Annons:
Etikettkost
Läst 1657 ggr
Skogsmongot
4/10/16, 5:20 PM

Tips & pepp för viktminskning

Hejsan allihopa! Jag behöver hjälp att komma igång med min viktminskning och ni här inne verkar snälla och kunniga 🙂

Läget just nu ser ut såhär: ~100kg, ~168cm, ensamlevande, sötsugen för jämnan, fysiskt krävande jobb, börjat promenera 2-3ggr/v, har ingen motivation/ork att laga mat, oftast äter jag mackor+yoghurt/keso, fryspizza, färdigsoppa+mackor eller cheeseburgare. Mycket sötsaker slinker ner när jag har tråkigt, ser på tv och när jag känner mig stressad eller risig. Efter att jag har ätit vanlig/stor mängd mat så infinner sig bara den där mättnadskänslan bara hälften av alla gånger…

Mina tankar & planer: Jag är nöjd med min nivå av fysisk ansträngning- jag är alltså inte intresserad av att röra på mig så mkt mer (ska ev. börja simma 1 gång/v). Jag är stark, hyfsat uthållig men har mkt fett som tar plats, energi och som stänger in värme (hatar värme- så det är det jobbigaste för mig). Jag är bekväm i min kropp som den ser ut nu, men har kommit fram till att allt vore smidigare om jag vägde mindre. Plus att jag planerar en bröstförminskning och då vill jag att min kropp ska fortsätta vara proportionerlig. Jag vill äta hälsosammare och mer varierat (då jag är ung och måste klara jobbet), bli av med sötsuget och kunna köpa kläder efter smak, inte efter utbud av större storlekar… Viktigt att poängtera är att jag gärna undviker renodlade dieter (ex: LCHF, 5:2) då jag inte tror på att jag kommer att trivas med det i längden.

Det jag söker här är alltså: Pepp att komma igång, smarta tips att använda i vardagen och egentligen tips på hur jag kan lägga upp min kost så att jag går ner i vikt och mår bra. Då jag tror att jag kommer behöva ett schema med recept att följa dag för dag för att lyckas, så tar jag gärna emot tips på sidor/bloggar med typ veckoplaner.

Annons:
markazits
4/11/16, 9:15 PM
#1

Hej!

Du kan ju kika lite på mina sidor. Jag har testat lite olika varianter under åren, men just nu känns 5:2 som vägen att gå. Men välj en diet som passar dig och din vardag.

Lycka till! :)

//Maria
http://www.markazits.com

Ary
4/12/16, 10:15 AM
#2

De två jag använder på mig själv är; 

Att äta goda onyttiga saker är inte belöning utan straff för kroppen. De gånger jag äter saker utöver mat gör jag ofta bättre val.

Enkla saker färdigt som tex proteinpannkakor och kesella, kokta ägg, stekt köttfärs färdig, bara att ta tortillachips, lite tomatsås, ost och köra inte det i micron (jag registrerar och väger så det blir lagom mycket energi). Ägg och baconmuffins. Köttbullar i frysen med lite rödbetssallad.

Jag kör lowcarb, ofta LCHF men utan att dutta i massa extra fett.

Effie
4/13/16, 11:18 AM
#3

Om jag skulle ge råd, skulle jag säga

1) Laga mat. Gör storkok någon ledig dag och frys in portioner; skönt att ha när man inte orkar laga. Näringsriktig mat gör att man orkar bättre och mår bättre.

2) Även om du inte gillar LCHF kan du ju undvika socker och vitt mjöl, och inte vara rädd för fett.  Eller så skulle du kunna testa LCHF och se om du trivs med det; det vet du ju faktiskt inte innan du testar :-) Krångla inte till det bara.

3) Se till att ha något bra och lättätet klart I kylen, när du behöver. Eller att det går att fixa något snabbt. Jag gillar omeletter.

4) Motionera för att det är skönt och nyttigt. Lägg till mer motion när du känner för det; det ska inte bli stress av det.

5) Alla förbättringar är förbättringar!

6) Du kan inte påverka det förflutna, bara det du gör nu. Halkar du av banan; upp igen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Giiisella]
4/13/16, 10:17 PM
#4

Hej! Det viktigaste är att du gör små förändringar som fungerar för dig i längden. Du har ingenting att vinna på att gå ner massor i vikt snabbt för att sedan långsamt gå upp igen. Satsa istället på en långsam viktnedgång men vanor som du kommer kunna fortsätta att leva med. Börja laga mat från grunden, jag lovar dig att du kommer börja känna mättnadskänsla om du oxå äter riktig mat (med mycket grönt) som fyller ut magsäcken. Och jag håller helt med dig i att du inte bör gå på någon diet (fasta, LCHF m.m.). Rikligt med grönsaker, fullkornsprodukter och bra protein. Ät bra mat regelbundet under dagen. Skippa halvfabrikaten och absolut skippa cheeceburgare, fryspizza och färdigsoppa som du nämner, för det ger dig knappast någon näring att tala om, dessutom är den oftast mycket salt och innehåller tillsatt socker.. Ett litet tips är att alltid ha morötter/gurka hemma så du kan göra stavar att knapra på. Och smyg ner massa grönsaker i vardagsmaten. Sät att du vill göra köttfärssås/sojafärssås, ha då i lök, rivna morötter, champinjoner, persilja, färska tomater m.m. Sedan så behöver du röra på dig mer, rekommendationen är 30 min 5 ggr/veckan, och du bör bli andfådd, gärna svettig. Detta minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom betydligt. Lycka till!

Aniara14
4/14/16, 8:36 PM
#5

#4 Ditt inlägg var det bästa om viktminskning jag läst här på länge! 🙂Mycket bra och kunniga råd! 🙂Ungefär det samma som det står i artikeln på Harvard Medical Schools hemsida.

H. M. S. är den högst rankade medicinska läroanstalten i världen, så man kan ju utgå från att det dom skriver är hyfsat vetenskapligt underbyggt och trovärdigt.

Här kommer ett par korta citat från den artikeln, först om vilken kost som är mest lämplig:

"Diet is also important. Pay attention to portion size, and emphasize complex carbohydrates (fruits, vegetables, and whole grains) and lean protein over simple carbohydrates such as white bread, refined-grain pasta, and sugary drinks. Replacing saturated fats and trans fats with polyunsaturated fats can also help."

Och sen om motion och fysisk aktivitet:

"The starting point for bringing weight under control, in general, and combating abdominal fat, in particular, is regular moderate-intensity physical activity — at least 30 minutes per day (and perhaps up to 60 minutes per day) to control weight. Strength training (exercising with weights) may also help fight abdominal fat."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

smurfis
4/18/16, 7:19 PM
#6

Ett tips om man är lite lat och inte egentligen orkar laga mat är ju att göra sånt som sköter sig själv i ugnen. För oss blir det ofta tex laxfilé eller kycklingfilé. Eller släng ihop en omelett (kan göras i ugn också).

För att få bort sötsuget så är det bästa att bara skippa allt sött en period…. det brukar försvinna då efter några dagar eller en vecka.

Försök att undvika mackor så långt det går. Jag älskar mackor själv men jag vet att det inte alls är bra…. dels blir man ju inte riktigt mätt som på vanlig mat sen är det ju inte speciellt nyttigt heller. Lätt också att man tar nån för mycket bara för att det är gott.

Yoghurt el. keso är ju inget fel om du kör naturell variant utan socker i. Du kan ju t ex göra egen müsli till så håller du dig kanske mer mätt?

Försök komma ifrån att äta för att du har tråkigt. Man vänjer sig efter ett tag. Ofta äter man t ex framför tv:n av gammal vana. Och till en början kan du ju prova att byta ut sötsakerna till något nyttigare alternativ så förändringen inte blir för stor.

Du ska ju orka hålla i det!

En sak man inte får glömma är ju att man ibland tror att man kanske kan äta hur mycket som helst bara för att det är nyttigt. Men man måste alltid hålla lite koll på storleken på portionen som man äter. Det är så lätt att man tar en extra portion bara för att det är gott t ex. Och hur mycket du behöver äta får du ju prova dig fram. En del väger maten, räknar kcal osv… men det är inte för alla. Det kan bli för jobbigt.

Ibland räcker det med små justeringar för att det ändå ska ge resultat. Det viktigaste är ju att du hittar ett sätt som fungerar för dig och som du orkar håll i en längre tid.

Annons:
[Giiisella]
4/18/16, 10:06 PM
#7

#6 Det beror ju oxå på vilka sorts mackor man gör :) Ljusa är naturligtvis inte så bra, men köper du ett fullkornsbröd (jag brukar köpa fazers rågkusar) och har på t.ex. hummus och färska grönsaker, så blir det ett perfekt mellanmål eller kvällsmat. Det mättar, har mycket fullkorn, protein och vitaminer 😊

Aniara14
4/18/16, 11:37 PM
#8

Jag tycker inte man kan dra alla mackor över en kam och säga att dom alltid är onyttiga och dåliga, eftersom det beror helt och hållet på vilken sorts bröd det är, och likaså vilken sorts pålägg.

Exempelvis vitt bröd med marmelad, jämfört med hembakat osötat fullkornsbröd med t ex keso och 2-3 olika sorters grönsaker. Det är ju stor skillnad mellan dessa två vad gäller nyttighet och näringsinnehåll.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Effie
4/19/16, 7:50 AM
#9

#7,8 Bara man tanker på att fullkorn (om det inte är långtidsjäst surdegsbröd) innehåller ämnen som hämmar upptaget av viktiga mineraler, t.ex. järn.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

smurfis
4/19/16, 2:24 PM
#10

Nej men är man "mack-beroende" så är alla mackor dåliga eftersom man lätt äter för mycket av det. Själv blir jag även svullen i magen om jag äter för mycket mackor (oavsett om det är mörkt mer nyttigt bröd). Men det är ju så enkelt och så bra att ta till. Jag har gått över mer till Wasa sport vilket jag tycker mättar längre och som inte heller gör mig lika uppblåst. Om jag nån gång behöver ett snabbt mellanmål.

Skogsmongot
5/5/16, 10:06 AM
#11

Tack så jättemycket för alla svar! Jag har börjat byta ut mackor mot sallader och keso med banan. Tycker det är lika lätt och smidigt att göra och jag blir mätt. I lvrigt har jag inte gjort så mycket då min ekonomi och liv gått lite åt helvete, så har ingen ork till annat nu…

smurfis
5/8/16, 7:50 PM
#12

Man får göra det bästa man kan utifrån sina förutsättningar!

Upp till toppen
Annons: