Annons:
Etikettkost
Läst 1415 ggr
lisaflisan
5/4/16, 12:08 PM

Kostschema, för lite?

Hej!

Jag skulle vilja ha eran åsikt gällande mitt nuvarande kostschema..
Jag har anlitat en coach som skriver kostschema till mig. Mitt mål är att gå ner i vikt då jag har gått upp ca 15 kilo under kort tid pga depression. Jag vill dessutom inte tappa allt för mycket muskler då jag tränar styrka 5 dagar i veckan. Eller, det är min ambition, men sen jag började med detta schema finns liksom inte energin.. ni kommer förstå snart..

Frukost: 1 protteshake
Lunch: 200 g torsk, sallad
PWO: 40 g havregryn
Middag: 120 g nötkött, sallad
1 protteshake innan läggdags.

1 dag i veckan "fyller jag på" med ca 300 g potatis och gröt till frukost.

Jag går morgonpromenad på 45-60 min.
Jag kör kondition på lunchen 45-60 min
Samt att jag styrketränar (inte nu då orken inte funnits)

Låter detta rimligt?

Annons:
Trixter
5/4/16, 12:31 PM
#1

Nej det låter inte ok, proteinmängden är ok för nån som styrketränar men kalorimängden är alldeles för låg. Du kommer garanterat gå ner i vikt men du kommer också tappa mycket muskler. Hade det varit mitt kostschema hade jag lagt till ca 100-150g ris, potatis eller sötpotatis till både lunch och middag.

Record
5/4/16, 12:42 PM
#2

Vill du gå ner i vikt, skall du lägga in vad du äter under en dag i "kostbevakningen.se" där du ser hur mycket socker du får genom fel val av mat.

Vad innehåller dina "1 protteshake innan läggdags" liksom havregryn. 🤔

Inkanyezi
5/4/16, 1:05 PM
#3

Byt torsken mot lax och se till att få i dig mer fett. Minska inte kolhydrater utan att lägga till fett. Du behöver mer energi, och helst inte i form av protein.

Det kan också vara vettigt att se till att äta riktig mat i stället för derivat av vad det vara må som används i byggbranschen. Sallad och morötter har ingen blivit fet av, och grönsaker kan innehålla en del vitaminer och framför allt fibrer som underlättar matsmältningen och ger smidigare avföring.

Ät inte industriprodukter, utan se till att äta riktig mat i lagom mängd.

jiim
5/4/16, 1:59 PM
#4

håller helt och hållet med #3.

släng "prottepulvret" och ät riktig mat. Hade också dragit ner på spannmålen, vill du gå ner i vikt så är det inte så bra. Havre får ju boskapen som ska bli stora och goda att äta.

Att "orken inte finns" för att träna beror säkert på den fettsnåla kosten.

Ary
5/4/16, 11:30 PM
#5

Jag höftade grovt och slog in i matdagboken.se, om man gissar att en shake görs på 45 g whey 80 tex, torsk, havregryn och 120 g magert nötkött och det skulle då hamna på 832 kcal plus sallad. När jag ska gå ner äter jag nog 1500 i snitt…

lisaflisan
5/5/16, 4:48 PM
#6

Ja precis, 770 kcal på som höft. Jag känner att jag inte kan prestera på gymmet. Allmänt hängig, till och med deppig. Lägger mig alltid hungrig. Jag är inte så kunnig vad gäller kost och liknande, men jag märker ju vilken betydelse kosten har för att må bra. Tack för era svar!

Annons:
Anonym783
5/5/16, 8:38 PM
#7

#6 Oj! 770 kcal per dag? Det är ju alldeles för lite Ät varierat med protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler mm i ordentliga mängder så blir det nog bättre

Hakuna Matata.

fiafia89
5/5/16, 9:40 PM
#8

Det låter på tok för lite! Jag tycker du ska räkna ut ditt kaloribehov, typ här: http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

smurfis
5/8/16, 8:06 PM
#9

Nej det är för lite! Om du dessutom tränar så mycket som du gör så behöver du absolut mer energi!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: