
#60

Middag: Fajitaskycklingen från igår stekt med ett ägg, åts med en klick creme fraiche ~500 kcal
Kvällsmål: Apelsin ~85kcal 

Sovit mest hela dagen så blev inte så mycket idag.
totalt: ca 585 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-06-30 22:09
#61

Gahhh hinner knappt äta om dagarna, vet att det inte är bra men jag jobbar så mycket och sen blir det massa annat som kommer ivägen…

Frukost: Några mandlar och några jordgubbar, kaffe med mjölk, en mangosmoothie ~400 kcal
Middag: En grillkorv och en macka ~500 kcal 

Totalt ca 900 kcal.

~mikkan

Lindb
2015-07-05 13:34
#62

Hoppas du fortsätter kämpa på trots den lilla skrivarpausen du verkar ha tagit i tråden! När jag läste den blev jag själv lite lugnare, just det här med att förstå att det tar ett tag, och att man inte ska eller kan stressa genom att äta lite och därmed gå ner mycket på kort tid. Ge inte upp, tänk långsiktigt :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
mikkan01
2015-07-07 22:21
#63

#62 Varit lite stressigt med jobb och livet på senaste så kom av mig lite… 😐 tack för att du är här och får igång mig igen 😃🌺

Nu kör vi! 🙂
Frukost: Blev en monster, dock drack kollegan hälften så landade väl på ~150kcal?
Lunch: Köttbullar stekta med ett ägg och mycket smör. Kaffe med mjölk på det ~550 kcal
Middag: Stor sallad med typ 1msk köttfärssås (resten gick till en lasagne till familjen) 2 finn crisp med smör och en kaffe med mjölk efteråt ~450kcal
Kvällsmål: 2 finn crisp med massa smör ~150kcal

Totalt ca 1300 kcal

~mikkan

mikkan01
2015-07-09 00:48
#64

Frukost: En monster imorse igen 🤪 2 finncrisp med smör ~400 kcal
Lunch: En finncrisp med smör, några melonskivor, en svart kaffe och kycklingkebab med någon äcklig dressing ~550kcal
Middag: 🤐 jobbade väldigt sent… så en väldigt god vän 😉svängde förbi med mat från donken… vill inte ens gissa kcal på det… så idag blev det tydligen en väldigt fuskig fuskdag, tur att det inte händer så ofta.

~mikkan

mikkan01
2015-07-09 23:08
#65

Sämsta matdagen på länge…
Frukost: En red bull och 2 finn crisp med smör ~300kcal
Lunch: Kyckling i någon slags gräddsås med röd paprika, lite sallad till det ~500 kcal
Kvällsmål: En finn crisp med smör ~60 kcal

Totalt ca 960 kcal

~mikkan

Elliiez
2015-07-10 11:27
#66

Några tips :) 
Det kan ju vara en svacka bara. Jag tycker att du ska fokusera på att BEHÅLLA den vikt du har nu i några veckor och sen fortsätta ner, så kroppen hinner vänja sig :) 

Känns som att du antingen äter för mycket vid varje måltid eller inte är helt fokuserad. Har läst igenom hela tråden och lagt märke till en del grejer som du skulle behöva ta bort. Smör, såser, grädde (jordgubbar har redan fruktsocker), och energidryckerna. Såg att det var grillkorv och köttbullar, byt gärna ut det till vegetariskt om du tycker det smakar okej (mindre kolhydrater och mindre kalorier)
Kanelbullen ser jag över - kunde inte heller motstå häromdagen :) 

Mycket broccoli eller brysselkol! Då håller du dej mätt längre. Ta samma mängd av det som du i vanliga fall hade tagit av pasta, ris eller potatis.
I början kan det vara bra att väga maten men sen kommer du lära dej hur mycket allt innehåller så det är bara en period :) 

Det viktiga är att du inte äter nyttigt när du går ner för att sen börja äta som vanligt och gå upp dina kilon du gjort dej av med!  Hitta nyttig mat som du tycker är god, istället för att tvinga i dej bara för nyttighetens skull :) Ät nyttigt som du kan leva med så går du inte upp lika lätt när du väl gått ner. 

Om du håller dej till mättande mat som tar mycket energi för att brytas ner så kan du lätt hålla dej vid 1000 kalorier per dag utan att gå hungrig :) 
Jag kan skicka över bilder på hur mina måltider ser ut om du vill :) Lite inspiration ^^

mikkan01
2015-07-10 11:45
#67

Kul med tips, tackar för dom 🙂 kan erkänna att jag hamnat i en svacka, jag är galet trött om dagarna, dagarna går liksom på repeat. Jag börjar jobba tidigt på morgonen, kommer hem och sover en stund, åker och jobbar igen tills sent på kvällen, sover och sen är det dags igen. Så jag finner varken lust, ork eller inspiration till att laga något vettigt utan det blir mer något snabbt på max 10 minuter att laga och försöker hålla mig inom ramarna. 
Smör, såser och grädde äter jag mycket av för att hålla mig mätt, speciellt dagar jag är stressad för att allt jag stoppar i mig när stressen är där äcklas jag bara av. 😕

Jag vet på ett ungefär hur mycket kcal det mesta innehåller, vägde och höll på förut men jag blev knäpp på det efter ett tag, jag vågade aldrig unna mig något med risk för att bli hungrig och inte kunna få in det i mitt "matschema" utan att behöva överskrida min kcal-gräns. Jag försöker att inte vara för hård mot mig själv numer. Låter det gå i sin egen takt bara det går neråt. 

1000 kcal om dagen är väldigt lågt för mig som har ett fysiskt krävande arbete men matinspiration tar jag gärna emot! 😃

~mikkan

mikkan01
2015-07-17 17:49
#68

En liten update… har hamnat i en svacka igen. Jag försöker äta så bra som möjligt… men så har jag träffat en ny gubbe 😊 så det blir väldigt många filmkvällar framför tvn med chips och läsk… och alldeles för många dagar med skräpmat efter mina sena arbetspass där vi försöker klämma in någon timmes kvalitetstid. Sen är det sommartider och då blir det många fler utgångar.
Något jag däremot lärt mig är att sluta äta när jag är mätt, jag tvingar inte i mig maten och äter inte bara för att längre. 
För övrigt trivs jag väldigt bra i min kropp just nu. Jag har ingen aning om vad jag väger men det ser inte alls lika illa ut längre nu när jag kollar i spegeln. 

Jag lägger viktminskningen på is ett tag tills jag lyckats ta tummen ur och skaffa mig en ny våg. Sen kommer jag inte vara lika hård mot mig själv om det skulle smita in lite skräpmat då och då… för nu finns det faktiskt en bra anledning till det 🙂
Återkommer sen.

~mikkan

[LadyK]
2015-07-18 02:14
#69

Grattis till nya kärleken både utåt och inåt vad det låter som.

Annons:
mikkan01
2015-07-18 10:26
#70

Tack så jättemycket 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-08-26 12:01
#71

Nu drar jag igång igen, känns som att jag gått upp en hel del. Tycker inte att jag borde ha gjort det då jag fortfarande hållt mig till att inte äta så mycket kolhydrater, dessutom äter jag mina 3 mål om dagen och småäter sällan men något måste ha hänt för jag gillar inte det jag ser i spegeln längre och byxorna sitter lite tightare. Har inte ens haft någon semester att skylla på 😎

Våg införskaffad, vägning sker som vanligt på fredagar. Sen ska jag boka en läkartid då jag misstänker att jag har problem med sköldkörteln. Men nu ska det neråt igen! 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-08-30 17:01
#72

Glömde såklart att jag skulle väga mig i fredags 😞🤦‍♂️ så det fick bli invägning idag istället. 68.2 stod vågen på. 
Sist jag skrev här i tråden vägde jag 66.7 så +1.5kg sen sist då. 

Min målvikt står fortfarande på 62 kg. Så -6.2kg, det borde väl gå att fixa?  😃

~mikkan

The_pearl
2015-09-02 11:02
#73

Men så sur jag blir av människor som säger till en att man gått upp i vikt! Håll klaffen och bry dig om annat istället… Jag undrar var människor fått det ifrån att man kan säga hur som helst till andra. Min sambo fick senast i förrgår höra "åh, du vet han, han spelade fotboll och var så smal innan, han har blivit jättestor nu, ja tom större än dig…." Min sambo som mår så dåligt av sånt.. och nu har han kämpat med viktnedgång också. Sånt gör mig så arg. Det är inte okej att slänga ur sig sånt.. :/

mikkan01
2015-09-03 21:17
#74

#73 Blir också riktigt irriterad på sånt, förstår inte vad andra har med MIN kropp att göra egentligen. Dessutom är dom flesta medvetna om att vikt är ett känsligt ämne för väldigt många, det är väl ingen som vill höra att man blivit jättestor…

~mikkan

mikkan01
2015-09-04 10:42
#75

Hm, imorse stod vågen på 68.3 kg. +0.1kg alltså. Har ändå inte fuskat under veckan, sett till att röra på mig och sådär. Men det blir väl så ibland.

Har märkt att min våg inte står plant för ena tassen är typ något mindre än de andra tre, påverkar det vägningen? Någon som vet? 🤔

~mikkan

Lindb
2015-09-04 10:55
#76

Jo, står den snett eller ojämnt brukar det bli konstig vikt. Har du testat leva utan en våg? :) Jag kan säga att när man väl släpper den slags kontrollen, så slappnar man av mycket mer och kan fokusera på kost och träning mycket bättre. Det är ju så drygt att bli besviken och behöva tolka siffrorna hela tiden

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
mikkan01
2015-09-04 11:11
#77

Ja, jag var utan våg i ungefär 1,5 månad och det var då det började gå utför för mig, jag behöver liksom ett sätt att se att jag håller mig där jag vill vara. En dag hoppas jag att jag kan vara utan den men just nu när jag försöker gå ner i vikt så är den rätt viktig för mig. Inte det att jag måste se ett minus och blir superbesviken om det inte är minus utan bara att jag vet att det jag gör faktiskt gör skillnad. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-09-04 12:46
#78

Testade väga mig nu efter jag både jobbat och ätit och vågen stod på 67.5 kg. Testade flytta runt vågen för att se om det gav samma vikt och det gjorde den. Knasigt. Fortsätter utgå från 68.3kg i alla fall.

~mikkan

mikkan01
2015-09-13 09:56
#79

Vågade inte väga mig i fredags, varit en kass vecka matmässigt. Alkohol, frukostfika flera dagar i veckan, fika på jobbet och ätit ute med vänner. Så länge jag håller mig hemma lyckas jag hålla mig inom ramarna, något som varit svårt den senaste veckan. Men nu ska jag ta mig i kragen. Vägning nästa fredag. 🙂

~mikkan

mikkan01
2015-10-01 22:06
#80

Håller på att sluta röka… och med det ersätter man ett sug med ett annat trots att man försöker att låta bli. Meningen är ju att bli hälsosam och ta hand om kroppen.
Vågar inte riktigt väga mig längre, är rätt så rädd för att bli väldigt, väldigt besviken trots att jag vet att jag gör någonting bra. Lite jobbigt är det men förhoppningsvis är jag på banan snart igen.

~mikkan

Waow
2015-10-14 12:07
#81

Det är det där 'komma igång igen, hålla det här', som är problemet. När en viss diet slutar kommer gamla vanor tillbaka. Man måste alltså attackera vanorna först! Kolla in Neverflab, känner flera som kör den. Den tar aldrig slut…

Upp till toppen
Annons: