Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1778 ggr
MittiMae
2016-06-02 14:51

Hur gör ni? Min viktpanik!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Ber om ursäkt i förhand för långt inlägg. Jag har tidigare varit en normalviktig till mager person ätit väldigt dåligt under min uppväxt. Jag är lite deppig just nu! Jag är en aktiv tjej, jag har häst. Mockar varje dag. Bär vatten,borstar hästar, promenerar på jobbet och även hemma, cyklar/går ofta till och från jobbet (ca 1,5 km enkel väg ) rider några gånger i veckan kör även häst och vagn, har hund. Drar stängsel och sätter stolp lite då och då. Med 'sätter stolp'menas spetta hål i marken och slå ned trästolpar några dm ned i jorden. Alltså en hel del kroppsarbete. Minst en timme fysiskt arbete om dagen i någon form. I mån av tid springer eller promenerar jag längre och jag älskar att simma men det blir inte av så ofta. 2006-2009 gick jag upp från 62-97 kg på mina 163cm pga psykiska omständigheter och det gjorde jag för att jag åt för mycket och tränade för lite. Helt enkelt. Jag har gått ned en del av den vikten och vägde (sist jag vågade kolla ca 86kg) Till saken är att ingen kan förklara för mig varför jag inte går ned mer. Dietisten jag gick till 2009 sa att jag inte skulle varit så tjock på det jag åt och att hon inte trodde jag var ärlig i min matdagbok. Hon tog det aldrig längre. Nu 2016 har mina anhöriga börjat säga att det är dags att gå till läkaren och kolla om något är fel i ämnesomsättningen för jag är som dom säger 'tjockare än jag borde' jag är rädd att söka hjälp för jag vet hur vården hanterar övervikt. Senast idag kom en kvinna fram och klappade mig på magen och gratulerade ..när jag förklarade att jag bara är fet (med vänligare ord ) såg hon väldigt chockad ut och sa 'men så har du ju inte sett ut förut. Det måste du kolla ' Jag säger väl inte att jag lever på broccoli och gurka. Men jag dricker sällan läsk med socker. Något sött slinker såklart ned lite då och då och småätare har jag varit men det är under kontroll. Jag äter regelbundet och inte stora portioner. Äter husmanskost (dieter och dietfantaster undanbedes) då min sambo är diabetiker försöker vi äta rätt kost men visst äter vi på sibylla eller så ibland. Hans värden är ok och han går inte upp i vikt. Jag har en hormonspiral insatt som jag börjar misstänka men den kan inte göra allt. Är det någon som känner igen sig eller kan förstå hur desperat jag börjar känna mig? //Mitti

Annons:
Honestyisdead
2016-06-02 14:56
#1

Det kan ju vara fel på köldkörteln. Så kolla det.

Annars beror det antagligen på att du äter mer än du gör av med. Att din sambo inte går upp säger inte så mycket. Vi har alla olika ämnesomsättning.

MittiMae
2016-06-02 15:29
#2

@hera tack för svaret. Angående sköldkörteln är den undersökt för ungefär ett år sen pga extrem trötthet. Det är ju detta svar som är så fult tyvärr. 'Du äter mer än du gör med' hur lite ska jag äta då hur gör du/ni? En morot om dagen ? Inget alls förutom när folk ser ? Hur funkar det åt de som inte är överviktiga? Jag äter för övrigt inte mer än vad som rekommenderas….jag äter mycket grönsaker. Undviker kolhydrater osv. Ska man väga maten? Vad är lagom?

Honestyisdead
2016-06-02 15:35
#3

Det är svårt att veta vad som är lagom.

När jag gick ner 35 kg räknade jag kalorier samt tog bort kolhydrater. Åt ca 1300-1500 kalorier om dagen och k8nditionstränade väldigt mycket.

Så jag vägde maten.

MittiMae
2016-06-02 16:11
#4

Okej. Får räkna kalorier ett tag då och se om jag får i mig mer än jag borde.

Honestyisdead
2016-06-02 16:15
#5

Man kan ju även äta LCHF. Finns många saker man kan testa när man känner att det man gör nu inte fungerar.

MittiMae
2016-06-02 16:20
#6

Hera vad är 'mycket' konditionsträning och vilken sort? Varierade du eller kör du samma ?

Annons:
MittiMae
2016-06-02 16:23
#7

Jag ogillar starkt dieter. Varför är på tok för långt och invecklat. Varav jag undanbad mig detta i texten. Vissa funkar det för och andra inte och jag är fullt medveten om ett tiotal dieter som säkert skulle funka. Men min sambo är fortfarande diabetiker och vi håller oss till den kost han är rekommenderad.

Honestyisdead
2016-06-02 16:24
#8

Tränade på gym. Gick på olika pass. Mycket Zumba och något som kallades combat. Väldigt jobbiga pass. 1-3 1 timmes pass om dagen 6 dagar i veckan.

MittiMae
2016-06-02 16:47
#9

Okej. Börjat räkna kalorier redan och undersöka vad jag bör få i mig. Så får vi se.

Daybreak
2016-06-06 01:14
#10

Räkna först ut på ett ungefär vad du gör av med på en dag, i kaloriväg dvs, sen ät normalt en vecka eller två, precis som du gör nu, bara att du mäter och skriver upp ALLT du stoppar i dig (gäller även drycker), för att se hur mycket kalorier du får i dig. Sen ser du helt enkelt hur mycket plus eller minus du ligger per dag. Ligger du redan jättemycket minus så är det ju självklart konstigt om du inte går ner, men ligger du på en kaloribalans eller till och med kaloriplus så är det dags att se över dina matvanor. Notera att detta inte nödvändigtvis behöver äta mindre, bara mer rätt. Man kan bli proppmätt på 1000 kalorier om dagen, bara man väljer rätt matvaror. Samtidigt kan man trycka i sig 2000 kalorier i godis på en dag utan att känna sig ens det minsta mätt!

MittiMae
2016-06-10 17:08
#11

Daybreak . Tack för svar. I dagsläget ligger jag på ungefär 1200-1900 kalorier om dagen. Vid ett tillfälle (en dag ) åt jag 2300 kalorier. Då åt jag både tårta kakor….chips och drack sötad dryck. Jag räknar allt räknar även in mjölk i kaffet t.ex . Och hela tiden lite i överkant då jag inte är helt säker på kalorier med typ matolja och t.e.x smör i maten. I snitt så bränner jag 200-700 kalorier om dagen hittills och då har jag spenderat största tiden i sängen för att jag varit sjuk. Men hunnit rida någon ridtur och gå lite promenader trots sjukan.

[Devya]
2016-06-12 11:30
#12

Man måste dock komma ihåg att en kalori är inte alltid en kalori. Det beror på vart du får dina kalorier ifrån!

https://authoritynutrition.com/6-reasons-why-a-calorie-is-not-a-calorie/

MittiMae
2016-06-14 08:36
#13

Devya: givetvis förstår jag att jag inte kan räkna kalorier och smälla i mig ett hamburgermål eller en påse chips och anse att jag äter hälsosamt utgår från relativt normal kost. Inte supernyttig vegankost kanske men om jag ser runtomkring mig hur folk äter så äter jag helt okej. Inga jätteportioner och okej med grönsaker. Hade kanske kunnat ta en kaka mindre i veckan men det är inte alls en sån mängd att min vikt borde påverkas så med tanke på hur mycket jag rör mig.men tack för länken. Den var helt klart läsvärd.

Annons:
[Devya]
2016-06-14 12:15
#14

#13 Jag ville bara flika in det som jag nyligen har läst på om. Tyckte att det var otroligt intressant. :) Vissa kan ju ibland ersätta de nyttiga kalorier mot något annat, t.ex. en pizza. De räknar kalorier och tycker att pizzan är inte så farlig om de bara äter en och inte mycket annat där emellan.

MittiMae
2016-06-14 15:38
#15

Precis. Men sen ska man ju ha i åtanke att regelbundna måltider är viktigt också. Så att äta bara en pizza på en hel dag är ju ingen kanonide. Visst äter inte jag perfekt. Jag fullkomligt älskar skräpmat. Men behärskar mig för att jag vill ha ordning i mitt liv. Jag vill gå ned i vikt. Men jag blir så frustrerad när inget händer. Sen har jag såklart dåliga och bra perioder. Men hur det än är är jag ju aktiv. Varje dag. Det är surt. Se folk äta godis och utemat flera gånger i veckan . Säger absolut inte att jag är nyttig. Men jag gör så gott jag kan och jag rör mig en hel del. Sen är ju alla kroppar olika. Såklart. Min verkar inte vilja ha mat.

[Devya]
2016-06-14 15:59
#16

#15 Det där är det knepiga. Vi alla fungerar ju så olika då det kommer till mat. Men fast en smal person kan äta vad han/hon vill utan att gå upp i vikt betyder inte att den personen är hälsosammare än någon som har ett par kilos övervikt. Den personens insida kan se katastrofalt ut och vara i lika dåligt skick som någon som har 30kg  övervikt. Det är nästan farligare att vara sådan eftersom de kan inte se varningssignalerna. =P Övervikt är oftast en indikation på att något inte står rätt till och det är "lättare" att fixa då man vet av farorna som oftast kommer  med övervikt. Om du förstår vad jag menar. :) Du kan åtminstone försöka äta hälsosamt och se till att din kropp mår bra. De smala och ohälsosamma personerna ser oftast inget fel på hur de ser ut och har en tendens att reflektera mindre över vad de stoppar i sig (såklart är inte alla smala personer på det här viset men en hel del har jag märkt).

Angående skräpmat. Jag brukade älska skräpmat men jag har lyckats omprogrammera min hjärna en hel del under en period på  6 månader. Jag föredrar mina äckliga grönsaker och min hälsosamma mat istället för skräpmat. Skräpmaten smakar inte lika gott som tidigare vilket jag finner lite fascinerande faktiskt.

necessity
2016-06-15 11:19
#17

Det är inte alltid så lätt när man älskar skräpmat, kan verkligen relatera :( 

Det som funkat för mig och många andra:

1. Räkna ut ditt energibehov och dra av ca 500 kcal (som brukar vara standard om man vill gå ner i vikt).

2. För matdagbok och väg allt. Varenda lite mjölkskvätt i kaffet räknas (som du skrev tidigare).

3. Var stenhård på matdagboken och undvik inte att skriva in när man tycker "det blivit för mycket kcal". Det är lättare att hålla sin kosthållning och dagliga kalorier om man har stenkoll.

3. Styrketräna, att bygga muskler ökar den dagliga förbränningen.

4. När du räknar kalorier, räkna INTE med den träning du utfört. Det är otroligt lätt att överskatta det man förbrukat, såvida man inte håller stenkoll med pulsklocka och mätare. Kort sagt - du kan inte äta mer mat för att du tränat.

Och gå till läkaren! Alltid bra att kolla upp.

MittiMae
2016-06-15 22:10
#18

Devya. Kan verkligen förstå hur du menar med programmerat om. Var sådan själv i gymnasiet. Min skräck är dock att jag ska gå tillbaka till ätstörningar. Jag 'vågar' inte riktigt kontrollera mina matintag så till den milda grad att jag tar bort mina "belöningar" för det var så jag från början slutade äta helt. Men jag håller helt med dig. Jag försöker att sporadiskt ta ned onyttigheter istället för att tvärt sluta. Idag äter jag fika kanske en gång i veckan i måttlig mängd och i snitt godis varannan helg. Men dricker i stort enbart zero eller funderingar Light då sambon är diabetiker. Tack vare det äter jag regelbundet. …det är stort att gå från äta inget och träda 3-5 timmar om dagen… Till äta allt..och träna ibland till att reglera sina matintag och äta regelbundet. Därav ska jag även till läkare. Måste få veta vad jag måste göra själv för att bli bättre.

MittiMae
2016-06-15 22:30
#19

Necessity: tack för tips. Enligt vad jag kan läsa mig till bör jag äta 1900 kalorier cirkus. Två olika sidor säger att om jag inte tränar något alls. Utan vad min kropp bör förbränna utan aktivitet. Alltså mitt BMR. Basal metabolic rate : 1600 kalorier enligt en sida som heter kalorieguiden.se. Lite till måttlig träning vilket jag bör uppfylla enligt vad som klassas som motion idag bör jag förbränna 1300 ca när jag inte håller igång. När jag tränat bör jag förbränna runt 2000. Enligt sidan MåBra.se ska jag då förbränna 1900 kalorier om jag tränar mycket lite. Jag äter idag mellan 1200-1900 kalorier om dagen. Så jag skulle inte säga att jag överväter trots träning. Då jag äter mer är oftast då jag ska ha en trevlig kväll. God middag med familjen eller bara helt enkelt äter godis de helger vi får köpa det. Med andra ord. Jag uppfyller punkterna 1-2 och 4. Men 3:an. Jag vet att alla skyller på det. Men det är fysiskt omöjligt för mig med 2 hästar på gården. 2 hundar. En tomt. Ved. Cykling. Ridning. (Simning vintertid) Oerhört mycket jobb och ett samboliv att hinna med gym. Men tro mig. Brist på muskelarbete har jag inte. Hästtjejer har sällan det. Jag är modellen som spettar stolpen själv och jobbar med kroppen hela dagarna. Baserat på det har jag faktiskt fått rådet att söka mig till läkare. Har inte vågat prata med vården om min vikt pga attityden. Är man tjock äter man för mycket och tränar för lite. Jag fick rådet av en barnmorska då jag ifrågasatte mitt preventivmedel.Det var såklart så det började med för mycket in för lite motion. Men något måste vara på tok. Eller så gör jag något oerhörtjättefel. Med 30 kg för mycket trots vad jag äter och gör. Skumt är det. Tackar dock ödmjukast för bra tips. Skriver faktiskt t.o.m. ned den kalori Fanta zero innehåller. Väger allt. Räknar med matolja mm i maten. Mvh// Mitti

Chiliwoman
2016-06-19 21:59
#20

Förstår din frustration över din situation! Jag tillhör en av dem som har prövat allt inom olika sätt att gå ner i vikt. Men har aldrig riktigt lyckats. Jag brukar köra 200% första veckan, sen fixar man inte det i långa loppet. Men nu har jag äntligen hittat något som har hjälpt mig, inga konstiga grejer eller tillvägagångssätt. Och man får massa med pepp och stöd. Jag har hållt på med detta i en månad nu och redan nu har jag gått ner 4.6 kg- fått bättre flås och är mycket gladare av mig :)

Annons:
[linda1989]
2016-06-19 22:15
#21

Jag kan tipsa om lifesum-appen, den är super och gratis =) lätt att räkna ut kalorier och vad man ska ligga på för viktnedgång osv.

MittiMae
2016-06-20 08:56
#22

Chiliwoman: vad kul för dig att du hittat en metod som funkar. Vad må det vara då ? Eller får jag bara veta att du hittat något som funkar ? 😛

MittiMae
2016-06-20 08:57
#23

Linda! Tusen tack. Ska kolla på den direkt. Sitter med papper idag så jag kan visa läkaren men vore skönt att slippa det sen.

Chiliwoman
2016-06-21 09:36
#24

Själva mentala biten verkar du ju redan ha fått med dig, med rätt inställning och stark vilja! Bra, hälften vunnet! Att man sen blir motiverad till olika träningsformer är bara kul och att där finns någon som följer dig 24/7… man är aldrig ensam på vägen, när det går upp och ner. Visst låter det bra?! :) Kanske detta kunde vara ett sätt för dig? :)

MittiMae
2016-06-21 14:25
#25

Chiliwoman: att ha någon hängandes efter mig eller att träna med någon. Följa scheman, dieter, program. Det är inget jag kan få att fungera i mitt liv .Plus de träningsformer jag redan har ska räcka gott och väl. Knappt så att jag hinner med det. Ensam är jag då rakt inte. Att slungas in i någon grupp eller diet är inte av intresse utan konkreta tips från folk som lyckats och hur de lyckats. Men tack så mycket.

Upp till toppen
Annons: