Annons:
Etikettkost
Läst 970 ggr
IceTee
2016-05-22 15:15

Äta mindre

Jag tycker att jag börjat äta väldigt mycket och vill nu försöka minska mängden utan att känna mig hungrig. Dels tror jag problemet ligger i att jag är rätt dålig på att äta en bra frukost då jag ofta mår väldigt illa på morgonen. Jag tror även att problemet ligger i att jag har svårt att sluta äta även om jag är mätt för att jag tycker maten är så god, men att börja äta äcklig mat känns ju lagom lockande, haha Vad är era bästa tips för att minska mängden mat utan att gå hungrig om dagarna? Jag försöker att tugga maten mer men det är svårt att komma ihåg… Är även rätt kräsen och har dåligt med pengar men försöker prova nya saker ändå

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Honestyisdead
2016-05-22 15:18
#1

Använd små tallrikar så portionerna ser större ut och laga bara så mycket mat som behövs. Blir det över så in med det i kylen direkt. Man måste bestämma sig.  Finns inga knep egentligen. Sätt ett mål om bara en portion.

[Devya]
2016-05-22 15:25
#2

Bara du har viljan så går det. Alla kan bara de faktiskt vill. :)

Sabinan
2016-05-22 15:52
#3

Dricka mycket till maten fungerar väldigt bra för mig

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

smurfis
2016-05-22 18:35
#4

Äta på små tallrikar är faktiskt ett jätte bra tips och att inte ta om mat. Ta en portion och sen är det bra. I början kanske du blir lite hungrig men man brukar vänja sig ganska snabbt. Ät regelbundet så blir det nog lättare. Om du mår illa direkt på morgonen kanske du kan äta din frukost lite senare? Jag har samma problem och just nu äter jag som en frukost/lunch vid 10-11 tiden istället. Funkar mycket bättre. Förstår att det kanske inte är praktiskt möjligt beroende på jobb osv…..

Carrosh
2016-05-22 23:54
#5

Som #1 säger så är små tallrikar ett jättebra tips! Då lägger man bara upp vad som får plats och det ser mer ut. Ett annat tips är att sprida ut maten så mycket som möjligt på tallriken, t.ex. lägga halvor av plommontomater (de tar mer plats på så vis) på tallriken och sprida ut grönsakerna riktigt ordentligt. Man lurar ögat och därmed magen/hjärnan.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

jiim
2016-05-23 06:46
#6

#0 den äkta mättnaden sitter i huvudet så har mängden har egentligen inte så stor betydelse, utan snarare själva energiinnehållet och kvaliteten på det du äter. Att magen känner sig full/tom är mest placebomättnad ;)

Eftersom du har extra svårt att äta större mängd mat så försök undvik de magra köttbitarna och ät fullfeta mejerier etc. Undvik allt light. Plocka sen också bort allt sånt som mättar dåligt, tec socker och spannmål.

Då håller du dig mätt längre på mindre mängd mat. Dessutom är det godare!

Frukost kan du ju ersätta med en stor kopp kaffe med en rejäl skvätt grädde eller kokosolja. Man håller sig nöjd hur länge som helst :)

Annons:
IceTee
2016-05-24 16:26
#7

Små tallrikar kan bli svårt, men att dricka mycket vatten är ett bra tips! Har börjat att försöka att inte skyffla in maten också. Istället för att ta massor av makaroner samtidigt så tar jag en eller två åt gången (de större makaronerna då, inte vanliga snabbmakaroner) och ser till att tugga ordentligt! Känns dessutom som att min mage inte blir lika svullen

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2016-05-26 22:30
#8

#7 Det funkar med assietter också om du inte har tillgång till just små tallrikar

l'm back

Zadeira
2016-05-27 16:44
#9

Bara en tanke kring det där med att dricka mer. För mig är det dömt att misslyckas om jag dricker mycket till just måltiderna, då blir det mycket vätska i magen och tarmarna får inte arbeta ordentligt så jag blir hungrig fortare. Däremot så att dricka mer mellan måltiderna funkar bättre för mig.

smurfis
2016-05-27 18:15
#10

Dricka mycket gör mig bara kissnödig. Funkar väldigt dåligt på att hålla hungern borta. Möjligtvis en väldigt liten stund….

Novelia
2016-05-30 07:08
#11

Bestäm innan du lagar maten hur mycket du ska äta, tillaga bara det eller tex två portioner och lägg hälften i en matlåda. Har hjälpt mig :) Äter du hos andra så ta upp så mycket som din mindre portion brukar se ut och ta sen inte en omgång till. Ät inte för lite, det kanske håller i ett par dagar men sen brukar man vräka i sig som en tok istället så ät balanserat hela tiden :) Lycka till!

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: