Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1124 ggr
[Tilde]
2/22/17, 10:32 PM

Min historia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej allesammans! Jag tänkte dela med mig av min historia, även om det inte är en drastisk viktminskning… Det kanske kan hjälpa andra som också vill tappa 10 kg eller så.  All viktminskning är ju inte en stor sådan. 🙂 Bilderna till vänster är från våren samt sommaren 2015 och de till höger är från idag på den bilden som inte har någon text. 

Jag har alltid varit smal trots att jag aldrig har idrottat, vägde ca 52 kg till mina 169 cm genom hela högstadiet och gymnasiet och gick till och med ner till 47-49 kg efter gymnasiet (det var dock för lite även för mig)! Stannade på 50 kg från 2011 då jag flyttade till Danmark och låg runt den vikten i ca 2 år innan kilona började smyga sig på då mitt ex och jag åt väldigt onyttigt. Vi åt glass varje kväll, köpte ofta snabbmat, åt kakor flera dagar i veckan och jag hade gått från att knappt kunna äta en halv pizza till att sluka en hel. Det var inte bra helt enkelt. Plötsligt en dag insåg jag att jag vägde 62 kg - ja jag vet att det är normalvikt för min längd och att många människor till och med tycker att det är smalt, men för MIG och MIN kropp var det väldigt mycket. Det var ju 10 kg mer än min normalvikt! Jag var slö och mådde inte helt enkelt inte bra. Jag fick även ryggproblem, vilket några år senare visade sig vara skolios. Jag beslutade mig för att göra något åt min situation och började äta färre kolhydrater och gick ner till 58-59 kg där jag (såklart) fastnade. 

2016 flyttade jag tillbaka till Sverige och beslutade mig för att bli vegan. Jag gick ner till 56 kg av att sluta med mejeriprodukter (är 100% säker på att det var det som var tricket). Long story short så fungerade inte dieten för mig så jag började äta fisk, fågel och ägg igen, men undvek fortfarande mejeriprodukter och behöll samma vikt. I slutet av augusti 2016 började jag styrketräna samt träna yoga för att hjälpa med min ryggsmärta - det var nämligen så illa att jag var tvungen att säga upp mig från mitt jobb. Jag kan inte förklara med ord hur mitt liv förändrades när jag började styrketräna! Jag gick från att inte kunna lämna sängen utan en hög dos Paraflex (muskelavslappnande medicin) till att bli totalt smärtfri! 😃

Jag tränade 6-7 dagar i veckan i början, men bara ca 30 min per dag, en blandning mellan kroppsviktsövningar och övningar med vikter.  Det gav resultat direkt och bara någon vecka senare såg jag stor skillnad. Jag mätte mig varje vecka och tappade snabbt centimeter överallt i princip. Sedan började jag läsa på om träning för muskelbildning och diet och gjorde totalt om mitt träningsschema samt började räkna makros, Jag gick ner till 51-52 kg efter några månader och såg verkligen både musklerna växa och så blev jag såklart starkare! Gick från att knappt kunna göra en bicep curl med 4 kg till att köra flera set med en 10 kg hantel. 

Vet ni hur detta har påverkat mitt liv mer? Jag läser just nu dietetik och vill jobba som dietist för folk som tränar eller vill gå ner i vikt i framtiden.  😎 Idag räknar jag inte längre makros då jag känner att jag vet på ett ungefär vad olika livsmedel innehåller - ska förmodligen börja räkna makros igen innan sommaren dock. Jag tränar några gånger i veckan en bra vecka men har jag inte tiden så är det okej med extra vilodagar. Jag mår extremt bra med mig själv och min kropp! Jag har fortfarande långt kvar till mitt mål då jag vill bygga mer muskler, men älskar ändå min kropp som den är just nu. 🌺

Jag vet att mina "före"-bilder ser ut som helt vanliga bilder och jag säger inte att folk som ser ut så är tjocka eller behöver gå ner i vikt MEN eftersom min kropp inte mådde bra av den vikten fattade jag beslutet att påbörja min "resa" och det är jag jäkligt glad över! 

P.S. Carbs are not the enemy! Och tänk på att INTE svälta er om ni försöker gå ner i vikt för då kommer era kroppar inte att vilja göra sig av med det extra fettet då de tror att ni svälter. Ät bra men ät RÄTT och var inte rädda för att styrketräna då detta bränner många fler kalorier än konditionsträning (framför allt förbränner man mer fett i viloläge ju mer muskelmassa man har)!

Annons:
[Tilde]
3/7/17, 2:10 PM
#1

Tänkte slänga upp en bild att jämföra med hur jag såg ut i augusti 2016 (det var nog ca 2 veckor innan jag började lyfta vikter) jämfört med februari i år. 🙂 Hade jag inte kollat tillbaka hade jag inte vetat hur stor skillnad det var eftersom jag ser mig själv i spegeln varje dag. Det tar tid att bli fit så det är också viktigt att dokumentera sin resa med både bilder och mått (jag har inte ens en våg nu för tiden) för man har troligtvis kommit mycket längre än man tror. 👍

Honestyisdead
3/7/17, 4:56 PM
#2

Bra jobbat!

[Tilde]
3/8/17, 9:28 PM
#3

#2 Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: