Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 769 ggr
Sparven88
5/3/16, 10:21 AM

Kilokalorier

Hej! Är lite nyfiken på 5:2 - dieten. Någon som använder sig av den? Positiva/negativa erfarenheter?

Annons:
[Outlawly]
5/3/16, 10:33 AM
#1

Jag använde mig av den metoden i ca 6 månader. Och det blev verkligen skillnad på vikten! Det var positivt.

Jag upplevde inte heller att jag blev grinigare än vanligt när jag inte åt så mycket, men jag jobbade i kiosk och var lagom irriterad på folk jämt. Jobbade också i skift, brukade börja 12 till 21. Åt då lunch och typ 2 mackor på rasten vid 18. 

Tror inte att det är bra att köra den dieten om man har ett väldigt aktivt arbete med mycket lyft och ränna runt, för då behöver man ju mer energi.

Sparven88
5/3/16, 11:03 AM
#2

Tack för svar! Men vad jag förstår så "får" man äta 400 kcl/ fastedag? Om jag väljer att dricka smoothie gjord på turkisk yoghurt med bär och chiafrön, hur många kcl är det på ett ungefär? Någon som har koll på sånt? :)

mejamylove
5/3/16, 12:02 PM
#3

#2 Beror ju helt på hur mycket du har av varje ingrediens, men bara 250 g yoghurt är ju 325 kcal, sen är väl chiafrön ganska kaloririka? Bär och vattniga frukter innheåller ju färre kalorier så om jag var du skulle jag bara äta grönsaker och kyckling och lite frukt hela dagen ut.

Honestyisdead
5/3/16, 1:28 PM
#4

#2 Det lär bli en MINI smothie med dom ingredienserna. Bara att kolla vad 100g av varorna innehåller kalori mässigt och sedan väga det du ska äta och räkna.

Sparven88
5/3/16, 9:03 PM
#5

#3, 4 haha jag inser att det kanske inte var det bästa nej… men shoot, ge mig tips (om ni har så klart!) På vad jag kan äta under mina fastedagar! =) Alla tips emottages tacksamt!

Honestyisdead
5/3/16, 9:13 PM
#6

Keso, kycklingfilé,  sallad. Har aldrig ätit så lite så jag har ingen aning faktiskt. 400kcal är ju mindre än man får i sig i pulverdieterna.

Annons:
mejamylove
5/4/16, 9:42 AM
#7

#5 två banansmoothies med bara fryst banan och vatten, låter tråkigt men så ofantligt gott :D äter det som glass på fredagarna! 100 gram banan är 100 kcal. Sen gjorde min mamma kycklinggryta när hon hade sina fastedagar, kycklinggryta på krossade tomater och kryddor, bra att ha i starka kryddor som sambal oelek som får igång magen :) tomater är kalorisnåla så dom kan man ta med sig som äpplen ;)

Aniara14
5/5/16, 12:33 PM
#8

#2 Det tillåtna antalet kcal på fastedagarna är 500 för kvinnor och 600 för män. Alltså inte 400.

Citat från Wikipedia:

"Dieten innebär ett lågt intag av kalorier under två dagar i veckan, ofta beskrivet som fasta eller halvfasta. Dessa två dagar bör inte vara i följd. Män kan då äta 600 kcal och kvinnor 500 kcal per fastedag. Övriga fem dagar bör man äta tre mättande mål per dag, men avråds från att räkna kalorier."

5:2 dieten har även en egen sajt på iFokus, men intresset för den var tydligen så lågt att den lyftes ut ur nätverket för drygt 2 år sen.

Allting tyder på att 5:2 dieten bara är/var ännu en av alla dessa tusentals mer eller mindre värdelösa modedieter som plötsligt uppkommer, och sen försvinner ganska snart igen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: