Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1031 ggr
[rumelle]
8/3/15, 12:34 PM

rumelles vikttråd

Nu har det börjat bli dags för mig att ta tag i min vikt på allvar! Jag har det senaste året gjort en del halvhjärtade försök att gå ner i vikt, men då jag har haft det jobbigt med stress och depression så har motivationen inte riktigt funnits där. Nu börjar jag må bättre psykiskt och känner att det faktiskt ska bli skönt att lägga om kosten och komma igång med träning. 

Jag har gått upp ca 5 kg i år så jag ligger på ungefär 82 kg just nu. Enligt BMI är detta strax under övervikt till min längd. Min plan är att gå ner till 75 kg till jul och ytterligare 5 kg till sommaren. Detta känns som en rimlig viktminskning och jag vill försöka att ta det sakta eftersom jag tidigare haft ätstörningar och är rädd att hamna där igen om jag går för hårt ut.

Till en början kommer jag att följa 5:2 metoden då det har fungerat bra tidigare. Sedan får jag se om jag gör några ändringar längs vägen. Och första månaden kommer jag att försöka undvika allt socker då jag behöver bli av med det sockersug jag har lyckats dra på mig under året. Jag kommer att börja med ganska lugn träning. En halvtimme på träningscykeln några gånger i veckan och promenader övriga dagar. När jag har fått in vanan att träna regelbundet kommer jag försöka lägga in lite styrketräning också. 

Jag hoppas att den här tråden kommer att hjälpa mig att hålla motivationen uppe. Man vill ju inte misslyckas inför en publik. Lipar

Annons:
[AmandaBorg]
8/3/15, 1:31 PM
#1

Lycka till, du kommer säkert klara det galant! 👍

[rumelle]
8/3/15, 6:42 PM
#2

#1 Tack så mycket! Jag hoppas verkligen det. Den här gången känner jag mig mycket mer positiv och motiverad än jag har känt innan. Jag känner att det ska bli skönt att hålla en god kost och komma igång med träning för jag vet att jag mår så mycket bättre både fysiskt och psykiskt när jag gör det. Och jag känner mig verkligen redo att sluta med "godisbelöningar" och hellre belöna mig med att göra saker som jag mår bra av.
I morgon ska jag väga in mig för att se vad min startvikt egentligen är. Ville inte göra det idag då jag vet att jag samlat på mig massa vätska pga gårdagens godisätande.

[AmandaBorg]
8/3/15, 6:50 PM
#3

#2 Jag känner verkligen igen mig! Jag är också supermotiverad och känner för första gången på såååå länge att jag faktiskt vill må bra! Heja heja oss! 😃

[rumelle]
8/4/15, 5:57 AM
#4

Vägde in mig på 80,7 kg idag, så jag antar att det får bli min startvikt. Och tisdagar få bli min vägningsdag. 

Gårdagen var min första halvfastedag. Det gick ganska bra tycker jag. Dock fick jag muskelkramper i tårna på kvällen och även i benet nu på morgonen. Jag hade stora problem med det under förra året, men nu har det varit lugnt sedan i våras, så det kändes lite tråkigt att det skulle komma tillbaka igår. Men jag är inte förvånad för jag hade lite känningar av det redan i förrgår. Men förhoppningsvis ger det med sig när kroppen hittat sin balans. 🙂

Malinhell
8/4/15, 12:13 PM
#5

Testa att ta magnesium på kvällen och lite extra salt och mer vatten under dagen så kommer nog kramperna ge med sig :) Jag har haft samma problem.

[rumelle]
8/5/15, 8:55 AM
#6

#5 Japp, magnesium finns alltid hemma! Det är inte alltid det hjälper men denna gången lugnade det ner sig så att jag fick sova. 🙂

Annons:
[rumelle]
8/11/15, 3:50 PM
#7

Första veckan har gått. Inga problem med att ha fastedagar. Dock hade jag mens i veckan så jag tyckte att jag förtjänade att unna mig både det ena och det andra under helgen. Det ångrar jag faktiskt inte för lite ska man leva också. 😛
Idag visade vågen på 80,3 kg så trots en hel del "fusk" har jag faktiskt gått ner litegrann och det är jag nöjd med.
Denna veckan ska jag försöka vara lite duktigare med kosten. Men kommer tillåta mig att äta lite godis en dag i helgen. 🙂

[rumelle]
8/18/15, 8:39 AM
#8

Andra vägningen och vågen visade 79,9 kg. Om det fortsätter såhär kommer jag garanterat att ha nått mitt första delmål på 75 kg innan jul. Allt känns bra och det känns verken svårt eller jobbigt, vilket det har gjort tidigare när jag har försökt köra med kaloriräkning till exempel. Jag vet att jag kan gå ner snabbare om jag är duktigare på helgerna, men för tillfället är jag nöjd med detta och vill känna mig lite mer stabil med de ändringarna jag har gjort innan jag eventuellt plockar bort lite godsaker på helgerna. Har gått hårt ut tidigare och visst gav det snabbt resultat men jag tröttnade även tillslut och gick lika snabbt upp allt igen. Nu har jag liksom äntligen börjat fatta att det handlar om en livsstilsförändring och då är det bättre att man tar lite i taget så att man hinner vänja sig med det nya livet. 🙂

[rumelle]
8/25/15, 3:33 PM
#9

Idag visade vågen på 79,4 kg, vilket känns bra med tanke på att jag inte tränade något förra veckan. Det var helt enkelt för varmt för att jag skulle orka.
Har inte så mycket mer att säga om den gångna veckan. Känns som att 5:2 är rätt metod för mig att följa. Och det känns även bra att veta att jag skulle kunna skärpa till mig och gå ner snabbare om jag bara vill. Det är värre när man känner att man ger allt men det funkar inte.

Upp till toppen
Annons: