Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1883 ggr
IaMiaMaria
2016-06-25 12:28

70 kg

Idag börjar jag igen med att försöka gå ner i vikt. Jag har försökt så många gånger med olika metoder och lyckas ca 10 kg sen går jag upp allt igen. Men man ska väl aldrig ge upp. Jag vill försöka undvika att tvingas ta till operation.

Jag har ungefär 70 kg att gå ner, så det lär ta ett tag.

Den här gången är det vanlig mat men mindre portioner som gäller, och lära mig att känna hunger och mättnadskänslor.

Har testat LCHF flera gånger och det är inget för mig, blir för mycket förbud så det håller inte i längden tycker jag och det är min åsikt. Samt att min IBS blir mycket värre.

Så wish me luck.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
amandatherese
2016-06-26 12:45
#1

Lycka till! Uppdatera gärna här så kan vi vara med som pepp på vägen :)

skippy
2016-06-26 17:30
#2

Lycka till.  Detta kommer du att klara.  Ett tips är att du ska dricka mycket vatten också.  =)

IaMiaMaria
2016-06-30 15:55
#3

Känns lite hopplöst just nu. Det gick superbra det första dagarna (är bipolär och hade en manisk episod). Det var inga problem alls, kände ingen hunger eller behov av att äta. Men åt ändå bra mat, mycket grönsaker och ganska mager protein. Men så gick det över igår och svängde åt andra hållet och så är jag jätte hungrig och vill skita i allt iaf. Har ändå lyckats hålla mig ifrån allt vad som är bullar, kakor, glass, godis, choklad som jag ätit varje dag tidigare.

Idag visade vågen på -3 hg. Kändes inte så värst motiverande. Vet ju att en hållbar viktnedgång gärna ska gå långsamt. För de gånger jag gått på diet och rasat i vikt och sen inte orkat mer då går jag upp allt och lite till. Så därför vill jag inte hålla på med pulver eller LCHF eller nån annan typ av speciell kosthållning. Men 3 hg första veckan. Suck…

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

amandatherese
2016-07-01 23:06
#4

#3 Jag älskar att äta morotsstavar när jag får ett riktigt sug efter något. Sen har jag hört att citronvatten dka vara bra med :) Detta fixar du!

IaMiaMaria
2016-07-01 23:07
#5

#4 Äter du bara morotsstavar eller dippar du dom i något?

Tack för peppningen, det behövs :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

smurfis
2016-07-02 10:26
#6

Lycka till! Du fixar det! Ta en dag i taget bara och fokusera på det du gör och varför du gör det! Finns inga genvägar så det är bara att bita ihop och kämpa!

Ibland kan det hjälpa att skriva upp vad man äter några dagar för att verkligen ha koll på hur man ligger till. Vet själv att jag ibland ätit mer än jag tror jag gör 😉

Låt det också ta den tid det tar. Känn ingen stress eller press på att det måste ta en viss tid. Det är så olika för olika personer!

Annons:
amandatherese
2016-07-02 16:45
#7

#5 Jag äter dem som dom är utan något till. Mättar och smakar bra :D

Effie
2016-07-04 08:40
#8

Hittade du förbud I LCHF? Jag hittar en massa god mat..

Tänkte bara - oavsett vilken väg du väljer, så måste du varje dag avgöra: äta detta? låta bli? För mig känns det lättare om jag har inställning "jag väljer" I stället för "jag får inte"

(och sedan funderar jag på hur manga kg morötter jag skulle kunna knapra I mig utan att bli mätt och nöjd…jag avstår. Hoppas det funkar för dig)

Lycka till!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

IaMiaMaria
2016-07-04 12:16
#9

#8 Ja det gjorde jag, jag tyckte det var en krånglig diet som inte funkar för mig, oki. Så därför skrev jag så då denna tråd inte ska vara en LCHF debatt, då hade jag skrivit inne på kolhydrater ist.

Jag väljer att äta det som funkar för mig.

Tack så mycket

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Effie
2016-07-04 12:32
#10

#9 Ja, det framgick av ditt första inlägg, att du inte vill äta LCHF. Och? Jag föreslog det inte heller.  Bara tanken att "det är jag som bestämmer, och jag väljer att äta…", hellre än "jag får inte äta…"…som så lätt leder till "men jag måste ju unna mig…". Du kanske inte har problem med det; strunt I mitt inlägg då. Det var enbart välment. Och funkar oavsett diet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Snöstorm
2016-07-10 08:04
#11

Rör på sig, gå ut o gå, mycket o ofta. Skaffa en stegräknare, tävla mot dig själv. Mitt bästa tips ( har gått ner närmare 45kg ) Jojobantare innan, tänkte bara på maten. Nu rör jag på mig stor skillnad. Lycka till. Ge inte upp!

Honestyisdead
2016-07-14 01:37
#12

Mitt råd är att äta på asietter istället för tallrikar. Då ser det ut som mer mat.  Du äter vanlig mat skrev du. Men jag vill ändå råda dig att välja bort mjöl och socker. Tex pasta och bakverk. Och drick mycket vatten under dagen. Det kan hjälpa till att känna mindre hunger.

Ett bra tips är att du var dag fantiserar framför dig hur du ser ut och mår när du nått målvikt.  Verkligen ser det. Tänk inte på hur lång tid det kan ta. Ta dag för dag. Till slut går det av vara farten sen kan du inte förstå att du verkligen gjort hela resan.

Och om du äter något du känner att du inte skulle ätit en dag så säg att det är ok. Jag åt detta och nu fortsätter jag som jag ska. Många gör nämligen fel och bannar sig själv och tänker att dom lika gärna kan äta mer onyttigt nu eftersom dom förstört allt. Att råka äta något onyttigt en gång ibland får en inte att plötsligt gå upp allt igen.

IaMiaMaria
2016-07-14 11:53
#13

#12 Ja äta på assiett är ett jätte bra tips, det gör jag för det mesta.

Socker och bakverk har jag dragit ner rejält på och köper inte hem något alls. Blir jag bortbjuden så tar jag lite grann.

Pasta har jag också dragit ner på, men har gjort nån sallad som jag blandat ut lite med fullkornspasta. Mängden bli ju betydligt mindre än om jag äter en stor tallrik pasta.

Har haft en liten svacka nu. Men tack för tipsen och ska fortsätta kämpa på!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Mooniq
2016-07-18 08:46
#14

jag kanske kan ge ett tips. Skippa alla mejerier.

Jag tillhör dem som går upp i vikt av mejerier, jag har 35 kg att tappa. Jag har testat flera gånger i mitt liv att utesluta mejerier och varje gång så pekar vågen neråt. Jag har inriktat mig på asiatisk matlagning med en del wokade grönsaker och kött, fisk, fågel. Det funkar.

Vi i norden använder enormt mycket mejerier och det är så otroligt vanligt överallt. Men värt ett rejält försök!

kolla gärna in www.fatsecret.se - gratis och jättebra sida om du vill bokföra dina livsmedel.

Tänk på att frön och nötter både är nyttiga o mättar. tex pumpakärnor, oskalada sesamfrön, solrosfrön, cashewnötter, macademianötter.

Om du blötlägger några timmar så är den fina att mixa i smoothies.

Lycka till

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

IaMiaMaria
2016-07-18 12:14
#15

#14 Tack för tipset!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aniara14
2016-07-19 22:52
#16

#15 Mooniq är inbiten och övertygad LCHF-anhängare, så om du inte alls är intresserad av att följa den dieten, så gör du klokt i att helt strunta i hennes råd och anvisningar. Detsamma gäller Sindri, Effie, Inkanyezi och jiim, dom är också allihop hängivna LCHF-fantaster.

Nötter och frön innehåller stora mängder fett och kalorier, och är alltså helt olämpliga att äta för den som behöver gå ner i vikt. Om man ändå absolut vill äta sånt, så bör det i så fall vara mycket små mängder.

Här på Livsmedelsverkets hemsida kan du kolla på "Nötter, frön (23)" och se hur mycket fett och kalorier varje sort innehåller. Pekannötter är värst med 68 % fett och 686 kalorier per 100 gram, men dom andra sorterna är inte mycket bättre dom heller.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

IaMiaMaria
2016-07-19 22:57
#17

#16 Ja, men det var ett tips och jag tackade för det. Jag tänker inte sluta med mjölkprodukter men kanske dra ner på mängden. Speciellt sockrad yoghurt tex.

Frön och nötter innehåller mycket fett och därmed mycket kalorier. Men det är bra och nyttiga fetter och de innehåller mycket nyttigt som kroppen behöver så man får tänka på mängden helt enkelt. Lite frön på filen och lite nötter på gröten och några stycken som snacks om man är sugen är ju ändå ett bättre alternativ än en påse godis. Så det var ju inte ett dåligt råd även fast personen äter LCHF.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aniara14
2016-07-19 23:18
#18

#17 Nej, bara för att Mooniq går upp i vikt av just mjölkprodukter, så är det ju inget som gäller generellt för alla andra människor också. Men självklart ska man äta måttliga mängder av det, och välja såna som innehåller låg andel fett och socker.

Tyvärr så hjälper det inte hur bra och nyttigt fettet är i nötter och frön, man går upp i vikt av det lika mycket ändå. Så jag håller fast vid att det är olämpligt att äta sånt om man försöker gå ner i vikt. Godis är givetvis ännu mer olämpligt för det innehåller ingen näring alls, bara massor av energi. Frukt däremot är perfekt, minst lika gott som godis, och innehåller mycket olika nyttigheter, men bara lite kalorier.

Jag var också överviktig förut, men gick ner mer än 30 kg genom att lägga om kosten radikalt, = minska kraftigt på fett och socker, och har dessutom ovanligt nog lyckats behålla den nya låga vikten sen dess.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

IaMiaMaria
2016-07-20 13:02
#19

#18 Bra gjort av dig att gå ner 30 kg och behållt det!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Mooniq
2016-07-22 07:50
#20

#18 Aniara

du beskyller mig för något dåligt verkar det som. jag har i många år följt LCHF, det är sant, om du oxå varit uppmärksam så har du även märkt att jag inte varit närvarande på .ifokus alls i över ett år. Jag har försökt att gå tillbaka till "vanlig" mat men med tråkiga resultat. Min IBS lever jävel värre än vanligt och jag går upp i vikt av just olika mejerier - varför vet jag det, tror du? Jo, därför att jag har testat.

Jag kan inte äta socker,spannmål, potatis, ris och pasta - för då blommar min IBS ut enormt. Men min stötesten är just mejerier - och av dem har jag gått upp vikt under sista året. så nu har jag en del att ta tag i, så att säga.

Min kropp är en supersparare, och om man lurar ut det så måste man ta tag i det andra som är mitt sockerberoende - och när jag lurat ut det så kan jag lägga upp en plan - vilket jag gjort sen ett par veckor tillbaka. Igen.

Om jag tipsar andra så är det för att jag själv har testat i flera omgångar med just mejerier - LCHF förespråkar mejerier men av den gruppen livsmedel går jag upp i vikt - jag försöker inte lura någon.

Om jag tipsar om nötter och frön så är det för att de ÄR nyttiga, många frön innehåller mer kolhydrater än vad LCHF-gränsen är, alltså mer än 5 %. Men det finns mycket nyttigt i frön o nötter, både mineraler och bra typer av fetter för kroppen - några få nötter ger mättnad - och på så sätt är bättre än tex en smörgåsmellanmål, eller en sockrad smaksatt yoghurt.

Jag mixar gärna så i många år mixade jag LCHF och Paleo (stenålderskost). men kommer nu att mixa LCHF & Dukan (som förespråkar lite mer proteiner).

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Aniara14
2016-07-24 01:20
#21

#19 Tack!🙂Hoppas att det lyckas för dig också!

#20 "Beskyller" är ju ett negativt laddat ord. Jag skulle hellre kalla det ett sakligt konstaterande av fakta, vilket i det här fallet är att ni LCHF-förespråkare verkar ha väldigt svårt för att acceptera att inte alla människor är intresserade av att börja med den dieten.

Ts påpekar upprepade gånger att hon inte vill ha råd och tips om LCHF, men ändå så är det huvudsakligen det hon får. T ex "morötter mättar dåligt", "välj bort mjöl och pasta", "ät nötter och frön". Allt detta låter som direkt hämtat ur LCHF:s regelbok och föreställningsvärld.

Även i en annan nyligen startad tråd om hjälp med viktminskning, "Kräsen å kass självdisciplin", så ger du och Sindri fettdrypande och klart ohälsosamma råd om att ts ska äta "mycket smör och feta såser", och att det är "perfekt" att börja dagen med stekta ägg & bacon. Och dessutom den obligatoriska LCHF uppmaningen att skippa mjöl, potatis, ris och pasta.

Att just nötter och frön är så väldigt populära i LCHF-kretsar tror jag inte alls i första hand beror på att dom är nyttiga, utan mest för att dom innehåller så hög andel fett och kalorier. Allting som dryper av fett är ju högt älskat och varmt rekommenderat bland LCHF-anhängare.

Slutligen så tycker jag att det är väldigt konstigt att du har "försökt att gå tillbaka till 'vanlig' mat". Varför då, kan man ju fråga sig, om nu LCHF-dieten är så mycket nyttigare och bättre på alla sätt än vanlig normalkost.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Effie
2016-07-28 09:23
#22

#16 Även om jag, och många med mig äter LCHF (och trivs med det), och IaMiaMaria absolut inte vill äta det, så kan vi väl ändå ha idéer och förslag som kan testas, anpassas och användas även av icke-lchfare (jag har svårt att se hur mitt förslag om "jag väljer"-inställning i st f "jag får inte" skulle drypa av fett). Light-produkter (lågfett och då oftast mer socker - men kanske finns det även låg-socker?) - det jag hört om dem är att de ger sämre viktnedgång. Men funkar det för någon, så funkar det för den. Det vi lchf-are brukar föreslå är: testa! (Och nu menar jag alla förslag; lågfett, nötter - men inte allt samtidigt…). Funkar det, bra, fortsätt. Funkar det inte, testa något annat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Honestyisdead
2016-07-28 10:24
#23

#21 Att jag råder att ts tar bort mjöl och pasta har ingenting med LCHF att göra utan med att det är tomma kalorier som hämmar viktminskning. Dessutom är mjöl gödning för inflammationer.  Så du snackar strunt om att det skulle ha med LCHF att göra. Äter inte LCHF själv.

Låt andra ge råd och ge du dina.

Aniara14
2016-07-30 02:07
#24

#23 Rådet att sluta med mjöl och pasta ges alltid av LCHF-anhängare, så självklart har det med dom och deras kosthållning att göra. Det är mycket sällan, om ens någonsin, man ser eller hör andra än LCHF-förespråkare ge det rådet till nån.

"Tomma kalorier" kallar man sånt som bara innehåller energi/kalorier, men ingen näring eller nyttigheter alls, t ex socker. Fullkornsmjöl, och pasta gjord på fullkornsmjöl, innehåller både näring, fibrer och diverse andra nyttigheter, bland annat en hel rad olika vitaminer och mineraler, och kan därmed definitivt inte klassas som tomma kalorier.

Mjöl och pasta behöver inte alls hämma viktminskning. Det går utmärkt bra att äta både pasta och bröd, och andra maträtter med mjöl och samtidigt gå ner i vikt. Det har både jag själv och många andra gjort. Självklart menar jag då enbart fullkornsvarianten av respektive produkt, inte dom på vitt mjöl där det mesta värdefulla är bortrensat.

Att mjöl skulle vara gödning för inflammationer tror jag inte på. Var har du fått det ifrån? Jag har i varje fall aldrig sett några vetenskapliga studier publicerade nånstans som styrker detta. Men om du har det, så tycker jag absolut att du borde lagt in länkar till dessa. Att flera tillförlitliga källor anges är ju det minsta man kan begära när nån kommer med ett sånt uppseendeväckande påstående.

En av världens högst rankade läroanstalter inom dom medicinska yrkena, Harvard Medical School, rekommenderar människor att äta fullkornsprodukter på flera olika ställen på sin hemsida:

"emphasize complex carbohydrates (fruits, vegetables, and whole grains)"

"Eat more of these foods: fruits and vegetables, whole grains"

"Whole grains are associated with a reduced risk of inflammation, cardiovascular disease, diabetes, and dementia."

Harvard T.H. Chan School of Public Health:

"Choose whole grains instead of refined

Whole grains offer a 'complete package' of health benefits, unlike refined grains, which are stripped of valuable nutrients in the refining process.

Oldways Whole Grains Councils hemsida finns en 28-sidig förteckning över olika publicerade studier som påvisar dom hälsomässiga fördelarna med att äta fullkornsprodukter.

Detta var bara några få exempel. Den som vill läsa mer om ämnet kan med fördel googla på "Whole grains health benefits", så kommer det upp miljontals träffar.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Honestyisdead
2016-07-30 03:45
#25

#24 Nu ger jag dig en varning. Jag accepterar inte skitsnack och det är det enda du kräker ur dig.

JAG GAV DET RÅDET OCH JAG ÄTER INTE LCHF. Således har du fel. Försök förstå det man skriver och kom ut ur bubblan. Alla som inte har samma uppfattning som du tillhör inte LCHF. Ju fortare du inser det ju fortare slipper vi struntsnack.

Din avsky för en viss diet är löjlig och jag börjar undra vad du gör här. Bete dig eller sluta skriv. Valet är ditt. Men sitt INTE och gnäll över att andra förespråkar dieter du ogillar. Det är fritt att välja vad man tror på för forskning. 

Respektera andra och sitt inte och placera människor i fack när du är helt ute och yrar i det blå. Du får ju folk att sluta läsa istället för att få dom intresserade. 

Och nej. Du har inte gett mig den endaste lilla anledning till att visa något för dig. Och det kommer jag inte heller göra. Du är respektlös och då får du tålerera att man tappar respekten för dig.

Google is your friend vad du än söker på.

Effie
2016-07-31 13:25
#26

#24. Fullkorn innehåller vitaminer och mineraler. Det innehåller också ämnen som motverkar kroppens upptag av dessa nyttigheter; dessa ämnen försvinner om man långtidsjäser, tex med surdeg. Detta lärde jag mig på sjuttiotalet och är allmänt känt, så det är lätt att kolla. På sjuttiotalet trodde jag på fullkorn och fettsnålt, så jag ville inte acceptera den kunskapen då.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mooniq
2016-07-31 13:54
#27

Det finns en serie av 3 mycket välskrivna böcker som är värda att läsa för alla. De vita gifterna, här görs en rejäl djupdykning i mjöl, gluten och hur man har förädlat vetet in absurdum tills nutid. Länk till bokus men de kan köpas på fler ställen, eller så lånar man via bibblan. http://www.bokus.com/bok/9789163713538/gluten-och-mjolk-kallan-till-moderna-sjukdomar-sa-paverkas-du-av-maten/

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Aniara14
2016-08-01 00:53
#28

#25 Jag förstår mycket väl att du inte kan erbjuda några länkar till seriösa och pålitliga vetenskapliga källor som styrker dina påståenden. Det brukar du ju aldrig kunna. Den, vad jag vet, enda gången som du har försökt, i den här tråden, inlägg nr 65, så gick det ju väldigt dåligt.

Tidigare, när sajtvärden var mera närvarande och deltog i diskussionerna här, så fick jag intrycket att detta var en hyfsat öppen och demokratisk sajt. Att det var helt okej med fri debatt, helt okej att ha olika åsikter och framföra dom här utan risk för maktmissbruk och repressalier i form av varningar, raderade inlägg/trådar eller avstängning. Tyvärr tycks inte detta gälla längre. Nu är det tydligen diktatur och tystande av oliktänkande som tagit över, och då har jag inte längre nåt intresse av att skriva mer här.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Honestyisdead
2016-08-01 00:56
#29

#28 Alla är välkomna så länge dom beter sig ordentligt och inte har för syfte att smutskasta andras tro och tips. Du har varit väldigt aggressiv och det finns det ingen anledning till. Ingen annan är otrevlig utan de ger råd från sitt perspektiv.  Testa det. Släpp ditt behov av att vara nedlåtande. Det är inte välkommet. 

Ditt övriga angående raderade inlägg mm har jag ingen aning om var och när detta skulle ha skett. Det är inte maktmissbruk för att någon inte accepterar din ton och säger att det räcker. Det är inte maktmissbruk eftersom man inte kan härja runt hur som helst och tro att ingen kommer reagera. Vi vill ha en trevlig stämning här inne. Alla måste bidra.

Fortsatt diskussion om admin på sajten tas via pm. Så denna tråd kan återgå till det den är till för.

poodlelicious
2016-08-01 09:41
#30

Du skriver att du går hungrig och det slutar med att du äter fel. 

Vägen till viktminskning är inte att sluta äta. Jag förstår att man kan känna sig duktig om man har skippat en måltid men det är ingen bra idet. Du ska äta frukost mellanmål lagad lunch mellanmål och gärna lagad middag. Rätt mängder såklart men ät ofta. Gå inte flera timmar för det är då du blir frestad att äta skit.

Honestyisdead
2016-08-14 20:41
#31

Hur går det ts?

IaMiaMaria
2016-08-14 20:55
#32

Inte så bra just nu. Har ingen motivation då jag inte mår så bra just nu.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-08-14 20:56
#33

Tråkigt att läsa. Hoppas du mår bättre snart.

IaMiaMaria
2016-08-14 23:36
#34

Tack!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Upp till toppen
Annons: