Annons:
Etikettkost
Läst 1443 ggr
OlgaMaria
1/19/17, 7:06 PM

Sockerfri 2017

Jag har faktiskt som mål för hela 2017 att hålla mig sockerfri. Sen tänker jag att jag kanske inte kommer lyckas helt - kommer säkert bli tillfällen då jag behöver äta mat som innehåller lite socker osv, och det är inte hela världen, men målet är att hålla mig sockerfri så mycket som möjligt. Har ätit lite socker ett par gånger i år, men det var nog typ två veckor sen nu. Så skön känsla att känna sig rätt fri från sockersuget, för det blir ju lättare desto längre man undvikit det. Och nu vill jag verkligen hålla mig ren så inte suget slår till igen. Några fler som försöker hålla sig sockerfria, hur går det för er? Kan vara skönt att bara skriva om det så man påminner och peppar sig själv att hålla sig till sitt mål.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
1/19/17, 7:27 PM
#1

Bra jobbat!

KentHjärta
1/19/17, 7:38 PM
#2

Jag har också det som mål iår! Mest för att jag är extremt sockerberoende annars. Det har gått rätt bra, bättre än förväntat. Äter fortfarande socker i veckan men har minskat extremt och ska fortsätta minska

OlgaMaria
1/19/17, 8:31 PM
#3

#1 Tack! :) #2 Bravo! Märkte att jag också fasade ur lite med sockret här i början på året. Kunde inte stå emot några gånger men försökte och nu har det som sagt gått två veckor sen sist. Sist jag inte kunde stå emot hade jag ätit tacos med sån vanlig kryddblandning som innehåller en hel del socker. Sen var jag körd. Så jag hoppas jag slipper sådan mat som triggar igång mig här framöver.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sp0ngeb0b
1/22/17, 4:04 PM
#4

Fråga från en nyfiken: Ska du/ni hålla er ifrån allt socker (såsom naturligt socker som finns i frukt och mycket annan mat) eller bara det tillsatta sockret?

Jag håller mig inte till sockerfritt, men jag försöker hålla mig ifrån tillsatt socker så mycket som möjligt, åtmintone under veckodagarna. Är en riktig gottegris så vill kunna unna mig lite godis på slutet av en hård arbetsvecka. Dock försöker jag hitta alternativ utan tillsatt socker 🙂 Förresten kan jag tipsa om Spicemasters tacokryddmix som är helt utan tillsatser, inklusive tillsatt socker. Så bara vanliga kryddor👍 Den smakar gott också! Har sett att de har andra kryddmixer med men har bara provat taco.

Honestyisdead
1/22/17, 4:07 PM
#5

Bäst är att göra sin egen tacokrydda. Billigare och man har full koll

OlgaMaria
1/22/17, 4:48 PM
#6

Ja jag brukar göra min egen tacokrydda men denna gång blev jag bjuden. #4 Jag håller mig ifrån raffinerat socker, så gott det går. Sen äter jag ganska low carb men inte alls strikt. Om man äter pasta och bröd t ex och fettsnålt tycker jag det blir väldigt jobbigt att hålla sig ifrån socker. Känns skönt för det har bjudits på massa fika den här helgen men jag har kunnat avstå och har inte direkt lidit av det heller, så skönt. När man väl kommer in i en vana att tacka nej när det bjuds på sötsaker så blir det lättare och lättare att fortsätta med det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
sp0ngeb0b
1/22/17, 6:01 PM
#7

#6 Ja visst är det skönt! Förra året körde jag hela januari utan någon form av sötsaker, och det var så mycket lättare än vad jag hade förväntat mig. Mådde så bra av att inte äta massa onödigt, och kände mig liksom stolt att jag tackade nej till det utan problem. 

Får man fråga er, #6 och #5 vilka kryddor ni använder när ni gör egen tacokrydda? Har försökt några gånger men har inte lyckats få till den goda smaken 😭

mirai
1/30/17, 6:25 AM
#8

Det lilla sockret som finns i kryddor spelar ingen roll om du äter pasta, ris o bröd. Dessa livsmedel blir till rent socker i tarmen. Frukt är naturens godis=fruktos. Men bra jobbat,🙂 att ta bort det raffinerade sockret ger enorma hälsovinster. Lycka till!

KRAM!🌺

OlgaMaria
1/30/17, 7:47 AM
#9

Jag äter inte pasta, ris och bröd. Frukt äter jag då och då men tycker inte det har samma påverkan som raffinerat socker, men det beror på hur man äter det. Om man äter det tillsammans med någon fettkälla blir det bättre blodsockerpåverkan.

#7 Jag gör såhär ungefär (minus socker) när jag gör tacofärs. http://www.tasteline.com/recept/nachotallrik-med-tacofars-gronsaker-och-ost/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: