Annons:
Etikettträning
Läst 1346 ggr
[BeataJ]
2016-04-14 22:00

Kan föräldrar göra så?

Hej! För någon dag sedan berättade min kompis att hennes föräldrar sagt att hon behöver gå ner i vikt. Hon berättade att hon måste springa ca 1 mil per dag och att hennes syskon/föräldrar cyklar bakom. Jag förstår inte riktigt varför, för hon är inte tjock, och har hyfsat bra kondition. Kan föräldrar göra så?

Annons:
vallhund
2016-04-14 22:04
#1

Låter helt sjukt. Kontakt med skolsköterskan o/e en dietist vore bättre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Stallmima
2016-04-14 22:05
#2

Det du beskriver låter som ett tvång och det kan man inte göra om det är direkt fara för en persons liv. Så mitt anseende är Nej!  de kan inte tvinga henne. Hur gammal är hon?

Maria
2016-04-14 22:08
#3

Det låter väldigt underligt.

Vad säger din kompis själv om det hela?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-04-14 22:19
#4

Nej, det är inte okej.

[LadyK]
2016-04-14 23:49
#5

Nej det är verkligen inte okej. Däremot anser jag att man som förälder gör fel om man låter sina barn gå upp alldeles för mycket i vikt. En bekants dotter som nu hunnit bli 19 väger nästan 130 kilo, hon har varit extremt överviktig i många år tror det började i 10-års åldern och det anser jag är en form av barnmisshandel. Jag har alltid varit noga med vad mina barn äter och stoppar i sig och har alltid uppmuntrat motion, nu är de båda över 18 (snart nog) dottern fyller i veckan och då slipper de mitt tjat om de inte stannar kvar hemma förstås.

[BeataJ]
2016-04-15 08:30
#6

Min kompis är 12 och det verkar som att hon tycker det är ok, men hon säger också att det är jobbigt osv.

Annons:
vallhund
2016-04-15 10:09
#7

Tycker din kompis skall vända sig till skolsköterskan/kurator. Föräldrarnas beteende är inte OK, soc borde utreda deras lämplighet att ha vårdnad om barnet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2016-04-15 10:43
#8

Låter ganska otroligt och som något en 12 åring kan hitta oå för uppmärksamhet.

Aniara14
2016-04-15 22:11
#9

#0 Jag tror/hoppas att hon bara skojar med dig, för skulle det mot förmodan vara på riktigt så är ju hennes föräldrar helt knäppa i huvudet enligt min åsikt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

CayKantos
2016-04-16 20:45
#10

Inte ok.. Kan verkligen skada en person psykisk.

Hade aldrig några problem med min vikt, även om jag är lite högt upp på skalan, inte överviktig dock. Men min pappa jamförde mig syrra och jag. Syrran hade (och har fortfarande, blivit lite bättre dock) hög ämnesomsättning och har faktisk haft problemer med att ta på vikt. Pappa skylde ofta på att hon inte åt nog och att hon bör äta mera.. 😕

Till mig sa han saker som att jag borde tänka på vad jag äter, det är ju svårare att förlora kilos än att ta på. Att jag borde träna mera. En gång när vi bråkade sa han även rakt in i ansiktet på mig att jag bör förlöra några kilo och att syrran bör ta på mera…

Efter dom konstanta små kommentarerna har jag nu blivit osäker på min kropp och hatar att se min kropp i spegeln.. Har blivit bättre nu och finns dagar jag kan tycka jag ser helt ok ut. Men det har blivit ett djupt ärr och kommer säkert ta lång tid för det att hela.

Sånt här blir ett ännu större problem när det är familjen som gör det. Visst kan dom mena väl, vilket min pappa delvis gjorde. Men dom vet inte alltid hur man ska gå till vägar. Det sättet som du, TS, beskriver är helt oacceptabelt och ni bör kontakta läkare/skolsköterska eller försöka bara prata med familjen. Några gånger är det allt som behövs, då föräldrarna kanske menar väl man använder sig av fel metoder…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

frejaspluto
2016-04-23 17:43
#11

Även om det skulle vara fantasi måste man ibland ta barnen på allvar. Även föräldrar gör mkt fel ! Många vuxna tror inte att det är ingen fara det är misshandel ( psykiskt, misshandel) . Dom kanske tror att det är rätt men man borde säga till dom att det är fel. Man får höra mkt från dagis när dom börjar gå där. Pedagoger hör knas varje dag såsom , skolan lärare är nog uppvärsammade men idag måste man berätta hur man mår till ngn . Det är svårt och prata med vuxna idag. Speciellt när man är barn. Ibland måste man vara objektiv och se saker och ting på allvar. Jag tror inte att detta är ett påhitt.. #0. Jag tycker att du ska ta på allvar. Har du det på en inspelning av din kompis samtycke eller inspelning . Kabske när dom cyklar ? Jag tror innerst inne att din vän mår inte bra. Ha det som bevis om det händer ngt med din vän. Visa eller berätta för vuxen som du litar på har du bra kontakt med fina föräldrar som kan ta dig på allvar ? Det är sjukt att det blir såhär .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
2016-04-23 17:47
#12

Det finns föräldrar som ger barn tidig träning oavsett överviktigt, bara hård träning för att dom ska bli proffs. Till skillnad som vanlig fotbollsträning , sen finns det föräldrar som tränar sina barn varje dag det är värre än bootcamp! Det är inte nyttigt. Överstimulerade barnträning är helt fel. Det är jättebra #0 att du är uppmärksam.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
2016-04-23 18:27
#13

#0. Du kan ringa till bris , fråga hur du ska göra i ensån här situation . Hör kan man få bra svar ibland inte vi vet inte hör bakom skärmarna, via telefon hör man på bättre sätt detta forum är bra till mycket men en sån hör grej prata med en utbildad ,erfaren, människa med socionom klassad . Det är dom du dyka prata med. Bris är bra och bara för prata du kan vara anonym . 100%, allt du behöver göra säg inte ditt namn hej jag ringer anonymt. Och sen har ni konversation. Som sagt ibland måste man ta saker på allvar som kanske inte andra gör det.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Upp till toppen
Annons: