Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4010 ggr
[Devya]
2016-07-27 12:33

Min sambo vill gå ner i vikt

Min sambo har som mål att gå ner 30kg. Just nu väger han 130kg och han är trött på sin stora mage och att jämt bli pikad om sin vikt av sin familj (de skämtar hela tiden om hans övervikt och även fast han inte visar dem det så blir han väldigt ledsen efteråt och börjar hata sig själv, vilket i princip får honom att bara vilja äta mer).

Till frukost (då jag inte är vaken) så äter han oftast flingor eller gårdagens matrester. Till lunch vet jag inte riktigt vad han äter eftersom det är på jobbet och han kan då lätt åka till McDonalds om han så vill. Förhoppningsvis så äter han det han säger att han äter, vilket är oftast någon kycklingsallad eller dylikt. Då han kommer hem kl. 18.00 så äter vi oftast en varm måltid bestående av kyckling eller fisk plus en massa grönsaker. 

Just nu simmar han en gång i veckan men jag försöker pusha honom till att simma tre gånger i veckan. Han mår oftast så himla bra efteråt så därför försöker jag pusha honom litegrann.  Jag skulle vilja få honom att bli mera aktiv så den här helgen har jag föreslagit att vi cyklar iväg någonstans för att äta en god och hälsosam lunch - picknik stil.  Förhoppningsvis kan jag lura mig med honom varje helg på en cykeltur. Jag tror det skulle vara väldigt bra för honom för han kör bil så  ofta hela tiden och vardagsmotionen är i princip lika med noll.

Eftersom han tycker om att dricka läsk så har jag istället gjort iste, med bara lite socker i. Han gillar verkligen iste och jag tror att det är bättre att unna sig ett eller två glas hemlagad iste på kvällen istället för en hel flaska sockerdricka av något slag. Under dagen dricker han endast vatten och även till sina måltider.

Vad annat kan jag som hans sambo göra för att hjälpa honom att gå ner i vikt? 

Jag funderar på att göra iordning en bättre frukost för honom för det han äter nu är kanske inte det allra bästa. Jag måste dock bara se till att vakna samtidigt som honom då. =P

Annons:
Mooniq
2016-07-27 12:44
#1

Läs på om sockerberoende, tror det kan ge lite aha upplevelser. Skippa flingor och börja dagen med en sallad som är matig med tex kokta ägg, rökt fisk, skaldjur eller skinka. Man kan prova naturell keso med 1 msk outspädd fun Stevia saft.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lia
2016-07-27 12:47
#2

Angående frukost kan ju det kanske göras i ordning kvällen innan? Personligen hade jag blivit glad om min kille pushade mig ibland. Och jag honom :-)

[Devya]
2016-07-27 12:54
#3

#1 Vi vet en hel del om sockerberoende då vi även kollat på dokumentärer om det. Väldigt intressant att fördjupa sig i. 

Jag ska se vad jag kan fixa ihop för hans frukost måste verkligen ändras.  Jag tror hans skulle digga en sallad med ägg eller skinka faktiskt.

Funderar också på om grekisk yoghurt blandat med lite äppelsaft, havreflingor och bär skulle vara ett alternativ eller är det för sött? Skulle en liten sådan portion även fungera då hans sötsug kickar igång? Oftast brukar lite iste också hjälpa då, så det kan ju vara att föredra om veckodagarna då han ändå inte borde äta för mycket på kvällen…

Det blir dock lite svårt att hjälpa honom emellanåt då han brukar fuska… Vi hade haft hit gäster på lördagen och bjudit på en trerätters middags. Vi hade då serverat äppelpaj med glass. Den glass som blev över hade han lyckats äta upp i förrgår utan att jag märkte det! För några veckor sedan åt han också upp en hel kakburk och köpte en ny en för att byta ut den gamla burken, men sen erkände han vad han hade gjort för han fick dåligt samvete över att ljuga för mig. =P Kakburken blev köpt för att vi bjöd över grannarna och ville ha både något salt och sött att bjuda på…Annars har vi aldrig sådant hemma just pga att han har ingen självbehärskning överhuvudtaget.

[Devya]
2016-07-27 12:55
#4

#2 Risken finns att han äter upp det på kvällen istället för morgonen.. Han är duktig på att äta sådant han inte får äta utan att jag vet om det. =P

Herveaux
2016-07-27 13:06
#5

Först vill jag säga: wow, vilken underbar sambo du är som engagerar dig så! ❤️

Tror du att ni skulle kunna komma ut på en skön kvällspromenad?
Har han kompisar som är aktiva med sport eller träning som skulle kunna lirka med honom på någon aktivitet då och då? Kanske få han mersmak för något som främst är roligt och blir motion/träning som en extra bonus?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lia
2016-07-27 13:22
#6

#4 Det skulle nog inte skada om det låg nåt i kylen som han aktivt valde att låta bli för att han bryr sig om sin hälsa ;-)

Annons:
[Devya]
2016-07-27 13:50
#7

#5 Haha tack. Jag engagerar mig för att han har bett mig om hjälp och givetvis vill jag ju hjälpa honom och inte stjälpa honom. Jag ser till att laga goda men hälsosamma maträtter varje dag och lyckligtvis så älskar han grönsaker. Idag ska jag laga fisk och sen en massa olika grönsaker med någon sorts vinägrette. Måste bli en någorlunda lätt måltid då han ska och simma efteråt. 

Han är oftast trött då han kommer hem från jobbet. Han åker till jobbet kl.7.00 och han kommer hem 18.00. Han har inte särskilt mycket energi efter det, men han kämpar på som idag då han kommer hem och äter och sen åker iväg igen för att simma. 

Jag har funderat på att komma med honom då han ska simma, även om jag själv har världens största ångest för att visa mig i baddräkt. Men om det är vad som krävs för att få honom att simma oftare så är det kanske en uppoffring jag måste göra.

Han simmar en gång i veckan med sin bror, så det är ju fint men det blir inte oftare ä så för de bor ganska långt borta från varandra. Alla hans andra kompisar bor lite för långt borta för att de skulle kunna hitta på något en gång i veckan, annars skulle gymmet varit något för honom och hans vänner.

Jag har skaffat ett xbox spel som kräver att man själv är aktiv. Senaste vi spelade det blev vi båda två svettiga. Det är ju något vi skulle kunna börja göra oftare tillsammans. Det är roligt och det får upp flåset litegrann. :D

Hmm,  men kanske han och jag borde ta och utöva någon rolig sport tillsammans, kanske squash eller något liknande. Jag ska prata med honom om det ikväll efter att han har simmat. Det kunde ju vara kul. Jag personligen älskar ju att vara aktiv. :)

#6 Absolut men just nu har han som sagt ingen självbehärskning att tala om så jag tror det blir för riskfullt. Kanske om någon månad kan jag testa det, men just nu litar varken han eller jag på honom. :D

Lia
2016-07-27 14:01
#8

Tycker i alla fall att det låter jättebra att du är så engagerad. Det behövs verkligen när det är svårt :)

[Devya]
2016-07-27 14:18
#9

#8 Jag vill bara att han ska vara nöjd över sig själv och må bra. Jag blir ju ledsen då han inte är nöjd med hur han ser ut. =(

Herveaux
2016-07-27 14:34
#10

#7 Nämen se där, om ni skulle simma tillsammans så kanske han kan få känna att han ger tillbaka lite stöd i att få dig att känna dig mindre obekväm i badkläder?
"Kan jag - kan du, raring."
Själv h-a-t-a-r jag allt vad badkläder heter, men har nu köpt en tankini överdel (badlinne i en modell som inte sitter som ett korvskinn över magen) och ett par snygga badshorts, så nu har jag inga ursäkter att inte komma iväg till simhallen. 😛

Ja, såna tv-spel är ju perfekta! Ni får göra er egen version av OS Xbox-style.  😉

Låter smart att prata aktiviteter efter simningen när endorfinerna spritter i kroppen, kanske mer medgörlig då? Hoppas ni kommer på något roligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

poodlelicious
2016-08-01 09:50
#11

Han är inte intresserad av styrketräning? Brukar vara lättare att få män att styrketräna och det bränner mer än konditionsträning överlag.

poodlelicious
2016-08-01 09:50
#12

Varför tar han inte med sig matlådor till jobbet?

[LadyK]
2016-08-01 16:07
#13

Spela Pokémon go. Traskar lätt en mil om dagen och har fått med både mannen och sonen. Skitkul! 🤪

Annons:
[Devya]
2016-08-02 20:42
#14

#10 Njaa, han försöker hela tiden få mig att få bättre självförtroende, men att gå och simma med en massa andra är nog en helt annan sak. Där lär han inte lyckas få mig att må bra, tyvärr.

#11 Vi höll på med styrketräning båda två tidigare i över ett år och hade en bra diet men vågen visade ingen skillnad och magen var lika stor som alltid. Konditionsträning tycks fungera mycket bättre för honom så vi tänker fortsätta med det en tid och se vad som händer. 

#12 Njaa, finns ingenstans att värma upp mat och till lunch vill han nog ha ordentlig mat. Han har dessutom inget tålamod över till att göra något sådant och jag har ingen ork att göra sådant nu då jag har fått ett så pass ansträngande jobb att jag har inte ens en lunchpaus, inte ens en liten 10min paus (och då jobbar jag 8h). Jag har inte ens någon ork över att träna mera och städningen ha totalt fallit ihop här hemma.. 8h arbetsdag plus 30km cyklande till olika klienter under en dag och ingen mat eller vatten - håller på att förstöra mig helt och hållet. Börjar bli lite svårt att stöda min sambo sen jag fick ett så här tungt jobb.. =(

#13 Nja, vi är nog inte intresserade av sådant tyvärr och min sambo tycker att hela grejen är för löjlig och ser tyvärr ner på vuxna människor som faller pladask för det(tror dock att han skulle lätt falla för det om han testade!). =P Jag ser inte ner på det men skulle aldrig börja med det för min telefon stöder inte det spelet. :) Men tack för tipset. :)

Mooniq
2016-08-02 22:31
#15

nu ska jag vara lite elak - men det verkar inte som om han vill ha nån förändring. Man måste sätta sig ner. Skapa en plan, ha ett tidschema och skapa bestämda rutiner både kring vardag och fest.

Alla förslag som läggs fram blir ett …. nja…… eller är det någon annan som vill att han tappar vikt? För om han själv är medveten om att det är det han äter till vardags som får honom att se ut som han gör - då måste han ju även förstå att det är i vardagen han måste göra sina stora förändringar både med kost och motion.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[LadyK]
2016-08-03 00:45
#16

Måste bara kommentera att du inte har någon lunchrast på en 8h arbetsdag. Ta kontakt med ditt lokala fackförbund, genast! Efter 5 arbetade timmar ska du ha 30 min rast enligt arbetstidslagen, visst kan det vara bortförhandlat till ett måltidsuppehåll men du ska fortfarande ha dina 30 min då du ska kunna sitta ner och äta, ta igen dig i lugn och ro.

[Devya]
2016-08-03 07:43
#17

#15 Inte alla förslag som föreslås kommer att fungera och så är det ju bara, tyvärr. Jag vill inte verka omöjlig och tråkig och slå ner förslag som ges men faktum är att vissa saker har jag ju ingen kontroll över. Jag orkar inte vara den som lagar i ordning matlådor åt honom. Innan jag började jobba så skulle det varit ett fantastiskt förslag men jag orkar ju inte ens nu göra en matlåda åt mig själv och går utan mat i över 8h. Om jag inte kan göra det åt mig själv så kan jag knappast göra det åt honom.

Han hatar pokemon, inget jag kan göra åt det eller?

Vi har testat styrketräning.  Vi gick fem dagar i veckan till gymmet i över ett år. Så det vet vi ju att det inte fungerar, tyvärr.

Det är endast han som kan göra förändringen och jag föreslår en massa för honom men som han inte tar till sig för han är oftast väldigt trött i slutet av dagen.

 Han vill absolut gå ner i vikt men han har otroligt långa dagar och det är fantastiskt att han ens går och simmar trots att han är borta och jobbar hela tiden. Jag förstår inte hur han orkar för jag orkar absolut inte nu sedan jag började jobba. Jag är totalt utmattad och hela min kropp värker 24/7. Jag hade verkligen hoppats på att kunna hjälpa honom mer just nu men jag ligger död i sängen då han kommer hem från jobbet.

Han kan vara aktiv men det är nog maten som är det största problemet då han har ingen självkontroll överhuvudtaget. Igår bjöd kollegan på tårta och han åt givetvis en bit. Sådant skulle han nog bra ha kunnat skippa tycker jag personligen. Sen klagar han på hur tjock han är… suck…

Om man vill  gå ner i vikt så ska man ju nog först och främst tänka på vad man äter. Motion är en stor bonus. Däremot blir motionen ännu viktigare då han ibland struntar i vad han äter, tyvärr. Han har ju som sagt ingen självkontroll och han ojjar sig om det sen för mig hur svårt det är…

Den enda personen som vill att han går ner i vikt är han själv. Jag har sagt många gånger att jag tycker om honom precis som han är. Jag hjälper dock honom för det är även  jobbigt för mig att lyssna på hur han jämt klagar på hur fet och stor han är. Inte roligt att se hur han kan bli extremt deppig emellanåt.

#16 Jo, det är ju meningen men jag har faktiskt ingen tid. Jag har olika klienter och den tiden då jag skulle ha min matrast går åt att till att cykla till nästa klient. Vips, poff! Dit gick min matrast. Jag är glad om jag hinner dricka vilket ibland inte ens är möjligt.

Jag bor i utlandet och är inte medlem i något fack och har ingen aning hur det fungerar här och min pojkvän motarbetar mig och säger att jag ska hålla mig långt borta från facket… suck..  (han hatar facket). Ska dock snacka med hans pappa och se om han kan ge mig råd (allt är ju på ett helt annat språk också).

poodlelicious
2016-08-03 08:46
#18

Nu låter väl jag också hård men med tanke på hur dåligt/mycket han verkar äta så kommer det inte göra någon skillnad att simma lite en gång i veckan…

OlgaMaria
2016-08-03 12:09
#19

#18 Det gör skillnad för välmåendet och självförtroendet! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-08-03 12:11
#20

LCHF rekommenderar jag. Brukar vara väldigt enkelt och effektivt för överviktiga män. En äggröra eller omelett kan man göra i ordning kvällen innan till frukost. Turkisk yoghurt med bär och lite nötter är också enkelt. Behövs ingen äpplesaft och havreflingor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Devya]
2016-08-03 16:24
#21

#18 Nej, du låter bara förnuftig och jag håller definitivt med dig! Han måste börja lära sig självkontroll. Det finns liksom en gräns för hur mycket jag kan hjälpa honom för i grund och botten så är det han som går sin egen väg.

#19 &20Ja om inte annat så är det ju bra för ens psyke. :)

Vi har börjat lite sådär halvt med LCHF. Vi kör på med det ca 5 dagar i veckan och de övriga två dagarna så kan det bli lite sötpotatis och lite grönsaker som annars inte är godkända för LCHF diet.

Idag ska vi och handla så då blir det nyttiga saker som ska införskaffas,  vilket vi eftersträvar varje gång och det lyckas så länge jag är med.  :)

Jag och min sambo borde byta jobb för en månad, då skulle han rasa i vikt. Så här mycket motion har jag aldrig fått tidigare. :D

[LadyK]
2016-08-04 00:50
#22

Om du bor och arbetar utomlands är det ju tyvärr helt andra lagar som gäller, kan bara hoppas du får råd av någon som kan det som gäller där då. Håller tummarna för dig.

Vad hittar ni på när ni är lediga, på lediga dagar? Kanske vandring skulle kunna vara något att ägna en ledig dag åt i veckan. Yoga kan också vara en idé då det inte är jättefysiskt men innehåller övningar som främjar matsmältning mm. Och kom ihåg att fysisk träning gör att man blir piggare när man hållit på ett tag.

[Devya]
2016-08-04 07:29
#23

#22 De senaste veckosluten har vi haft fullt upp med att åka hit och dit för att införskaffa saker och bygga dem samt träffa en massa släktingar och vänner. Det blir alltså oftast full rulle och vi är aldrig hemma, vilket börjar bli liite tröttsamt nu. Sen då det har lugnat ner sig så vill jag jättegärna börja cykla mer med honom men han tror inte på att det skulle hjälpa… -.- Ska ändå försöka få med honom.

Igår var han och simmade två  timmar vilket inte var så illa. Får bara se om jag får iväg honom på fredag också. :)

poodlelicious
2016-08-04 10:31
#24

#20 #21 Det kan vara lite för bra för självförtroendet också. Folk med låg insikt och kunskap tror lätt att träningen gör mycket mycket mer skillnad än vad den egentligen gör. Man blir oftast hungrigare av att träna och så tror man att man har tränat bort en massa så man kan unna sig fast man egentligen i princip bara har tränat bort lika många kalorier som en vanlig ostfralla innehåller. Lurigt…

Denna kommentar har tagits bort.
MikaelaS_
2016-08-13 22:39
#26

Tänker också att LCHF borde passa honom, man blir behagligt mätt under lång tid och på köpet brukar sötsug försvinna. Fast i början ska ni nog inte vara alltför liberala på helgerna, bättre att köra normal LCHF hela veckan och få in hela lchf-tänket och vanorna :) 

lchfingenjören.se tror jag skulle kunna vara till bra hjälp för din sambo, My som driver bloggen tampas med sockerberoende och allt där omkring nämligen.

abcö
2016-08-14 20:02
#27

Har inte läst precis alla kommentarer nu men ville bara säga en sak angående motion. Det är inte tvunget med motion för viktminskningens skull. Självklart är det bra med motion men jag har själv gått ner 25 kg utan att motionera mer än jag gjorde innan - dvs obefintligt. Jag började med motion så smått efter viktminskningen. Gick ner i vikt gjorde jag genom att ta bort sockret ur kosten. Allt socker - även frukt, bröd, pasta, potatis. Äta mer nyttigt fett och bra proteinkällor.

Annons:
[Devya]
2016-08-14 20:41
#28

#27 Nja, det blir tvunget om  man inte kan minska ner på matintaget. Då måste man se till att göra sig av med mer än vad man plockar i sig. :)

Jag försöker att hjälpa honom men han smygäter har jag märkt… Vet inte riktigt vad jag kan göra då han själv inte är särskilt motiverad.  Borde man själv bara ge upp att hjälpa till då han inte verkar ha det som behövs för att gå ner i vikt?

abcö
2016-08-14 21:00
#29

Ja är man själv inte motiverad går det nog inte så bra. Det kvittade vad min sambo sa innan jag själv hade bestämt mig. Det är man själv som måste vilja förändra sina vanor, och att göra det för resten av livet och inte bara som en bantningskur. Då blir det ju likadant när man återgår till gamla vanorna igen.

poodlelicious
2016-08-17 13:08
#30

#28

Det är det som jag menar med att man lurar sig. Om din man fortsätter äta så mycket så kommer han inte kunna träna bort vikten om han inte blir elitidrottare. 

1 kg är grovt uppskattat 7000-9000 kcal. Om du tränar ordentligt gör du kanske av med 300 kcal på ett träningspass. Med tre pass i veckan kan vi väl dra till med att du tränar bort 1000 kcal på en vecka. Det skulle i så fall innebära att du skulle gå ner ungefär 1 hekto i veckan. Väldigt generaliserande siffror  men du förstår min poäng? Träning räcker inte på långa vägar.

[Devya]
2016-08-17 15:16
#31

Jaha, så var man på en släktfest där alla i princip mobbade min sambos övervikt. Flera personer som minst 3ggr skulle skämta om hans vikt inför över 25 personer och givetvis skrattade de alla åt honom. Jag tror att jag aldrig har varit så här arg tidigare. Jag sa åt honom att fan också, sådär får de väl inte göra?! Jag står inte ut!Men han lugna ner mig och bad mig att inte göra en för stor grej av det hela. För hans skull så var jag tyst men usch det var svårt. 

Senare på kvällen då vi kom hem var han väldigt deppig så vi snackade om saken och han hade tårar i ögonen. Mitt hjärta kunde ha brustit just då. Det är inte ok för ens släkt att hacka ner på en sådär! Det är oacceptabelt! Det är ju mobbning! Usch, jag vill gråta för jag är så arg och upprörd just nu. Det är inte deras sak att lägga sig i hans liv! 

Nu vet jag orsaken till varför han vill gå ner i vikt, det är pga den mobbning han utsätts för från dem. Men tydligen kallades han även för tjock då han vägde 80kg till hans 190cm….. Jag skulle vilja slå ner dem allihopa, faktiskt.

sateku
2016-08-18 10:45
#32

#31 Urk, vilka människor det finns! Ett välment tips, försök hjälpa din man att hitta en annan motivationsfaktor än att få slippa viktmobbing. Jag tror personligen att man gör sig själv en björntjänst om man har ett negativt fokus på sin viktminskning.  Ska det hålla i längden måste man lära sig att tycka om sig själv och vilja gå ner i vikt för sin egen skull i första hand, det kommer alltid finnas idioter som har åsikter och de måste man lära sig att blocka.  Däremot kan man  alltid använda korkade mobbare som drivkraft när det är extra segt. Boxpass är extra bra till det. :)

[LadyK]
2016-08-18 23:49
#33

Jag gick igång när min sk släkt mobbade mig, som vanligt på kalas, en julafton. Av samma sk släkt fick jag 7!!! chokladkartonger i julklapp. Alla tyckte det var så svårt att komma på något. Jag blev så arg den gången att jag lämnade firandet, utan chokladkartongerna, körde hem och gjorde upp en plan tappade kanske 5 kilo långt ifrån tillräckligt det har jag tagit tag i nu. Men jag har aldrig firat jul med min släkt igen. Elaka människor har ingen plats i mitt liv längre.

Mooniq
2016-08-19 06:41
#34

man kan inte testa LCHF 5 dagar i veckan för att sen äta sötpotatis och annat med mycket kolhydrater till - då går man definitivt upp i vikt.

Fett och kolhydrater är  energi - alltså bränsle för kroppen. Om man tankar en bil full, och försöker tanka igen så rinner det över ner på marken - men om man tankar kroppen full och sen tankar igen- då sparar kroppen på ALLT.

Fasa bort kolhydraterna -läs på om sockerberoende och spika en plan. När jag läser dina inlägg så tycker jag endast att det är ett daltande.

Jag är sockerberoende och det tog lång tid innan jag accepterade det - men jag kan inte äta för mycket kolhydrater för då går min hjärna bananas och jag kan inte hejda mig - det blir nästan bulimi i kolhydrater och jävligt svårt att stoppa.

När man fasar ut kolhydraterna så är det så mycket kroppen saknar, pasta, bröd, socker, läsk, mcDonalds etc men det släpper efter 48 timmar - lite abstinens , lite utrensnings-tänk hjälper. Kroppen släpper oxå mycket vatten de första dagarna, som upplevs som en kick då vågen kan visa flera kg nergång på första veckan.

När han sen fokuserar på fett och proteiner så kommer han uppleva att det är lätt att tappa vikt. Män har oftast lättare än kvinnor att tappa.

Börja dagen med sallad och kokta ägg. Ta med kylbag med sallad, ägg, kall grillad kyckling etc.

Sen fokuserar han på att äta fisk, kött, ägg, skaldjur och fågel - det är fett/proteindelen - sen lägger han till grönsaker och lite sås/dressing.

Man kan även läsa på om Dukan-dieten som har olika faser. Attackfasen är proteiner - alltså magert kött, fisk, fågel & skaldjur en vecka och sen fasar man in olika livsmedel efter x antal veckor.

Kanske har han även ett problem med småätande - det måste han ta tag i, och ni båda måste se till att det bara finns bra mat hemma. kokta ägg i kylen är bra snabbmat och mättar jättebra, färdigblandad sallad är jättebra, vikålssallad/pizzasallad mättar oxå bra när man skåpäter - nu är det ju inte det man vill ha vid skåpätandet - utan man letar snabba kolhydrater i bullar, smörgåsar, godis, läsk juice och annat. Ha inte sånt hemma alls.

Du nämner inte alkohol i någon form - ta bort det under en längre tid, alkohol får kroppen att stanna i viktnedgång. Öl är ett big no-no.  http://www.kostdoktorn.se/lchf

Han behöver aldrig vara hungrig och när man är mätt så kommer småätandet att tappa sin glans på sikt. jag vet för jag har själv varit en skåpråtta. ☀️

För många år sen föjde jag den engelska serien - du är vad du äter. Hon har rätt i att det är det du äter varje vardag som gör dig fet och sjuk eller slank och frisk. Det är vår vardag och vår vardagsmat som vi måste granska kritiskt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[Devya]
2016-08-19 15:04
#35

#34 Daltande? Nåja jag kan ju inte bli bestämd och sträng mot honom precis, det ska ju komma från honom och inte från mig. Det är ju han som måste göra jobbet, inte jag. Jag måste dessutom gå upp i vikt eftersom jag har börjat rasa i vikt pga mitt nya jobb (har gått ner 5kg på tre månader och är nu inne på 48kg).

Jag har aldrig haft några problem med att gå ner i vikt. Jag är väldigt sträng då det kommer till mitt eget matintag. Jag kan kontrollera allt jag plockar i mig och jag har sällan sug efter någonting överhuvudtaget. Sen igen är det otroligt svårt för mig att gå upp i vikt och kan ta flera år innan jag lyckas med det nuförtiden.

Min sambo har inte samma självkontroll som jag och då blir det svårare. Jag kan ju inte börja bestämma vad han ska plocka i sig, speciellt inte då jag inte ens är på plats. På sistone tycks han dock ha skärpt till sig litegrann och han påstår att han äter endast sallad på jobbet samt osötad te (men kanske alltför mycket då det kan gå upp till 20 koppar te på en dag för att han ska lyckas hålla hungern i skick på jobbet).

Vi äter väldigt hälsosamt hemma numera och han tycks inte ha något emot det. Det blir grönsaker i stora lass och någon gång lite kycklig eller fisk. Idag ska jag laga en kycklingsoppa men utan risnudlar som annars skulle varit med i receptet.

Jag kämpar på med att laga hälsosam mat och får ta och läsa på en hel del om vad för recept jag ska använda mig av. Det blir lite stressigt emellanåt för mig att efter en 10h arbetsdag komma hem och börja leta igenom en massa olika recept för att sedan springa till butiken och sen skynda mig hem för att laga mat åt oss. Jag är utmattad…

[LadyK]
2016-08-20 01:45
#36

Måste bara säga att alla mår inte bra av LCHF eller lågt intag av kolhydrater. Jag provade under ett tag och tog verkligen bort allt, strikt LCHF inte en gnutta kolhydrater. Jag mådde rent ut sagt skit, orkade inte röra på mig, ständig värk i hela kroppen, huvudvärk av guds nåde och kräkningsanfall i samband med dessa. Plus att hela jag stank aceton, mådde illa av min egna lukt. Och jag som älskar att träna orkade inte ens gå 1,5 km till gymmet och träningen framkallade svimningsanfall.

[Devya]
2016-08-20 07:10
#37

#34 Jag nämnde aldrig öl eller liknande för vi dricker nästan aldrig sådant, kanske ett par gånger om året.

OlgaMaria
2016-08-20 09:28
#38

#36 Det är en jobbig omställning för kroppen, man måste inte vara så strikt och man kan ändra sin kost lite mer successivt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2016-08-22 01:03
#39

#38 Följde de råd jag fick och det jag fick till mig var att efter 2-3 veckor skulle det släppa. Icke alls, det gick inte över på de 11 veckor jag klarade innan jag kollapsade totalt. Vi är alla olika som tur är och jag behöver mina kolhydrater.

[Devya]
2016-08-22 07:29
#40

#38 Fortsättningsvis så behöver det ju ändå inte fungera för alla. Jag höll på i ca två-tre månader med LCHF men fick sluta för det blev lite för dyrt och jag tröttnade ganska mycket på enformigheten i dieten. 

Jag lyckades gå ner  i vikt med normal mat och utan större konstigheter. Min sambo däremot tycks ha svårt för att gå ner i vikt så vi testar LCHF nu igen då men jag måste erkänna att han avskyr det. Han tycker det är urtråkigt då man inte får äta ris, potatis eller dylikt. :D

poodlelicious
2016-08-22 08:27
#41

#40 Om man inte vill gå ner i vikt så kommer ingen diet kännas bra.

Annons:
OlgaMaria
2016-08-22 11:03
#42

Det gäller ju att försöka göra dieten rolig för att hålla uppe motivationen. Man kan äta grädde och hallon eller fixa någon annan efterrätt, finns massor med recept. Inte snåla med grönsaker. Testa blomkålsmos, blomkålsris. Coleslaw är mitt favorittillbehör! Egengjord majonnäs och aioli är så gott! Om man inte mår bra vecka efter vecka handlar det ofta om att man fått salt/mineralbrist. Man kan behöva få i sig extra mineraler, speciellt i början om man tappar mycket vätska. Dricka lite mineralsalt i ett glas vatten borde ge snabb hjälp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2016-08-23 01:39
#43

#42 jag hade inte brist på något annat än kolhydrater. LCHF passar inte alla så är det bara.

poodlelicious
2016-08-23 09:35
#44

Om man tycker att blomkålsris är roligt så har man ätit tråkigt alldeles för länge…

OlgaMaria
2016-08-23 09:37
#45

Haha :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
imsuchadiva
2016-09-08 23:04
#47

Så länge din sambo går bakom ryggen på dig (och sig själv!!) och småäter så kommer han få det jobbigt att gå mer i viktig. Jag tycker din sambo ska lära sig att göra sin egna mat, kan väl inte vara så svårt att göra sin egna frukost? Ang att han inte kan värma maten så finns det mat man kan äta kall. Förvara i en kylväska om inte kylskåp finns. Sallad tx, vill han ha lite "matigare" sallad så är det bara att ha i mer kött/kyckling/lax. Pannkakor, crêpes, ägg, pasta sallad, tonfisk, makrill, keso, yoghurt, hemmagjorda köttbullar! Är några få saker som också man ätas kalla. Ett tips också är att börja laga mat som räcker till flera måltider, så kanske du kan vila en kväll och din sambo kan träna efter att ni värmt lite rester. Och ang din sorgliga livstil så måste du lugna ner dig på jobbet och hinna äta! Men även om du cyklar så borde du väl hinna dricka samtidigt, äta en frukost eller en bars, från tx nutrilett?

[Devya]
2016-09-09 07:58
#48

#47 Jag måste erkänna att jag har gett upp litegrann. Jag orkar inte pusha honom då han inte vill pusha sig själv. Jag har ju liksom inga problem med hans vikt. Istället ska jag försöka få med honom på flera cykelfärder och få honom att bli mera aktiv för jag lyckas inte med maten. Jag ser ju sen till att vi inte köper hem något onyttigt så han kan inte ohälsosamt här hemma åtminstone.

Jag kan nog absolut inte dricka eller äta samtidigt som jag cyklar. Jag försökte en gång kolla tiden på min telefon och åkte just och just ner i diket. En annan gång föll jag faktiskt med cykeln då jag skulle äta en liten energy bar. Efter det så var jag helt blåslagen på ena sidan och det gjorde ont i en vecka. Inte kul.. Jag är så himla klantig så jag kan tyvärr inte multitaska då jag cyklar tyvärr. 

Innan jag ska städa kan jag ta en snabb slurk från min vattenflaska. Jag försökte äta en energybar medans jag städade och det slutade bara att jag började må illa och tänkte spy. Tog mig 10min innan jag mådde ok igen. Med andra ord så fungerar det inte om jag äter och är aktiv samtidigt. Jag måste liksom  kunna sitta ner och äta i lugn och ro för att jag skall fungera efteråt.

Jag har snart jobbat i två månader utan att äta något under mina arbetsdagar och min kropp har vant sig vid det. Jag fortsätter dock att gå ner i vikt även om jag äter en massa då jag kommer hem. Jag kan fullständigt kasta i mig en massa mat då jag är väl hemma men det syns ingenstans på mig. Min sambo är lite avundsjuk att jag har så lätt för att gå ner i vikt samtidigt som han tycker att jag borde skärpa mig(han är dock inte den som borde påpeka detta). Vi båda lever väl inte precis hälsosamt mera med våra hektiska scheman. =/

Jag har dock funderat på att försöka hitta ett annat jobb som är mindre fysiskt krävande  och så att jag igen kan börja laga mat här hemma. Jag har inte lagat mat på flera veckor nu för jag har ingen ork eller tid.

Annons:
[Vårnatt]
2016-09-09 18:57
#49

#48 du måste väl ändå kunna stå stilla i 10 sekunder och dricka lite?

[Devya]
2016-09-10 06:37
#50

#49 Oftast gör jag nog det men det beror på om klienten är där eller ej. Jag känner mig inte bekväm att ta pauser, även om det är bara för några sekunder,  då klienten övervakar en. Jag har många som är ganska strikta. Om jag är riktigt törstig så smiter jag nog iväg ifrån klientens övervakande och dricker snabbt.:)

Dricka är lättare att göra än att äta något, helt klart. Någon gång har jag också lyckats glömma min vattenflaska där hemma och då har det blivit olidligt. Jag tänker absolut inte glömma den igen. Att dricka vatten när jag kan har blivit väldigt viktigt, speciellt då jag inte har tid att äta.

[LadyK]
2016-09-11 01:25
#51

Blanda någon god måltidsersättning i flaskan så du får i dig lite kalorier/näring under dagen. Drick i lugn och ro tre munnar innan du hoppar på cykeln, tre munnar när du hoppar av. Blir orolig för dig det låter inte sunt alls.

[Devya]
2017-01-03 09:22
#52

Tja, min sambo har gått mera upp i vikt. Han har ätit väldigt dåligt på jobbet är min gissning för vi äter väldigt hälsosamt här hemma. Jag har åtminstone gett upp kampen med det där. Om han inte innerligt vill gå ner i vikt så spelar det nog ingen roll vad jag gör.

För mig har min vikt stabiliserat sig och jag går inte ner i vikt mera. Nu ligger jag på 49-50kg. Jag äter  och dricker dock ännu mindre  nu än tidigare på jobbet då jag har ett ännu stressigare schema nu. Men hör och häpna, min kropp tycks tycka om det här då mitt hår har äntligen börjat växa ut (har haft en stor kal fläck i bakhuvudet) och mina naglar är starkare än någonsin och jag har mer energi över till allt annat här hemma. Det här förstår jag mig inte  på men kanske det beror på att jag äter en massa då jag kommer hem. Så här har det nu varit de senaste tre månaderna.

Viktminskaren1
2017-01-10 08:41
#53

Hej! Få honom att testa Naturdiet – perfekt att ha med sig till jobbet så att man kan slippa  slippa tacka ja till McDonalds och dylikt. Finns superbilligt här (just nu): http://www.matsmart.se/naturdiet-shake-chocolate

setfree
2017-01-10 10:59
#54

#52 ett första steg är att ta bort en massa socker. Även alkohol om han dricker exempelvis öl. Vardagsmotion som att räfsa löv eller klippa gräs och gå i trappor hjälper till. Men det är ju inget nytt. Vill han inte så är det svårt.

Matlåda tar jag med mig varje dag. Det är bättre och billigare än snabbmat.

ManU77
2017-01-11 22:13
#55

Nåt av det sämsta man kan göra är att dricka sina kalorier. Det gör ofta att man sätter hunger/mättnadssignaler ur spel. Riktig mat är det som gäller.

Skrota tänket att motionera sig ner i vikt. Det funkar inte. Det är kosten som räknas.

När det gäller just kosten är kalorier ointressant. De räknas såklart, men man behöver inte räkna dem.

Se till att normalisera hormonnivåer. Det görs enklast med en rätt strikt lågkolhydratkost. På det sättet kan man äta sig mätt när man är hungrig på otroligt läcker och välsmakande mat.

Men slarva inte! Kombinationen fett OCH kolhydrater är ingen bra kombination.

Annons:
[Devya]
2017-01-12 06:49
#56

#53 Måste kolla upp hur mycket sådant kostar här. Inte för att pengar är något problem men ändå. :) Men vi ska ta en titt på det!

#54  Öl dricker han otroligt sällan och även annan alkohol, vilket jag även skrivit där tidigare i tråden. :)

Vardagsmotion är det dåligt om måste jag säga. Han måste ta bilen överallt han går och en egen gård har vi inte så vi behöver inte räfsa eller dylikt.

#55 För honom är det lättare att gå och simma två gånger i veckan än att minska på maten. Det är matbiten som är otroligt svårt för honom. Han har liksom noll självkontroll då det gäller mat. Så det känns lite omöjligt just nu.

Vi ses sällan och vi äter aldrig tillsammans numera då jag kommer hem 22 tiden på kvällen och då är det sovdags för oss båda. =/

poodlelicious
2017-01-16 16:09
#57

#56 Han kanske tycker att det är lättare men han kommer inte gå ner i vikt om han inte ändrar kosten. Gå och simma två gånger i veckan gör väldigt lite skillnad.

ManU77
2017-01-19 18:30
#58

#56 Jag känner igen det där med att sakna självkontroll när det gäller mat. Det handlar, eller i alla fall var det så för mig, om att man äter fel saker. Saker som gav mig en slags beroende mentalitet. Socker och raffinerade kolhydrater var boven för min del. När jag började äta mig mätt och nöjd på fett och protein istället, och gick igenom en galen avgiftningsperiod, kunde jag börja kontrollera det igen. Nu vet jag att jag måste undvika socker och raffinerade kolhydrater för att inte tappa kontrollen igen.

Håller med #57 till 100 %!

[Devya]
2017-01-22 11:57
#59

Min sambo har nu bytt jobb och inom 3 veckor har han gått ner 7kg, helt otroligt nog. Han äter mindre och jobbar intensivt mycket vilket får hans vikt att rasa. 

Får se om det håller i sig men just nu ser det riktigt bra ut. :)

Zpookey
2017-02-02 09:16
#60

Ta bort pasta, potatis, ris och vitt bröd, samt allt vad socker heter så ska du se att det ger resultat utan träning. Gick själv ner 35 kg på drygt 12 månader pga det och med absolut noll träning.
Sockersuget är det jobbigaste men det tar inte många dagar innan det ger med sig.

[Devya]
2017-04-01 21:20
#61

#60 Vi har faktiskt gjort det nu. :) Han vägde mer än vad vi trodde!

Nu är han äntligen så otroligt motiverad att jag fattar inte. Jag är kanske en liten aning oroad för han väger sig tre gånger om dagen. Vi följer LCHF dieten och det gick bra i en vecka. Han har tappat 1,5kg den här veckan men han tycker att det är för litet. Nu vill han även börja räkna kalorier och inte bara kolhydrater. Så nu blir det mindre fett och ingen pasta, potatis och dylikt.. Lite rädd för att det kan bli alltför lite för honom.

Vi ska gifta oss den 14 juli och då vill han ha gått ner från 135kg till 111kg vilket låter alltför mycket i mina öron..

ashaltienne
2017-04-03 10:44
#62

Det skulle i så fall vara 24 kg på 14 veckor vilket inte är alls omöjligt men det kräver en ganska strikt diet och en hel del träning. Snittet skulle alltså vara 1,7kg /vecka vilket är medelmycket kan man säga. Det är dock inte så mycket att man bör vara orolig för att det är för mycket för snabbt. Det är dock alltid rekommenderat att ha en bra balanserad diet så att man får i sig alla näringsämnen. Jag skulle tipsa om att använda någon form av måltidsersättning något mål om dagen. De är tillverkade för att ha alla nödvändiga näringsämnen så det är ett enkelt sätt att få en bra grund av näringsintag. Jag äter exempelvis en shake från Naturdiet som lunch varje dag.

Annons:
[Devya]
2017-04-03 16:19
#63

#62 Ah, jag skrev fel, det skulle vara 2,5kg. 

 Vi har börjat simma senast igår och ska den här veckan även prova på squash. Så vi har kommit igång och blivit aktiva.

Angående näringsämnen, vi äter bra nyttigare nu än tidigare. Det blir en hel del spenat, broccoli, blomkål, vitkål, rödkål, ruccola med mera. Måltidsersättningar tycker han inte om för han tycker att det verkar innehålla en massa onödiga saker där. Han vill ha så ren mat som möjligt, men vi ska se. Han kanske hinner ändra sig där. Just nu tar han med sig mat till jobbet. Han t.om. lagar maten i ordning själv på morgonen innan han ska iväg! Helt otroligt. Jag trodde aldrig att jag skulle se den dagen.

Jag märker dock att jag äter samma sorts mat som honom och det är ju inte så bra då jag inte behöver gå ner i vikt. Jag försöker äta lite mer då han är inte hemma, sådan mat som han inte får äta (typ kokar lite potatis och äter det med lite grönsaker). Vi kan nämligen inte ha framme sådan mat som han inte får äta för då blir han alltför frestad.

[kanskemenbarakanske]
2017-04-12 17:34
#64

jag har inte läst alla kommentarer som skrivits här men som alltid rekommenderar jag en vegansk kost alternativt en vegetarisk kost. Drick mycket vatten, skippa kaffet, äta mkt grönt, röra på sig och få energi genom riktig mat och superfoods. Då menar jag ex spiralina, chiafrön, chroella osv osv :) Även trappa ner på fettet fick mig att må bättre och få en bättre ämnesomsättning.

[Devya]
2017-04-12 17:49
#65

#64 Vi äter nu enligt LCHF men med lite mindre fett. Det fungerar hittills riktigt bra för min sambo men jag upplever jämt och ständigt huvudvärk vilket är lite jobbigt. Jag tänker börja äta mer kolhydrater på grund av det.

Vi simmar tre gånger i veckan, och tänker fortsätta så trots att jag fullständigt hatar det men jag vill finnas där som stöd för honom.

[kanskemenbarakanske]
2017-04-12 18:38
#66

#65 Nu kommer jag gå emot alla LCHFare här. Utgår enbart från mig nu också. Sen har jag HÖRT att massa har mått så mkt bättre efter att ha gått över till en vegansk kost mot hållet HCLF. 

Enligt mig är kolhydrater bensin för kropp och hjärna. Utan kolhydrater blir man mos. Med en mosig hjärna och en trött kropp orkar man ingenting och det man vill är att vara pigg, hälsosam och orka med att leva sitt liv!

Äter man ren mat som bönor, gryner,tofu, grönsaker, frukt, rotfrukter, pasta, ris, ärtor osv så kommer man bli mätt på färre kalorier. Maten kommer innehålla mer fibrer, ens kropp har lättare att bryta ner maten och man blir pigg av det man äter. man hamnar inte i såkallad "matkoma" efter varje måltid.  

Med mer energi kommer det också falla in mer naturligt att röra på sig och man kommer märka att man orkar mer=det är roligare att träna

Lia
2017-04-12 19:19
#67

#66 OT, men kroppen har faktiskt två olika källor för energi (bensinen för hjärnan) och det är fett och kolhydrater. Det gäller att få i sig tillräckligt med energi, oavsett vilken källa man väljer att använda. Gör man inte det blir man ju trött.

[Devya]
2017-04-12 21:10
#68

*66 Alltså det fungerar ju för vissa men inte andra. Strikt LCHF är inget för mig, jag måste vara mera liberal isåfall. Idag väger min sambo 129.9kg vilket inte är så illa. Det går ganska snabbt nu och vi har inte passerat tredje veckan ännu. Han är fortsättningsvis väldigt motiverad och hade just en 30min workout då hans pappa ställde in deras simträning. Jag trodde jag skulle få slippa simningen men nä det blir att simma imorgon och sen igen på lördag. :p

[kanskemenbarakanske]
2017-04-12 21:56
#69

#68 Så glad att han har motivationen uppe! Se till att det håller sig så och får denna goda vana att bli en livsstil så kommer resultaten hålla sig och vägen dit blir enklare :D

Annons:
Honestyisdead
2017-04-18 11:16
#70

#66 Jag har aldrig träffat en som lever enligt LCHF som varit mosig i hjärnan. Tvärt om.har de mått hur bra som helst och blivit medicinfria. Så du har helt fel.

[Devya]
2017-04-18 16:32
#71

#69 Det går riktigt bra. Han är nu nere på 127kg. :)

Det här är den enda dieten som han har lyckats hålla så här pass länge. Han vill inte sluta med den men senare vill han nog få äta lite potatis emellanåt. Det saknar han mest av allt tydligen. :)

OlgaMaria
2017-04-19 13:09
#72

#65 Många förlorar för mycket salt och vätska när man börjar med LCHF och då kan man få ont i huvudet och bli matt. Kolhydrater binder vätska och därmed salter så man kan behöva kompensera med extra vatten och salt ett tag för att må bra. Kroppens saltbalans är ett finlir och det är klart att det kan bli obalans vid en snabb och stor kostförändring.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[kanskemenbarakanske]
2017-04-20 06:55
#73

#70 jag sa heller inte att jag hade rätt. Förtydligade att detta var mina erfarenheter och hur jag ser på saken.

Är ingen läkare men efter att jag bytt kost och märkt skillnad och även sökt runt mig på olika sidor. Även hört lite från höger och vänster så har jag fått ihop att detta är en livsstil jag vill ha och de jag tror på.

Honestyisdead
2017-04-20 08:59
#74

#73 Ber om ursäkt  att jag uttryckte mig mot DIG. Det var fel!

[Devya]
2017-04-20 16:02
#75

#72 För lite vätska får jag nog inte och vi saltar maten riktigt ordentligt eftersom vi försöker kompensera det faktum att vi inte  äter kolhydrater. Salt blev liksom vår bästa vän. Så jag är inte riktigt säker på att jag fick i mig för lite salt då det blev en hel del bacon och saltade ägg på morgonen och senare vid middag och kvällsmaten blev det extra mycket salt i såserna. Har redan förbrukat mitt havssalt under tre månader, något som annars brukade räcka nästan ett år.

Men kanske jag skulle behövt få I mig mera salt? Men jag vet inte hur mycket mer salt I maten jag skulle kunna lägga. Brukade lägga i så pass mycket att jag vaknade mitt i natten av att jag var väldigt törstig. Nu måste jag dock försöka bli av med mitt saltberoende för det lyckades jag tydligen bli.. För mycket salt är ju inte heller precis bra.

Nej, strikt LCHF är inget för mig men det fungerar utmärkt för min sambo. Jag ser till att äta spaghetti och potatis nu som då och det tycktes ha botat huvudvärken. Jag äter dock inte det varje dag utan ett par gånger i veckan vilket jag känner är tillräckligt.

Jag är ju inte överviktig och min mage är annars i riktigt fint skick så jag behöver inte gå på någon LCHF. Jag försöker dock äta så ren mat som möjligt och gör egen mayonnäs och vinägretter. Jag försöker så gott jag kan.

[Devya]
2017-04-28 07:05
#76

Nu ligger min sambos vikt på 125kg. Det har gått lite långsammare den senaste tiden men det är säkert pga att han har slarvat med ätandet. Och då menar jag att han har ätit alltför lite! Genast då han började äta lite mer så började han gå ner i vikt.

I flera dagar så åt han knappt ens 500 kalorier om dagen och det tycktes inte fungera. Och ja,  jag tjatade på honom att äta mer. :)

Annons:
[Devya]
2017-05-09 09:16
#77

Idag ligger min sambos vikt på 123kg så det går ju relativt bra fast han har inte kunnat träna senaste veckan eftersom han råkade ut för en flunssa och jag "förbjöd" honom att simma.

Han har redan märkt att kläderna har blivit för stora för honom och det har jag också sett. Ingen annan tycks märka hans viktnedgång! Hans bror frågade om han fortfarande försökte gå ner i vikt… Det fick honom att bli lite frustrerade då han har ju gått ner över 13kg, närmare 14kg. Han strävar nu efter att gå ner 3kg den här veckan men jag tror det är att pusha på för mycket. Jag gör allt jag kan för att hjälpa honom och lagar mat varje dag förutom på måndagar och onsdagar då jag kommer hem 22 tiden.

Igår simmade han och idag ska vi dansa. Vi försöker aktivt här att komma i form. Eller tja, han försöker och jag hänger med för att motivera honom. :)

Honestyisdead
2017-05-09 11:59
#78

Låter kul att ni ska dansa:)

[Devya]
2017-05-09 16:29
#79

#78 Jo, det är också jättekul. Vi gör jättemycket tillsammans nuförtiden jämfört med hur det var förut. Det är faktiskt riktigt roligt. :)

Vi tar dock inga danslektioner nu utan vi dansar på här hemma (Just Dance). Vi vill dock gärna ta danslektioner men min sambo känner sig ännu för stor för det.

Effie
2017-05-10 10:33
#80

Jag var hos läkaren nyligen, och nämnde att jag dansar. Och hon hade sett någon studie med två grupper; en som styrketränade, en som dansade. Gruppen som dansade fick battre resultat av träningen (styrka och condition) än den andra.

Så nu har jag inte dåligt samvete om jag hoppar over gymmet och gör det roliga istället :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Devya]
2017-05-10 15:55
#81

#80 Dansa är lite mer konditionsträning än vad styrketräning  är och jag tror starkt på konditionsträning om man vill gå ner snabbt i vikt.

Styrketräning tänker vi börja på med efter att min sambo har nått sin målvikt. Då gör det inget mera om han går upp i vikt efter det för det lär troligen vara mest muskler isåfall.

Idag var min kille på väldigt bra humör då han äntligen kunde ha på sig en skjorta utan att magen syntes alltför mycket.  :) Imorse vägde han 122kg jämt.

Effie
2017-05-10 16:18
#82

#81 Ja det är klart att dans ger battre condition. Men läkaren påstod alltså att även styrkan blev battre.  Det skulle ha något med hjärnan, och nervernas kommunikation att göra; vi hann inte prata så mycket om det.

Styrketräning på gym kan man väl göra även som överviktig? Om vikten går upp pga fler muskler är det väl inget negativt? Omfånget borde väl minska ändå, och det är väl det som märks, genom mindre storlekar på kläder (kul när man marker resultat)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Devya]
2017-05-11 16:10
#83

#82 Visst kan man köra på styrketräning samtidigt som man försöker gå ner I vikt men det går mycket långsammare, åtminstone för min sambo.

Min sambo höll på med styrketräning för  några år sedan. Han försökte alltså gå ner i vikt medans han aktivt gick på gym (5ggr i veckan, 2h per gång). Det hade dock inte den effekt som han var ute efter. Han gick ner lite i vikt samtidigt som han fick köpa större storlek på kläderna eftersom armarna och vaderna blev alltför stora av all träning. Visst, hans mage minskade men att ändå behöva köpa större storlekar på grund av armarna och vaderna kändes jättetråkigt för honom. Det kändes för honom som om han inte kom någonstans även om han nu fick mera muskler. Han kunde fortfarande inte hitta sin storlek i vanliga butiker utan fick gå till butiker där de sålde XXXL. Så för honom fungerade det där med styrketräning och viktnedgång inte så bra.

Nu hålls hans motivation upp mycket bättre då han går ner snabbt I vikt och det märks redan efter en månad att hans kläder är alltför stora på honom. De byxor han använde för en månad sedan passar inte alls på honom nu utan faller av honom ganska lätt. Han är så mycket mer motiverad nu än då han höll på med styrekträning. :)

Annons:
Effie
2017-05-11 18:56
#84

#83. OK. Allt funkar inte för alla. Och att känna att man vill fortsätta är viktigt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Shia]
2017-05-18 20:05
#85

få med honom på mysiga kvällsturer, ex promenad.

finns receot på frukost(typ grötaktigt) som man ska göra kvällen innan- ksk funkar?

undvik vitt bröd, ta grova bröd.

[Devya]
2017-05-19 05:25
#86

#95 Jag antar att du inte har läst de andra kommentarerna och jag klandrar dig inte för det är väldigt många. :) Vi har inga problem med dieten. Den fungerar som den ska då han nu har gått ner nästan 16kg på en och en halv månad sen han började. :)

[Devya]
2017-05-20 13:15
#87

Uppdatering. Han är nu nere på 119kg och han är så mycket smalare! Den här vikten passar mycket bättre ihop med hans längd på 190cm. Han ska dock fortfarande mer ner i vikt. Hans mål är 97kg och efter det ska han börja styrketräna.

[LadyK]
2017-05-20 22:19
#88

Grattis till gubben din! Riktigt bra jobbat.

Honestyisdead
2017-05-20 22:23
#89

Flitigt:)

Upp till toppen
Annons: