Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1125 ggr
[Indii]
2015-06-11 19:43

Vilken diet?

Vilken / vilka dieter har ni provat, och vilken skulle ni säga fungerar bäst för att bli av med putmage? Har nu ätit enligt 5:2 metoden i 15 månader, och börjar se ganska smal ut på övriga delar av kroppen, men putmagen ger inte med sig, så det börjar kännas ganska tröstlöst att hålla på med denna diet.  Vad skulle ni göra?

Tacksam för svar!

Annons:
mikkan01
2015-06-11 20:10
#1

Jag mår bäst på en kolhydratsfattig "diet". Har testat det mesta egentligen. Så fort jag drar ner på de sämre kolhydraterna som mjöl, pasta, bröd osv så försvinner min uppblåsta mage. Tråkigt då jag älskar bröd i alla format 😛
Har du testat det?

~mikkan

[Indii]
2015-06-11 20:40
#2

De dagar jag halvfastar äter jag inga sådana "dåliga" kolhydrater alls. Sen älskar jag också bröd så de andra dagarna blir det en och annan macka. Jag äter nästan aldrig pasta eller potatis. Jag borde kanske dra in på smörgåsarna helt, då men det känns trist…

Tycker att två dagar i veckan borde räcka, samt fyra dagar med konditionsträning.

Scorpio97
2015-06-11 22:40
#3

Fungerar bäst på en kost med mindre kolhydrater och mer fett och protein. Samt att äta "ren" mat, inte med massa konstigheter. Lite LCHF-tänk alltså, jag äter dock en hel del frukt och grönsaker så jag kan inte påstå att jag äter enligt LCHF
Har inte provat någon annan diet, förutom kaloriräkning då som jag kombinerar med ovanstående. 

Potatis har jag aldrig gillat, så det var lätt att sluta med. Pasta och bröd känner jag i princip inget sug efter heller längre, mycket för att jag direkt känner mig tröttare när jag ätit en större mängd av det. Men en liten baguette med massa smör blir det ibland. Däremot äter jag ris och bulgur någon gång i månaden helt enkelt för att jag tycker det är gott. 

Sen är det väl tyvärr så att alla inte kan bli av med putmagen utan att vara mer eller mindre underviktig, det i alla fall vad jag lärt mig. Samma med så kallat "thigh-gap". Jag har alltid haft en liten putmage, även när jag ätit perfekt och simmat flera gånger i veckan, så det är något jag accepterat att jag alltid kommer ha. Gäller väl speciellt för kvinnor skulle jag tro.


//Jessie

[Indii]
2015-06-11 23:00
#4

Ok! Ja, det låter som en sund kost #3. Jag försöker tänka på att inte äta så mycket kolhydrater, men nu när jag ätit enligt 5:2 så har det också känts som att det borde finnas utrymme för det. Jag började med just 5:2 för att bli av med magen, så lite surt är det att övriga kroppen svarade på dieten, men inte just magen så mycket.

Kanske är det bara att "gilla läget". Min kropp tycks kämpa för att behålla varje gram fett, så det kanske bara är så, att det inte går att bli "plattmagad"!

Novelia
2015-06-14 12:18
#5

Jag har gett upp dieter. 5:2 funkade men gav inte jätte stora resultat. Har nu börjat på det som funkat bäst för mig tidigare: Jag byter ut pasta potatis och ris tex mot broccoli, hericoverts eller wookgrönsaker. Dricker stora mängder vatten innan varje måltid, slutat med HIGH fat turkisk youghurt och kör vanlig fil (0%socker) med bär och ringlad honung till frukost, eller 2 scramblade ägg. Är det en extremt fysisk dag så kokar jag 3 ägg och äter vid olika tillfällen under dagen. Jag behöver att det ska vara lätt och passa in i mitt liv vilket detta gör. Annars klarar inte jag av att hålla mig från alla frestelser under dagen.

I have no sympathy for people without empathy

[Indii]
2015-06-14 23:39
#6

#5 Likadant för mig med 5:2. Det funkar ok. Gick dock först ner ca. 3 kg i vikt det första halvåret, för att sen gå upp dem igen, utan att ha ändrat kosten nämnvärt på ätardagarna. Mycket konstigt. Dock syntes inte dessa kilon så mycket på kroppen, så var de satte sig kan man undra…

 Orkar inte längre räkna kalorier o.s.v. så nu skippar jag kolhydraterna helt på fastedagarna, och försöker äta extra mycket grönsaker istället. Hoppas att det kan ge bättre resultat!

Annons:
[Túrwen]
2015-06-15 13:41
#7

Har endast provat GI och LCHF. Båda funkar men då är det kalorirestriktion som gäller också.. Jag äter fortfarande enl LCHF men med en glutenfri kolhydrat till då och då..

[Indii]
2015-06-15 23:19
#8

#7 Läste någonstans att LCHF inte är en diet för de som enbart vil bli av med något enstaka kilo… Vet du om det stämmer?

Scorpio97
2015-06-15 23:23
#9

#8 Jag har läst en hel del om LCHF, och dom flesta verkar anse att LCHF normaliserar vikten. Den är alltså bra oavsett om man behöver gå upp eller ner, och oavsett hur många kilon det gäller. Man får tillbaka en normal hungerkänsla och äter så mycket man behöver, och går ner/upp till en bra vikt. (Sen måste kroppens "bra vikt" inte alltid stämma med vad man själv har för viktmål i huvudet)

Sen kan man ju tyvärr inte lova att det fungerar så för alla. Ingen kosthållning/diet fungerar för alla. Men LCHF är enligt mig den som låter mest vettig, så jag tycker du ska prova (:


//Jessie

[Túrwen]
2015-06-16 09:53
#10

#8 Skulle säga att det är högst individuellt som jag nämnde också gällde det att röra på sig och göra av med mer än van man stoppar i sig. Grejen med LCHF var att som IBS:are hade jag inte de problem som jag hade innan och dessutom hade jag stabilt blodsocker så slutade småäta.

[Indii]
2015-06-17 00:44
#11

Ok! Min kropp tycker helt säkert att jag har en "bra" vikt. Det är bara jag som envisas och vill bli av med den putmagen. Vikten i sig är jag inte så bekymrad över. Jag rör mig ganska mycket i jobbet, samt tränar kondition 4 ggr/ vecka.

Har i alla fall dragit ner på kolhydraterna en hel del den senaste veckan. Äter också lite efter 5:2, men utan att vara så strikt på att hålla 500 kcal/ dag. Det verkar ju ändå inte funka för mig, och dessa fastedagar med 500 kcal har varit rätt tuffa. Många gånger har jag då räknat timmarna till att dagen skulle ta slut.

Hoppas att detta ger bättre resultat!

valfisken
2015-06-17 09:22
#12

Har hört av 2 bekanta att de inte heller klarade av 5:2 men de bytte till 16:8 (att enbart äta under 8 h och sedan fasta under resterande 16 h) och det fungerade mkt bättre. Tog dock lång tid innan de sista kilona var väck! De drog även ner på kolhydraterna. Sånt där är nog väldigt individuellt

Nelley
2015-06-17 20:44
#13

Jag äter ingen pasta, inget bröd, medel/mycket kolhydrater. Veganskt… går egentligen inte på någon "särskild" (för alla går ju på en diet) diet, förutom vegansk såklart. Det nyttigaste jag tror en kan äta är HCRV,😉eller iallafall HCLF.🙂

Annons:
jiim
2015-06-18 00:09
#14

#13, hur kan du tro det när kolhydrater är den enda makronutrienten som inte är essentiell? Vad gäller ibs så är i första hand. Spannmål och baljväxter som ska bort…

[Outlawly]
2015-06-18 08:58
#15

Att lägga 2 dagar i veckan på att fixa putmagen tror jag inte på. Du måste tänka på kosten hela veckan. Magen reagerar ju på all mat du äter.

Vad äter du resterande dagar?

Kan det vara något u inte tål tex mjölk laktos.

Står du rätt? Dålig hållning kan ge putmage

[Indii]
2015-06-18 22:23
#16

#15 Jag är rätt noga med vad jag stoppar i mig de övriga dagarna också, men antar att det ha blivit lite övervikt av kolhydrater, främst i form av bröd. Dock osötat fullkorn, men det är ju kolhydrater det med. Äter även vegetariskt, och som sagt ganska hälsosamt. Tror dock inte på att dra in för mycket på allt det goda, det blir för trist i längden. Har i alla fall dragit in på kolhydraterna nu, och hoppas få resultat av det!  🙂

[Indii]
2015-06-18 22:28
#17

#15 Ang. 5:2-dieten så tappar man fett. Dock inte "varje överflödigt gram" som Michael Mosley (5:2-guru) påstår. Men visst kan man tappa i vikt, speciellt om man har många kilos övervikt.

Nelley
2015-06-18 23:38
#18

#14 Självklart skulle en fortfarande äta de andra, det är balans som är "key". Bara för en äter mycket av det betyder inte de andra går i underskott, vet inte hur jag ska tolka din fråga, inte så svårt egentligen? Näringsämnen in och ut och sedan går bara människor olika väg efter det. Och jag tror den är nyttigast.🙂(Som sagt absolut inte vitt bröd och pasta, utan frukt, grönsaker, potatis) 

Många med ibs har faktiskt blitt bättre med HCRV också.😉

Ren mat för en frisk kropp. Överskott av fett, nej tack.😃

Vill inte uppröra några LCHF'are men detta är vad jag tycker.🙂

[Túrwen]
2015-06-19 10:27
#19

#18 Vad som funkar för dig funkar inte nödvändigtvis för alla andra. Kul att du har hittat något som funkar för dig. Men vi är många som inte skulle må bra av den kosten. Jag försökte själv bli vegetarian ett tag pga. de etiska aspekterna men kunde inte pga min aktiva livsstil och pga att min kropp inte tycker om kolhydrater i större mängder.  Har lagt upp min kost med hjälp av läkare och dietist och LCHF är det som är nyttigast och bäst för mig.. sedan betyder inte LCHF nödvändigtvis kilovis med smör… jag använder avokado, kokos i olika former, nötter, feta fiskar och ostar främst som fettkälla. Tror att det är lätt att säga en sak om LCHF om man inte har så bra koll själv precis som att vissa som uttalar sig om vegansk kost har helt fel och tror att ni endast knaprar på salladsblad och frön (vet förstås att det sistnämnda inte stämmer)

Nelley
2015-06-20 01:00
#20

#19 Du behöver ju inte äta HCLF som vegetarian? Det går enkelt att vara annat också där. Och visst är jag väl vinklad, precis som alla på kolhydrater iFokus som är så på LCHF, där hade jag ju blitt mördad.😉

Får jag fråga vad du menar med att du inte kunde vara vegetarian pga aktiv livstil?🤔

Annons:
[Aralia]
2015-06-20 06:36
#21

Blir lite nyfiken: Vad står HCLF för?

Grace2009
2015-06-20 07:34
#22

#21 High carb, low fat.

[Aralia]
2015-06-20 10:44
#23

Kan det verkligen fungera? De flesta är ju inne på att kolhydrater är nåt man ska undvika då det omvandlas till socker i kroppen… för mig som diabetiker låter det väldigt konstigt.

Grace2009
2015-06-20 11:38
#24

#23 Alla har ju lite olika livsfilosofi när det gäller mat. Personligen tycker jag att man ska äta av allt, och inte utesluta livsmedel.

[Aralia]
2015-06-20 16:16
#25

Iofs men jag märker ju hur kolhydraterna bryter ner kroppen i och med min diabetes.. det kan ingen filosofi i världen ändra på, det är så dom jobbar dom rackarna. Så äter man mycket såna måste ju verkligen kroppen och bukspottskörteln få jobba. Skulle vara intressant att höra vad en HCLF:are anser om den kosten, varför den är så bra.

[Túrwen]
2015-06-20 16:27
#26

#20 IBS så pass att jag inte kunde äta kolhydrater i större mängder och min kropp behövde mycket energi som löpare, någon som styrketränar och jobbar extra som servitris. Att äta quorn, soyaprodukter (de flesta innehåller spannmål i någon form) , nötter + bär och grönsaker funkade inte vad gäller mina järnvärden jag fick låg sänka och blodtryck så kunde inte resa mig utan att bli yr etc. rasade också i vikt. Som jag sagt är det där högst individuellt vad som passar olika kroppar.

[angel62]
2015-06-20 18:10
#27

Snabba kolhydrater är ju inte så bra när det gäller putmage. Magen är väldigt känslig mot det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: