Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1261 ggr
genser
1/31/17, 9:45 PM

På väg igen

Hej, igen! Tänk så märkligt att skriva här igen. Kanske finns det någon tapper kämpe här inne som känner igen min bild och nick från när jag skrev här 2013-14. Det året gick jag, med pepp och stöd och igenkänning från andra på det här forumet, ned från ca 79kg till 59kg. En 20 kilos-resa på ett år, med motgångar och framgångar samlade i den här tråden; http://viktminskning.ifokus.se/discussions/51a2645fce12c456010013c9-min-vag Efter att ha lämnat forumet gick jag ned ett par kilo till och landade kring 57 kg ett bra tag - som en kortis på 155 är det en jättebra vikt som jag verkligen trivdes med! Men efter ett drygt år som viktstabil på 57-59 kg började vikten krypa uppåt. Först långsamt och sedan under hösten förra året snabbare, kopplat till stress och nedstämdhet och mycket som snurrade i livet. Och nu står jag här igen, redo att göra en nygammal resa. Denna gång startar jag på 68,9kg, 10kg mindre än förra gången. Jag har 9kg till normalvikt och 12kg till min målvikt på 57kg. Jag hoppas nå under 60 till midsommar, men jag vet också att resan får ta den tid den tar. Här kommer jag göra månadssummeringar, peppa vid framsteg och söka motivation! Tack för att detta forum finns, nu börjar jag om!

Annons:
sp0ngeb0b
2/2/17, 3:18 PM
#1

Lycka till, hoppas det kommer gå bra för dig!!🌺
Jag ska också ta tag i min viktnedgång igen. Gick ner 11 kg under första halvan av 2016, sedan stannade det av och jag tappade all motivation. Gick upp några kilon igen, men nu ska jag ta mig i kragen och fortsätta. Har nästan lyckats nå tillbaka till -11 kg igen, så jag har ca 5 kg kvar till normalvikt. Det har gått långsamt dock, har inte gått helt in för "dieten", så det är väl där jag får börja nu☝️

Smultronsflickan
2/3/17, 11:37 AM
#2

Lycka till och välkommen tillbaka! 😊

Kollade in din förra tråd och du lyckades med stora framgångar, så tro på dig själv och önska dig tillbaka 👍

genser
2/5/17, 2:38 PM
#3

@Spongebob; vad bra du kämpat under 2016! En lång platå känns alltid tungt och det är lätt att ge upp allt och gå tillbaka till hur man levt innan. Jag försökte tänka att kroppen jobbade med att etablera en ny, lägre "normalvikt" och då kändes det lite lättare att acceptera! Tack för peppen, vi jobbar ned till normalvikten! @smultronsflickan, tack snälla för peppen! Jag försöker påminna mig och hämta kraft ur att jag lyckats en gång förut, så då ska det väl gå denna gång också!

genser
2/5/17, 2:45 PM
#4

Så, första veckan sedan jag på allvar drog igång denna resa på nytt har gått! Vågen visade imorse 67.1 = minus 1.8 kg (!) Jag måste ha haft väldigt mycket vatten i kroppen. Men roligt med ett skutt nedåt såhär i början. Förväntar mig att vågen står stilla en eller två veckor framöver pga detta. Den här veckan, liksom kommande veckor, ligger fokus på att skapa bra rutiner för mat och träning. Tanken är att gå och träna 3ggr/v på gym eller gruppträning och därutöver vardagsmotion i form av korta promenader. Matmässigt fokuserar jag på att minska portionerna och mängden kolhydrater -dessa två är mina största viktbovar och som jag vet att jag mår bra av att ha kontroll på. Nu i början gör jag en enkel kaloriräkning/matdagbok för att hålla koll på mig själv och väcka gamla kunskaper till liv igen. Hur går det för er andra? Pepp och lycka till!

sp0ngeb0b
2/5/17, 4:53 PM
#5

#4 Så härligt med en kickstart! För min del har det gått sådär, har inte tränat eftersom jag har mått dåligt, och har också tyvärr ätit lite för mycket skit under helgen. Hade tänkt gå och träna ikväll faktiskt 🙂

genser
4/27/17, 5:08 PM
#6

Plötsligt hade nästan 3 månader gått, med perioder av bättre mat och sämre mat, träning och ingen träning. Men nånstans mellan alltet började jag hitta tillbaka till mig själv; känna mig piggare, gladare. Och med orken (och plusgraderna och ljuset) kom också mer rörelsepepp i vardagen. Så när tre månader har gått kan jag summera en första del av (åter)resan och jämföra den med min förra resa. Resan då Resan idag Vikt: 78,5 - 59 kg            Nu: 64,4  (-4,5) Överarm: 38-30 cm       Nu: 33     (-1) Lår: 68-56 cm                 Nu: 60     (-3) Midja: 94-74 cm             Nu: 79     (-6,5) Mage: 108-81 cm          Nu: 96     (-7) Det känns så ofantligt bra att vara på väg igen, liksom hem till min egen kropp.

Annons:
Smultronsflickan
4/27/17, 8:43 PM
#7

Oj va härligt! Starkt jobbat! Jag blir så glad för din skull! :) Själv står det still och motivationen är låg men jag blir så glad av att läsa det går bra för andra 👍

genser
5/7/17, 6:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mycket i livet ser annorlunda ut nu jämfört med för tre år sedan då jag gjorde min förra viktresa nedåt. Denna gång har jag 12 kg (7 kg kvar nu) att gå ned istället för ca 23 kg, och jag har vetskapen att jag klarat det förut. Men att ha lämnat studentliv och singelliv gör också att tiden inte tycks räcka, det finns fler faktorer att ta hänsyn till och den här resan går därför framåt lite mer odisciplinerat och ojämnt. Men det får vara så. Jag vill, då liksom nu, att viktnedgången ska ske på ett sätt som känns hälsosamt för MIG. Inga pulver och superdieter, utan istället en omställning till det jag mår bra av; träning, motion, bra mat, och lyx som vin, godis och efterrätter ibland. Ett vanligt liv helt enkelt, som jag mår bra av. Och då är det så fint att se, på vågen och i spegeln, att det ger resultat. Strax över 3 månader och strax under 5 kilo minus, och skillnaden syns och känns.

Honestyisdead
5/10/17, 10:32 AM
#9

Kul att man ser resultat!

Upp till toppen
Annons: