Annons:
Etikettkost
Läst 749 ggr
whiteangel13
8/14/16, 2:10 PM

Lite funderingar

Hej, jag undrar om ni som kör LCHF och/eller räknar kalorier håller stenhård koll på hur mycket protein, fett osv ni får i er per dag? Eller finns det dem som struntar i det och bara räknar kcal eller kör med LCHF utan räkning. Desto mer man läser på desto mer invecklat tycker jag att det verkar vara då framförallt att man måste hålla koll på proteinmängden i LCHF så det inte blir för mkt. Jag äter både LCHF och räknar kalorier, blir ju en hel del räknande fram och tillbaka om det ska bli rätt enligt reglerna vill säga. Men sen läser man om dem som struntar i att räkna och bara äter när dom är hungriga och ändå rasar i vikt. Sen det här med mejerier, äter ni det fritt fram eller håller ni er undan dem?

Annons:
Honestyisdead
8/14/16, 2:20 PM
#1

När jag gick ner från 102kg till 65 drog jag bort kolhydrater och räknade kalorier. Räknade inte annat.

parsley
8/14/16, 2:37 PM
#2

Äter man LCHF så får man helt enkelt pröva sig fram för att hitta den form som passar en själv bäst. LCHF är ingen kaloribegränsningsdiet, som innebär att man t ex ska äta 1500 kalorier per dag, fast man förbrukar 2000.  Det finns personer som äter kaloribegränsad LCHF och menar att det fungerar för viktnedgång för dem. Grundtanken är dock att man ska äta sig mätt eller äta tillräckligt. Äter man för lite så drar kroppen ner förbränningen för att kompensera energibortfallet. 

En del personer har svårt att känna riktiga hunger eller mättnadskänslor. Då kan det vara bra att registrera maten och planera sitt ätande. Ett alternativ kan vara Anna Halléns handmodell (googla så hittar du information om den), som bygger på att man lär sig äta lagom mycket med hjälp av ögonmått.

Om man går ner i vikt handlar mycket om ålder och kön och i vilket skick kroppen befinner sig i.  Män brukar t ex ha lättare att gå ner i vikt än kvinnor och kvinnor i medelåldern brukar ha svårast.

LCHF är i mångt och mycket en mejeribaserad diet. Många recept innehåller mejeriprodukter i någon form.  De flesta som äter mejerifritt äter fortfarande smör. En del tar bort flytande mejerier, typ yoghurt, creme fraiche och grädde och fortsätter äta ost och smör. Andra behöver ta bort både ost och flytande mejerier. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som passar bäst för dig, mejerifritt eller inte. Lesscarbs och Birgitta Höglund har en del mejerifria LCHF-recept på sin blogg.

whiteangel13
8/14/16, 8:26 PM
#3

#1 #2 okej, i början för 24 dagar sedan när jag började räkna kalorier så tittade jag varken på kolhydrater, protein eller fett utan endast kalori mängden nu sedan en vecka tillbaka har jag minskat kolhydraterna och ökat mängden fett och känner mig mättare och har mer energi. Trots att jag inte haft sådan jätte koll på varken kolhydrater, protein och fett sedan jag började räkna kalorier så har jag på 24 dagar minskat med 3 kg, så nog har det funkat allt ändå. :-) därför jag blir lite fundersam över denna stenkoll som vissa har på att proteinet måste vara så exakt och matcha till den siffran man vill gå ner till.

Mooniq
8/15/16, 4:14 PM
#4

Jag är en av de få som måste begränsa - kraftigt -mejerier OCH hålla koll på kalorierna. Pendlar mellan 20 -40 gram kolhydrater/dag och pendlar mellan 1400 - 1600 kalorier per dag. Jag är 50 år med stillasittande arbete och låg aktivitetsnivå. Nu tappar jag. vikt. Jag har hållt på o skruvat på mina inställningar i många, många år. Efter ett sabbatsår där jag plussade in några mejerivaror och lite spannmål så är jag åter på banan sen 10 juli. Jag har nu tappat 11 kg och är nöjd. Kroppen har landat i en platå, bara att härda ut och fortsätta med kosten tills kroppen börjar tappa igen. Har lång väg  till normalvikt - ca 25 kg kvar men vid gott mod 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
8/15/16, 10:23 PM
#5

Låter som en saga, men det är faktiskt sant ! 👍

www.kostdoktorn.se/nytt

Ursäkta tappade länken Hera

Honestyisdead
8/15/16, 10:24 PM
#6

#5 Vilket låter som en saga?

Annons:
Upp till toppen
Annons: