Annons:
Etikettkost
Läst 1649 ggr
loelto
6/6/16, 3:57 PM

Mandelmjölk (osötad) vs. vanlig mjölk

Hej allihopa! 

Tränar som en dåre och äter enligt en lowcarb high protein diet (typ som atkins) för tillfället och det har fungerat superbra för mig. Gått ner ett par kilo och nu är det endast 7 kg kvar tills jag nått min målvikt. :-) 

Dock står jag lite stilla för tillfället och letar efter nya grejor att utesluta ur min diet för att gå ner de sista kilona. Läste någonstans att det kan hjälpa att utesluta mejeriprodukter och funderade på ifall jag skulle prova. 

Är det någon här som vet vad skillnaden är rent näringsmässigt osv. mellan mandelmjölk (osötad och utan någon tillsatt smak) och vanlig hederlig komjölk? :-)

Tacksam för svar!

Annons:
jiim
6/8/16, 12:54 PM
#1

näringsvärde för alpro mandelmjölk

http://www.alpro.com/se/produkter/drycker/mandel/osotad

Arla mjölk:

http://www.arla.se/produkter/arla-ko/laktosfri-standardmjolk-dryck-1l-454768/

laktosen i mejeriprodukter triggar ganska mycket insulin, så det är väl främst det som är anledningen till att undvika det vid viktnedgång?

frejaspluto
6/8/16, 2:36 PM
#2

Man kan utesluta mejeriprodukter ett tag. Glutenfria är bra under träning. Jag skulle aldrig gå över till det 100% tycker att havremjölk och allt annat smakar ingen bra. ( om man inte har annat alternativ , så kan man ha det) kroppen står alltid still efter ett tag den ställer om sig. Skitjobbigt. Jag brukar köra laktosfria saker . Ibland fuskar jag och köper vanliga mejeriprodukter. Så absolut du kan köra ett tag utan , prova.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[BlackHeartRebellion]
6/8/16, 6:34 PM
#3

Det kan ta ett litet tag att vänja sig vid smaken om man nu inte tycker om det från start. Jag har valt att utesluta mejeriprodukter främst av hälsoskäl, och har bytt ut till havremjölk och i början tyckte jag det smakade skit men nu 5 veckor senare tycker jag det är gott så man kan tydligen vänja sig vid smaker. 😃

Effie
6/10/16, 7:40 AM
#4

Proteinerna I mjölk (vassleprotein och kasein) är insulindrivande. Men mjölk är ju inget man behöver dricka. Drick vatten, och se till att få I dig näringen från mat istället.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

DimStarz
6/26/16, 8:02 PM
#5

Mandelmjölk blir bäst om man gör den själv. Mkt vatten i den och olika grejjer i affären.

Mooniq
7/18/16, 8:26 AM
#6

Skippa mejerierna med gott samvete. komjölk är till för kalvar - inte människor. Är det en enda Mjölksort vi ska dricka så  är det människo-mjölk som är anpassad efter människans behov. - Äckeltröskeln slår till direkt, eller hur?

Människan har lärt sig att använda en annan varelses mjölk men den är inte så bra för oss - för er som har bibliotekskort - läs gärna forskarrapporten Den Ohälsosamma Mjölken - gjord av dansk forskare och läkare. Det är en ögonöppnare. kan lånas via läsprogram i plattan.

Åter till Mandelmjölken- fröer och nötter innehåller enormt fina typer av fett och mycket mineraler som tex magnesium och zink. lätt att göra själv.

Blötlägg 1 dl mandel och låt stå över natten, slå ifrån vattnet, mixa med nytt vatten (6 dl) och ev 1 dadel om man vill ha lite sötma. Vill man inte ha "crunchet" kvar, kan man hälla genom kaffefilter. Perfekt att dricka eller att ha i smoothies.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: