Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1345 ggr
Gurra94
11/6/15, 1:41 PM

Olika dieter, inget verkar funka.

Hej!

Jag och min bror är väldigt nära personer, han har kämpat för sin vikt i 1,5 år nu.

Från 163 kg till ca 109-110 kg men han har problemet med att han har helt stannat helt i sin viktnedgång. 

För en vecka sen började han banandieten och han har gått ner 5 kg men nu har han stannat helt igen.

Men hur bra kan det vara för en person som går mycket att bara äta 5-7 bananer om dagen och inget mer?

Börjar bli lite orolig då han blir mer desperat och äter bara mindre och mindre.

Någon som kan hjälpa till?

Annons:
Therese
11/6/15, 2:38 PM
#1

Oj, jag vet inte hur han ska göra men jag tycker inte det låter bra, vaken att bara äta bananer eller att gå ner så mycket på en vecka :/

Har han testat LCHF?

LinaLj
11/6/15, 10:41 PM
#2

#0 Det är inte bra alls och framför allt är det inte hållbart. När han börjar äta vanlig mat igen så är risken att han går upp det han har gått ner plus lite till.

Det är inte ovanligt att man kommer till en platå i sin viktnedgång, speciellt inte när man kommit så långt som din bror. Det kan beror på att man har börjat träna och bygga muskler vilka väger mer än vad fett gör. Därför kan det vara bra att inte bara titta på en våg utan börja mäta sig för att på det sättet se att man blir mindre även om man står still, eller till och med ökar, i vikt.

I övrigt så är det bara sund mat som gäller. Mat som han kan tänka sig äta resten av livet. Det tillsammans med motion är det enda långvariga sättet att gå ner i vikt.

Aniara14
11/7/15, 9:01 PM
#3

#0 Såna där extrema ensidiga dieter som banandieten, flygvärdinnedieten m fl är helt värdelösa och dessutom skadliga om man håller på med dom annat än mycket kort tid. Istället ska man äta en varierad och allsidig kost som innehåller alla dom näringsämnen som en människa behöver.

Säg till honom att testa tallriksmodellen istället, dvs halva matportionen ska bestå av olika sorters råa och/eller lättkokta grönsaker, en fjärdedel av fullvärdigt protein, alltså kött, fisk, fågel eller nåt vegetariskt alternativ, och den återstående fjärdedelen av nån sorts kolhydrater, t ex kokt potatis eller andra rotfrukter, quinoa, matgryn, pasta, ris, bulgur eller couscous. Dom fyra sistnämnda ska vara utav fullkornsvarianten, eftersom den innehåller både mer fibrer och all annan näring än den vita raffinerade sorten. Äter man bröd till maten ska även det vara av så hög andel fullkorn som möjligt.

Som måltidsdryck bör man välja nåt kalorisnålt, helst vatten, eller möjligen lättmjölk.

Till efterrätt passar det bra med naturell frukt och/eller bär.

Sånt som läsk och godis, pizza, chips och andra snacks, alla sorters bullar, kex, kakor och annat kaffebröd, glass osv. ska man undvika helt om man vill gå ner i vikt och förbli där.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

jiim
11/9/15, 6:51 AM
#4

Nyckeln är att äta riktig mat, dvs mat som finns naturligt och inte är processat eller konstgjort framställt. Det är just sådan mat vi blir mätta på, även vid ett energiunderskott.

En bra början är att sluta med allt spannmål och gluten samt raffinerat vitt socker, direkt. Även andra stärkelserika livsmedel kan vara bra att trappa ner på, åtminstone till en början innan man fått ordning på sina mättnadssignaler.

Andra sockriga/söta livsmedel som frukt, honung etc kan (för vissa) trigga mer sötsug, men inte nödvändigtvis. Det är dock något man bör ha i åtanke.

Sen ska man inte gå på alla "light-produkter". De innehåller väldigt mycket skräp och är mindre mättande än fullfeta livsmedel. Så att aldrig köpa "lättkvarg, minimjölk, lättfil, lättmargarin" osv är en bra början. Istället ska man använda riktig tex vispgrädde och äkta smör. Då blir man "mättare per kalori", även fast själva mängden mat är mindre.

Tänk på att allt som höjer blodsockret, kommer senare göra en hungrig. Så mat som håller blodsockret stabilt är mat som mättar under längre tid.

Fast det är väldigt svårt att övertyga människor och få dem att göra detta, eftersom det ofta säger emot vad man är van att höra.

Hoppas att det går bra för din bror!

Aniara14
11/9/15, 5:54 PM
#5

#4 Att olika sorters margarin inte verkar så nyttiga det kan jag hålla med om, men vad är det för "väldigt mycket skräp" i t ex minimjölk och lättfil? Såvitt jag kan se så är dom ungefär likvärdiga med ursprungsvarianten vad gäller innehåll, fast bara med lägre fetthalt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

jiim
11/9/15, 10:01 PM
#6

#5, minimjölk innehåller 65E% socker och standardmjölk 20E% socker. Det säger ganska mycket?

Standardmjölk mättar därför MYCKET bättre än minimjölk, som nästan bara är vatten och socker.

i tex minimjölk måste man tillsätta vitamin A och D för att få samma nivå som i standardmjölk.

Annons:
Aniara14
11/9/15, 11:04 PM
#7

#6 Varför är det alltid nödvändigt att räkna om till E%?

I alla fall så innehåller minimjölk 4,9 % mjölksocker, och standardmjölk 4,8 % så då blir ju skillnaden försumbar. Om man dricker samma mängd av vardera sorten så får man också i sig ungefär lika mycket mjölksocker.

Enligt Arlas hemsida så tillsätts det vitamin D inte bara i mini- lätt- och mellanmjölk, utan nu även i standardmjölk. A vitamin tillsättning i mjölk står det däremot inget om vad jag kan hitta. Men i Bregott tillsätts både A och D vitamin, fast det innehåller 75 % fett.

För min egen del så har jag aldrig köpt varken mini- lätt- eller mellanmjölk, utan håller mig enbart till den röda standardmjölken. Men om man har väldigt svårt för att gå ner i vikt och sen förbli där nere, så kanske man inte har nåt annat val än att använda kalorisnåla varianter?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

jiim
11/10/15, 6:01 AM
#8

#7

50 kalorier standradmjölk mättar bättre än 50 kalorier av minimjölk, eftersom man får i sig mindre socker.

I synnerhet om man har svårt att gå ner i vikt så ska man definitivt välja det som mättar bäst, dvs standardmjölk.

Om något ha mindre kalorierper 100gr är helt orelevant. Man får ju kolla på vad för kalorier det är. Om det är 65% socker så är det inget man bör uppmuntra till folk som vill gå ner i vikt, då bör man äta totalt sätt mindre socker per dag. Det är väl ganska rimligt om man vill gå ner.

Då kan man dricka 2dl standardmjölk istället för 3dl minimjölk och få mer behaglig mättnad. Samt att det är godare

RobinEH
11/10/15, 5:44 PM
#9

Jiim_,
_

"Istället ska man använda riktig tex vispgrädde och äkta smör. Då blir man "mättare per kalori", även fast själva mängden mat är mindre."

"Standardmjölk mättar därför MYCKET bättre än minimjölk, som nästan bara är vatten och socker."

"50 kalorier standradmjölk mättar bättre än 50 kalorier av minimjölk, eftersom man får i sig mindre socker."

"Då kan man dricka 2dl standardmjölk istället för 3dl minimjölk och få mer behaglig mättnad. Samt att det är godare"

Detta är precis vad man inte ser när man gör studier på det. Ta nedanstående studie. Deltagarna åt antingen lasagne med 37E% fett eller lasagne där 17g fett per 100g hade tillsatts (54E%). Deltagarna som åt det senare konsumerade mer energi vid måltiden samt under hela dagen. Det var inte alls mer mättande med mer fett.

Pritchard, S. J., Davidson, I., Jones, J., & Bannerman, E. (2014). A randomised trial of the impact of energy density and texture of a meal on food and energy intake, satiation, satiety, appetite and palatability responses in healthy adults. Clinical Nutrition (Edinburgh, Scotland), 33(5), 768-775. doi:10.1016/j.clnu.2013.10.014

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jiim
11/10/15, 8:09 PM
#10

#9 ganska irrelevant studie. i båda fallen äter de lika mycket stärkelse och blodsockret höjs därför lika mycket.

I mitt exempel så hade det ena fallet 15gram socker (3dl minimjölk) och andra fallet 10 gram socker (2dl std mjölk). Då är det klart att std. mjölken mättar bättre eftersom det är mindre socker

Det du pratar om är något helt annat

RobinEH
11/11/15, 4:35 PM
#11

#10 Så du menar alltså att fett inte mättar bättre. Mättnaden styrs helt av socker? Dvs, är det bristen av socker som gör att man blir mätt längre.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jiim
11/11/15, 6:59 PM
#12

#11 Ungefär så. Mer eller mindre fett spelar väl mindre roll när måltiden i sig är så stärkelserik.

Skulle man istället äta mindre stärkelse (och inte få lika högt blodsocker) så hade mättnaden och nöjdheten suttit i längre.

Mer fett hade förmodligen mättat bättre om man ätit mindre av stärkelsen. Det är ju ganska naturligt/självklart att stabilare blodsocker ger längre mättnad

Upp till toppen
Annons: