Annons:
Etikettkost
Läst 2376 ggr
Cindy S
6/9/15, 8:51 PM

Mättande billig mat.

Kan någon rekommendera en kokbok/recept/metod som innebär att man får äta sig mätt på en rätt utan att man betalar skitmycket för den?

För jag väger 155kg, lever på budget, vill gå ner i vikt, men i slutet av månaden när jag måste köpa mat på kredit så är det inte läge att fortsätta äta nyttigt, då blir det panpizza, för det mättar. Svårt att gå till praktiken med kurrande mage.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
ElisabethB
6/9/15, 9:00 PM
#1

Min mamma lever efter någon metod som heter 5:2 och är nöjd med den. Hon har gått ner i vikt efter att hon börjat med den. (Inte heller hennes plånbok är den största..)

Du kan ju googla om den för jag har helt ärligt inte så bra koll på vad den går ut på i detalj..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

JonnaCecilia
6/9/15, 9:06 PM
#2

Kan tyvärr inte rekommendera en specifik receptsamling men tex fullkornspasta eller råris med lite lättcreme fraiche och broccoli/spenat/bönor är väldigt mättande och billigt. Broccoli, spenat och bönor i olika former är billigt och mättande, och nyttigt! Rotfrukter och kål likaså. Spenatsoppa med ett ägg är också billigt, gott, mättande och nyttigt. Krossade tomater brukar inte kosta mycket, 500 g för 3-4 kr. Tips: Gör du tex köttfärssås - stek köttfärsen först och lägg lite hushållspapper i ett durkslag. Häll i köttfärsen så fettet rinner av så blir helt plötsligt köttfärssåsen mycket nyttigare. Fyll ut den med en morot så blir den drygare, billigare och nyttigare. Gör matlådor och frys in, så har du att ta fram i slutet på månaden. Storkok brukar gå att få billigare än att laga småportioner. Lycka till!

[Daisy-Moa-Elsa]
6/9/15, 9:11 PM
#3

Har inte heller en hel receptsamling men fullkornspasta eller nåt efter tycke och smak med sås av krossadetomater, lök , tonfisk och kryddor efter smak är billigt, gott och mättande.

Förhoppningsvis ger många förslag i tråden dig en hel kokbok  😃

Sindri
6/9/15, 9:11 PM
#4

#2 av: JonnaCecilia Tar du bort fettet från köttfärssåsen blir den faktiskt mindre nyttig - och mindre mättande!

Smör är inte så dyrt. Det mättar och det sitter i länge.
Ägg innehåller nästan alla näringsämnen du behöver, kan varieras mycket och mättar bra.

tlover
6/9/15, 9:12 PM
#5

Ogräs tex nässlor, svinmålla, daggkåpa m.m är gratis och mättande

Svamp tez kantareller, taggsvamp, fårticka m.m är gratis och mättande

Fisk som man fiskar själv är billigt (kan vara dyrt beroende på vad för redskap man använder, fiskekort är billigt förutsatt att man använder det) och mättande.

Kanske inte det du var ute efter men det är ungefär så billigt man kan komma så jag tänkte tipsa om det.

l'm back

MoaL
6/9/15, 10:00 PM
#6

Linser! Det är jättelätt att slänga ihop en stor kastrull/gryta nyttig, mättande och BILLIG soppa/gryta på ett par deciliter linser, 2½-3L vatten, någon buljongtärning, ett paket krossade tomater, lök och lite andra valfria grönsaker (exempelvis broccoli, morot, kålrot, ärtor eller dylikt). Kombinera med några bönor om du vill. Lite tomatpuré och kryddor ger mer smak. Vill man ha den mer mättande, tillsätt 1½-2 dl ris när linserna har kokat en stund. Servera med ett par skivor grovt hårdbröd. Jättegott! Receptet ovan brukar bli typ fem-sex stora portioner (det är bara jag som äter det här hemma, så jag har matlådor för nästan hela veckan när jag gör det). Vill man äta mindre portioner så räcker det ju ännu längre, och det går utmärkt att frysa in.

Baljväxter överhuvudtaget går att variera i det oändliga, och är både näringsrikt, mättande, gott och väldigt billigt. Till exempel borlottibönor är jättegoda. Köp torkade bönor, blötlägg önskad mängd i minst tolv timmar (över natten till exempel), koka upp mycket på en gång och frys sedan in i portionspåsar det du inte vill/kan använda på en gång. Superenkelt att pytsa ned i någon soppa/gryta/sås/etc.

Nu under sommaren kan du även gå ut och plocka till exempel nässlor och liknande vilda, nyttiga växter som du kan göra Soppor, sallader och dylikt av. Fast gör inte sallad på brännässlor, det blir bara ajaj av det. Lipar Förväll dem några minuter och koka sedan soppa på dem, eller hacka de förvällda nässlorna och frys in i önskade portioner som du sedan kan tillsätta i annan matlagning. Eller torka nässlorna, och strö den över annan mat för att boosta näringsinnehållet. Helt gratis är det dessutom, och gratis mat är aldrig fel. Tummen upp Dessutom får man jobba lite för den, vilket bara gör att man uppskattar den mer när man väl äter den. Du som bor söderut har dessutom ännu mer att plocka än vi har häruppe, t ex kirskål, som typ knappt finns här.

Jag äter väldigt billig men ändå mättande mat, och stapelvaror för mig är linser, bönor, broccoli, morötter, tomatpuré, krossade tomater, ris och ägg. Och buljongtärningar, icke att förglömma. ^^ I övrigt går det att variera i det oändliga, och det är ofta extrapriser på grönsaker och dylikt. Kött och kyckling är dyrt, så det är inte ofta jag köper sådant eftersom jag hellre lägger pengarna på annat. När jag väl köper det, så gör jag alltid så mycket som möjligt av det, volymmässigt alltså. Jag drygar ut det med grönsaker, rotfrukter/pasta och dylikt, och gör gärna gratänger eller liknande av det. Med en kycklingfilé, pasta, grädde, lök, en buljongtärning och ost kan jag göra mättande mat som räcker till flera portioner. Då blir det inte särskilt dyrt i slutändan, även om det är bland det dyrare jag tillagar.

Gör mycket mat åt gången och frys in i portioner, så har du alltid mat hemma. Bättre att fylla frysen med egenlagad mat, än med panpizzor. Skämtar Ha med dig en frukt eller en liten påse nötter till praktiken så att du inte behöver bli så hungrig. Ju hungrigare man är, desto lättare är det att falla för frestelsen att köpa skräpmat, för är man hungrig är man sällan särskilt sugen att stå vid spisen någon längre tid. Är du jättehungrig när du kommer hem är det bättre att koka ett ägg och äta, och därefter laga mat. Ägg är mättande och väldigt nyttigt. Omelett är jätteenkelt att göra, och bara fantasin sätter gränser. Lök, svamp, morötter, riven kål, bönor/linser, tomater, broccoli, ärtor, och så vidare. Vill du ha mer mättande mat så kan du koka ris som du sedan slår ned i stekpannan tillsammans med ett stekt ägg och grönsaker. Om du kokar riset med en bit buljongtärning så blir det mer smak.

Nu blev det här ett jättelångt inlägg, ursäkta för det. Förlägen Hoppas att du hittar något som passar för dig. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Cindy S
6/10/15, 6:52 PM
#7

Tack, bra råd här, även för kräsna mig.

5:2 metoden ska jag läsa mer om, jag har hört mycket gott om det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
6/10/15, 10:24 PM
#8

#2 Kroppen behöver bra fetter. Fett är inte dåligt om det är rätt fetter.

Finns 16:8 också som flera tycker är bra. Då har man ett "ätfönster", så man får äta mellan t.ex 10-18. Och övrig tid dricka vattten, kaffe och te.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy S
6/10/15, 10:50 PM
#9

#8

Jag kan pröva 5:2 först och sedan lägga till 16:8. Borde nog fungera även för mig. Jag avskyr att planera vad jag ska äta, men två dagar i veckan är ju inte ett så stort steg. Det blir att låta bli att äta under natten.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
6/11/15, 8:25 AM
#10

#9 Kör på antingen eller. Tror inte kan man/bör kombinera båda. Blir nog alldeles för lite mat då. 16:8 kör man dagligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Indii]
6/11/15, 10:00 PM
#11

Om du vill testa 5:2 så är proteinrik mat bra att äta på fastedagarna. De håller dig någorlunda mätt. Keso och kesella t.ex. är bra alternativ.

Imasy
6/11/15, 11:35 PM
#12

Beroende på vad jag gör, så äter jag bara 2-3 gg om dagen, vaknar strax innan sju och ugglar till ca kl 01. 

Äter LCHF och är proppmätt hela tiden i princip. Fast om det är billigare än vanlig mat vet jag inte, har faktiskt inte räknat. Äter ju iof mycket ägg, och det är ju inte dyrt. Men å andra sidan kanske det jämnar ut sig att äta dyrare mat 3 gånger om dagen än fem mål med mat som är lite billigare?

Flera jag känner har dessutom rasat i vikt när de gått över till LCHF. Har själv bara gått ner ca 5 kg, men å andra sidan så är jag inte överviktig heller så det där kanske kroppen reglerar av sig självt?

Zabbio
6/12/15, 12:17 AM
#13

Jag har märkt att jag blir mätt på det jag är van vid att äta.
Idag till exempel skulle jag inte hålla mig mätt på enbart frukt, däremot kött och potatis, filmjölk osv mättar. Men vissa perioder har jag ätit nästan bara frukt på dagarna och höll mig mätt även om jag jobbade 10-timmars pass.
Jag är uppväxt på smörgåsar i princip och det har alltid mättat, men jag märker nu att när jag levt på filmjölk och grönsaker ett tag så håller jag mig inte alls mätt på mackor eller bröd. Å andra sidan hade jag väldigt svårt att inte bli hungrig de första dagarna när jag gick från att äta mackor till att äta flingor och filmjölk.

Pratar nu om hunger som riktigt känns och svider i magen att den är tom, inte sötsug eller ''vill stoppa i mig nåt''-känslan.

Så fungerar jag i varje fall… är jag van vid kolhydrater och/eller socker så blir jag snabbt mätt på det. Är jag inne på mjölkprodukter blir jag mätt på det, fett så mättar det och proteiner/kött så mättar det. Sen spelar det ingen roll om en stek bör vara ''tyngre'' än en skål ärtor.. om jag inte ätit kött på ett tag så kan jag äta hur mycket som helst utan att bli mätt.

Men övergångarna innebär alltid att jag är konstant hungrig tills jag ställt om mig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
parsley
6/21/15, 7:26 PM
#14

Man kan kombinera 5.2 och 16.8. Äter man 5.2 så äter man normalt 5 dagar i veckan och max 500 kalorier (kvinna) och 600 kalorier (man). Om man inte kompenserar genom att äta mer de dagar man har ätdagar, så borde man kunna spara en del pengar. :) Ägg är billigt och jag tror man kan äta 5-6 ägg en fastedag. Äter man 16.8, så äter man det man ska under 8 timmar och fastar 16 timmar eller längre per dag. Metoderna kan kombineras,  men det kanske är tufft att börja med båda samtidigt, innan kroppen är van vid fasta. 

Tips som kan underlätta vid fasta. Drick saltvatten. Ta 1/2 tsk salt, t ex havssalt eller seltin i ett glas vatten och drick. Det minskar huvudvärk och yrselkänslor. Grönt te är också bra. Det fungerar säkert med rött också, men jag brukar dricka grönt.

Om man sparar pengar på 16.8 vet jag inte.  Det beror nog lite på hur man äter sedan tidigare och om man minskar den totala mängden mat. Man ska försöka äta tillräckligt när det gäller t ex protein och kalorier.  Äter man lika mycket som man gjort innan, men under en begränsad tid på dygnet, så sparar man inte pengar. Skåpäter man på kvällarna eller myser med chips eller mackor och slutar med det, så borde matkontot bli mindre.

Upp till toppen
Annons: