Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1840 ggr
[AmandaBorg]
7/27/15, 3:55 PM

Amandas viktresa!

Hej alla fina människor! 

Den här tråden gör jag för att dela med mig av min viktresa som börjar idag, för att bli peppad och motiverad, och för att kanske kunna peppa och motivera andra.  

För lite mer än fyra år sen blev jag tillsammans med min nuvarande sambo (i mars 2011). Då vägde jag ca 60-65 kg. För varje år som gått har jag ökat mer och mer i vikt.
Förra året gick jag med i viktväktarna, min startvikt var då 87 kg och det gick hur bra som helst för mig, ett tag i alla fall. Jag gick ner några kg (minns inte exakt hur många) men sen rann det här med viktväktarna ut i sanden.  
Idag väger jag 99,1 kg. Jag har alltså gått upp lite drygt 40 kg på fyra år. 
Jag har hela tiden haft en maxvikt. "Om det står mer än 70 på vågen tar jag tag i vikten", sen stod det 70 kg på vågen. Då ökade den där maxvikten till 75 kg, sen till 80 osv. Vissa dagar de senaste månaderna har det stått 100 kg på vågen. Jag trodde aldrig att jag skulle se en tresiffrig summa när jag står där på vågen. 100 kg är mycket på mina 167 cm. 

Idag gick jag med i viktväktarna igen. För jag vill vara frisk, jag vill att min kropp ska orka med flera graviditeter, jag vill orka leka med mina barn. Jag vill göra en bröstförminskning, jag vill komma i mina gamla jeans, jag vill vara nöjd med min kropp. Jag vill ha ork och livsglädje, jag vill se mig själv i spegeln och tänka att "fan, vad snygg jag är", så som jag faktiskt en gång kunde göra. Jag är bara 22 år och jag vill leva ett långt och hälsosamt liv, och det börjar nu.

Annons:
[AmandaBorg]
7/29/15, 7:53 PM
#1

Jag är jätteförkyld och har ingen ork att röra på mig, men jag håller mig under mina dagliga poäng och har gått ner nästan 1 kg sen i måndags! 😃 Eller ja, jag vägde mig för en stund sen (med kläder, efter att ha ätit) och då vägde jag 98,6, i måndags vägde jag mig på morgonen innan frukost, efter att ha kissat och med bara ett linne på mig. Jag ska väga mig imorgon bitti istället och se exakt hur mycket jag väger då.

[Kaoskaos]
7/29/15, 9:47 PM
#2

Hejja :D hur upplever du Viktväcktarna ? Själv räknar jag kcal och det är sjukt drygt

[AmandaBorg]
7/29/15, 10:21 PM
#3

#2 Tack! 😃 

Kcal tycker jag också är sjukt drygt att räkna, men viktväktarna tycker jag funkar asbra. Det finns hur mycket recept och inlagda produkter som helst så det är bara att fylla i vad man äter och så räknar appen ut hur många poäng det är. Idag åt jag nudlar, det fanns inte i appen så då fyllde jag i fett, protein, kolhydrater osv och så räknade appen ut hur många poäng det var, riktigt smidigt! 

Varje dag har man en viss poäng att äta för, och så har man veckopoäng som man kan nalla av. Bäst (personligen i alla fall) tror jag är att man sparar veckopoängen till en dag i veckan då man får roffa lite extra, men det gör man ju precis som man vill. Man får dessutom extra poäng om man registrerar aktiviteter som promenader eller någon sport. 

Det bästa av allt är att färska frukter och grönsaker är värda 0 poäng, så det kan man äta hur mycket som helst av (jag är lite av en kanin)! Man får väl dock tänka på att man kanske inte ska äta 100 frukter om dagen då det nog blir lite för mycket fruktsocker, men så länge man äter måttligt är det okej. Igår åt jag två äpplen, två päron, ett gäng physalis och vindruvor, tre kiwis och 350 g konserverad annanas (som då blev värd 6 poäng då det inte var färskt). Viktväktarna rekommenderar minst 5 portioner frukt om dagen (minst 8 om man är gravid), och en portion motsvarar typ ett äpple eller en banan. Så jag kom ju upp i gravidrekommendationen, men det är säkert okej ändå. 🙂

[AmandaBorg]
7/30/15, 2:49 PM
#4

98,4 vägde jag imorse! På måndag ska jag väga max 98,1. 👍

Record
7/30/15, 10:20 PM
#5

Är det inte fel på vågen, rekommenderar jag en bra kost, utan att vara hungrig någon dag.

http://www.kostdoktorn.se/lchf

[AmandaBorg]
7/30/15, 11:24 PM
#6

#5 Det är inget fel på vågen, varför skulle det vara det? 
Lchf är inget för mig då det är alldeles för mycket gott man inte får äta då. Viktväktarna funkar kanon för mig som du ser om du läser kommentarerna i tråden.

Annons:
Record
7/31/15, 9:54 AM
#7

Du är för tung för vågen, eller den står inte på plant underlag.  Mátfel. 🤔

[AmandaBorg]
7/31/15, 1:53 PM
#8

#7 Eh, vad vet du om det?

Record
7/31/15, 3:27 PM
#9

#6 AmandaBorg

När ja läser dina inlägg förstår man att du givetvis går upp i vikt av Viktväktarnas rekommendation att äta frukt, vilken innehåller fruktos som gör att du får en lever inlindad i fett, det är deras sätt att behålla sin kundkrets, att komma igen. Tipsen om vågen kan vara tänkbara fel, men det kan ja inte få fram av din text, så resultatet blir igen "Matfel" eller fel mat ! 🤔

[AmandaBorg]
7/31/15, 3:54 PM
#10

#9 Fast jag går ju inte upp i vikt. Jag går ner i vikt, som jag har skrivit. Jag gick ner i vikt när jag var med i viktväktarna tidigare också. Jag åt mycket frukt då med, precis som jag gör nu. Det är ju inte så att jag lever på bara frukt och trycker i mig 17 kg om dagen. 

Och nej, det är inga som helst fel på min våg.

Så kom inte och trasha min tråd om saker du inte har en aning om.

Geru
8/1/15, 12:04 AM
#11

AmandaBorg, du får ursäkta dom lite mer extremistiska LCHFarna på iFokus

Det är kanon att du tar tag i saker! Det är en lång och ibland jobbig resa, men som är fylld av glädjestunder när man gör bra saker för sig själv :)

Jag hoppas det går bra!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[AmandaBorg]
8/1/15, 12:21 AM
#12

#11 Tack för dina positiva ord! 

Det här är ungefär femtioelfte gången jag försöker ta tag i vikten, har testat alla möjliga olika metoder och viktväktarna är det som funkar bäst för mig. Så det kommer säkert gå bra. Jag är mer motiverad nu och känner för första gången på väldigt länge att jag faktiskt vill må bra. 🙂

Annons:
[Devya]
8/1/15, 12:28 PM
#14

Record

Jag förstår inte varför du envisas med att komma med en massa LCHF länkar då ts är helt klart inte intresserad. Det här börjar se ut som då religiösa typer försöker pracka på en deras religion. Om man inte är intresserad så är man helt enkelt inte intresserad. Människor måste börja lära sig att respektera andra om de säger att de inte är intresserade.

Jag hoppas att det går bra för dig AmandaBorg. Det går bara man är tillräckligt envis! :) Tycker det är bra att du gör något som fungerar för dig. Det är viktigt att det känns rätt. :)

Record
8/1/15, 2:59 PM
#15

#14 Devya

Gör man fel "femtielva gånger" kanske blir det rätt nästa gång, hoppas man upptäcker felen. 😭

[AmandaBorg]
8/1/15, 7:38 PM
#16

#13 Jag är inte ensam om vadå? Att gå ner i vikt med viktväktarna? Nej, jag vet det, tack. Det funkar skitbra för mig. 🙂 

Jag tänker inte ens kolla länken då jag sagt flera gånger att jag är nöjd med viktväktarna och att jag är helt ointresserad av LCHF. Jag är inte intresserad av någon diet som hindrar mig från att äta eller dricka vissa saker. LCHF funkar säkert bra för dig, good for you! Men det är som sagt inget för mig.

#14 Tack, det känns skitbra det här! Envis är jag absolut, men omotiverad kan jag vara ibland. Just idag har jag varit onyttig då jag har varit på dop (känner inte att jag måste räkna poäng hela tiden varje dag, utan någon gång ibland, vid speciella tillfällen kan jag skippa det). Men imorgon är jag på't igen för motivationen är på topp och jag ser så mycket fram emot att gå ner alla dessa extra kilon! 

#15 Jag har säkert gjort fel några gånger, men de flesta av gångerna har jag skött mig ett tag men sen bara känt mig omotiverad och tappat lusten. Det har ingenting att göra med att jag har gjort fel. Eller LCHF kanske är den enda dieten som funkar, den enda dieten som är rätt och som alla borde leva efter? Ja, så måste det såklart vara. 

Nu ber jag dig, ännu en gång, att sluta kommentera onödigheter i min tråd, Record. 

[AmandaBorg]
8/1/15, 7:40 PM
#17

I morse när jag vägde mig stod vågen på 97,9! Förskräckt -2,2 kg alltså! Skrattar

[AmandaBorg]
8/2/15, 10:20 PM
#18

Oj, jag menade 96,9! Idag stod den dock på 97,9, inte så konstigt då jag var väääldigt onyttig igår. 🤪

avon
8/3/15, 12:52 PM
#19

Grattis till din önskade viktnedgång! Kul att du hittat det som funkar bra för dig. Jag ska också snart "ta tag i saker". Håll tummarna för mig :)

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

[AmandaBorg]
8/3/15, 12:59 PM
#20

#19 Tackar! Jag håller alla tummar och tår, lycka till! 👍

Annons:
Lindb
8/3/15, 4:59 PM
#21

Kämpa på! :) Det viktigaste jag insett är att aldrig ge upp, oavsett om man haft en dag då man råkat äta mycket eller tränat lite. Tycker att det är inspirerande att du hade en "onyttig" dag, men att du ändå fortsätter! Vad Record svamlar om kring "matfel" och vågen förstår jag inte. Vem säger "du är för tung för vågen" till någon som kämpar för att ändra sina levnadsvanor.. Kör på AmandaBorg, du är inte ensam i kampen!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[AmandaBorg]
8/3/15, 5:05 PM
#22

#21 Nej, jag förstod inte riktigt heller vad hen menade med det, fick ju inget vidare bra svar när jag frågade heller. 

Men tack så mycket för de peppande orden! 🤗

[AmandaBorg]
8/10/15, 10:49 AM
#23

Totalt -2,9 kg. Förra måndagen stod vågen på 98 och idag på 96,2. Det går neråt!

Geru
8/10/15, 1:35 PM
#24

Kanon!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: