Annons:
Etikettkost
Läst 2733 ggr
feminot
1/19/16, 7:08 PM

Tider att äta

Hej! jag har svårt att bestämma vilken metod som jag ska köra på. Får olika tips men vet inte vilken som funkar bäst. En av dem är att man ska äta fem gånger med tre timmars mellanrum. En annan är att man hålla sina måltider inom åtta timmar, alltså fasta i 16. Vilket tycker ni är bäst och vad har funkar för er? :) om ni har någon annan metod får ni gärna nämna den.

Förlägen

Annons:
Fridaaaa
1/19/16, 7:19 PM
#1

Jag äter regelbundet, var 3-4 timme. Fungerar bäst för mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1/19/16, 7:20 PM
#2

Måste jag äta med tre timmars mellanrum får jag ständigt kämpa med att inte äta för mycket, annars får jag i mig dubbla-tredubbla dagsbehovet. Samt att jag måste tänka mycket mer på vad jag ska äta och när, vilket gör mig för matfixerad och det ökar mitt sockersug. I nuläget kan jag dessutom varken äta frukost eller lunch (på skolan) på ett sätt jag är bekväm med. Så för mig skulle det aldrig fungera helt enkelt. 

Jag äter därför bara middag, middag + kvällsmat, eller lunch + middag (på helgerna). Då kan jag äta mig rejält mätt utan att behöva oroa mig för att jag äter för mycket och jag har bara en-två måltider att planera. Jag får dessutom 18-23 timmars fasta utan att fundera på det. 

Jag känner dock inte hunger på samma sätt som andra verkar göra. Jag kan vara utan mat hela dagen utan att bli hungrig, men jag blir extremt sockersugen på kvällen/natten om jag inte har ätit som jag ska. Skulle jag ha normala hungerkänslor skulle jag äta när jag blir hungrig tills jag inte längre är hungrig. För det låter mest logiskt och naturligt för mig. 

Om du inte ska tänka på vad andra har sagt till dig, hur ofta vill du äta då?


//Jessie

Daybreak
1/19/16, 11:34 PM
#3

Jag kör periodisk fasta och äter ett rejält mål om dagen, på kvällen. Det låter rätt extremt, men kroppen vänjer sig och det har påvisats inte vara något hälsosamt enligt studier;

http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta

Det tar bort fokus från mat när jag inte äter - Känner jag mig hungrig eller lite orkeslös tar jag en kaffe och fortsätter med min dag. Sen när det väl är dags att äta har jag liksom jättemånga kalorier att spendera. Det gör maten till något roligt och spännande istället för att konstant behöva tänka på och planera sin kost. Kanske inte är för alla, men jag har kört på det i ett par månader nu och det känns optimalt för mig!

BumbleB
1/20/16, 6:38 AM
#4

Till er dom äter ett mål om dagen/periodisk fasta, har ni gått ned i vikt? Räknar ni fortfarande kcal?

Scorpio97
1/20/16, 6:49 AM
#5

Ja, jag har gått ner i vikt. Men jag kommer äta lika även när jag gått ner så mycket jag vill. Jag räknar kalorier eftersom jag kan få i mig för lite mat lika gärna som för mycket mat annars. Samt att jag vill hålla koll på kolhydraterna och helt enkelt gillar att kaloriräkna. Men jag gör det inte alltid varje dag.


//Jessie

nypisnina
1/20/16, 7:59 AM
#6

Jag mår bättre av att äta mer sällan av samma anledningar som de andra som nämner det i tråden, jag blir matfixerad, det känns inte roligt och jag går och tänker på mat hela tiden.
Jag kör just nu en variant av 16:8, inget planerat så, det råkade bli så och jag är bekväm med det, men på helgerna äter jag när jag hungrig. Tyvärr känner jag oftast bara hungerskänslor och sen paltkoma eftersom jag inte har något stopp när jag äter, så jag måste passa mig alltid. Därför funkar 16:8 superbra för mig, fast nu har jag ätit bara en gång om dagen, det är härligt! Nu börjar jag märka av insulinkänsligheten igen och blir mer och mer anti socker. Så jag ser bara fördelar med det. :-)

Annons:
Adelheid
1/20/16, 9:01 AM
#7

Jag førsøker æta med jæmna mellanrum. En vanlig arbetsdag så ser det ut så hær.

06:30 - Frukost
10:00 - Mellanmål (som regel ett æpple)
12:00 - Lunch
15:00 - Mellanmål (ytterligare ett æpple)
18:00 isch - Middag

Ibland kan det bli ett kvællsmål också men det beror på. Jag har svårt att æta så jag kommer øver 1000 kalorier om dagen och har jag inte klarat det så blir det något på kvællen. En riskaka med kræmost eller ett hårdbrød med leverpastej liknande. Inga stora ting.

Har bara hållt på så hær i snart två veckor och jag sliter med att jag aldrig ær hungrig. Men jag vet att om jag inte æter vid dom hær tiderna så får jag inte i mig tillræckligt och då fortsætter min kropp att ligga i svæltlæge och jag går inte ner i vikt. Det ær min dietist som hjælpt mig sætta upp schemat. Men æn så længe fungerar det bra. Gått ned ett par kilo sedan jag startade. :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Daybreak
1/21/16, 1:25 AM
#8

#4 - ja på båda frågorna. Gått ner 30 kg än så länge.

Näring
1/21/16, 4:35 PM
#9

Att äta 5ggr per dag är fullständigt galet. Det tar ca 4 timmar för magsäcken att lösa upp maten innan den skickas vidare. Att fylla på med mat tidigare än så stör matsmältningen. Dessutom räcker det gått och väl med 3 mål per dag.

Det är kolhydrater, eller rättare sagt högt blodsocker och höga insulinnivåer som gör att man går upp i vikt och inte går ner i vikt.
Mina tankar är att äta det vi är gjord för att äta. Vad vi är gjord för att äta är gröna blad, grönsaker, frukt & bär, linser, bönor, nötter, frön och korn (och eventuellt insekter, ägg och smådjur, dock är dessa inget som är livsnödvändigt). Man kan äta kött, fisk, ägg om man vill, men man bör dock vara försiktig med mjölkprodukter.
Äter man såhär så är det genomsnittliga blodsockret under dagen inte tillräckligt högt för att kroppen ska switcha om från fettförbränning till fettinlagring. Man är alltså i ett fettförbrännande tillstånd i stort sett hela dagen och natten.

Så, för att enkelt gå ner i vikt och bli frisk o stark:

-Ät mest grönsaker och linser/bönor*.
-Ät måttliga mängder frukt & bär (perfekt som frukost och lunch, ett par st åt gången).**
-Ät små mängder nötter och frön.
-Och om man vill, ät mindre mängder ris, korn (ej mjöl), potatis o.s.v. plus kött,fisk eller ägg om man vill, till grönsakerna och bönorna. Grönsaker och bönor ska vara de största ingredienserna i måltiden.
-Ät ingenting annat, förutom om man blir bjuden på middag. Då kan man äta allt utom socker.

*Det är OK att äta mycket linser/bönor ur kolhydratsynpunkt/viktminskningssynpunkt. Anledningen är att näringdeklarationen på förpackningen inte stämmer. Det är nämligen endast ca en 3:e-del av kolhydraterna som är stärkelse, resten är fiber men det deklareras under Kolhydrater. Det är alltså ungefär lika mycket stärkelse i 3 portioner linser/bönor som i 1 portion ris, pasta, potatis o.s.v. Linser och bönor gör även så att insulinkänsligheten ökar = mindre insulinnivåer = tål mer kolhydrater innan man går upp i vikt och får andra blodsockerrelaterade konsekvenser som åderförkalkning m.m..
**Det är också OK att äta frukt i måttliga mängder. Anledningarna är dels att F&B innehåller mindre socker än godis och läsk. Och dels att sockret ligger inuti fiber vilket gör att vi dels inte tar upp allt socker, och dels att det lilla som tas upp tas upp relativt långsamt, iaf jämfört med godis och läsk.

Vill man veta mer kan jag rekommendera följande eböcker:

The Natural Human Diet, How To Lose All Your Overweight Without Effort

Fridaaaa
1/21/16, 4:38 PM
#10

#9 Absolut inte galet, och fungerar betydligt bättre för mig än att bara äta 3 gånger på en dag, märker skillnad direkt mellan 3 mål och 5 mål på en dag.
Och är inga mängder man äter varje gång. Ett mål kan vara t.ex en frukt.
Min mage fungerar även betydligt bättre med regelbudna mål, flera små mål eller några stora.

Så man får anpassa efter sin egna kropp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Daybreak
1/21/16, 9:45 PM
#11

#9 "Det är kolhydrater, eller rättare sagt högt blodsocker och höga insulinnivåer som gör att man går upp i vikt och inte går ner i vikt."

Fast vänta lite nu här va, det är ju faktiskt kalorier som påverkar om en går upp, ner eller stannar i vikt. Vetenskapliga studier har aldrig kunnat länka lågkolhydratskost med ökad viktnedgång i fall där kaloriantalet varit detsamma. Jag hade gärna gått in i detalj, men den här bloggen sammanfattar det hela väldigt bra och länkar till massvis av trovärdiga källor, kolla gärna in den;

http://traningslara.se/finns-det-en-metabol-fordel-del-i/

Jag har absolut inget emot LCHF, jag vet att det funkar jättebra för vissa, men att prata som att det är det enda som funkar kan jag tycka är lite vilseledande, speciellt i en tråd som inte handlar om VAD man ska äta, utan NÄR.

feminot
1/22/16, 7:49 PM
#12

Tack för svar o info allihop :) jag får fundera lite på de där o testa vad som känns bra för mig. 3 timmars mellanrum för måltider känns väldigt tätt inpå, men att äta en gång om dagen låter jätte jobbigt :o Jag ska testa att äta tre gånger med 4.5 h mellanrum ca om dagen :)

Förlägen

Fridaaaa
1/22/16, 8:25 PM
#13

#12 Stirra dig inte blind på tiden, om det går 3 timmar eller 5 timmar mellan mål 1 & 2 och nästa gång kanske 2 timmar, det spelar ingen roll :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
1/30/16, 10:53 PM
#14

Äter med ca 4h mellanrum. Små kalori snåla mål. Gör jag inte det blir jag irriterad och på riktigt dåligt humör.

[SweetSunday]
1/31/16, 11:08 AM
#15

Ät när du är hungrig och bara tillräckligt mycket för att bli mätt skulle jag säga :) Gör dock inte så själv :P Jag äter en mycket liten frukost kanske 200 - 300 kcal, liten (200-400)  eller ingen lunch alls och sedan "hur mycket jag vill" på kvällen (skriver dock upp och äter 1600 kcal per dag, men orkar sällan mer än så på kvällen ändå) Kommer max upp i 800 (helst inte mer än 600) kcal under dagen så jag har minst 800 kcal kvar att äta på kvällen :) Börjar jag lite senare (runt 11-12) så äter jag kombinerad lunch och frukost ca 600 kcal och sedan på kvällen ca klockan sju igen (mellan 800 och 1000 kcal till) :)

Zepp
2/20/16, 2:03 PM
#16

Jag äter med jämna mellanrum.. 1-2 gånger om dagen!

En del kallar det för 16:8,  jag skiter i det och äter när jag är hungrig!

Får jag inte minst en måltid om dagen så blir jag grinig.

Såå.. utifrån mina egna erfarenheter bör man nog äta minst en gång om dagen.. iallafall varannan dag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

byllan80
2/20/16, 3:29 PM
#17

Jag gillar att äta mycket varje gång jag äter å då funkar de inte att äta 4-6 ggr per dag med en massa mellanmål. Jag äter frukost på morgonen, och middag på kvällen.

Zepp
2/20/16, 3:44 PM
#18

#17

Mm.. gillar mat.. gillar att äta mig mätt, hatar att peta i maten!

Rejäl mat, vuxna portioner en eller två gånger om dagen är min melodi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2/20/16, 5:07 PM
#19

#18 Peta i magen? 
Vuxna portioner? Jag äter mig mätt och finns inget som heter "vuxenportioner" enligt mig :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

byllan80
2/20/16, 5:09 PM
#20

Vill man äta 800-1000 kalorier varje gång man äter så kan man inte äta det så värst många gånger per dag.

Annons:
Zepp
2/20/16, 5:10 PM
#21

En vuxenportion är en måltid som tillfredställer en vuxen persons behov av kalorier och näring!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2/20/16, 5:45 PM
#22

#21 Och det är inte 1000 kalorier.

Och du är väl införstådd med att "vuxna" inte är ett ting. En del blir mätta på 200 kcal andra 450. Det ena är inte mer rätt än det enda.

Upp till toppen
Annons: