Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1546 ggr
imsuchadiva
2015-07-17 08:39

Vilket pulver?

Jag är inte överviktig (jag är jätte viktig precis som alla andra;). Men hur som helst så har jag 3-5kg som jag vill få bort, jag äter relativt nyttig, rider & promenerar och har ett kroppsarbete men vågen står still, lika så även cm. Tänkte testa pulver, så man kan köpa på en vanlig affär. Vilken rekommenderar ni? Vilken är lenast i smaken? Tänkte testa vanilj till å börja med :)

Annons:
kalindas
2015-07-17 09:46
#1

Inget pulver alls…
Ska du bara gå ner så lite så testa 5/2 metoden istället. Eller sluta med socker, pasta, ris, potatis och vetemjöl (inkl. rågsikt). Så kommer du gå ner de kilona.
Pulver innehåller massa kemiska tillsatser och ofta fruktos. Fruktos är även ett av de farligaste socker som finns.
Utöver det så är det väldigt vanligt att det kan gå illa med pulver, dricker du för lite så kan det sätta sig som cement i tarmarna och operation krävs. 
En vän till mig jobbar på magkirurgen och det är en väldigt vanlig åkomma med igentäppta tarmar…

/Elisa

Fridaaaa
2015-07-17 16:34
#2

Säger som #1, inget pulver alls. Risken är även att du går upp igen.
Förmodligen äter du mer än vad du gör av med, därav inte går ner.
Är svårt ibland att hitta rätt balans, jag testar mig fram nu för sista kilorna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imsuchadiva
2015-07-17 20:57
#3

Står klart och tydligt vad jag undrar.

Lindb
2015-07-18 11:57
#4

Kör på proteinpulver från typ gymgrossisten! Whey-80 är den klassiska. Jag gillar double rich chocolate! Brukar göra det som en smoothie varje dag, mixar hallon, kvarg, mjölk och proteinpulvret! Det är väldigt mättande!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

imsuchadiva
2015-07-18 16:01
#5

#4 tack så mycket för tipset!

TjockaBerta
2015-07-18 17:57
#6

Jag åt också whey. Problemet var bara att det var så gott.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Túrwen]
2015-07-18 23:59
#7

Whey är ju dock ingen måltidsersättningar utan mer ett komplement eller mellanmål. Nutrilett och liknande har de ju tillsatt så att man får i sig allt som kroppen behöver utöver att det är lågt kalori innehåll då.

[Majbot]
2015-07-19 02:49
#8

Står vågen still så äter du för mycket o förhållande till hur mycket energi du gör av med, inklusive din metabolism. Testa att reglerna dina macros(antal gram protein/kolhydrater/fetter), se över din sömnrutin(sover du väldigt lite eller mycket? dvs mer 5 timmar natt/ eller 10 timmar/natt?), dricker du tillräckligt?(minst 2-3 liter vatten om dagen?

Ska vara lika "tradig" och säga att pulver är skit. Värdelöst näringsinnehåll + du chockar kroppen att äta väldigt lite kcal = du tappar mycket vattenvikt som du ändå går upp sen igen nästan garanterat då du äter "vanligt" igen. Hållbar förändring kräver livsstilsförändring, inte en "shortcut" som pulver. 

Alla dessa pulver och barer är ju även processade flera gånger om vilket inte direkt gynnar som tidigare nämnt näringsinnehållet. Tänk dig skillnaden mellan en nutrilettbar(eller vilket märke som helst) i förhållande till en tallrik med torsk, potatis, en msk turkisk yoghurt och sallad? Tallriken slår baren i näringsinnehåll med hästlängder, plus den maten är inte processad mer än att torsken ugnsbakas(?) och potatisen kokas(?).

Men det är ju klart att storföretagen inte vill göra det så enkelt för oss att tala sanningen för oss, dvs att laga enkel mat från grunden av bra råvaror i kombination med bra sömn, vattenintag och aktivitet är = hälsosam kropp, de vill ju hellre lura på oss pulverdieter och en massa andra kosttillskott för att tjäna pengar.. Just sayin' :) Inget illa menat så du inte tror det! :o :)

[Devya]
2015-07-19 14:11
#9

#8 Jag tror inte att hon är intresserad av att höra någonting sådant, hon verkar vara väldigt inställd på att hålla på med pulver. Jag håller dock fullständigt med dig men om en person är inställd på att ta en shortcut, eller något som man tror att är en shortcut, så vill man inte lyssna på något annat. Så är det bara. :) 

Bäst är det ju att man testar på själv och ser vad som passar bäst.

[Majbot]
2015-07-19 14:27
#10

#9 Tror inte jag heller, men när någon verkar övertygad om att pulver eller annan svältdiet är enda vägen så har jag svårt för att hålla tyst :P

Lindb
2015-07-19 16:44
#11

Ja mitt tips om proteinpulver handlar ju inte om att byta ut all mat mot det, snarare att dricka det till mellanmål, eller efter träning istället för energidryck till exempel, eller som kvällsmål för att bli mätt. Men endast pulverdiet är ju inte optimalt.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annette
2015-07-27 11:05
#12

Jag har gått ner nästan 10 kg bara genom att sluta äta bröd. Jag mår mycket bättre utan bröd och tror att det är jästen jag inte tål. Jag äter mycket pasta utan att må dålig och bli uppsvälld. 

Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen. Numera dricker jag Nutrilett före jobbet, då klarar jag mig några timmar. Tycker det är bättre än att inte äta alls. Framår förmiddagen har jag lättare att äta och då kokar jag ofta havregrynsgröt.

Fridaaaa
2015-07-27 11:06
#13

#12 Vad har du istället för bröd? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Annette
2015-07-27 11:11
#14

#13. Det är det som är lite besvärligt, jag älskar egentligen mackor. Men det brukar bli gröt när jag jobbar och två mål lagad mat istället för ett som jag tyckte räckte när jag åt bröd. Kan säga att kvällsmackan är utbytt mot en extra middag men att jag äter den tidigare på kvällen.

kalindas
2015-07-27 14:44
#15

/Elisa

Upp till toppen
Annons: