Annons:
Etikettkost
Läst 1051 ggr
Linnepinne1
6/24/15, 8:30 PM

Går upp i vikt trots mycket motion

Började för två månader sedan på ett nytt jobb, som är väldigt fysiskt krävande med tunga lyft och jag är i rörelse hela dagen. Förbränner enligt min pulsklocka ca 3000-3500 kcal, äter inte onyttigare än innan (eventuellt lite större lunch än Innan) och innan rörde jag mig inte alls. Grejen är den att jag gått upp 3-4 kg under dessa två månader. Förstår inte varför och det känns väldigt jobbigt, skulle snarare vilja gå ner ca 20 kg. Vad tror ni att detta kan beror På?

Annons:
*~HamsterHamster~*
6/24/15, 8:32 PM
#1

Muskler väger mer än fett och vågen anger inte hur din kropp ser ut, bara hur mycket du väger^^

Hur känner du dig? och har din kropp förändrats utseendemässigt eller bara viktmässig, eller kanske stannat som den är?

Det var samma sak med mig, jag gick upp 5 kilo men fick bättre figur, blev smalare rund midja och höft, men gick ändå upp i vikt.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Inkanyezi
6/24/15, 8:43 PM
#2

Motion, eller träning, har nog ingen gått ner i vikt av såvitt jag vet, men vad man stoppar in i munnen påverkar ju uppgång eller nergång, men också hur mycket man orkar på jobbet. När man har ett fysiskt krävande jobb är det naturligt att man ökar i vikt om man inte tog i så mycket innan. Så äter man ju också mer, eftersom det kräver mer energi.

Om du ställer undan vågen och i stället tittar i spegeln, kan du få en bättre bild av vad som händer. När man ökar i vikt är det inte bara muskler, utan fett också, och det behövs en del fett för att försörja musklerna med energi. Om man vill deffa, kan man undvika kolhydraterna och i stället äta fett, vilket ökar förmågan att förbränna fett om man samtidigt tränar och rör sig mycket.

Se över vad du äter, fördelningen av makronutrienter, och kanske också sådant som du dricker. Stor andel kolhydrater gör att fettet lagras in i vävnaderna, både i fettväv och i muskler. Vissa av de snabbaste kolhydraterna är direkt skadliga, eftersom de vållar fettlever (NAFL, Non Alcoholic Fatty Liver, får man av att äta sånt som serveras på donken och andra liknande ställen. Det är främst läskeblasket och chipsen, men också brödet, som driver på fettlagring.)

Men fundera inte för mycket över själva vikten. Det blir mer muskler när man jobbar hårt, och om du har gått över från stillasittande till hårt kroppsarbete så borde du gå upp en del.

mikkan01
6/24/15, 10:15 PM
#3

Att du skulle ha gått upp 3-4kg i muskler på någon månad har jag svårt att tro. Jag började också på ett fysiskt krävande jobb där man är i ständig rörelse och lyfter tungt och gick också upp i vikt i början. Förstod ingenting tills jag började föra matdagbok och insåg att jag ändå åt för mycket för att gå ner i vikt, trots att jag inte alls trodde det. Smååt också mer än innan.
Se över vad du äter, vill du gå ner i vikt så är kosten den största delen av viktminskningen, inte träningen. 
Lärde också känna min kropp på ett annat sätt när jag började på det här jobbet och insåg att jag samlade mycket vätska av att röra på mig. För mig hjälper det att alltid ha med mig en vattenflaska så jag dricker ordentligt under tiden jag jobbar, gör du det?

~mikkan

KunskapÄrMakt
6/25/15, 4:00 PM
#4

Jag har varit i din sits och blev så innerligt trött på folk som hänvisade till att muskler väger mer än fett och att jag ska se mig i spegeln och inte titta på vågen. Som någon skrev här ovan, man går inte upp ett par kilo i muskler på en månad, det tar mycket längre tid än så om man inte tränar fitness på elitnivå, vilket de flesta inte gör. När jag gick upp i vikt gick jag också upp i centimeter så att jag skulle ha fått ett mindre omfång var inte sant det heller, trots alla förstå-sig-på:are. Tyvärr är våra kroppar ibland vara jäkligt lynniga, det är det enda svaret jag har. Samt att du kanske ska kolla upp lite noggrannare vad du äter, för det kan vara så att du får i dig mer energi än vad du tror.

#2 Sedan vill jag tillägga att man visst kan gå ned i vikt av träning. Min fitnessapp "säger" att jag ska äta ca 1500 kalorier per dag för att gå ned några hekto i veckan. Jag går stadigt ned dessa hekton, sedan ungefär ett år tillbaka. Ungefär tre dagar i veckan håller jag mig till 1500 kalorier per dag, och resten av veckan kan  jag äta uppemot 1000 kalorier mer än så, men tränar (med pulsklocka) för att kompensera dessa 1000 kalorier som annars skulle innebära viktuppgång för mig. Därmed anser jag att jag går ned i vikt av träning, av den enkla anledningen att jag skulle gå upp i vikt om jag inte tränade.

Upp till toppen
Annons: