Allmänt viktsnack

Nyttiga alternativ till potatis?

2017-02-20 22:43 #0 av: gickan87

Behöver tips på vad jag kan ersätta pasta/ris/potatis med?

Gärna gryner, linser eller liknande.
Endast grönsaker med tillbehör håller jag mig inte mätt på :(

MVH Erika :)

Anmäl
2017-02-20 23:04 #1 av: Hera

Hoppas någon har tips. Äter själv inte sådant.

Anmäl
2017-02-21 09:46 #2 av: lchfmika

Jag har inte kunnat äta pasta, ris eller potatis på ett par år så jag har bytt ut allt sådant mot blomkål som jag kan göra både mos och ris på. Pasta kan jag göra på zucchini och sen så ungsbakar jag mycket grönsaker.

Jag hade som du problem med att hålla mig mätt på grönsaker men sen jag gick över på lchf har jag inte längre det problemet.

Anmäl
2017-02-21 12:44 #3 av: Ary

Jag har ibland kokta rödbetor med lite salt, peppar, vitlök och olivolja i små bitar i en skål i kylen, jättegott och nyttigt. Passar inte till så mycket smakmässigt men då äter jag det före eller efter det andra.

quinoa kanske

http://www.supernyttigt.se/fron/quinoa/

Anmäl
2017-02-21 21:49 #4 av: Michaela-N

Jag käkar mycket bönpasta, det har inget med pasta att göra mer än att det ser ut som pasta. Gjort på sojabönor men finns också linspasta, kikärtspasta m.m. Högt proteininnehåll och jättegott


Anmäl
2017-02-28 08:48 #5 av: sp0ngeb0b

Om du vill ha mer proteinrika alternativ skulle jag rekommendera bönpasta precis som #4, prova dig fram till vilken sort du gillar. Personligen gillar jag grön och gul bönpasta. Finns även pasta gjord på kikärtor, linser och gröna ärtor. Andra proteinrika alternativ är quinoa (kan användas på samma sätt som ris eller direkt i grytor och liknande), eller linser som du själv skriver. Har hört att det ska vara gott att blanda linser och ris. 

Om du är ute efter mer långsamma/bra kolhydrater skulle jag nog säga råris (finns typ 100 sorters ris i affären som ser nyttiga ut haha, men råris är riktigt gott i alla fall), och sen finns det ju andra risliknande produkter som t.ex. matvete, matkorn, mathavre osv...

Rotfrukter har jag dålig koll på ang vad som är bättre/sämre än potatis men jag brukar själv blanda olika rotfrukter. Det är gott att laga dem i ugnen och då kan man ju slänga in lite allt möjligt. Potatis, sötpotatis, rödbetor, blomkål, broccoli, morot, palsternacka, persiljerot, lök, osv... 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-03-03 15:47 #6 av: ashaltienne

Jag använde bulgur en hel del som GI-alternativ till pasta och ris. Även om potatis är rika på kolhydrater så är just kokt potatis ändå rätt bra eftersom det mättar bra. Så även om man går på någon form av GI-diet så kan man ta en kokt potatis t.ex. så länge man undviker potatismos eller annan variant med extra högt GI.

Anmäl
2017-03-06 00:50 #7 av: [LadyK]

Sötpotatis/Jams funkar för mig.

Anmäl
2017-03-06 13:53 #8 av: gickan87

#1. Får jag vara nyfiken och fråga vad du äter istället?

MVH Erika :)

Anmäl
2017-03-06 13:54 #9 av: gickan87

Till alla

Supertack för era tips! Nu kan jag variera mer!

MVH Erika :)

Anmäl
2017-03-06 21:08 #10 av: Hera

#8 Ovanjordsgrönsaker

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.