Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1040 ggr
[pinkandblue]
11/23/15, 9:43 PM

viktminskning har jag misslyckats?

Jag håller på å banta med kalori-räkning, har gått ner några få kg.. hållt på i någon månad! men jag "misslyckades" och har ätit mer kalorier och sött än jag bör i cirka 2 dagar,  tänkte börja direkt igen med min bantning nu och inte falla tillbaks men tror ni jag kan ha gått tillbaks mycket på dessa två dagar? tack för ärliga svar!🙂

Annons:
Scorpio97
11/23/15, 9:55 PM
#1

Det beror ju helt på hur mycket du har ätit. Har du ätit mycket socker/kolhydrater har du förmodligen gått upp några kilo i vattenvikt, sen är det omöjligt att veta hur mycket fettvikt du har gått upp. Vattenvikten tappar du på någon dag när du äter bra igen.
Men om man vill gå ner ett kilo i fett krävs ett underskott på 7000 kcal, så jag antar att det samma gäller för det motsatta. Alltså om du har ätit 7000 kcal utöver kalorierna du normalt förbränner har du gått upp ett kilo i fett. Om du förbränner 2000 kcal per dag normalt, krävs det alltså att du har ätit 11000 kcal under dom båda dagarna. 

Men det är ingen fara. Du kanske får en liten platå, men sen kommer viktminskningen igång igen. Att ibland få ta en "ät-vad-du-vill-dag" kan faktiskt vara bra både för motivationen och för förbränningen, om man länge äter lågkalorikost vänjer sig kroppen vid det. 

Så länge man fortsätter med sin normala kost efteråt, är det inte så illa att äta vad man vill någon gång ibland. Det gör ingen skillnad i det långa loppet.


//Jessie

jossan...
11/23/15, 10:56 PM
#2

sådant dom man lagt på sig på en kortare tid är enklare att bränna bort så kämpa på du bara!

Gud vad bra jag stavar…

[pinkandblue]
11/23/15, 11:09 PM
#3

jo handlar ju "bara" om 2 dagar… som jag inte hållit mig till min diet. men jag ska fortsätta. tack för peppen

Daybreak
11/26/15, 5:50 PM
#4

Nu framgår det ju inte hur mycket du gått ner, men om vi räknar med kanske 2 kg (antagligen är det mer) som du gått ner så hade det krävts ett överskott på 7000 kalorier (minst) båda dagarna för att du skulle lägga på dig de kilona igen. Om vi utgår från att du är en normalfungerande människa ligger ditt kaloribehov på kanske 1800 kalorier om dagen, så du måste alltså förtärt 8800 kalorier(!!!) om dagen för att lägga på dig 2 kg. Det är mycket. Tvivlar på att du ätit såpass mycket. Och som sagt har du antagligen gått ner mer än 2 kg denna månaden! Och ovanstående uträkning utgår också från att din kropp i sådana fall tagit upp vartenda kalori som du stoppat i dig, vilket också känns högst osannolikt.

Så nej, du har inte "misslyckats" bara efter två dagar. Ibland har jag 2-3 fuskdagar (och mina fuskdagar är inte nådiga, ska du veta) på en VECKA, och lyckas ändå ligga på en balans sett till veckan som helhet. Vågen lär visa att du gått upp en hel del - Men det är inte fett. Du har antagligen förtärt mer kolhydrater än vanligtvis. Kolhydrater binder vätska, så kroppen har i praktiken kunnat lagra mer vätska dessa dagarna och vatten väger en del (kan även få kroppen att se "uppsvälld" ut), så väger du mer är det mest troligt mest vätska. Äter du mindre kolhydrater kommande dagarna lär kroppen släppa ifrån sig denna vätska på bara 2-4 dagar.

Så det är inte dags att ge upp riktigt än, bara fortsätt köra så är du alldeles strax tillbaka på banan igen!

Allamej
11/27/15, 3:51 AM
#5

Kaloriräkning i all ära men att tvinga sig själv att undvika något leder oftast till återfall.

Ät ren mat, om du kollar på innehållsförteckningen ska du veta vad det innehåller utan att vara kemist.

Säg aldrig att du inte får äta något, du snöar in på det och faller som en fura.

Men om kaloriräkning är din bästa metod så kommer du att falla och det är bara upp på hästen igen. Samma dag inte dagen eller veckan efter.

Lycka till!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[LadyK]
11/28/15, 12:46 AM
#6

Har räknat kalorier i snart tre år, har en långsam men stadig nedåtgående vikt samtidigt som jag lägger på mig muskelmassa via ganska hård träning. Ser inga problem med att räkna kalorier och har inte misslyckats än. Kompenserar dåligt ätande med träning och förbränning. Alltså tex julafton ser jag till att ta en joggingrunda på en mil innan maten, då kan jag äta ganska ordentligt utan att överskrida dagens mål.

Annons:
Daybreak
11/28/15, 5:38 PM
#7

Jag har gått ner 32 kg genom att räkna kalorier, så jag är väl ett levande exempel på att det kan fungera. Om det är det optimala för vartenda person har nog ingen påstått, en får hitta det som passar för en själv.

Med det sagt så är ju kalorier in/kalorier ut det enda som styr viktökning/viktminskning, så att under någon tidsperiod räkna kalorier för att få ett hum av vad som innehåller vad är ju aldrig fel, i min mening.

Upp till toppen
Annons: